انسان كامل از دیدگاه زرتشت
زرتشت پس از اینکه خداوند را هستیبخش «اهورا» همه دانا «مزدا» و دادگر «اَشا» معرفی میکند، 6 فروزه بنیادی دیگر برای خداوند برمیشمارد و همچنین میگوید که پرتویی از این فروزهها در آدمی نیز موجود است. در حقیقت انسان کامل زرتشت با رسیدن به این فروزههای مینوی معنی میگیرد.
الف: وهَشتامَنَ «بهمن» Vahishtamana والاترین اندیشه یا منش، خرد جهانی.
ب: اَشاوهیَشتا «اردیبهشت» Ashavahishta قانون دگرگونیناپذیر راستی جهان، این قانون گوهر داد و راستی «اَشا» چکیده دین زرتشت گفته شده است.
ج: خشَتراویریا «شهریور» Khashathra Vairya نیروی سازنده، توانایی انسان کامل در عدم گرایش به سمت بدیها.
د: سپَنتا ارمَیتی «اسفند» Spenta Avrmatti که آرامش افزاینده، مهر جهانی، برادری جهانی که از راه خدمت بدون انتظار پاداش به دست میآید.
و: هَ اُروتات «خرداد» Haurvatat گوهر کمال که محصول خودشناسی است و به وسیله آن میتوان به اهورامزدا رسید.
ه: اَمِرَتات «امرداد» Ameretat بیمرگی، جاودانگی، که نتیجه پیمودن مسیر 6 گانه است.
این آموزهها قائم به ذات اهورا هستند که خود بازتابی است از تفکر وحدت وجود و انسانی که توان رسیدن به خالق در او تعبیه شده است. در حقیقت بر این شبه یا تصویر اخلاقی اهورا مزداست.
به اعتقاد زرتشت برای شناخت خداوند باید همانند او رفتار شود، یعنی از راه نیکی، راستی، همآهنگی و دیگر آموزهها.
اما اعتقاد زرتشت که انسان توان شناختن خداوند را دارد، نقطه عطفی است در مسیر تکامل ادیان.
انسان کامل زرتشت انسانی سرفراز است. به راهی که آزادانه قدم در آن نهاده و به سویی که خود برگزیده است، ایمان میورزد و به ارزش یاری و پیوستگی خود و خویشتن خویش آگاه است. پندار نیک، گفتار نیک، کردار نیک مراحل عملی است که انسان را به مقام نور الانوار خواهد رساند.
دیگر ویژگیهای انسان کامل زرتشت: پرستش آفریدگار جهان خالصانه و بدون ریا، پرهیز از گناه و احترام به حقوق دیگران و آزادی آنها را پایمال نساختن است و اینکه از اهورامزدا بخواهد به او در این راه کمک کند. خشم و غضب را از خود دور سازد و مراقب باشد دست به ستمگری نزند. تا جائیکه ممکن است از جنگ بپرهیزد و به گونهای رفتار کند که مخالفان را با مهر و محبت جذب کند. اما اگر لازم شد با اندیشه، گفتار و کردار در برابر بدکاران به مبارزه برخیزد. رستگاری و نجات مردم از جهل و نادانی و ظلم و ستم از اهداف این انسان کامل است.
انسان کامل زرتشت انسانی است پایهگذار آرمانشهر زرتشت در طرح مدینه فاضله، او پیشگام افلاطون و سایر اندیشمندان بوده است. 3
«برای «برقراری» بهترین شهرستان نیکویی،3 به راستی، شهریاری را از آن کسی میدانیم و نوید میدهیم که پیراسته نفس باشد.» برای مزدا- اهورا و بهترین اَشا. «یسنا، هات 35 و 51»
«هر کس که در شأن خود و در راه پیشرفت و سازندگی جهان و استقرار اَشا کار کند، سوشیانت و نجات دهنده است.» «یسنا، هات 48»
زمانیکه سوشیانت ظهور کند، پندار نیک، گفتار نیک، کردار نیک را بر جهان حاکم خواهد کرد و راه را برای گذشتن از این جهان به جهان دیگر روشن و هموار خواهد ساخت و با ظهور آخرین مخلوق پروردگار که آخرین سوشیانت «منجی» است، اهریمن برای همیشه نابود میشود و رستاخیز صورت میگیرد.
علاقه مندی ها (Bookmarks)