پرواز هواپیمای الکتریکی در اعماق دریا: اسباب بازی جدید میلیاردرها
گراهام هاکس مهندس کشتی، تا قبل از اینکه به طور اتفاقی به فکر ساخت وسیلهی نقلیهای که زیر آب پرواز میکند بیفتد، زندگیاش را وقف طراحی زیردریایی برای صنایع نظامی و صنایع نفت و گاز کرده بود.
نتیجه ی ایدهی مذکور، یک هواپیمای زیرآبی الکتریکی دو سرنشین بود (سوپر فالکونی که در اعماق دریا پرواز میکند)، که خبر از گشت و گذار در زیر دریاها به شیوهای نو، ایمن و با خیالی آسوده میدهد.
و این هواپیما تجربیات منحصر به فردی برای انسان خلق میکند که “برای مسابقهی شیرجه زدن با دلفینها و قایم موشک بازی با نهنگها طراحی شده است.”
این سوپرفالکون جدای از توصیفات رومانتیک و ظاهرا کمی باورنکردنی، حرف زیادی برای گفتن دارد. این شرکت به خود میبالد که طراحی کاملا متفاوتی نسبت به زیردریاییهای فعلی ارائه داده است، هم در زمینهی مهندسی و هم در مورد تجربهای که کاربر آن کسب میکند.
و علاوه بر ادعای شیرجه رفتن با دلفینها، درب شیشهای کرویاش که از سر مسافران محافظت میکند، به افراد داخل آن اجازه میدهد که به محیط اطرافشان در زیر دریا بسیار نزدیک باشند.
این سوپر فالکون از لحاظ مهندسی در چند مورد با زیردریاییهای معمولی فرق اساسی دارد. مثلا “تعادل مثبت” را در همه حال حفظ میکند، بدین معنی که نیروی پایینبرنده، آن را به اعماق دریا هدایت میکند و حرکت ثابتش را حفظ میکند.
اما اگر موتورش خراب شود یا به صخرهای بزند، در این حالت، سیستم بازگشت خودکارش، آن را به سطح آب برمیگرداند.
اگر موتورش از کار بیفتد، به مسافرانش کمک میکند که تا ۲۴ ساعت زنده بمانند. قوای محرکهی این هواپیما از موتورهای الکتریکی DC تامین میشود و مجهز به یک باتری لیتیوم یونی است که انرژی لازم برای این سوپرفالکون را تا هشت ساعت تامین میکند.
این سیستم نه تنها وسیلهی نقلیهی بیخطری برای موجودات دریایی است، بلکه برای شناگران نیز محیط ایمنتری فراهم میکند
. این، وسیله نقلیهی خوبی است که احتمالا در اقامتگاههای توریستی کلاس بالا به کار گرفته خواهد شد.
برای یادگیری هدایت این وسیلهی نقلیه، هاکس یک آموزش سه روزه به مبلغ ۱۵۰۰۰ دلار ارائه میکند. وی در گفتگو با روزنامهی دیلی تلگراف اظهار داشت: “در سالهای اولیهی اختراع هواپیما، هیچکس گواهینامه نداشت، هیچکس نمیدانست که قوانین چه هستند.
ما هم مثل آن زمان در مقطعی هستیم و چیز جدیدی را شروع کردهایم که هیچکس دقیقا نمیداند که چه کاری لازم است انجام شود.
در نتیجه، قوانین و مقررات کمی نامشخص و مجهول است.” اگر این سوپرفالکون شبیه چیزی در فیلم جیمز باند به نظر میرسد، کمی تصادفی است. اختراعات پیشین هاکس تنها ابزاری برای مجوز ساخت مجموعه فیلمهای ۰۰۷ بوده است.
و مثل هر ابزار جالب دیگر جیمز باند، این سوپرفالکون بیشتر شبیه یک اسباببازی برای یک درصد افراد جامعه است، همانهایی که قیمت قایقهای خصوصیشان اعداد هشت رقمی هستند و در مقابل آنها یک هواپیمای زیرآبی ۱٫۷ میلیون دلاری، چیز زینتی و ناقابلی بیش نیست که داشتنش واجب است. این سوپر فالکون اخیرا به بازار عرضه شده است و بنا به گزارش روزنامهی دیلی تلگراف، مالکان فعلی آن شامل خود هاکس، ریچارد برنسون و بنیانگذار ردبول دیتریچ ماتچیتز هستند.
هاکس هواپیمای خودش را به مبلغ نسبتا قابل پرداختتری در حدود ۱۰۰۰۰ دلار برای هر روز اجاره خواهد داد. در حقیقت “عبدالله دوم پادشاه اردن، آن را به مدت شش هفته اجاره کرد و مقامهای محلی بعلاوهی بچه مدرسهایها را دعوت و داخل آن سوار کرد.”
علاقه مندی ها (Bookmarks)