10 پل شگفت انگیز دنیا
در زمان های قدیم، پل ها تنها به عنوان راهی برای ارتباط دادن دو منطقه مجزا کاربرد داشتند و عموما روی رودخانه ها، دریاچه ها و یا جویبارها ساخته می شدند.
اما در معماری مدرن امروز، بحث مربوط به پل ها و پل سازی چیزی فراتر از نمایش یک کارکرد ساده است.
اکنون پای مسائلی گوناگون هم چون دسترسی آسان تر، افزایش کارایی، قابلیت اجرا و از همه مهم ترطراحی و معماری نیز به میان آمده است.
در ادامه شما را با ده پل معروف دنیا آشنا می کنیم.
پل هایی که گاه مکانی برای سیر و سیاحت و گردش هستند و گاه دروازه ای به سوی بهشت؛ گاهی با چشم بسته نیز می توان روی آن ها گام نهاد و گاهی عبور از روی آن ها قمار بین مرگ و زندگی است. پس با ما در این سیر و سیاحت دیدنی همراه باشید.
امروزه علاوه بر آجر، سیمان و فولاد که مصالح اولیه پل سازی به شمار می آمدند، سیلندرهای هیدرولیکی و دیگر مصالح جدید نیز در خلق این پدیده های مدرن طراحی به کار می روند.
از زمانی که این سازه ها به شهرت رسیدند انواع مختلفی از آن ها ساخته شده است که از آن جمله می توان به پل های معلق، پل های فواره ای، پل- تونل های زیردریا و پلی با کافه ای به شکل جزیره در قسمت میانی اش اشاره نمود.
10- پل مروارید، ژاپن
این پل که یکی از برجسته ترین آثار معماری این کشور به حساب می آید آکاشی کایکو هم نامیده شده و به عنوان طولانی ترین پل معلق جهان شناخته می شود.
این پل بندر کوبه را به جزایر آواجی که محل صید مروارید است متصل می کند که دلیل نامیده شدن پل به نام مروارید نیز همین است.
پل مروارید در 1998 تأسیس شد و در ساخت آن تقریبا از 1991 متر فولاد استفاده شده است.
این شاهکار معماری نه تنها به خاطر طولانی بودنش شهرت یافته بلکه باید به خاطر استحکام بالایی که در زلزله مهیب کوبه در سال 1995 از خود نشان داد مورد توجه قرار گرفته است.
9- پل جزیره آیولا، اتریش
عامل شهرت این پل که نام آن را به عنوان یکی از جالب ترین پل های جهان مطرح کرده، کافه ای است جزیره مانند که در قسمت میانی آن واقع شده است.
همچنین طراحی روح نواز آن توجه همگان را جلب می کند.
این پل که در اتریش و در سال 2003 تأسیس شد توسط ویتو آکونچی طراحی شده است.
اینسازه بر فراز رودخانه مور ساخته شده و به مقصد کسانی که قصد عبور از روی رودخانه را دارند و نیز آن دسته که مایل هستند چرخی در اطراف زده نوشیدنی میل کنند تبدیل شده است.
البته علاقه مندان حمام آفتاب هم می توانند از سبک معماری این پل بهره مند می شوند. 8- پل نامیرایان، چین
به عنوان یکی از بلندترین و در عین حال خطرناکترین پل های جهان شناخته می شود و از این نظر جایگاه خاصی در لیست ما دارد.
این سازه که اصلا جای راحت و آرامش بخشی به حساب نمی آید، در کوه های زرد در هوانگ شان ساخته شده است.
این کوه ها در واقع شبیه به قله های شبه گرانیتی هستند که در ارتفاعاتی باور نکردنی و شگفت انگیز قرار گرفته اند.نکته جالب توجه، مصالح به کار رفته برای این پل خطرناک است.
در واقع چینی های مقتصد این پل را در این ارتفاع وحشتناک و تنها با الوارهای چوبی ساخته اند.
کسانی که قصد صعود به قله را دارند می توانند برای دسترسی آسان تر از منطقه ای به نام دروازه بهشتی جنوب استفاده کنند که تنها از سه الوار نازک چوبی که توسط یک زنجیر بزرگ حمایت می شود ساخته شده است.
این زنجیر تنها نرده ای است که برای بالارفتن به آن دسترسی دارید! 7- پل بان پو، کره جنوبی
این پل زیبا به عنوان رنگارنگ ترین پل جهان نیز شناخته می شود. همچنین به نام پل فواره ای هم شهرت دارد.
بان پو که در قسمت میانی رود هان ساخته شده منطقه های سئوچو و یونگ چان در سئول را به یکدیگر متصل می کند.ساختار اصلی پل در 1982 آماده شد ولی در سال 2009 و با نصب فواره ها در قسمت کناری اش به پایان رسید. منبع آب این فواره ها آب رودخانه است که به طور پیوسته در یک چرخه منظم تامین می شود.
به دلیل این نوآوری، این پل به عنوان بلندترین پل فواره ای جهان نیز شهرت یافته است. در ساخت آن از 38 پمپ آب و 380 آب پاش استفاده کرده اند. 6- پل میلنیوم گیت، لندن
به عنوان اولین پل یک بر جهان نیز شهرت دارد. به دلیل طراحی و معماری شگفت انگیزش، جوایز قابل توجهی را از آن خود کرده است که از آن جمله می توان به جایزه برجسته ترین بنای سال 2005 اشاره کرد که این جایزه، سه سال پس از اتمام ساخت پل به آن تعلق گرفت.
برخلاف سایر پل ها، میلنیوم گیت برای عابرین پیاده و دوچرخه سوارانی که قصد گذر از روی رودخانه تاین (Tyne) را دارند در نظر گرفته شده است.
این سازه همچنین به نام پل چشم چشمک زن نیز شناخته شده است. از آنجا که این پل کاملا نزدیک به سطح آب ساخته شده می تواند با کمک جک های هیدرولیکی که در طرفین پل قرار گرفته اند به سمت بالا حرکت کرده و به قایق ها و سایر وسائل نقلیه آبی اجازه عبور دهد و در این حالت پل شبیه به یک چشم بسته می شود.
5- پل میلو، فرانسه
دیگر سازه قابل توجه جهانی، پل میلو است که رکورد دار سه عنوان «مرتفع ترین ستون های پایه پل جهان»، «بلندترین تیرک به کار رفته جهان» و «مرتفع ترین پل جاده ای جهان» می باشد.
بلندترین قسمت این پل 343 متر ارتفاع دارد.در سال 2001 پروژه ساخت این پل آغاز شد و در 2004 به پایان رسید.
این پل روی دره تارن ساخته شده است که از این نظر با سایر پل ها که روی رودخانه ها ساخته می شوند تفاوت دارد.
در روزهای مه آلود رانندگان هنگام عبور از این پل احساس می کنند که مستقیم به سوی آسمان و بهشت در حرکتند.
4- پل خلیج هانگژو، چین
به عنوان بلندترین پل اقیانوسی و دومین پل بلند جهان شناخته می شود. بی شک این پل یکی از به یاد ماندنی ترین آثار معماری جهان به شمار می آید.
این سازه روی سواحل شرقی چین ساخته شده و مناطق مختلفی از شانگهای و نینگ بو در استان ژیژانگ را به یکدیگر متصل می کند.
پل هانگژو تقریبا 36 کیلومتر امتداد داشته و دارای شش مسیر ویژه است.
کار ساخت این سازه در ژوئن 2007 به اتمام رسید. 3- پل رودخانه ماگدبورگ، آلمان
اگر همه پل ها روی رودخانه ها ساخته شده اند، این پل خود از آب ساخته شده است تا به قایق ها و دیگر وسائل نقلیه آبی اجازه عبور دهد.
دو سوی آن برای عبور عابرین پیاده و دوچرخه سوارها در نظر گرفته شده و قسمت میانی و وسیع آبی آن برای قایق ها ساخته شده است.
همچنین با 918 متر طول به عنوان بلندترین گذرگاه آبی قابل کشتی رانی نیز شهرت دارد.
این پل روی رودخانه الب واقع شده و کانال هاول را به کانال میتلند متصل می کند.
2- پل جمع شو، لندن
این پل قابلیت جابجا شدن دارد. جالب نیست؟
معماری این پل یکی از شگفت انگیزترین و در عین حال خلاقانه ترین طراحی های معماری نوین به حساب می آید.
این پل از 8 قطعه سه وجهی ساخته شده که همگی به هم متصل هستند.
ایده ساخت این پل از قسمت شکمی حشرات گرفته شده که می توانند آن را جمع کرده و باز کنند.
این سازه نیز این قابلیت را دارد که با کمک سیلندرهای هیدرولیکی در خود جمع شده و در هنگام استفاده کاملا باز شود.
طول این پل در هنگام باز شدن به 12 متر می رسد. 1- پل اورساند، دانمارک و سوئد
پل اورساند با 8754 متر طول عنوان بلندترین پل تونلی- ریلی اروپا را یدک می کشد.
این سازه کشورهای دانمارک و سوئد را از طریق تنگه اورساند به هم متصل می کند.
این پل دارای یکی از بلندترین پل های کابلی جهان به طول 490 متر بوده همچنین از دو جزیره مصنوعی در هر یک از دو کشور و نیز یک تونل زیرین که در آب های دانمارک واقع شده، تشکیل شده است.
در ابتدا تصور نمی شد که این سازه نقش چندان موثر و کارآمدی در زمینه حمل و نقل بین دو کشور ایفا کند اما اکنون ثابت شده است که این بنا نقشی حیاتی در زمینه حمل و نقل کارمندان دو کشور دارد.
منبع : زومیت
علاقه مندی ها (Bookmarks)