آشنايي با مترو مادريد

مترو مادريد يكي از بزرگ‌ترين سيستم‌هاي مترو در جهان است
مترو مادريد- پايتخت اسپانيا- داراي 13 خط و 231 ايستگاه است.
مترو در سال 1919 افتتاح شد و امروزه با 282.5 كيلومتر طول هفتمين مترو طولاني در جهان و دومين در غرب اروپاست.
گسترش مترو با توجه به افزايش جمعيت شهر مادريد از 3.5 به 6 ميليون نفر صورت گرفت.
مترو از زير زمين رد مي‌شود و كل شهر را پوشش مي‌دهد.
همگام با رشد جمعيت در 20 سال گذشته مترو سريعا گسترش يافت و رقيب مترو سئول و پكن شد.
افتتاح تراموا يا سيستم سبك ريلي نيز با 38 ايستگاه و 28 كيلومتر طول در سال 2007 به حمل‌ونقل عمومي كمك زيادي كرد.


تاريخچه:
اولين خط مترو مادريد در 17 اكتبر 1919 با 8 ايستگاه و 3.5 كيلومتر طول افتتاح شد. توسعه اين خط و شروع عمليات دو خط ديگر خيلي سريع بود. در سال 1936 دو خط تكميل و در زمان جنگ هاي داخلي اسپانيا از آن به عنوان پناهگاه در برابر حملات هوايي استفاده شد.
در 1970 همزمان با رشد جمعيت مترو گسترش يافت. طول سكوهاي جديد به 115 متر رسيد.
سال 1979 به دليل بدي مديريت بحران‌زا بود.
در سال 2007 طول مترو به 282 كيلومتر رسيد.
گسترش خطوط همچنان ادامه دارد. با انجام پروژه چند ميليارد دلاري، 90 كيلومتر و 80 ايستگاه جديد در زير زمين ايجاد خواهد شد و ناحيه‌هايي كه قبلا مترو نداشته‌اند را در بر خواهد گرفت.

ايستگاه‌ها:
ايستگاه‌هاي جديد سخاوتمندانه در چند طبقه ساخته مي‌شوند، به دليل نورپردازي‌هاي طبيعي و ورودي‌هاي بزرگ در دنيا بهترين شناخته شده و روشني و تك‌رنگي آن‌ها جزو محسنات است.


براي معلولان بالابر در نظر گرفته مي‌شود.
ايستگاه‌هاي قديمي باريك و فشرده‌ بوده و با كاشي‌هاي رنگي و طرح‌هاي مختلف تزيين شده‌اند. در سال‌هاي اخير، بيشتر آن‌ها جهت هماهنگي با ايستگاه‌هاي جديد با پلات‌هاي تك‌رنگ مزين مي‌شوند.
ايستگاه‌هاي دهه 90-70 بزرگتر و ديوارهايشان روشن است.
در ايستگاه‌هاي 7، 9، و 10 مسافران به‌راحتي مي‌توانند با عوض كردن قطار به سفر خود ادامه دهند.
قرار است ايستگاه چمبري به موزه تبديل شود.
از سال 1999 مترو مادريد به جاي سيم‌ مسي يا آلومينيومي آويزان از سقف تونل‌ها، از سيستم به ثبت رسيده جديدي در تاسيسات خود استفاده كرد.


قطارها:
در گذشته اكثر قطارها ساخت اسپانيا بود. در سال‌هاي اخير بعضي قطارها از ايتاليا تامين مي‌شود.

بليت:
فروش بليت‌ها به صورت ماهانه و سالانه با امكان سفر در محدوده خاص است.
شبكه مترو به شش منطقه تقسيم شده است. براي سفر به هر منطقه بليت مخصوص لازم است.
زماني كه يك منطقه به پايان مي‌رسد براي ورود به منطقه بعد بايد بليت جديد تهيه كرد.
بليت براي 10 بار سفر با قيمت پايين‌تر نيز موجود است.
از سوي ديگر بليت تركيبي براي يك سفر براي دو منطقه به جز فرودگاه نيز موجود است.
بليت فرودگاه با امكان جابه‌جايي به هر نقطه 3 يورو است.