اول ـ ظلم و ستم
وَلَوْ تَرَي إِذِ الظَّالِمُونَ فِي غَمَرَاتِ الْمَوْتِ وَالْمَلائِكَهُ بَاسِطُو أَيْدِيهِمْ أَخْرِجُوا أَنْفُسَكُمُ الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ عَذَابَ الْهُونِ.(انعام: 93)
و اگر فضاحت و سختي كار ستمكاران را ببيني، آن گاه كه در سكرات مرگ گرفتار مي آيند و فرشتگان قبض روح آنان دست قهر و قدرت برمي آورند و مي گويند كه جان از تن به در كنيد، امروز مجازات خواركننده اي خواهيد ديد.
دوم ـ سه طايفه از امت اسلام
روزي رسول خدا صلی الله علیه و آله با امام علي(ع) از شدت قبض روح كافران سخن مي گفت. علي(ع) پرسيد: اي رسول خدا! از امت شما كسي اين گونه سخت قبض روح مي شود؟ حضرت فرمود: «نَعَم حاكِمٌ جائِرٌ وَ آكِلُ مالِ الْيَتيمٍ ظُلْماً وَ شاهِدُ زُورٍ؛ آري حاكم ستمگر و خورنده مال يتيم از روي ظلم و كسي كه گواهي دروغ دهد».1
سوم ـ كسي كه زكات نپردازد
رسول خدا صلی الله علیه و آله به امير مؤمنان، علي(ع) فرمود: اي علي! كسي كه زكات اموالش را نپردازد، در هنگام مرگ با سختي ها روبه رو مي شود و درخواست بازگشت مي كند. اين همان است كه خداوند خبر داده: «حَتَّي إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيما تَرَكْتُ»2 پس تقاضاي بازگشت براي جبران گذشته هايش مي كند، ولي پذيرفته نمي شود.3
از امام صادق(ع) نقل شده است كه انسان مانع الزكات(كسي كه زكات پرداخت نمي كرده) درخواست بازگشت مي كند، ولي موافقت نمي شود.4
چهارم ـ نارضايتي شوهر
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
هر زني كه سبب رنجش و آزار شوهرش را فراهم كند، همواره مورد نفرين خدا و ملائكه و پيامبران است و هنگام مرگ، ملائكه او را وعده عذاب به آتش جهنم مي دهند.5
پنجم ـ نارضايتي والدين
پيامبر خدا فرمود: «هر كس سبب نارضايتي پدر ومادرش را فراهم آورد، گرفتار شدت سكرات موت مي شود».6
ششم ـ خيانت در امانت
پيامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «هر كس در امانت خيانت كند و به صاحبش باز نگرداند، بر ديني غير از دين اسلام مي ميرد و خدا را در حال غضب ملاقات مي كند».7
هفتم ـ همكاري با ظالمان
حضرت محمد صلی الله علیه و آله مي فرمايد:
مَن تَوَلّي خُصُومَةَ ظالِمٍ أَوْ أَعانَ عَلَيْها ثُمَّ نَزَلَ بِهِ مَلَكُ المَوْتِ قالَ لَهُ أَبْشِر بِلَعْنَةِ اللهِ.8
هر كس اجراي ستم ظالم را به عهده گيرد يا او را بر ستمكاري هايش كمك كند، پس زماني كه ملك الموت به سراغش آيد، به او خطاب مي كند: بشارت باد بر تو لعنت و نفرين خداوند.
منابع :
1 بحارالانوار، ج6، ص170.
2 همان، ص11.
3 من لا يحضره الفقيه، ج4، ص15.
4 جامع السعاده، ج2، ص272.
5. همان، ص287.
6 نك: مؤمنون: 99 و 100.
7 تفسير نور الثقلين، ج3، ص552.
8 شيخ صدوق، ثواب الاعمال، قم،انتشارات شريف رضي، 1364، ص235.
علاقه مندی ها (Bookmarks)