آشنايي با معماری میترایی
پاسخ پرنیان حامد: حدودی از معماری میترایی در معابد ان : از انجا که ستایش مهر در غار های طبیعی انجام می گرفته است و در نزدیک غار می بایست رودخانه ای جاری باشد . مهرکده ها چه زیر زمین و چه روی زمین با سقف های گنبدی ساخته می شدند و سقف انان مزین به ستاره بوده است و چون درون معبد می بایست همچون غار تاریک باشد این معابد معمولا پنجره نداشتند . قبل از تالار نمازخانه معمولا اتاقی است که لوازم نیایش و لباس ها در ان بودند . روش تقسیم معبد به حجره های متعدد در تمام معابد یکی است یعنی یک راهروی بلندی که دو طرف ان پر از حجره است و در انتها مهرابه بوده است که لوح مرمری میترا در حال کشتن گاو در ان بوده است و قبل از مهرابه دو نمازخانه که در ان اتش مقدس روشن بوده است (در اروپا در کلیسا ها دقیقا در چنین مکانی شمع روشن می کنند) این راهرو نمازخانه اصلی است که در حجره های ان می نشستند و به حالت نشسته یا دراز کشیده غذا می خوردند. معمولا راهروهای دیگری نیز به این راهروی اصلی وصل می شود . جلوی معابد میترایی که در کنار رودخانه نبودند آب نما وجود داشته است .
کلیه گنبد ها , حجره ها , بازار ها, پل هایی چون پل خاجو , قهوه خانه های سنتی ,... در ایران و معماری داخلی کلیه کلیسا ها با نشان چلیپای میترایی بر سر ان الهام گرفته از معابد میترایی و ابنما در جلوی خانه ها نیز از معماری معابد میترایی است . این معابد بود. طرح قصر های و بنا های ستونی از جمله صد ستون (تخت جمشید ) ایران , قصر بابل و هاتوسا , آتن , قصر های رومی در اروپا و ... از روی مهرابه دو ستون و سقف مثلثی ان ( انتهای شکل سمت چپ ) برداشته شده است . این طرح با قدمتی حدود 6000 سال پیش بر سنگ لوحی ایلامی که طرح معبد شوش قبل از ویرانی ان توسط آشور بانی پال است , دیده می شود و مادر معماری کلیه بناهای ستونی از جمله معبد اکروپلیس آتن ( با قدمت حد اکثر 2700 سال) و ... از روی معبد شوش به عاریه گرفته شده است .
شوش را نابود کرده است , دار و ندارش را برداشته برده به آشور , آشوری خودش از دست هوخشتره فرار کرده به جزایر اژه انجا برای گریس های وحشی ساختمان معبد آتن را ساخته حالا گریش بی چشم و رو امده برای ما ادعای تمدن می کند ! عجب داستانی است !
علاقه مندی ها (Bookmarks)