* بسم الله الرحمن الرحیم *
مهندس سام ویلیامز بر این باور بود که فن آوری توربین گاز می تواند در اندازه های بسیار کوچک گسترش داده شود. وی باتلاش و جدیت به ساخت اولین موتور توربوجت خود محوری با نام WR2 و با (70 پوند) وزن در سال 1962 پرداخت . با استفاده از بیس و پایه ی همان موتور ،بعدها موتور توربوفن WR19 و برای اولین بار در سال 1967 تکمیل کرد که این موتور لقب کوچکترین موتور توربوفن در جهان را تا آن زمان در اختیار گرفت . در ماه آوریل سال 1969، رابرت کوارتر ،خلبان تست های سامانه های هوایی شرکت بل ، یک نمونه ی ساخته شده ی موتور WR19 را به وسیله ی یک کمربند تسمه ای به پشت خود و بر روی کمرش بست . این دستاورد با موتور دارای شماره ی سریال 3 این شرکت به دست آمد .
در اوایل دهه 1980 ، اولین موشک های کروز هوابرد ( ALCM ) و همچنین دریا و زمین پایه به وسیله ی این موتور تست و مورد بهره برداری قرار گرفت . در تمامی نمونه های فوق از موتور F107 توربوفن (که قبلا توسط این حقیر در انجمن ارتشی منتشر شده است) و نسخه ی آپریت شده ی WR19 می باشند ، استفاده شد. مهندس سام ویلیامز در سال 1978 جایزه ی" Collier " را برای طراحی و توسعه ی کوچکترین موتور "fanjet" جهان با راندمان بالا را دریافت کرد . طراحی مبتکرانه این شخص، منجر به ساخت منحصر به فردترین و سبک وزن ترین و در عین حال کم هزینه ترین موتور کارآمد که یکی از کلیدی ترین اجزای ساخت موشک های کروز به حساب می آمد، شد . "
مشخصات و توانمندی ها
نوع: توربوفن
محصول تحقیقاتی : مرکز تحقیقات ویلیامز / ویلد لیک / میشیگان
ساخت : ایالات متحده آمریکا
طراح: سام ویلیامز
سازنده: شرکت ویلیامز - رولز / اوگدن ، یوتا
تاریخ ساخت: در سال 1969
وزن: 30 کیلوگرم (67 پوند)
طول: 61 سانتی متر ( 24.0 اینچ)
قطر: 30.5 سانتی متر ( 12.0 اینچ)
محل نگهداری: موزه ملی هوا و فضا در واشنگتن DC نمایشگاه حمل و نقل هوایی جت
مجتبی کیا / ارتشی دات کام
http://www.forum.arteshi.com/showthread.php?t=20258
علاقه مندی ها (Bookmarks)