آشنايي با مترو پاريس
مترو پاريس به دليل معمارياش، شهرت جهاني داردمترو پاريس پايتخت فرانسه به دليل معماري ايستگاههاي آن كه تحت تاثير هنر نو بوده است، سمبل شهر است و شهرت جهاني دارد.
دكوراسيون ايستگاهها منحصر و بسيار بالا است.
ورودي ايستگاهها نخستين بار توسط هكتور گومارد طراحي شد. هنوز 86 تا از وروديها كه در واقع هنر دست بودهاند، موجود است.
دكوراسيون بعضي ايستگاهها فرهنگ آن منطقه را منعكس ميكند. مثلا ايستگاه لوور كپي كارهاي هنري به نمايش درآمده در آن موزه است.
ديوارهاي بيروني مترو با كادري از كاشيهاي رنگي براي تبليغات و پوستر در نظر گرفته شدهاند.
شهر پاريس داراي 16 خط مترو به طول 214 كيلومتر است كه اكثرا در زيرزمين قرار دارند.
پاريس داراي 300 ايستگاه و با احتساب ايستگاههاي مشترك در بعضي خطوط ميتوان گفت داراي 384 ايستگاه است. ايستگاههاي پاريس بسيار به هم نزديكند و از نظر فاصله در جهان داراي رتبه اول است. ميتوان گفت در 105 كيلومتر 245 ايستگاه وجود دارد. فاصله ايستگاهها به طور متوسط 562 متر است كه در 58 ثانيه طي ميشوند.
پاريس داراي 14 خط اصلي و 2 خط بسيار كوچك است كه در اصل بخشي از خطهاي 3 و 7 بودهاند كه مستقل شدهاند. مترو پاریس با ۷۸۰٫۵ کیلومتر طول سومین مترو گسترده جهان است. متروی پاریس پس از مسكو پرکارترین مترو اروپاست. این مترو با 3500 واگن روزانه بيش از ۴٫۵ میلیون نفر را جابجا میکند. در سال ۲۰۰۶ متروی پاریس ۱٬۴۰۹ میلیارد نفر را جابجا كرد.
بزرگترين ايستگاه دنيا (ايستگاه شاتل لزال) نيز متعلق به اين شهر است.
ساختمانها در 500 متري ايستگاههاي مترو قرار دارند و مترو داراي 15000 كارمند است.
ساخت مترو تا جنگ جهاني اول به سرعت گسترش يافت و زيرسازيها تا دهه 1920 تكميل شد. اتصال به حومه و احداث خط 11 مربوط به دهه 1930 بود.
جنگ جهاني دوم 1945- 1939 بيشترين تاثير را روي مترو گذاشت. خدمات محدود شد و بسياري ايستگاهها حتي تا دهه 1960 بسته شدند.
با افزايش ناگهاني جمعيت طي سالهاي 1950 تا 1980 مترو در ساعاتي از روز با ازدحام جمعيت مواجه شد و فاصله كم بين ايستگاهها موجب كندي شبكه شد. پاريس به عنوان راه حل خطهاي حومه را در دهه 1960 به قسمتهاي جديد در مركز شهر اتصال داد.
خطهاي 7، 8 و 9 قسمتهاي تجاري و اداري را به مناطق مسكوني شمال- شرق و جنوب- غرب متصل ميكنند.
در اكتبر 1998 خط 14 افتتاح شد كه در طول 63 سال اولين خطي كاملا جديد بود و هنوز هم تنها خط كاملا اتوماتيك در كل شبكه است.
ساعت كار:
ساعت كار مترو در طول هفته از 5 صبح لغايت 10 شب است. جمعهها، شنبهها و شبهاي تعطيلات يك ساعت به آن اضافه ميشود. در آستانه سال جديد و مناسبتهاي خاص متروى پاريس كلا باز است.
بليت:
فروش بليت به دو صورت ساده و هوشمند هم از طريق كيوسكها و هم به صورت خودكار است. بليت استاندارد براي يكبار سفر و در اتوبوس و تراموا نيز قابل استفاده است. بليتها به صورت روزانه، هفتگي، ماهانه و سالانه هستند.
كارتهاي سفر يك روزه، دو روزه سه يا پنج روزه بيشتر براي توريستها در نظر گرفته شده است. البته بهتر است در صورتي كه سفرتان از روز دوشنبه آغاز ميشود و بيش از 5 روز ادامه دارد، از كارت هفتگي كه شامل 10% تخفيف است، استفاده كنيد.
بليت مخصوص تعطيلات آخر هفته براي جوانان زير 26 سال فقط روزهاي شنبه و يك شنبه معتبر است. قيمت آن براي مناطق 3-1، 3.30 فرانك و براي مناطق 6-1 و نيز ساير مناطق 8.20 فرانك است.
سالنهاي قطار مترو پاريس به شيوهاي زيبا كه در افتتاحيه مترو در سال 1900 تعريف شد، تزيين شدهاند. روح اين زيباسازي از آن زمان تا كنون در بازسازيهاي مختلف مورد توجه و احترام بوده است.
www.wikipedia.org
علاقه مندی ها (Bookmarks)