سرباز کوچک مرسدس بنز وارد ایران می شود!
نفر اول از لشگرمحصولات جدید بنز، همان هاچبک جمع و جور و دوست داشتنی است که نسل پیش آن در ایران یک شکست خورده خطاب میشود، چرا که یافتن یک دستگاه مازراتی در خیابانهای تهران به مراتب راحتتر از A class است و بنابراین خودرویی بسیار کمیاب و کم طرفدار به حساب میآید.
اما مدل جدید برای جبران شکست گذشته آمده تا مجدد برند بنز را سرور و سالار خودروهای وارداتی و دست کرهایهای تازه به دوران رسیده را از بازار ایران کوتاه کند.
طراحی
نسل نو a class پیرو خط مشی جدید طراحان بنز با خطوط تیز و برنده و چهرهای خشونت آمیز پدید آمده و اگرچه که در نگاه اول ظاهر مدرنیته آن جذابیت زیادی دارد ولی به عقیده کارشناسان طراحی و زیبایی شناسی به هیچ وجه تناسب و عامه پسندی مدل پیشین را نداشته و چهرهای خاص و نه چندان معمول را به شما عرضه کرده است.
از نمای روبرویی چراغ های کشیده با فناوری LED با جلو پنجره 5 ضلعی با دو خط استیل که در نهایت به ستاره نقرهای مرسدس ختم میشوند، به خوبی هماهنگ شده و ورودیهای بزرگ هوا بر روی سپر حس خشونت را در رخ آن پدیدار کردهاند.
با گذشتن از کنار A class خطوط شکسته جانبی اولین چیزی است که خودنمایی میکند و ارتفاع کم شیشههای جانبی به زیبایی این بخش افزوده است.
هنگامی که به عقب خودرو میرسید نقطه قوت طراحی A class را نظاره کرده و از برخورد با چراغهای کوچک زیبا و دیفیوزر بزرگ روی سپر خرسند خواهید شد.
کابین و تجهیزات
به محض آنکه ریموت خودرو را فشرده و درب را باز کرده و پا را به درون این مرسدس میگذارید شگفتزده میشوید چرا که بار دیگر بنز شما را سوپرایز میکند.
برخلاف سایر خودروسازان که در محصولات کوچکشان به زیبایی و لوکسی کابین کمترین توجه را دارند اما اینجاست که این آلمانی همه را غافلگیر خواهد کرد زیرا طرح جلو داشبورد آن از اعجوبهای چون SLS به عاریت گرفته شده و خروجیهای هوای دایرهای سه تایی، آن را از رقبایش متمایز کرده و کیفیت مثال زدنی متریال داخلی A class قیمت بالایش را توجیه میکند.
از لحاظ آپشنهای رفاهی نیز مرسدس سنگ تمام گذاشته است.
به عنوان مثال سیستم مولتی مدیای کامل این خودرو قابلیت اتصال به تلفن همراه هوشمند را داشته و با صفحه نمایش 5.8 اینچی اش میتوانید انواع فرمتهای تصویری را پخش کنید یا با تیونر دیجیتال آن تلویزون تماشا کرده یا به رادیو گوش بدهید و اگر هم تلفن همراهتان زنگ خورد با بلوتوث آنرا بر روی سیستم صوتی خودروتان تنظیم کنید.
به غیر از مدلهای AMG بطور استاندارد بر روی A class رینگهای 16 و 17 اینچی به همراه تایرهای چهار فصل قابل سفارش بوده و کروز کنترل، سیستم استارت استاپ، چراغهای LED هوشمند جلو و عقب و چراغ روشنایی روز، پدالهای اسپرت آلومینیومی، روکش چرم مشکی فرمان و صندلیها، تهویه مطبوع خودکار با فیلتراسیون هوا، حافظه صندلیها و آینهها، سنسورهای ایمنی دنده عقب و دوربین دید عقب، شستشو دهنده چراغهای جلو، سیستم رهیاب به همراه GPS، سانروف دو حالته برقی با شیشه ضد اشعه مضر خورشید (سفارشی) عمده امکانات قابل توجه A class را تشکیل دادهاند.
ایمنی
مگر میشود که بنز خودرویی تولید کند که نتواند از پس استانداردهای سختگیرانه اتحادیه اروپا بربیاید!؟ اصلا آوردن این سخن به زبان مزاح است زیرا وقتی که به لیست تجهیزات ایمنی و امتیازات کسب شده A class مینگریم تازه میفهمیم که مرسدس برای کوچکترین فرزندش نیز بالاترین تدابیر امنیتی را اندیشیده است.
انواع کیسههای هوا اعم از پردهای و زانویی و سقفی و ...، سیستم کنترل پایداری (ESP)، ترمز ABS با دیسکهای خنکشونده در هر چهارچرخ و سیستمهای EBA-EBD ، میلههای محافظ درون درها، شاسی پیشرفته با مقاومت 1.5 برابر بیشتر در مقابل شکستگی و ... خیال راننده را از بابت حفظ جان خود سرنشینان راحت میکند.
مشخصات فنی
با نگاهی به لیست منتشر شده گمرک راجع به خودروهای مجاز به واردات در مییابیم که مدلهای A 160 ، A180 و A200 برای بازار ایران در نظر گرفته شدهاند که به ترتیب دارای موتورهای 1.6 و 1.8 و 2 لیتری هستند و با گیربکسهای 6 سرعته دستی و 7 سرعته اتومات عرضه خواهند شد.
تمام این موتورها 4 سیلندر بوده و بازه قدرتی آنها چیزی بین 120 تا 150 اسب بخار است که البته از گونه A 200 یک مدل توربوشارژر نیز موجود است که حدود 30 اسب بخار قدرت بیشتری تولید میکند.
این پیشرانهها دقیقا همانهایی هستند که در بازارهای جهانی موج انتقادات را به سمت مرسدس روانه کردهاند. مصرف سوخت تمام مدلهای A CLASS اگرچه که از سایر مرسدسها کمتر است، اما به نسبت هم کلاسانی چون آلفارومئو جولیتا پرمصرف خوانده میشود.
در بازار ایران
بیایید رک و راست باشیم!
اگر این مرسدس پایش به ایران باز شود نباید فروشی در حد C CLASS یا E CLASS را برایش متصور بود، اما بدون شک اگر با قیمتی منطقی روانه بازار شود قطعا گزینه وسوسه برانگیزی خواهد بود.
اینکه بتوان با قیمت یک هیوندای یا کیا سوار بر این خودرو آلمانی شد، دست کم میتواند جای تامل داشته باشد.
البته باید در نظر داشت موتورهای نه چندان قوی این خودرو به تنهایی این قابلیت را دارند که هر کسی را از خرید Aکلاش منصرف کنند.
اگر مبنا را مدلهای حد وسط یعنی A 180 بگیریم با در نظر گرفتن قیمت جهانی 20000 دلاری آن و احتساب 45 درصد تعرفه واردات و 5 درصد هم سود وارد کننده و البته با فرض بر اینکه این خودروها با دلار 3500 تومانی وارد شوند قیمت دقیق آن 105 میلیون تومان میشود اما تجربه نشان داده که واردکنندگان وطنی به نرخ قانونی قیمتها اکتفا نکرده و با قیمت گذاریهای باورنکردنی به تلاطم بازار وارداتیها که هیچگونه نظارتی نیز بر کنترل قیمتهای آن نیست دامن زدهاند و قیمتگذاری این خودروها بیشتر از آنکه منطقی باشد سلیقهای است.
به هرحال امیدواریم که هرچه زودتر چشممان به جمال A CLASS جدید روشن شود.
پرشین خودرو- سپهر عظیمی
علاقه مندی ها (Bookmarks)