به بهانه خداحافظی با نوکیابالاخره مایکروسافت نوکیا را به قیمت 7.2 میلیارد دلار خرید.
خرید بخش "موبایل و سرویس های نوکیا" توسط مایکروسافت نهایی شد و معامله و انتقال رسمی تا اوایل سال 2014 انجام خواهد شد.
مایکروسافت با اعلام رسمی خرید کمپانی نوکیا، دلیل ورود به بازار گوشی های هوشمند را به صورت مستقل برای کارشناسان تبیین کرد.
چندی بود که شایعه خرید نوکیا توسط مایکروسافت به گوش می رسید که بالاخره این اتفاق افتاد.
در این معامله بخش هندست و موبایل و سرویس های مرتبط با آن متعلق به مایکروسافت خواهد شد. از 7 .2 میلیارد دلار معامله شده، 5 میلیارد دلار متعلق به بخش موبایل و سرویس های متعلق به آن و 2.2 میلیارد دلار نیز متعلق به حق ثبت اختراعات و مجوزهای قانونی و لیسانس های مربوط به نوکیا است.
از فوریه 2011 این دو کمپانی با توسعه سری لومیای نوکیا و ویندوز فون، همکاری های جدیدی را آغاز کردند.
ویندوز فون بعد از آی او اس اپل و آندروید گوگل، رتبه سه را در بازار دارد و مایکروسافت می خواهد استراتژی جدیدی برای ورود به بازار را تجربه کند.
تری مایرسون، از مدیران مایکروسافت البته اعلام کرد که این بدان معنا نیست که همکاری با سایر شرکایی که ویندوز فون استفاده می کنند را قطع کنند بلکه به همکاری خود ادامه خواهد داد. وی تاکید کرد که این باعث تقویت سیستم عامل ویندوز فون هم خواهد شد چرا که شرکای سخت افزاری همچنان به همکاری با مایکروسافت ادامه می دهند.
از این به بعد باید شاهد تحولی عمده در بخش موبایل و گوشی های هوشمند و حتی تبلت مبتنی بر ویندوز باشیم.
استیو بالمر که هفته پیش از بازنشسته کردن خود در 12 ماه آینده خبر داد، بعد از خرید 9.3 میلیارد دلاری کمپانی اسکایپ، خرید نوکیا را با رقم 7.2 میلیارد دلار در کارنامه مدیریتی خود به ثبت رساند.
خیلی ها استفان الوپ مدیر سابق مایکروسافت را اسب تروای مایکروسافت نامیدند که بعد از مدیر شدن در نوکیا (در سمت CEO) توانست نقشه پیچیده ای را به اجرا بگذارد و حالا در ازای خوش خدمتی باید در راس واحد نوکیا در مایکروسافت بماند.
خداحافظی با نوکیا
شاید سن بعضی از مخاطبین خوب به جمله بالا قد ندهد، اما بسیاری از ما در حالی که چشمی بر تخته کلاس داشتیم، سعی می کردیم در زیر میز داغ ترین کلیپ ها و عکس ها را با یکدیگر رد و بدل کنیم. در این میان، محصولات نوکیا همیشه پای ثابت ماجرا را تشکیل می دادند و با قابلیت های شان در آن زمان، هیجان انگیز ترین خاطرات ما را رقم می زدند.
بی راه نیست اگر بگوییم که مردم ایران بیشترین خاطرات را با نوکیا دارند. دقایق تلخ و شیرینی که ما با نوکیا و سیمبیان تجربه کردیم و خاطراتی که با آن ها رقم زدیم، شاید برای دیگر مردمان جهان اینچنین ملموس نباشد. شاید به همین خاطر همه ما امروز با خبر فروش بخش اصلی کسب و کار نوکیا به مایکروسافت، احساس کردیم که قسمتی از هویت مان دیگر وجود نخواهد داشت.
در ادامه مطلب با ما همراه شوید تا به سهم خودمان یک خداحافظی با نوکیا داشته باشیم.
آن زمان که نه گیم سنتری وجود داشت و نه جدول امتیازاتی، بازی Snake یکی از سرگرمی های اصلی ما به شمار می رفت.
هدف هم مشخص بود، شکستن HighScore فردی که قبل از ما بازی را انجام می داد. Snake بعدها در نسخه های جدیدتر سیمبین سه بعدی شد و رنگ و لعابی پیدا کرد، اما هرگز نتوانست آن محبوبیت نسخه ساده اولیه اش را تکرار کند.
آن زمان که هنوز عکس گذاشتن در اینستاگرام و توییت کردن در توییتر باب نشده بود، با شوق و ذوق از مدرسه می آمدیم، بر روی کانکشن دایال آپ کلیک می کردیم و پس از ده ها بار تلاش نا موفق سر انجام به اینترنت ذغالی وصل می شدیم. سایت Zedge یکی از اولین سایت هایی بود که از آن بازدید می کردیم.
ساعت ها در این سایت و سایت های دیگر به گشت و گذار می پرداختیم به امید اینکه برای سیمبیان خود تم جدیدی پیدا کنیم و یا با رینگتونی تازه، توجه دوستان را هرچه بیشتر به خود جلب کنیم.
نوکیا هم انصافا در جلب توجه با کاربرانش همراهی می کرد. موبایل های متعدد این شرکت در دوره های مختلف هر یک برای خود سلطنتی به راه انداخته بودند. نوکیا ۳۲۲۰ یکی از محصولاتی بود که تمام اطرافش با چراغ مزین شده بود و هنگام زنگ خوردن، چنان شهر بازی درخشانی به راه می انداخت که نگاه ها به آن خیره می شد.
سخت است اگر از دوران اوج نوکیا نام ببریم و به ۶۶۰۰ اشاره نکنیم. دستگاهی که بی شک آیفون زمان خود بود. دوربین خوب و نمایشگر با کیفیت، خیلی زود این دستگاه را محبوب کرد. جالب اینکه همین محبوبیت زیاد پس از مدتی به پاشنه آشیل ۶۶۰۰ تبدیل شد. فراگیر شدنش در میان کاربران، به مرور از جذابیت آن کاست و آن را از یک محصول لوکس به دستگاهی همه گیر تبدیل کرد.
اما امروز... امروز روز خداحافظی است. خداحافظی با خاطرات جا مانده زیر میز های مدرسه، خداحافظی با دقایق بی انتهای بازی Snake... امروز دیگر نوکیا آن طوری که می شناختیم، وجود ندارد و این مایکروسافت خواهد بود که مرثیه ای بزرگ را به تاراج برده.
در ادامه، نگاهی نوستالژیک خواهیم داشت به مشهورترین تلفن های همراه نوکیا. همچنان با ما باشید.
• ۱۰۱۱ با وجود اینکه اولین تلفن همراه نوکیا نبود، ولی محصولی بسیار مهم به شمار می رفت. در سال ۱۹۹۲ به بازار آمد و اولین تلفن نوکیا بود که روی شبکه GSM کار می کرد، بنابراین باید به آن گفت اولین تلفن «مدرن» این شرکت.
• نوکیا ۲۱۱۰ اولین تلفن نوکیا با آن زنگ مشهور بود. در سمت راست هم نوکیا ۶۱۱۰ را می بینید.
• نوکیا ۸۱۱۰ که در سال ۱۹۹۶ معرف شد. یک تلفن مربوط به رده business که پوششی کشویی روی کلیدهای خود داشت. سه سال بعد از عرضه اش، در فیلم ماتریکس به شدت خودنمایی کرد و محبوبیت نوکیا را در آن برهه بالا برد.
• در سال ۱۹۹۶ نوکیا Communicator 9000 را معرفی و همه را غافلگیر کرد. با صفحه کلید کامل QWERTY و پردازنده ۲۴ مگاهرتزی، این تلفن یک نمایشگر ۴.۵ اینچی عریض داشت و نسخه اولش رویای بیشتر بیزینیس من ها بود.
• ۸۲۱۰ در سال ۱۹۹۹ معرفی شد و یک دستاورد بزرگ برای مهندسین نوکیا بود. این دستگاه کوچک آنتن داخلی داشت که در آن سال ها ویژگی شگفت انگیزی بود. کل وزنش هم ۷۹ گرم بود. با وجود اندازه اش، ۸۲۱۰ بسیاری ویژگی های تلفن های پیشرفته نظیر اینفرارد برای انتقال فهرست تماس و بازی Snake دو نفره را داشت!
• نوکیا ۳۳۱۰ کمی بزرگتر از ۳۲۱۰ بود و زیبایی ها و محسنات ۸۲۱۰ را در خود داشت. تعادلی زیبا بین خواستنی بودن و مقرون به صرفگی، باعث فروش ۱۲۵ میلیون نسخه از آن در دنیا شد.
• ۷۶۵۰ اولین تلفن نوکیا بود که سیمبیان روی اش اجرا می شد، این سیستم عامل سال ها بر روی تلفن های نوکیا ماند. در ضمن، ۷۶۵۰ اولین تلفن دوربین دار نوکیا نیز بود.
• ۶۸۰۰ یکی از نمونه های پر شمار از علاقه نوکیا به خمیدگی در تلفن های اش است. یک تلفن پروانه ای که صفحه کلید کامل داشت و با خانواده اش در آن دوران بسیار محبوب بود.
• سری G-Gage عمر کوتاهی داشت و حمله ای به دنیای انحصاری نینتندو به شمار می رفت. اولین نمونه از این محصول بلندگو و گوشی را در کناره های خود می دید که باعث مکالمات کجکی(!) بسیاری در آن روزها شد ولی با عرضه مدل QD که در بالا می بینید، نوکیا دوباره سر عقل آمد و آنها را در جلوی تلفن قرار داد.
• نوکیا ۷۶۰۰ که در سال ۲۰۰۳ عرضه شد یک مرز مهم برای نوکیا به شمار می رفت. یکی از اولین تلفن های 3G این شرکت بود و طراحی بسیار خاصی داشت.
• در میانه ۲۰۰۴ بود که ۷۶۱۰ معرفی شد و شست های بسیاری را در سرتاسر دنیا آواره صفحه کلید خود کرد!
• ۷۲۸۰ یک فریاد بود. شاید بگویید از نوع احمقانه اش؛ ولی نوکیا با آن نشان داد که هرگز از تجربه گرایی ترسی ندارد. با معرفی در سال ۲۰۰۴، به «تلفن ماتیکی» مشهور شد. تلفنی با سیمبیان، بدون شماره گیر، بدون صفحه لمسی، و با فروش بسیار پایین.
• ۷۷۱۰ اولین تلاش نوکیا برای فروش یک تلفن با نمایشگر لمسی بود. در سال ۲۰۰۴ (سه سال قبل از آیفون) عرضه شد و شکل و شمایل عجیبی داشت. نداشتن صفحه کلید فیزیکی، خیلی ها را گیج کرد و در کل این محصول نیز موفق به جلب توجه چندانی نشد.
• ۹۳۰۰ در سال ۲۰۰۵ عرضه شد. تلاشی بود از نوکیا برای وارد کردن تلفن های هوشمند سری Communicator به بازار مصرف عام. طراحی سری Communicator را داشت، ولی هرگز با این عنوان بازاریابی نشد.
• تبلت نوکیا ۷۷۰ در سال ۲۰۰۵ (۵ سال قبل از آیپد) عرضه شد. اولین محصول نوکیا بود که سیستم عامل Maemo (بعدها Meego) روی آن نصب بود و می رفت تا آینده نوکیا را بسازد، ولی زهی خیال خوش.
• N93 در جولای ۲۰۰۶ معرفی شد، یکی از گونه های تجربی دیگری که نوکیا تست کرد. لنز کارل زایس داشت و با عنوان «تلفن هوشمند آل-این-وان» و «کم کوردر» (camcorder) بازاریابی شد.
• نوکیا N95 اولین «قاتل آیفون» بود، این تلفن مبتنی بر سیمبیان بزرگترین محصول نوکیا در سال ۲۰۰۷ بود، ولی شاید بزرگترین خواب غفلت هم بود.
• در سال ۲۰۰۹ بود که N97 معرفی شد. یک تلفن با نمایشگر بزرگ مثل آیفون، که در پشت خود صفحه کلیدی با کیفیت را مخفی کرده بود. ولی اوضاع خوب پیش نرفت. اصلا خوب پیش نرفت.
• اگر N95 و N97 پاسخ های نوکیا به آیفون بودند، E71 تلاشی برای شکست RIM (بلکبری فعلی) بود. کیفیت ساخت بالایی داشت ولی سیمبیان دیگر آن جنگجوی جوان نبود و عصا به دست به میدان آمده بود.
• X7 (در اینجا X معادل Xpress)، اولین محصول از سری X با سیستم عامل سیمبیان ۳ بود که بعدها به Anna و سپس Belle تغییر کرد.
• با N9 نوکیا شجاع دل خود را به بازار فرستاد و به آن دل بست تا شاید دنیای در حال سقوطش را از در غلتیدن به محاق نجات دهد، ولی نشد که نشد. در عوض آنچه امروزه زبان طراحی سری لومیا است، متولد گردید. بدنه ای مقاوم از جنس پلی کربنات با شیشه ای دارای انحنا. البته به جای ویندوز فون سیستم عامل MeeGo Harmattan را داشت. عرضه آن در سال ۲۰۱۱ خط پایانی بود بر استقلال نوکیا و شروعی برای روی آوردن به ویندوز فون.
• پیور ویو ۸۰۸ یک مرز بزرگ برای همه تلفن ها بود. با جدیدترین نسخه از سیستم عامل سیمبیان عرضه شد و رکورد بزرگترین سنسور دوربین بر روی یک تلفن همراه را شکست.
• و سر انجام وارد عصر لومیا شدیم. بعد از اینکه سیستم عامل Memo غرق شد، استفان الوپ نوکیا را به دامان ویندوز فون برد و لومیا ۸۰۰ را که بازسازی N9 بود در نوامبر ۲۰۱۱ عرضه کرد.
و بعد از این را هم که دیگر می دانید. دو سال تلاش برای رونق دادن به بازار ویندوز فون، و سپس خریده شدن توسط مایکروسافت. این پایانی بود بر تاریخچه مستقل نوکیا به عنوان یکی از موفق ترین شرکت ها در بازار تلفن های همراه.
حالا دیگر فقط تلفن های رده پایین و غیرهوشمند این شرکت با برند نوکیا عرضه خواهند شد و Asha و Lumia دارایی مایکروسافت به شمار می روند.
عده ای از تحلیل گران می گویند نوکیا در حال آماده شدن برای ترک ویندوز فون و روی آوردن به اندروید بود و همین شد که نهنگ بزرگ ردموند آن را بلعید. عده ای دیگر هم می گویند مایکروسافت با دیدن موفقیت نوکیا در بازار ویندوز فون بود که مجاب به خرید آن شد.
هر چه که بود گذشت؛ حالا باید پرسید: آیا این ققنوس سوخت تا از خاکسترش ققنوسی دیگر متولد شود؟ آینده نشان خواهد داد.منبع: نارنجی
علاقه مندی ها (Bookmarks)