بدون هیچگونه شک و تردیدی میتوان بر این واقعیت صحه گذاشت که بازاریابی فروشگاهی موج جدیدی در سیر تکاملی مفاهیم بازاریابی خرده فروشی مدرن میباشد. این مفهوم، زیر ساخت مناسبی را در سیر تکاملی روابط بین خرده فروشان و تولیدکنندگان ایجاد کرده است. بواسطه مفاهیم بازاریابی فروشگاهی، خرده فروشان و تولیدکنندگان تلاش میکنند تا ضمن برآورده کردن خواست خریداران فروشگاهی، مبنای یک رابطه برد- برد را پایهگذاری کنند.
در حوزه بازاریابی فروشگاهی، تولیدکنندگان و توزیعکنندگان {در ایران نیز مانند سایر کشورها، بسیاری از تولیدکنندگان فرآیند توزیع محصولات خود را به شرکتهای دیگری که صرفاً زمینه فعالیت آنها توزیع میباشد واگذار میکنند، بنابراین استراتژیهای بازاریابی چنین محصولاتی از سوی شرکتهای توزیع کننده صادر میشود. البته بسیاری دیگر از تولیدکنندگان تولید سفارشی دارند. یعنی محصولات را با نام تجاریای که شرکتهای توزیع کننده به ثبت رساندهاند تولید میکنند. محصولات گلرنگ و یام یام نمونه چنین رویکردی به تولید است} بخشی از توان و فعالیتهای بازاریابی خود را در محیطهای خرده فروشی هدفگذاری میکنند. که شدت و میزان تاکید بر چنین رویکردی بستگی به تناسب بین اهداف و استراتژیهای تامین کنندگان (تولید/ تامینکنندگان) و خرده فروشان یا محیطهای خرده فروشی دارد.
از طرف دیگر امروزه با شکل گرفت ابر خرده فروشیهای فروشگاهی با شعار “همه چیز زیر یک سقف” خرده فروشان تلاش کردهاند تا نقش خود را در تدوین و اجرای استراتژیهای بازاریابی پررنگتر کنند، و خود را به عنوان مهمترین عامل در زنجیره تامین، جایگاه یابی کنند. با الگوبرداری از سیر تحول ابر خرده فروشیهای فروشگاهی به وضوح میتوان دریافت که این خرده فروشان صرفاً به فکر فروش کالا و درآمدزایی از این طریق نیستند، بلکه در کنار آن تلاش دارند تا خود را به عنوان یک برند در ذهن خریداران بگنجانند. این خرده فروشان با تحلیل و درک دقیق نیازها و خواستههای خریداران خود و ارایه بهترین راهحلها و پیشنهادات تلاش میکنند تا بهترین تجربه خرید را برای خریداران خود ایجاد کند و بدین ترتیب تصویری منحصر به فرد از برند خود در ذهن مشتریان و خریداران ایجاد کنند.
منبع : کافه بازاریابی
علاقه مندی ها (Bookmarks)