محققان معتقدند خواب روز هنگام باعث تقويت حافظه دانش آموزان ميشود.
به گزارش خبرگزاري آريا، براساس مطالعهاى که توسط محققان خواب در دانشگاه ماساچوست منتشر شده است، خواب روزهنگام با بالا بردن توان حافظه قدرت يادگيرى دانش آموزان پيش دبستانى را بهبود مىبخشد.
به گزارش خبرگزاري سينا به نقل از رويترز، «ربکا اسپنسر» روانشناس و تيم تحقيقاتىاش با سنجش عملکرد ٤٠ کودک مقطع پيش دبستانى در بازىهاى ساده حافظه به مطالعه تاثير خواب هنگام روز بر اين کودکان پرداختند.
هنگام صبح، دانش آموزان بايد به نوعى بازى مشغول شدند که در آن بايد مکان تصاوير مختلف را به خاطر ميسپردند. سپس گروهى از آنان هنگام خواب روزانه بيدار نگهداشته شده و دسته ديگر خوابيدند. پس از امتحان مجدد کودکان هنگام بعدازظهر، اسپنسر و همکارانش دريافتند که وقتى خواب هنگام روز کودکان حذف شود ١٠ درصد از عملکرد آنها در بازى حافظه کاسته مىشود.
اسپنسر مىگويد: «ما به سادگى ثابت مىکنيم که خواب هنگام روز واقعا حياتى بوده و با شواهد علمى نشان مىدهيم که خوابيدن بايد به عنوان بخشى از کارهاى روزمره در نظر گرفته شود.»
محققان همچنين به ارتباط بين عملکرد بهتر دانش آموزان در تست حافظه با ميزان پردازش حافظه فعال در هنگام خواب پى بردند. آنها با بررسى فعاليت مغزى ١٤ کودک در آزمايشگاه خواب دريافتند دانش آموزانى که عملکرد بهترى از خود نشان دادند، در مدت خواب خود سطوح بالاترى از فعاليت مرتبط با پردازش حافظه را دارا بودهاند. بنا به گفته اسپنسر اين فعاليت به نظر از طول مدت خواب کودک مهمتر است.
اسپنسر مىگويد: «مهمترين مسئله فقط خوابيدن است.»
براى پى بردن به اين نکته که آيا خواب شبانه بر روند بازيابى حافظه کودکان تاثير مىگذارد يا نه، محققان فرداى آن روز نيز دانش آموزان را مورد آزمايش قرار داده و به نتايج مشابه دست يافتند.
اسپنسر ادامه مىدهد: «چيزى که ما در برخى کلاسها شاهدش هستيم، علاقه کمتر و کمتر به خوابيدن است. براى گنجاندن موارد بيشتر در برنامه روزانه اين کلاسها فشار وجود دارد که معنى آن دستکم کمتر شدن فرصت خواب هنگام روز دانش آموزان است.»
بنابراين وقتى زمان خواب دانش آموزان حذف مىشود، نمىتوان به حافظهاى که ديگر گنجايش ندارد مطلبى آموخت.
علاقه مندی ها (Bookmarks)