دوست عزیز، به سایت علمی نخبگان جوان خوش آمدید

مشاهده این پیام به این معنی است که شما در سایت عضو نیستید، لطفا در صورت تمایل جهت عضویت در سایت علمی نخبگان جوان اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که عضو سایت نباشید نمی توانید از تمامی امکانات و خدمات سایت استفاده کنید.
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 7 , از مجموع 7

موضوع: عکاسی

  1. #1
    کـــــــاربر فــــعال
    رشته تحصیلی
    معماری
    نوشته ها
    12,119
    ارسال تشکر
    25,003
    دریافت تشکر: 20,366
    قدرت امتیاز دهی
    2458
    Array

    پیش فرض اصول عکاسی از بناهای معماری

    یکی از راه های تقویت حافظه معماری و خلاقیت معمارانه در طراحی پروژه ها الهام گیری از ساختمان هایی است که در شهر ما می باشند و ما از کنار آنها می گذریم و یا در مجلات و نشریه ها تصاویر و عکس های آنها را می بینیم و طبیعتا قدرت تاثیر گذاری تصاویر و عکس ها به دلیل تاملی که ما بر روی آنها انجام می دهیم بیشتر از ساختمان هایی است که در خیابان ها و اتوبان ها با سرعت و با مشغله فکری از کنار آنها می گذریم .

    حال اگر این تصاویر و عکس ها به صورت اصولی گرفته شده باشند مسلما قدرت تاثیر گذاری آنها بر روی حواس ما بیشتر خواهد بود و ذهن ما را بهتر با موضوع اثر درگیر خواهد کرد در زیر مطلبی در رابطه با اصول عکاسی در معماری به صورت مختصر آورده شده است تا شما به عنوان یک معمار بتوانید با رعایت یکسری اصول عکس هایی را از فضاهای معماری تهیه کنید که اثر گذاری آنها بیشتر و مخاطبان را به سوی اثر شما جذب کند .
    اولین گامی که یک معمار در حین عکاسی از یک بنا به آن نیاز دارد شناخت زوایای مختلف یک بنا می باشد که برای تحقق این امر باید وقت صرف کرده و ابتدا بنا را مورد ارزیابی و بازدید کامل قرار دهد .
    از اصول دیگری که در عکاسی معماری باید لحاظ شود کج نبودن خطوط عمودی و افقی بنا در تصویر است ، البته در مورد بناهای مدرن که کیفیت گرافیکی تصویر و نما مورد نظر است می توان از وجود تصویر پرسپکتیوی استفاده کرد و اندکی از اصول اولیه چشم پوشی کرد .
    نکته ای که در عکاسی از بنا ها بسیار حائز اهمیت است و بسیار کم مورد توجه قرار می گیرد توجه به محیط جغرافیایی اجتماعی و ساختمان ها و کلا منظر اطراف سوژه (ساختمان) می باشد ، بنای معماری بنای زنده ای در عکس به شمار نمی رود ، باید در عکسبرداری دقت کرد که ارتباط نمای ما با موجودات زنده مانند انسان و درخت و ... حتما حفظ شود ، زیرا انسان و درخت خود یکی از عوامل تعیین مقیاس برای بنای ما هستند و وجود آنها در عکس به بیننده این دید را می دهد تا مقیاس و ابعاد بنای ما را درک کند ، البته باید توجه داشت تا این موجودات زنده فضای کمی را در تصویر ما اشغال کنند تا باعث از بین رفتن سوژه اصلی نشودند .
    اگر در تصویر برداری از لنزهای واید و کشیده استفاده کنیم فضای زیادی از تصویر ما امکان دارد سهم آسمان شود ، برخی از معماران فضای یکدست و صاف آسمان را در بالای تصویر ساختمان خود نمی پسندند و لذا با افزودن چند شاخ و برگ در بالای تصویر خود فضای آسمان را پر می کنند که البته این شاخ و برگ ها فقط آسمان را می پوشاند و نباید بر روی ساختمان ما اثر گذارد که این شیوه را اصطلاحا قاب کردن تصویر نیز می نامند .

    لوازمات مورد نیاز جهت انجام عکاسی :
    الف ) دوربین : ارائه تصویر هرچه با کیفیت تر و ثبت دقیق جزئیات ساختمان از ضروریات عکاسی از یک بنا می باشد ، بنابراین لازم است تا از یک دوربین بسیار با کیفیت مانند دوربین های دیجیتال که دارای عدد پیکسل بالاتری است و لنز قوی دارد استفاده کرد . دوربین های دیجیتال دارای تنظیماتی در درون خودشان می باشند که لازم است به هنگام عکسبرداری این تنظیمات را مطابق شرایط موجود و با بهترین کیفیت تنظیم کرد .
    ب ) سه پایه : یکی از وسایلی که به ایجاد کیفیت بسیار بالا و وضوح کامل تصویر کمک می کند سه پایه عکاسی می باشد . دست انسان به دلیل لرزشی که به صورت طبیعی دارد باعث بی کیفیت شدن وضوح تصویر می شود اما استفاده از سه پایه به خصوص در محیط های کم نور به با کیفیت تر شدن تصویر کمک می کند ، بنابراین استفاده از سه پایه را در عکاسی از بناهای معماری فراموش نکنید .
    ج ) فیلتر : از فیلتر های رنگی در عکاسی سیاه و سفید برای تشدید کنتراست استفاده می شود اما بهترین حالت این است که از فیلتر خودکار (تصحیح) در عکسبرداری رنگی استفاده شود تا خود دوربین به صورت خودکار و نسبت به نور موجود در فضا فیلتر مورد نظر را ارائه کند .
    نقش نور در عکاسی از معماری
    عکس ها همیشه بر روی کاغذ ها و صفحه هایی چاپ می شوند که به صورت دو بعدی هستند اما فضاها و بناهایی که از آنها عکسبرداری می کنیم دارای سه بعد طول ، عرض ، و ارتفاع هستند و برای نشان دادن صحیح این بعد ها نور نقش اساسی را در عکس بازی می کند . در عکاسی معماری لازم است نمای اصلی ساختمان یا فضایی که در عکس ما قرار دارد در معرض تابش نور قرار گیرد و از قرار دادن آن در سایه خودداری شود ، بنابراین نماهایی که رو به مشرق قرار دارد در هنگام صبح که آفتاب به آنها می تابد و نماهایی که رو به مغرب قرار دارد در هنگام عصر که آفتاب به آنها می تابد بهتر است عکسبرداری شود ، همچنین در هنگام اول صبح و غروب که خورشید به طور مایل به ساختمان می تابد و ساختمان سایه بیشتری از خود درست می کند لازم است سایه ساختمان در عکس گنجانده شود . عکسبرداری در هوای بدون خورشید (بدون نور) و یا هوایی که دارای مه غلیظ است برجستگی های تصویر ما را کم می کند . دقت کنید که عکسبرداری از بناهای تاریخی در هنگام شب و زیر نور ماه بسیار جالب می شود و باعث تاکید بر قدمت بنا می گردد . همچنین به هنگام عکسبرداری باید حواستان جمع باشد تا نور رو به عکاس و پشت به بنا نباشد زیرا در این حالت بنای اصلی ما سیاه می شود و حالتی مرموز به ساختمان یا عکس مورد نظر می دهد که این حالت را اصطلاحا حالت ضد نور می نامد .
    معماران در کنار دیگر هنرهای خود لازم است هنر عکاسی را نیز داشته باشند زیرا یکی از مهمترین ابزارهای الهام گیری از پروژه های ساخته شده در جامعه عکس می باشد و یک معمار وقتی می تواند از یک بنا به خوبی الهام بگیرد که یک یا چند تصویر خوب از آن بنا در اختیار داشته باشد و وقتی خود او هنر عکاسی را داشته باشد پروژه را به بهترین نحو عکاسی کرده و درک او از ساختمان در هنگام دیدن عکس ها بالا خواهد بود .
    ​​


  2. 2 کاربر از پست مفید وحید 0319 سپاس کرده اند .


  3. #2
    مدیر تالار معماری
    رشته تحصیلی
    معماری
    اکانت شخصی
    معمارحانیه
    نوشته ها
    218
    ارسال تشکر
    1,919
    دریافت تشکر: 838
    قدرت امتیاز دهی
    1715
    Array
    مدیر تالار معماری's: لبخند

    پیش فرض عکاسی

    دردوره کاردانی با عکاسی نیز آشنا میشوید مانیز شمارو با عکاسی معماری آشنا میکنیم
    معماری یک ورزش در مسافت طولانی است.

    شما فکرتان را بر روی آن می­گذارید و ۳۰ سال با آن همراه می­شوید، تا اینکه کم­کم در این رشته راه می­افتید.تام مین



  4. 4 کاربر از پست مفید مدیر تالار معماری سپاس کرده اند .


  5. #3
    یار همراه
    رشته تحصیلی
    معماري
    نوشته ها
    2,535
    ارسال تشکر
    10,246
    دریافت تشکر: 10,466
    قدرت امتیاز دهی
    32326
    Array
    معمار حانیه's: خواهش

    پیش فرض پاسخ : عکاسی

    هنر معماری وعکاسی

    مقدمه
    معماری مفهوم گسترده ای است. اغلب فضاهایی که در آنها قدم می گذاریم با گونه های متفاوتی از معماری ما را محاصره کرده اند. به همین خاطر خارج از ذهن نیست که معماری به این اندازه سوژه پرطرفداری برای عکاسی است. بر خلاف این گوناگونی ، چند اصل و تکنیک ساده که در بسیاری از موقعیت ها کاربرد دارند وجود دارد که به خاطر داشتن انها به ما کمک می کند هنگام عکاسی محتاط تر در مورد قاب بندی ، ترکیب بندی و نورپردازی آنها فکر کنیم. علاوه بر این 7 اصل ساده, نکاتی نیز در مورد ترکیب بندی عکاسی به طور کلی بررسی می کنیم تا برای معماران و شهرسازانی که در زمینه عکاسی با کیفیت مناسب دقت نظر دارند مفید باشد.

    1. معماری تاریخی
    زمانیکه که از یک بنای تاریخی عکاسی می کنید یک اصل ساده و قابل درک در ترکیب بندی بهترین کاربرد را دارد و آن نشان دادن زیبایی طبیعی و ابهت آن بنا در تصویر است. برای رسیدن به این هدف اگر تصویر میزانی از پیش زمینه را در برگیرد ، به گونه ای که بافت پیرامونی که بنا در آن واقع شده باشد را نمایش دهد کمک می کند تا تصویر حس بهتری از معماری صاحب سبک و با قدمت را به نمایش گذارد.

    تصویر شماره 1 یک ترکیب بندی ساده قدمت معماری تاریخی را به خوبی به نمایش می گذارد.
    عکاسی در شب نیز از بناهای تاریخی حالت خارق العاده ای برای نشان دادن قدمت آنها به وجود می آورد.
    من ترسیم کردن را به حرف زدن ترجیح میدهم،

    زیراترسیم کردنسریعتر است و مجال کمتری برای دروغ گفتن باقی میگذارد.

    (لوکوربوزیه)

  6. 2 کاربر از پست مفید معمار حانیه سپاس کرده اند .


  7. #4
    یار همراه
    رشته تحصیلی
    معماري
    نوشته ها
    2,535
    ارسال تشکر
    10,246
    دریافت تشکر: 10,466
    قدرت امتیاز دهی
    32326
    Array
    معمار حانیه's: خواهش

    پیش فرض پاسخ : عکاسی

    . معماری مدرن


    زمانی که از معماری مدرن عکاسی می کنید می توانید با سبک انتزاعی از عهده آن برآیید. از لنز های wide برای یک پرسپکیتو گسترده و زوایای غیرمعمول استفاده کنید.







    تصویر شماره 2 سبک انتزاعی به خوبی معماری مدرن را به تصویر می کشد.


    هنگام عکسبرداری با لنزهای واید در فضاهای بیرونی اغلب فضای آسمان زیادی در تصویر وجود دارد. اگر ترجیح می دهید آسمان یکدست و صاف در تصویر نباشد در

    این صورت با افزودن چند شاخ و برگ در قسمت بالای تصویر فضای خالی آسمان را پر کنید. درخت و شاخ و برگ آن نباید روی ساختمان را بپوشاند این شیوه را

    اصطلاحاً قاب کردن نیز می نامند.

    من ترسیم کردن را به حرف زدن ترجیح میدهم،

    زیراترسیم کردنسریعتر است و مجال کمتری برای دروغ گفتن باقی میگذارد.

    (لوکوربوزیه)

  8. 2 کاربر از پست مفید معمار حانیه سپاس کرده اند .


  9. #5
    یار همراه
    رشته تحصیلی
    معماري
    نوشته ها
    2,535
    ارسال تشکر
    10,246
    دریافت تشکر: 10,466
    قدرت امتیاز دهی
    32326
    Array
    معمار حانیه's: خواهش

    پیش فرض پاسخ : عکاسی

    . قرار دادن بنا در زمینه درست است یا نه ؟


    پاسخ به این سوال که چه زمانی فضای پیرامونی یک ساختمان را در عکس نمایش دهید یا نه به موقعیت بنا و پیامی که شما با عکس خود انتقال می دهید بستگی

    دارد. اگر زمینه و منظر آن، ساختمان را ستایش می کنند عکس بزرگ تری بگیرید.



    اما هنگامیکه زمینه با پیام شما مناسبتی ندارد از آن صرف نظر کنید. یک مثال در این مورد در نظر گرفتن یک ساختمان قدیمی در میان یک شهر مدرن است. اگر می

    خواهید این حس را منتقل کنید که این بنا به فضای جدید تعلق ندارد مهم خواهد بود که میزانی از زمینه مدرن را پیرامون بنا در نظر بگیرید. اما اگر فقط می خواهید بر

    زیبایی یک معماری تاریخی تاکید کنید آنگاه بناهای جدید تنها تصویر شما را بی جهت اشغال کرده اند. بنابراین بهتر است از آنها صرف نظر کنید.







    تصویر شماره 3 قرار دادن بنا در منظر طبیعی به شما کمک می کند که شخصیت معماری را به نمایش بگذارید.



    - - - به روز رسانی شده - - -

    4. نورپردازی


    نورپردازی مهم ترین بخش عکاسی معماری است. اگرچه نمی توانیم موقعیت و یا جهت گیری یک ساختمان را عوض کنیم و نورپردازی یک بنا به وسیله خودمان امر دشواری است. بنابراین عکاسی در زمان مناسب با نورپردازی طبیعی مناسب ترین گزینه است.
    نورمایل معمولا بهترین عکس های معماری را به وجود می آورد. این نور سایه های بلند و جالبی بر روی نمای ساختمان تشکیل می دهد و جزئیات سطح را بهتر به نمایش می گذارد هم چنین تصویر سه بعدی ساختمان را تقویت می کند.
    نور پشت بدترین نوع برای عکاسی معماری است چرا که سطحی تاریک و یک شکل ایجاد می کند. برای مواجه با این مشکل بهتر است آسمان را حذف و از زاویه ی نزدیک تری عکاسی کنید.





    تصویر شماره 4 شما می توانید با نور مایل بافت و جزئیات را به خوبی در تصویر خود نمایش دهید.

    5. عکاسی در شب

    حتی یکنواخت ترین معماری ها نیز درشب می توانند جذاب به نظر برسند. در حقیقت بسیاری از ساختمان های مدرن و مراکز شهری به طور ویژه ای برای شب نورپردازی شده اند. در شب این ساختمان ها بوسیله چندین نوع نورپردازی روشن شده اند به طوریکه رنگها قویتر و سایه ها برروی نمای ساختمان انتزاعی تر به نظر می رسند.
    هنگامی که در شب عکاسی می کنید از سه پایه استفاده کنید و دوربین خود را بر روی کمترین تغییرات ISO ‌ قرار دهید تا بتوانید به طبیعی ترین شیوه عکاسی کنید.
    عکاسی از بناهای معماری در وضعیت ضد نور نیز تصویری می سازد که فقط شکل کلی ساختمان دیده می شود و حالتی مرموز به خود می گیرد . در این حالت نور ، پشت بنا و رو به دوربین است.






    تصویر شماره 5 نور رویایی شب به خوبی می تواند بنا را به زندگی بازگرداند.

    6. کاهش انحنا با استفاده از لنز طولانی تر

    اگر از ساختمانی از زاویه ای بسیار نزدیک عکاسی می کنید می توانید دیوار را رها کنید تا انحناها دیده شوند به شرط آنکه تمام ساختمان دیده شود. اگر چه این امر خود می تواند تاثیر جالبی داشته باشد اما معمولا حذف می شود تا تصویر درست به نظر برسد.
    اگر فاصله مناسبی از ساختمانی که موضوع عکس شماست بگیرید درک خواهید کرد که دیوارهای ساختمان شما و خطوط افقی وعمودی به طور قابل قبولی مستقیم به نظر می رسند.
    اگر عکاسی از ساختمان مورد نظر خود را از فاصله ای دورتر و و با لنزهایی با نقطه کانونی طولانی تر بگیرید، پرسپکتیوها مسطح تر و خطوط ساختمان ها موازی تر می شوند وعکس شما اندکی حس سورئال خواهد داشت.




    تصویر شماره 6 از فاصله دورتری عکس بگیرید تا انحنای دیوارها حذف شوند.

    7. بیرون کشیدن جزئیات قابل توجه

    اغلب بناهای معماری با جزئیات کوچک مقیاس ، خود عکس های بسیار جذابی هستند.از جهت گیری پنجره ها تا الگوی مفصل ها تا تزئینات قرنیزها. به این جزئیات توجه کنید و از آنها برای نشان دادن شخصیت بنای معماری خود استفاده کنید.


    تصویر شماره 7 جزئیات قابل توجهی پیدا کنید و روی آنها تمرکز کنید .

    ترکیب بندی عکس

    اصول ترکیب بندی که در زیر جمع آوری شده اند به شما کمک می کنند تا علاوه بر در نظر گرفتن اصول عکاسی معماری کیفیت عکس های خود را بالا ببرید.
    1. سوژه خود را درکادر قرار دهید.
    2. خط افق را در کادرتان تنظیم کنید برای اینکار می توانید از یکی از خطوط افقی و یا عمودی در سوژه عکس خود به عنوان خط مبنا کمک بگیرید.
    3. ترکیب های متقارن برای نشان دادن استحکام، پایداری و قدرت به کار میروند. حس دیگری که یک عکس متقارن القا میکند، سادگی است. همان طور که گفته شد از این نوع ترکیب بندی -ترکیب بندی متقارن -می توانید در عکاسی از معماری تاریخی استفاده کنید.
    4. رنگهای درخشان به تنهایی جذاب هستند اما اگر در یک الگو یا ردیفی منظم قرارگیرند از نظر بصری تاثیر بیشتری خواهند داشت. این نوع آرایش یک ساختار ساده را بر این رنگها حاکم میکند و در نتیجه یک مفهوم و یا نوعی نظم را، ورای حضور محض رنگها، منتقل خواهد کرد.
    5.خطوط قطری، چشم را از یک سمت عکس به سمت دیگر هدایت میکنند و نسبت به خطوط افقی، انرژی بیشتری را منتقل میکنند. از این خطوط برای تاکید بر سوژه خود می توانید استفاده کنید.
    6. هم پوشانی اجزا یک سوژه، نه تنها باعث افزایش عمق پرسپکتیو میشود بلکه بیننده را به بررسی تضادهای موجود بین عناصر صحنه تشوق میکند. در مورد اول، از آنجایی که یک شیء، تنها هنگامی می تواند شیء دیگری را بپوشاند که جلوی آن قرار گرفته باشد بنا براین حس فاصله القا میگردد. در مورد دوم، هم پوشانی موجب می شود که دو یا چند شیء که با فاصله از هم جدا شده اند، کنار هم مشاهده شوند و به این ترتیب تضاد شکل، رنگ یا نور آنها قابل تشخیص گردد.
    7. نقاط طلایی را فراموش نکنید. اگر کادر تصویر را به وسیله خطوط فرضی به سه قسمت مساوی تقسیم کنید خطوط ترسیمی را مقاطع طلایی و نقاط برخورد آنها را نقاط طلایی می گویند .این نقاط نگاه بیننده را به سمت سوژه هدایت کرده و تصویر متعادل تری ایجاد می‌ کند.





    تصویر شماره 8: استفاده از نقاط طلایی
    8. در پایان صبور باشید! تا خودروها ، رهگذران علاقه مند و حتی حیوانات از کادر خارج شوند.اگر هدف نشان دادن طراحی است , هر عنصری که نگاه بیننده را منحرف کند , نامطلوب است. اما اگر هدف نشان دادن فعالیتی است که در فضای درونی و یا بیرونی مورد نظر شما می افتد, دراین صورت حضور افراد در عکس مناسب است و به ارتباط عکس و هدف آن کمک می کند.
    ویرایش توسط معمار حانیه : 31st December 2013 در ساعت 12:48 PM
    من ترسیم کردن را به حرف زدن ترجیح میدهم،

    زیراترسیم کردنسریعتر است و مجال کمتری برای دروغ گفتن باقی میگذارد.

    (لوکوربوزیه)

  10. 2 کاربر از پست مفید معمار حانیه سپاس کرده اند .


  11. #6
    یار همراه
    رشته تحصیلی
    معماري
    نوشته ها
    2,535
    ارسال تشکر
    10,246
    دریافت تشکر: 10,466
    قدرت امتیاز دهی
    32326
    Array
    معمار حانیه's: خواهش

    پیش فرض پاسخ : عکاسی

    منابع نوشته های بالا


    این نوشته ترجمه ای است از مقاله ای که در سایت www.photographymad.com با عنوان " A Guide to Architectural Photography " در اینترنت قرار داده شده است. از کتاب "عکاسی معماری, عکاسی از نمای داخلی و خارجی ساختمان" اثر نورمن مک گراث نیز برای تکمیل و صحت مطالب ترجمه شده , استفاده شده است. هم چنین از نکات مطالب "اصول عکاسی" از وبلاگ "گروه تخصصی معماری " و "اصول ترکیب بندی" از سایت عکاسی "تبیان زنجان" نیز برداشت های تکمیلی انجام شده است.








    من ترسیم کردن را به حرف زدن ترجیح میدهم،

    زیراترسیم کردنسریعتر است و مجال کمتری برای دروغ گفتن باقی میگذارد.

    (لوکوربوزیه)

  12. 2 کاربر از پست مفید معمار حانیه سپاس کرده اند .


  13. #7
    یار همراه
    رشته تحصیلی
    معماري
    نوشته ها
    2,535
    ارسال تشکر
    10,246
    دریافت تشکر: 10,466
    قدرت امتیاز دهی
    32326
    Array
    معمار حانیه's: خواهش

    پیش فرض پاسخ : عکاسی

    تصاویر ماهواره ای از کرمانشاه



















    منبع : گوگل ارث
    من ترسیم کردن را به حرف زدن ترجیح میدهم،

    زیراترسیم کردنسریعتر است و مجال کمتری برای دروغ گفتن باقی میگذارد.

    (لوکوربوزیه)

  14. کاربرانی که از پست مفید معمار حانیه سپاس کرده اند.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •