یکی از راه های تقویت حافظه معماری و خلاقیت معمارانه در طراحی پروژه ها الهام گیری از ساختمان هایی است که در شهر ما می باشند و ما از کنار آنها می گذریم و یا در مجلات و نشریه ها تصاویر و عکس های آنها را می بینیم و طبیعتا قدرت تاثیر گذاری تصاویر و عکس ها به دلیل تاملی که ما بر روی آنها انجام می دهیم بیشتر از ساختمان هایی است که در خیابان ها و اتوبان ها با سرعت و با مشغله فکری از کنار آنها می گذریم .
حال اگر این تصاویر و عکس ها به صورت اصولی گرفته شده باشند مسلما قدرت تاثیر گذاری آنها بر روی حواس ما بیشتر خواهد بود و ذهن ما را بهتر با موضوع اثر درگیر خواهد کرد در زیر مطلبی در رابطه با اصول عکاسی در معماری به صورت مختصر آورده شده است تا شما به عنوان یک معمار بتوانید با رعایت یکسری اصول عکس هایی را از فضاهای معماری تهیه کنید که اثر گذاری آنها بیشتر و مخاطبان را به سوی اثر شما جذب کند .
اولین گامی که یک معمار در حین عکاسی از یک بنا به آن نیاز دارد شناخت زوایای مختلف یک بنا می باشد که برای تحقق این امر باید وقت صرف کرده و ابتدا بنا را مورد ارزیابی و بازدید کامل قرار دهد .
از اصول دیگری که در عکاسی معماری باید لحاظ شود کج نبودن خطوط عمودی و افقی بنا در تصویر است ، البته در مورد بناهای مدرن که کیفیت گرافیکی تصویر و نما مورد نظر است می توان از وجود تصویر پرسپکتیوی استفاده کرد و اندکی از اصول اولیه چشم پوشی کرد .
نکته ای که در عکاسی از بنا ها بسیار حائز اهمیت است و بسیار کم مورد توجه قرار می گیرد توجه به محیط جغرافیایی اجتماعی و ساختمان ها و کلا منظر اطراف سوژه (ساختمان) می باشد ، بنای معماری بنای زنده ای در عکس به شمار نمی رود ، باید در عکسبرداری دقت کرد که ارتباط نمای ما با موجودات زنده مانند انسان و درخت و ... حتما حفظ شود ، زیرا انسان و درخت خود یکی از عوامل تعیین مقیاس برای بنای ما هستند و وجود آنها در عکس به بیننده این دید را می دهد تا مقیاس و ابعاد بنای ما را درک کند ، البته باید توجه داشت تا این موجودات زنده فضای کمی را در تصویر ما اشغال کنند تا باعث از بین رفتن سوژه اصلی نشودند .
اگر در تصویر برداری از لنزهای واید و کشیده استفاده کنیم فضای زیادی از تصویر ما امکان دارد سهم آسمان شود ، برخی از معماران فضای یکدست و صاف آسمان را در بالای تصویر ساختمان خود نمی پسندند و لذا با افزودن چند شاخ و برگ در بالای تصویر خود فضای آسمان را پر می کنند که البته این شاخ و برگ ها فقط آسمان را می پوشاند و نباید بر روی ساختمان ما اثر گذارد که این شیوه را اصطلاحا قاب کردن تصویر نیز می نامند .
لوازمات مورد نیاز جهت انجام عکاسی :
الف ) دوربین : ارائه تصویر هرچه با کیفیت تر و ثبت دقیق جزئیات ساختمان از ضروریات عکاسی از یک بنا می باشد ، بنابراین لازم است تا از یک دوربین بسیار با کیفیت مانند دوربین های دیجیتال که دارای عدد پیکسل بالاتری است و لنز قوی دارد استفاده کرد . دوربین های دیجیتال دارای تنظیماتی در درون خودشان می باشند که لازم است به هنگام عکسبرداری این تنظیمات را مطابق شرایط موجود و با بهترین کیفیت تنظیم کرد .
ب ) سه پایه : یکی از وسایلی که به ایجاد کیفیت بسیار بالا و وضوح کامل تصویر کمک می کند سه پایه عکاسی می باشد . دست انسان به دلیل لرزشی که به صورت طبیعی دارد باعث بی کیفیت شدن وضوح تصویر می شود اما استفاده از سه پایه به خصوص در محیط های کم نور به با کیفیت تر شدن تصویر کمک می کند ، بنابراین استفاده از سه پایه را در عکاسی از بناهای معماری فراموش نکنید .
ج ) فیلتر : از فیلتر های رنگی در عکاسی سیاه و سفید برای تشدید کنتراست استفاده می شود اما بهترین حالت این است که از فیلتر خودکار (تصحیح) در عکسبرداری رنگی استفاده شود تا خود دوربین به صورت خودکار و نسبت به نور موجود در فضا فیلتر مورد نظر را ارائه کند .
نقش نور در عکاسی از معماری
عکس ها همیشه بر روی کاغذ ها و صفحه هایی چاپ می شوند که به صورت دو بعدی هستند اما فضاها و بناهایی که از آنها عکسبرداری می کنیم دارای سه بعد طول ، عرض ، و ارتفاع هستند و برای نشان دادن صحیح این بعد ها نور نقش اساسی را در عکس بازی می کند . در عکاسی معماری لازم است نمای اصلی ساختمان یا فضایی که در عکس ما قرار دارد در معرض تابش نور قرار گیرد و از قرار دادن آن در سایه خودداری شود ، بنابراین نماهایی که رو به مشرق قرار دارد در هنگام صبح که آفتاب به آنها می تابد و نماهایی که رو به مغرب قرار دارد در هنگام عصر که آفتاب به آنها می تابد بهتر است عکسبرداری شود ، همچنین در هنگام اول صبح و غروب که خورشید به طور مایل به ساختمان می تابد و ساختمان سایه بیشتری از خود درست می کند لازم است سایه ساختمان در عکس گنجانده شود . عکسبرداری در هوای بدون خورشید (بدون نور) و یا هوایی که دارای مه غلیظ است برجستگی های تصویر ما را کم می کند . دقت کنید که عکسبرداری از بناهای تاریخی در هنگام شب و زیر نور ماه بسیار جالب می شود و باعث تاکید بر قدمت بنا می گردد . همچنین به هنگام عکسبرداری باید حواستان جمع باشد تا نور رو به عکاس و پشت به بنا نباشد زیرا در این حالت بنای اصلی ما سیاه می شود و حالتی مرموز به ساختمان یا عکس مورد نظر می دهد که این حالت را اصطلاحا حالت ضد نور می نامد .
معماران در کنار دیگر هنرهای خود لازم است هنر عکاسی را نیز داشته باشند زیرا یکی از مهمترین ابزارهای الهام گیری از پروژه های ساخته شده در جامعه عکس می باشد و یک معمار وقتی می تواند از یک بنا به خوبی الهام بگیرد که یک یا چند تصویر خوب از آن بنا در اختیار داشته باشد و وقتی خود او هنر عکاسی را داشته باشد پروژه را به بهترین نحو عکاسی کرده و درک او از ساختمان در هنگام دیدن عکس ها بالا خواهد بود .
علاقه مندی ها (Bookmarks)