تراشه های کانسپچوال ـ برت استیل و پاتریک شوماخر؛ از شکست همگرایی سبکی تا توتالیتاریسم پارامتریک مـنـــــــبـع : www.architecturaljournal.com
انچه از پی می اید خلاصه ایست از مجادله کلامی و گفتمانی حادث میان پاتریک شوماخر؛ طراح ارشد و شریک دفتر معماری زاها حدیدو برت استیل، از مدیران اِی اِی، در تاریخ 23 اکتبر 2013 در مرکز سنت گابین.برت استیل بر این گزاره تاکید می گذارد که جهانی شدن فرهنگ تفکر معمارانه را به سمت نوعی تقارب و همگرایی سوق نداده است، بلکه عملا به حدوق تنوعی در شاخه ها و تبارهای فرهنگ معماری انجامیده، او می گوید:"پی امدهای غیرمنتظره، جهانی سازی ناگهانی دانش و فرهنگ معمارانه، انگونه که در دهه 1990 بدان می اندیشیدیم پیش نرفت و به جای انکه ایده ها و تفکر معماری را در قامت یک فرم مونولتیک مقرب و همگن سازد، شاهد طیف نگاری وسیعی از فرهنگ های معماری در تمام زمینه ها بودیم."او اضافه می کند:"یکی از اتفاق هایی که در دهه 1990 افتاد، بازگشت به فرهنگ تجربی معماری است، منشی که جایگزین روندی گردید بیست ساله که بدان پروژه انتقادی می گفتند و در گفتمان معماری، معماری عمیقا تاریخگرای پست مدرنیسم دهه 1980 نام گرفته است." استیل معماران را به جیمی هندریکس شبیه می داند، گیتاریستی که هنرش نه صرفا گیتار زدن که تدقیق و تثبیت این گزاره است "گونه متفاوتی از موسیقی حاصل مجموعه ای متفاوت از ابزارهاست."او یاداور می شود"یکی از پی امدهای به واقع جذاب و غیر قابل پیش بینی معماری دیجیتال شکوفایی بی چون چرای ریز انواعی است که توان مندی تحقق هر نوع کنشی را دارند."پاتریک شوماخر با تاکید موکد بر این گزاره که روند همگرایی سبک ها با نزدیک شدن ان ها به پارامتریسیزم، همچون یک تقدیر تاریخی، همچنان ادامه دارد، نظریه طیف ها و تبارهای برت استیل را رد می کند. او ضمن اشاره به این نکته که روند همگرایی طی پنج سال اخیر به سبب بحران اقتصادی و کندی رشد اقتصادی به صورت مزمن و زیرْبستری به حیات خود ادامه داده است و دیگر از ان خوش بینی سال 2008 خبری نیست یاداور می شود:"پارامتریسیزم بازْاندیشی اساسی عناصر اولیه و برسازنده معماری است . . . نمی توان ان را صرفا یکی از طیف ها یا تبارهای معماری خواند، حتی نباید ان را با عنوان تجربی توصیف کرد. پارامتریسیزم چه از نظر ارائه راه حل های معمارانه و چه از منظر تاثیرگذاری بر محیط زیست یکی از بزرگ و مهمترین جهت گیری ها و جنبش های درون گفتمانی معماری است."پاتریک شوماخر با ترکیب پارامتریسیزم و طراحی دیجیتال تاکید می کند" شما می توانید از ابزار دیجیتال در معماری سنتی نیز استفاده نمایید، پارامتریسیزم تنها جهت گیری موجه و موثقی است که فرصت های نوین استفاده از ابزارهای کامپیوتری را در مرزهایی فراتر از تمام تجربیات تاریخی هم چون مینمالیسم، نئوکلاسیسیزم و های تک بسط می دهد."
علاقه مندی ها (Bookmarks)