سلام بازی کردن پاستور بدون شرط و کاملا خانوادگی و دوستانه مثل بازی حکم حرام است یا کراحت دارد؟
سلام بازی کردن پاستور بدون شرط و کاملا خانوادگی و دوستانه مثل بازی حکم حرام است یا کراحت دارد؟
سلام
این بازی ها بدون شرط برد و باخت و.. و برای تفریج اشکالی نداره.
تنها در صورتی شبهه ناک می شه که از حالت وسیله قمار بودن خارج نشده باشه. یعنی اگر این کارت غالبا برای قمار و حرام به کار میره از این جهت نباید با اون بازی کرد.
اما اگر نه؛ غالبا اینطور نیست اشکالی نداره.
بله بازی کردن با وسایلی که شک و شبهه توش هست کراهت داره. اما حرام نیست.
استفتائات امام خامنه ای(حفظه الله) :
س 1121. آيا اگر افراد بدون شرط بندى و قصد قمار و بُرد و باخت و کسب درآمد بلکه فقط براى سرگرمى و مشغول بودن، مبادرت به بازى با ورق کنند، آن افراد مرتکب حرام شدهاند؟ حضور در مجالس بازى با ورق براى تفريح چه حکمى دارد؟
ج. بازى با ورقى که عرفاً از آلات قمار محسوب مىشود، بهطور مطلق حرام است و جايز نيست انسان با اختيار در مجلس قمار يا بازى با آلات قمار شرکت کند.
س 1122. آيا استفاده از ورقهاى پاسور در صورتى که براى بازىهاى فکرى محض که بدون شرط بندى بوده و متضمّن مفاهيم علمى و دينى باشند، جايز است؟ بازى با ورقهايى که با چيدن آنها به نحو خاصى، بعضى از شکلها مثل موتورسيکلت يا ماشين و مانند آن ايجاد مىشود و در عين حال استفاده از آنها براى شرطبندى و مسابقه هم ممکن است، چه حکمى دارد؟
ج. بازى با ورقهايى که عرفاً، آلات قمار محسوب مىشوند، مطلقاً جايز نيست ولى بازى با ورقهايى که عرفاً آلت قمار محسوب نمىشوند، بدون شرط بندى اشکال ندارد.
و بهطور کلى بازى با هر چيزى که مکلّف تشخيص دهد از آلات قمار است و يا در آن شرط بندى شود، به هيچ وجه، جايز نيست.
و بازى با هر وسيله اى که جزء آلات قمار به حساب نيايد، بدون شرط بندى، اشکال ندارد.
ویرایش توسط kamanabroo : 21st May 2012 در ساعت 07:30 PM
سلام
جواب این سوالتون توضیحش کمی زیاده.
اما خلاصه اش اینه که:
اجازه گرفتن زن برای خارج شدن از منزل برای کارهایی هست که عرفا غیر ضروری به حساب میاد.
یا اینکه مواردی که شوهر شرط کرده که باید اجازه گرفته بشه یا اینکه زن بداند که در اون موارد همسرش ناراحت میشه.
اما در موارد خاص و ضروری که پای آبرو و جان مطرح میشه نه.
یه مسئله دیگه هم هست اینکه:
یکسری اموری هست که وقتی مرد به خواستگاری میاد بصورت ضمنی اون ها رو قبول می کنه و زن نمی خواد در مورد آنها اجازه بگیره:
مثل اینکه زن شاغل باشه و وقتی که مرد به خواستگاری اش میاد و همین طوری قبولش می کنه ؛ معنای ضمنی اش اینه که خروجش رو از منزل برای کار قبول کرده و نمی تونه جلوگیری کنه.
و از این دست...
اما در مواردی هم که باید اجازه بگیره و نگیره یا اینکه بداند که همسرش راضی نیست و بدون اجازه خارج بشه در روایت هست که از لحظه ای که خارج میشه تا لحظه ای که برمی گرده خداوند و فرشتگان همه او را لعنت می کنند.
استفتائات امام خامنه ای (حفظه الله):
1174. زن شوهردارى در عروسىها بدون اطلاع شوهرش در برابر بيگانگان مىرقصد و اين عمل را چندين بار تکرار کرده و امر به معروف و نهى از منکر شوهرش در او اثر نمىکند، تکليف چيست؟
ج. رقص زن در برابر بيگانگان مطلقاً حرام است و خارج شدن از منزل بدون اجازه شوهر هم فىنفسه حرام است و موجب نشوز و محروميت از استحقاق نفقه نيز مىگردد.
ویرایش توسط kamanabroo : 21st May 2012 در ساعت 07:44 PM
سلام
یه سوال خیلی ذهنمو درگیر کرده..............یه جایی به نقل از یکی از امامان خوندم که اگر در عقد طرفین راضی نباشند اون عقد باطله........
حالا سوال؟؟؟؟
اینکه اگه یک نفر از طرفین هم مخالف باشن عقد باطله؟؟؟(شما به این حساب بذارین که فرد ناخواسته مجبور شده جواب بله رو سر عقد بده)
و اینکه حالا درسته مثلا دختر(اکثرا این برای دخترا صدق میکنه)بله رو گفته اما اون که از ته دل راضی نیست و حالا به هر دلیلی مثلا اجبار اون جواب رو داده ........اینکه میگن عقد باطله به جواب ظاهری(مثلا همون بله گفتن با اجبار) بستگی داره یا باید رضایت قلبی باشه؟؟؟؟
اینکه عقد باطله یعنی اینکه اون دو نفر هنوز با هم نامحرمن؟؟؟
خوب حالا اگه این دو نفر با هم زندگیشونو شروع کنن حکم در مورد روابطشون چیه؟؟؟(منظورم اینه که اگر اینا عقدشون باطل باشه و نامحرم باشن پس میشه گفت روابط زناشوییشون هم حکم حرام داره؟؟)
خوب حالا فکر کنید که بعد از شروع زندگی عشق بوجود بیاد اگه عقدشون باطله یعنی دوباره باید با هم عقد کنن؟؟؟؟
ویرایش توسط yas-90 : 4th September 2012 در ساعت 11:25 AM
طلب كردم ز دانائي يكي پند .......مرا فرمود: با نادان نپيوند
خیلی جالبه واقعا!!!
این سوال منم هستش!
من علاوه بر اون 1 سوال دیگه هم دارم:ازدواج 1 دختر با پسری که مقداری از نظر عقلی مشکل داره باطل نیست....من خودم مدتی پیش برنامه ای رو دیدم که خانم گول خورده بود و بعد از مدتی فهمیده بود هیچ یک از اموال شوهرش به نام خودش نیست(بعد از مدتی فهمید این مسأله به علت عدم سلامت عقلی شوهرش بوده و اون تحت قیمومیت مادرش قرار داره و همه چی به نام اونه)ولی در کمال ناباوری گفتن که این خانم باید به زندگیش ادامه بده و حق هیچ گونه اعتراضی رو هم نداره
اما این نکته رو هم بارها شنیدم که اگر مردی در هر مرحله از زندگی متوجه شه که همسرش از سلامت کامل عقلی برخوردار نیست میتونه بگه عقد باطله و....
میخوام بدونم شرع در این زمینه دقیقا چه حکمی داره؟آیا اینکه عملکرد زن و مرد بعد از اینکه متوجه شدن همسرشون از سلامت عقلی برخوردار نیست متفاوته؟یعنی زن هیچ حقی نداره ولی مرد میتونه عقد رو باطل کنه؟
ممنون
سلام
اگر طرفین یا کی از طرفین راضی نباشند و نخواهند با هم ازدواج کنند؛ بله عقد نکاح باطل هست.
البته بحث رضایت داشتن در عقد نکاح یک مقدار دقیق هست و بصورت کلی هم نمیشه گفت که چون فلانی راضی نبود پس عقد باطل هست.
مثلا شخصی هست که نسبت به طرف مقابلش مشکلی نداره اما اینکه الان بخواهد دراین شرایط خاص زمانی ازدواج کنه براش سخته اما مجبور میشه همین الان ازدواج کنه، این معناش باطل شدن عقد نیست.
و اینکه مجبور شدن به عقد با قبول کردن بصورت زوری فرق داره. مثلا یک نفر در شرایطی قرار می گیره که علی رغم میل باطنی اش می دونه که باید ازدواج کنه و قبول می کنه . این موجب باطل شدن نیست.
اما اینکه شخصی رو به اجبار بخواهند برای شخص دیگری به عنوان همسر عقد بخوانند و اصلا قبول نداره (به هیچ وجه) این میشه اجبار و صحیح نیست.
باز هم مراجع قضایی با توجه به قوانین خانواده و ..مصادیق واضح تر و دقیق تر رو می تونن شناسایی کنند و به گفته هایی که دراینجا نسبت به این مسئله هست نمی شه اکتفا کرد چون بحث رضایت جنبه های زیادی داره.
اما در صورتی که یک عقد ازدواج مصداق اجبار و عدم رضایت قرار بگیره و باطل باشه حکمش اینه:
اگر شخص بعد از خواندن عقد راضی شد ؛ طبق فتوای اکثر علماء عقد صحیح است.
اگر راضی نشد؛ عقد باطل است و برای جدا شدن نیازی به طلاق نیست.
ور در صورت باطل شدن عقد زن و مرد با هم نامحرم هستند و تمام احکام نامحرم بودن در اینجا هم جاری میشه. مثل حرمت نگاه با قصد لذت و نزدیکی و لمس و .. .
در مورد اینکه گفتین که اگر این دو نفر زندگی شون رو شروع کنن؛
ببینید همون طور که گفتم اون دیگه معناش اجبار و بطلان عقد نیست. چون وقتی طرفین بعد از عقد با هم زندگی می کنند به معنای قبول اون شرایط هست و عقد صحیح است.
ویرایش توسط kamanabroo : 4th September 2012 در ساعت 07:03 PM
این قضیه ای که گفتید رو درباره اش چون چیزی نمی دونم ، نمی تونم چیزی بگم
اما شرایط فسخ ازدواج رو براتون می گذارم تا بدونین از نظر دین چه چیزهایی این حق رو به زن یا مرد میده که ازدواج رو فسخ کنند:
مسئله شماره 2380 از رساله امام:
اگر مرد بعد از عقد بفهمد كه زن يكى از هفت عيب را دارد مىتواند عقد را به هم بزند :
اول: ديوانگى.
دوم: مرض خوره. (جذام)
سوم: مرض برص.
چهارم: كورى.
پنجم: شل بودن به طورى كه معلوم باشد.
ششم: آنكه افضا شده، يعنى راه بول و حيض و يا راه حيض و غائط او يكى شده باشد، ولى اگر راه حيض و غائط او يكى شده باشد، به هم زدن عقد اشكال دارد و بايد احتياط شود.
هفتم: آنكه گوشتيا استخوانى يا غدهاى در فرج او باشد كه مانع از نزديكى شود.
مسئله شماره 2381 : اگر زن بعد از عقد بفهمد كه شوهر او
ديوانه است
يا آلت مردى ندارد
يا عنين است و نمىتواند وطى و نزديكى نمايد
يا تخمهاى او را كشيدهاند مىتواند عقد را به هم بزند.
در این شرایطی که گفتم اگر شخص بخواهد عقد را بر هم بزند نیازی به طلاق نیست و میتواند جدا بشود.
اگر زن یا مرد پیش از عقد به معایب مورد اشاره آگاهی داشته باشد و با علم به آن مبادرت به عقد نکاح کند، حق فسخ او ساقط می شود. _اگر زن بعد از عقد به یکی از معایبی دچار شود که در لحظهی وقوع عقد به مرد حق فسخ می داد، حق فسخ برای مرد نخواهد بود.
اما یکسری شرایط هم هست که این حق را به شخص می دهد تا درخواست طلاق کند(نه اینکه بتواند عقد را بهم بزند):
ناداری ، ناتوانی مالی شوهر که به واسطه آن نتواند مهریه زن را پرداخت نماید.
غیبت طولانی مدت شوهر
فریب دادن همسر ( غیر از مسائلی که در بالا گفتم باشد)
این احکام اولیه از نظر دین هست (چیزی که در کتب احکام هست) و در رابطه با قانون مدنی و قانون خانواده و .. چیزی رو نگفتم که نیاز به تحقیق بیشتر داره.
شاید قانون همین مسائل رو با شرح و بسط بیشتری بیان کرده باشه که نیاز به مراجعه دارد.
1 سوال دیگه دارم ازتون!!!
اگه پسر و دختری بعد از ازدواج درحالیکه صاحب فرزند هم شده باشن،متوجه بشن که خواهر و برادر هستن در اینجا حکم بچه هاشون چیه؟
سلام
از اونجایی که عادت به خود ارضایی کرده بودم و قادر به ترکش نشدم بر سر اتفاقی نذر کردم که دیگر اینکار رو نکنم اما یکبار اینکار انجام شد می خواستم بپرسم کفاره ی این نذر چی هست؟ و اگر چند بار انجام شده باشد و حالا تصمیم به دادن کفاره و ادامه ی ادای نذر خود کرده باشم کفاره ی همان یکبار را باید بدهم؟
با سپاس
با عرض سلام و خسته نباشید
می دونم که بدون وضو وارد مسجد شدن گناه ه
اما آیا بدون وضو وارد نماز خانه شدن نیز گناه داره یا نه
باید حتما وضو داشته باشیم ؟
" برای آنکه در زندگی پخته شویم نباید هنگام عصبانیت از کوره در برویم "
در حال حاضر 2 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 2 مهمان ها)
علاقه مندی ها (Bookmarks)