لما صالح الحسن بن على علیه السلام معاویة دخل الناس علیه و لامه بعض الشیعة على بیعته فقال علیه السلام: ما ندرون ما عملت و الله الذى عملت خیر لشیعتى مما طلعت علیه الشّمس أو غربت ألا تعلمون أنّى امامکم و مفترض الطاعة علیکم واحد سیدى شباب اهل الجنة بنص من رسول الله صلى الله علیه و اله و سلّم على؟ قالو بلى، قال علیه السلام: اما علمتم أنّ الخضر لما خرق السفینة و قتل الغلام و أقام الجدار و کان ذلک سخطاً لموسى بن عمران علیه السلام اذ خفى علیه وجه الحکمة فى ذلک و کان عندالله حکمة و صواباً؟ اما علمتم أنّه ما منّا أحد آلا و یقع فى بیعة لطاغیة فى زمانه الا القائم الذى یصلى روح الله عیسى بن مریم خلفه، و انّ الله عزوجل یخفى ولادته و یغیّب شخصه لئلا یکون فى عنقه بیعة اذا خرج ذلک التاسع من ولد أخى الحسین بن سیدة الاماء یطیل الله عمره فى غیبته ثم یظهره یقدرته فى صورة شاب دون أربعین سنة ذلک لیعلم أنّ الله على کلِّ شىءِ قدیر . ۱
هنگامى که امام حسن علیه السلام با معاویه صلح کرد. (آن هم با شروطى که در صلح نامه مى باشد) گروهى از مردم بر حضرت امام حسن علیه السلام وارد شدند، برخى از شیعیان حضرت را سرزنش و ملامت کردند، که چرا معاویه صلح نمودى. حضرت فرمود: واى بر شما نمى دانید مقصود من چه بود؟ صلح من با معاویه از آن چه آفتاب بر آن مى تابد و غروب مى کند براى شیعیانم بهتر است، نمى دانید که من امام شما هستم و اطاعت از فرمانم براى شما واجب است. و بفرموده رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلّم یکى از دو آقاى اهل بهشت مى باشم . گفتند: مى دانیم . فرمود: آیا نمى دانید، چون خضر علیه السلام کشتى را سوراخ کرد و آن بچه را بقتل رسانید و دیوار را استوار نمود. باعث خشم موسى بن عمران علیه السلام شد زیرا که حکمت آن کار بر او پوشیده بود ولى نزد خداوند عمل خضر کارى حکمت آمیز و درستى بود؟ آیا نمى دانید (چنین مقدر شده) که هر یک از ما ائمه سازش با سلطان زمانش را به گردن مى گیرد، جز قائم ما که عیسى روح الله پشت سر او نماز مى گذارد و خداوند ولادت او را از مردم پوشیده مى دارد، و خود وى از نظر ها پنهان خواهد شد. تا چون ظهور کند بیعت هیچ کس در گردن وى نماند؟ (و مجبور نشود در برابر سلاطین زمانش سکوت نموده با آنها بیعت و سازش کند) او نهمین فرزند برادرم حسین پسر فاطمه بانوى بانوان است، خداوند در طول غیبت، عمر او را طولانى گرداند. آنگاه با قدرت کامله خود به صورت جوانى که کمتر از چهل سال داشته باشد ظاهر نماید، این براى اینست که همه بدانند خداوند بر همه چیز توانا است
عن الحسن علیه السلام: انَّ رسول الله صلى الله علیه و آله و سلّم قال، ذکر کرباء یلقاء أهل بیته حتى یبعث الله رایة من المشرق سوداء من نصرها نصره الله و من خذلها خذله الله حتى یأتى رجلاً اسمه کاسمى فیولّوه أمرهم فیؤیّده الله و ینصره . ۲
امام حسن علیه السلام فرمود: رسول خدا صلى الله علیه و اله و سلّم بلا و گرفتاری هایى که خاندان عترت و طهارت بعد از او مى بینند را ذکر نمود. سپس فرمود: ( این بلا ها ادامه خواهد داشت) تا هنگامى که خداوند پرچمى را از مشرق زمین به رنگسیاه مى فرستد هر کس او را یارى کند خدا او را یارى خواهد نمود، و هر کس با اودشمنى کند خداوند او را ذلیل و خوار خواهد کرد،( اشاره به ظهور قائم آل محمد علیهالسلام است) و با مردى(که صاحب پرچم است) روبرو مى شوند اسم او اسم من است و از اوپیروى مى کنند سپس خداوند او را تأیید و یارى خواهد نمود.
عن عمیرة بنت نفیل قالت: سمعت الحسن بن على علیهما السلام یقول: لا یکون الامر الذى ینتظرون حتى یبرا بعضکم من بعض، و یتفل بعضکم فى وجوه بعض، حتى یلعن بعضکم بعضاً و حتى یسمّى بعضکم کذّابین . ۳
عمیره مى گوید: از امام حسن علیه السلام شنیدم که فرمود: این امر (یعنى قیام قائم آل محمد علیه السلام) که مردم انتظار آن را مى کشند پدید نمى آید مگر بعد از آن که بعضى از شما از بعضى بیزارى جویند و بعض آب دهان به صورت دیگران بیاندازند، و موقعى که یکدیگر را لعنت کنند و عده اى از شما عده اى از مردم را دروغگو بنامند .
قال الحسن بن على علیهما السلام لزید بن وهب الجهنى لمّا طعن بعد کلام طویل قال: فکذلک حتى یبعث الله رجلاً فى آخر الزمان، و کلب من الدهر، و جهل من الناس، یؤیده الله بملائکته، و یعصم انصاره، و ینصر بآیاته، و یظهره على أهل الارض حتى یدینوا طوعاً و کرهاً، یملأ الارض قسطاً و عدلاً و نوراً و برهاناً یدین له عرض البلاد و طولها، لا یبقى کافرا الا آمن به و لا صلح و یصطلح فى ملک السباغ، و تخرج الارض نبتها، و ینزل السماء برکتها، و تظهر له الکنوز، و یملک ما بین الخافقین أربعین عاماً، فطوبى لمن ادرک ایامه، وسمع کلامه . ۴
امام حسن علیه السلام به زید بن وهب جهنى (هنگامى که مردم به حضرت خیانت کردند و با خنجر به او حمله کردند و حضرت را مجروح نمودند) پس از سخنى طولانى فرمود: خداوند در آخرالزمان و روزگارى سخت در میان جهل و نادانى مردم، مردى را بر انگیزد و او را با فرشتگان خود تأیید مى کند و یاران او را حفظ مى نماید و با آیات و نشانه هاى خودش او را نصرت مى دهد و بر کره زمین غالب مى گرداند، تا آنجا که مردم پاره اى از روى میل و گروهى بى میل و اکراه به دین خدا مى گروند، سپس زمین را پر از عدل و داد و نور و برهان مى کند تمام مردم جهان در برابر وى خاضع شوند هیچ کافرى باقى نمى ماند مگر آنکه مؤمن شود و هیچ بدکارى نمى ماند جز این که اصلاح گردد، و در دولت او درندگان آزادانه زندگى مى کنند و زمین چنانکه باید گیاهان خود را بیرون مى دهد(برکت و کشاورزى) و آسمان برکات خود را فرو مى فرستد، گنجها و معادن زمین براى او آشکار مى شود و چهل سال در بین مشرق و مغرب عالم سلطنت مى کند، پس خوشا بحال آنها که روزگار او را درک مى کنند و سخنان او را مى شنوند.(هنیاً لهم ثم هنیاً )
اصبغ بن نباته مى گوید: شنیدم حسین بن على علیهما السلام مى فرمود: ائمه بعد از رسول خدا صلى الله علیه و آله وسلّم دوازده نفرند، نه نفر آنها از اولاد برادرم حسین هستند و مهدى از این امّت است . ۵
پی نوشت ها :
۱- الف) کشف الغمة،ج۳، ص۴۴۱٫ب) بحار الانوار،ج۵۱،ص۱۳۲٫ ج) الاحتجاج،ج۲،ص۹٫
۲- الملاحم و الفتن، ص۵۴
۳- بحار الانوار، ج۵۲،ص۱۱۴
۴- الاحتجاج،ج۲،ص۱۱٫
۵- کلم الطیب، ص۵۵۵
منبع
علاقه مندی ها (Bookmarks)