
مهر:
جشن میترا کانا:
هرمَزد روز از مهرماه برابر با 1 مهرماه در گاهشماری ایرانیروز جشن بزرگ «میثرَکَنَه / میتراکانا /مهرگان»، بزرگترین جشن هخامنشی در ستایش و گرامیداشت «میترا» در نخستین روز ماه «باگایادی / بَغَیادی»(یاد خدا)، و نیز آغاز سال نو در گاهشماری هخامنشی.امروزه نیز سنت کهن آغاز سال نو از ابتدای پاییز با نام «سال وِرز»، در تقویم محلی کردان مُکری مهاباد و طایفههای کردان شکری باقی مانده است.
در تقویم محلی پامیر (به ویژه دو ناحیهی «ونج» و «خوف»)از نخستین روز پاییز(تیرماه)(1)با نام «نوروزِ تیرَه ما» یاد میکنند.
آغاز پاییز به عنوان آغاز سال نو زراعی همچنان در میان کشاورزان رایج است. همچنین بیرونی از این روز با عنوان «نیم سرده»(نیمهی سال) نام برده است.
هنگام اصلی جشن «مهرگان» نیز در اصل در چنین روزی بوده که بعدها به شانزدهم مهرماه منتقل شده است.در ادبیات کهن فارسی نیز همواره جشن مهرگان با نخستین روز فصل پاییز برابر دانسته شده است.
روش هشانا:
یکم تیشری عبری برابر با 1 مهرماه در گاهشماری ایرانی نخستین روز و دومین روز از ماه تیشری عبری جشن «روش هشانا»(Rosh Hashanah) -در عبری به معنی آغاز سال - برگزار میشود که نمود آغاز سال یهودی
میباشد.
این عید را «روز داوری» یا «روز یادبود» یا «روز نواختن شوفار» نیز مینامند.
بنابر باور یهودیان این عید روز آفرینش حضرت آدم میباشد و در آن سرنوشت هرکسی در سال نو، رقم میخورد.
از این رو برای کلیمیان ایران، دو روز روش هشانا تعطیل است و آنان با رفتن به کنیساها و برپایی مراسم ویژه، سرنوشت نیک و
سعادتمندانه را از خداوند درخواست میکنند.
نام «روز یادبود» که به سال نو یهودی اطلاق میشود به خاطر آن است که یهودی از خالق خود میطلبد که برای نسل حضرت ابراهیم، قربانی کردن اسحق پسرش رابه یاد آورد و نام «روز نواختن شوفار» نیز به خاطر شوفار (بوقی از شاخ قوچ) است که در کنیساها در این روز نواخته میشود.
این طنین قلبهای خفته را میلرزاند و انسانها را به توبه و اصلاح اعمال فرا میخواند.
از آنجا که روز سال نو «روز داوری» میباشد، در این روز نمازهای مفصلتری میخوانند
.در شب جشن «روش هشانا»خوراکیهای ویژهای میخورند که از دیدگاه معنی عبری آنها جنبه ی نمادین دارند.
۱. سیب وعسل :
با خوردن سیبوعسل از درگاه خداوند سالی نیکو و شیرین از آغاز سال تا پایان آن را درخواست میکنند.
۲. کدو :
با خوردن کدو ازدرگاه خداوند میخواهند که اگر تقدیر ِبدی برایشان صادر شده، آن را نابود کرده و
شایستگی اعمال نیکشان به درگاه خدا اعلام گردد.
۳. لوبیا :
نمادی است ازافزایش موفقیت و خوشبختی و اینکه همواره کارهای نیک انجام دهند.
۴. گوشت کله بره :
کله ی بره یادآوری است از جان نثاری ِ«اسحق» فرزند حضرت ابراهیم و آرزوی بزرگی و سرداری
و زیردست دشمنان و کافران نشدن.
۵. چغندر :
خوردن چغندر آرزوی نابودی همه ی دشمنان و بدخواهان پیروان توحید در جهان است.
۶. شُش (ریه) :
شش نمادی استاز سبکی و خوردن ریه آرزویی است برای سبک بودن گناهان.
۷. انار شیرین :
انار میخورندتا مثل دانههای انار، مملو از صواب بوده و همواره برای اطاعت از احکام و اجرای اوامر الهی آماده باشند.
جشـــــن کاشـــــت:
از هرمزد تا سپندارمذ از مهرماه برابر با 1 تا 5 مهر در گاهشماری ایرانی در روزهای نخستین مهرماه جشنی به نام «جشن کاشت» در برخی از شهرها و روستاهای ایران به ویژه در مهاباد آذربایجان غربی برگزار میشود.
بدینگونه که کیسههایی از حبوبات و بذرهای مختلف را از شاخههای درخت کوچک خشکیدهای آویزان کرده و آن را آتش میزنند، کیسهای را که زودتر از همه بسوزد، نمونه ی محصول کشت بیشتر قرار میدهند.
جشن تیر گان سوم:
تیرروز از مهرماه برابر با 13 مهر در گاهشماری ایرانییکی دیگر از جشنهای تیرگان ، است
در گرامیداشت ستاره ی باران آور «تیشتَر»(= شباهنگ = شِعرای یمانی) و در خوارزم باستان به نام «چیری روچ» یا «تیرروز»نامیده میشده است.
سوکوت یا عید سایبان ها:
پانزدهم ماه تیشری عبری برابر با 15 مهرماه در گاهشماری ایرانی پانزدهم ماه عبری تیشری،
آغاز جشنی به نام «سوکوت» یا «عید سایبانها» در بین ی هودیان ایران است، واژهی «سوکوت»
جمع کلمهی عبری «سوکا» به معنی سایهبان است.
سوکا جشنی است که به مناسبت خروج بنی اسرائیل از مصر و به یاد الطاف خداوند
به قوم بنی اسرائیل در صحرای سینا برگزار میشود.
سوکوت 5 روز بعد از «یومکیپور» (روزهی بزرگ کلیمیان که 25 ساعت میباشد) شروع میشود و هفت روز ادامه دارد.
در این جشن با ساختن سایبان تا یک هفته آیینهای دینی برگزار میشود.
برابر نظر بیشتر مفسران تورات، منظور از سایهبان (سوکا) در بیابان، ابرهای ویژهای بودند که به طور معجزهوار مردم را در بیابان از اطراف احاطه کرده و آنها را از هر گونه گزند و آسیب طبیعی محافظت میکردند.
بنابراین سکونت در سوکا، یادآوری معجزه خداوند در خارج ساختن عبرانیان از مصر و محافظت از آنها در مدت چهل سال اقامت در بیابان است. یکی دیگر از فلسفههای ساختن سوکا، با توجه به وضعیت خاص سقف آن بیان میشود.
سقف سوکا از جنس حصیر یا شاخ و برگ درختان است، به طوری که باران به
آسانی داخل آن میشود. کسی که در سوکا ساکن است، از یک سو به وضعیت افرادی که سر پناه مناسبی برای خود ندارند، آگاه میشود و احساس همدردیبیشتری با مستمندان میکند و از سوی دیگر، به فرمان خداوند، خانه مستحکم و راحت خود را ترک کرده، در محلی که به ظاهر سقف محکمی ندارد، ساکن شده است.
وی در این حالت، توکل و ایمان خودرا به خداوند تقویت کرده، اعلام میکند که به فرمان خالقش حاضر است حتی مکان راحت خود را ترک کرده و به محل مورد نظر او - گرچه دارای امکانات کمتری است برود و امیدخواهد داشت که خداوند او را در هر وضعیتی - مانند اجدادش در بیابان سینای - حفظ میکند.
نام دیگر سوکوت «حگ هاآسیف» به معنی جشن جمع آوری محصول است.
سوکوت در ایام جمع آوری محصول برگزار میشود.
جشن شاووعوت(اعطای تورات) اولین برداشت محصول است، حاصلی که در بهار کاشته شده است.
سوکوت هم جشن جمع آوری محصول در پاییز است.
جشن مهرگان:مهر روز از مهرماه برابر با 16 مهر در گاهشماری ایرانی
میستاییم مهر ِدارندهی دشتهای پهناور را،او که به همهی سرزمینهای ایرانی،
خانمانی پُر از آشتی، پُر از آرامی و پُر از شادی میبخشد
«اوستا - مهر یشت :
جشن مهرگان» که در گذشته آن را «میتراکانا» یا
«متراکانا»(Metrakana) می نامیدند و در نخستین روز از پاییز برگزار می شد، پس از نوروز بزرگ ترین جشن ایرانی و هندی است در ستایش ایزد «میثرَه» یا «میترا» و بعدها «مهر» که از مهر روز آغاز شده تا رام روز به اندازه ی شش روز ادامه دارد.
علاقه مندی ها (Bookmarks)