1- دستورالعمل اقدامات بعد از عمل جهت بيمار و وسايل و تجهيزات اتاق مربوطه
1- پس از كنترل وضعيت بيمار و بالا بردن نرده كنار برانكارد ونقل و انتقال وي به ريكاوري توسط بيهوشي ، جراح و اسكراب و سيركولار انجام شده و بيمار با گزارش كامل تحويل مسئول ريكاوري مي شود.
2- نمونه هاي پاتولوژي كنترل نمايي و پس از اطمينان از كامل بودن و صحيح بودن بر چسب مشخصات و برگه مخصوص توسط پرستار اسكراب يا سيركولار ، در دفتر مخصوص پاتولوژي ثبت شده و تحويل بيماربر اتاق عمل مي شود
3- گزارش صحيح عمل مكتوب و كامل شده و تحويل مسئول ريكاوري مي شود.
4- وسايل جراحي به نحو صحيح توسط اسكراب جمع آوري شده و بر شستشو و ضدعفوني آن كمك و نظارت مي شود.
5- به مسئول اتاق عمل در مورد آمادگي اتاق جهت شستشو اطلاع داده شده و بر شستشو ونظافت آن نظارت مي شود.
6- در صورت بروز هر نوع مشكل يا مسئله غير عادي بلافاصله به مسئول اتاق عمل اطلاع داده مي شود.
7- وضعيت بيمار هنگام ورود به ريكاوري با ذكر ساعت ورود توسط پرستار ريكاوري ثبت مي شود.
8- راههاي هوايي از نظر باز بودن كنترل شده و در صورت لزوم ساكشن مي شود.
9- در صورت عدم وجود صدمه گردني ، سر بيمار به يك طرف چرخانده شده تا خروج ترشحات و تنفس آسانتر شده.
10- دستگاه پالس اكسي متري به بيمار وصل مي شود.
11- علائم حياتي بيمار هر 15 دقيقه گرفته و ثبت شده و به اطلاع پزشك جراح و بيهوشي رسانده مي شود. هر نوع تغيير در هوشياري و علائم حياتي بلافاصله به اتاق بيهوشي رسانده مي شود.
12- كنترل دقيق اتصالات بيمار ( درن ، همووگ، چست تيوپ ) مرتباً انجام شده و اتصالات به نحو صحيح ثابت مي شود.
13- محل صفحه كوتر از نظر بروز سوختگي ، قرمزي ، تاول كنترل مي شود.
14- در صورت هوشياري ، ثابت شدن علائم حياتي و مساعد بودن وضعيت بيمار پس از ثبت اجازه خروج و اعزام به بخش جهت انتقال اطلاع داده مي شود.
15- وضعيت بيمار هنگام انتقال به بخش به طور كامل با ذكر اقداماتي كه انجام شده و اقداماتي كه نياز به پيگيري دارد به طور مكتوب در پرونده ثبت مي شود.
16- گزارش تلفني وضعيت بيمار به اطلاع پرستار مسئول بخش رسانده مي شود.
17- بيمار حضوري با گزارش موارد بند 14 تحويل پرسنل بخش مي شود.
18- -پس از كنترل وضعيت بيمار و بالا بردن نرده كنار برانكارد ونقل و انتقال وي به ريكاوري توسط بيهوشي ، جراح و اسكراب و سيركولار انجام شده و بيمار با گزارش كامل تحويل مسئول ريكاوري مي شود.
2-اقدامات بعد از عمل جهت بيمار و وسايل و تجهيزات اتاق مربوطه
1-نمونه هاي پاتولوژي كنترل نمايي و پس از اطمينان از كامل بودن و صحيح بودن بر چسب مشخصات و برگه مخصوص توسط پرستار اسكراب يا سيركولار ، در دفتر مخصوص پاتولوژي ثبت شده و تحويل بيماربر اتاق عمل مي شود
2-گزارش صحيح عمل مكتوب و كامل شده و تحويل مسئول ريكاوري مي شود.
3-وسايل جراحي به نحو صحيح توسط اسكراب جمع آوري شده و بر شستشو و ضدعفوني آن كمك و نظارت مي شود.
4-به مسئول اتاق عمل در مورد آمادگي اتاق جهت شستشو اطلاع داده شده و بر شستشو ونظافت آن نظارت مي شود.
5-در صورت بروز هر نوع مشكل يا مسئله غير عادي بلافاصله به مسئول اتاق عمل اطلاع داده مي شود.
6-وضعيت بيمار هنگام ورود به ريكاوري با ذكر ساعت ورود توسط پرستار ريكاوري ثبت مي شود.
7-راههاي هوايي از نظر باز بودن كنترل شده و در صورت لزوم ساكشن مي شود.
8-در صورت عدم وجود صدمه گردني ، سر بيمار به يك طرف چرخانده شده تا خروج ترشحات و تنفس آسانتر شده.
9-دستگاه پالس اكسي متري به بيمار وصل مي شود.
10-علائم حياتي بيمار هر 15 دقيقه گرفته و ثبت شده و به اطلاع پزشك جراح و بيهوشي رسانده مي شود. هر نوع تغيير در هوشياري و علائم حياتي بلافاصله به اتاق بيهوشي رسانده مي شود.
11-كنترل دقيق اتصالات بيمار ( درن ، همووگ، چست تيوپ ) مرتباً انجام شده و اتصالات به نحو صحيح ثابت مي شود.
12-محل صفحه كوتر از نظر بروز سوختگي ، قرمزي ، تاول كنترل مي شود.
13-در صورت هوشياري ، ثابت شدن علائم حياتي و مساعد بودن وضعيت بيمار پس از ثبت اجازه خروج و اعزام به بخش جهت انتقال اطلاع داده مي شود.
14-وضعيت بيمار هنگام انتقال به بخش به طور كامل با ذكر اقداماتي كه انجام شده و اقداماتي كه نياز به پيگيري دارد به طور مكتوب در پرونده ثبت مي شود.
15-گزارش تلفني وضعيت بيمار به اطلاع پرستار مسئول بخش رسانده مي شود.
16-بيمار حضوري با گزارش موارد بند 14 تحويل پرسنل بخش مي شود.
3- اقدامات پرستاري حين عمل
کلیه نیاز های جراح را جهت جلوگیری از اتلاف وقت پیش بینی شده و آماده می گردد.
2- بیمار مرتباً از نظر ایمنی و حمایت فیزیکی توسط پرسنل سیار و اسکراب کنترل می شود.
3- گازهای مصرف شده لنگازها------،... به نحوه مناسب جهت شمارش قرار می گیرد. شمارش همزمان توسط فرد اسکراب و سیار و جراح انجام می شود.
4- با کمک پرستار سیار نمونه پاتولوژی کاملاً از نظر مشخصات و برچسب کنترل گشته و داخل ظرف مخصوص قرار داده می شود.
5- در صورت نیاز به جابه جایی کاملاً تکنیک صحیح رعایت شود.
6- از تماس با قسمت های غیر استریل پایین تر از کمر گان و قسمتهای غیر از سطح ترالی پرهیز می شود.
7- سوزنها وسایل تیز پس از مصرف در رسیور از جراح تحویل گرفته می شود.
8- کلیه سوزنها و وسایل بسیار بسیار ظریف پس از تحویل از نظر سالم بودن چک می شود.
9- کلیه سوزنها و وسایل تیز مصرف شده در رسیور دارای گاز گذاشته می شود.
10- سیم کوتر و بای پولار، لوله ساکشن حین عمل در جای مناسب به نحوی که تاخوردگی پیدا نکند ثابت می شود.
11- در اعمال عفونی مقررات عفونی رعایت می گردد(استفاده از روکفشی ، شان یکبار مصرف در تبصره و ...).
12- کلیه وسایل مصرفی حین عمل توسط فرد سیار به روش استریل برای اسکراب باز می شود.
13- میزان خونریزی برآورده شده و گاز های آغشته به خون بر اساس ضوابط جمع آوری می شود.
14- وسایل جراحی ، گازها ، لنگازها و سوزنهای جراحی در سه مرحله شمارش می شود( حین عمل ، قبل از بستن لاله زیر جلد ، قبل از دوختن جلد).
15- مقدار مایعات مصرف شده توسط تکنسین بیهوشی محاسبه و به اطلاع بیهوشی و جراح رسانده می شود.
16- کنترل جذب و دفع بیمار ( out put , Intake) توسط بیهوشی و فرد انجام شده و در فرم مخصوص جذب و دفع ثبت می شود.
17- پانسمان با کمک جراح انجام می گیرد.
18- کلیه وسایل و پارچه های آلوده از بیمار دور شده و با پوشش کافی آماده اعزام به اتاق ریکاوری می شود.
19 – کلیه اقدامات انجام شده ، مشاهدات پرستار ، میزان تقریبی خونریزی بیمار، تاریخ شروع و خاتمه عمل ، نتيجه شمارش گازها و وسایل ، محل قراردادن صفحه کوتر ، وضعیت بیمار حین خروج از اتاق عمل توسط فرد اسکراب در پرونده در فرم گزارش پرستاری حین عمل ثبت می شود.
تبصره:
1- جهت جلوگیری از انتقال عفونت و حفظ آرامش در اتاق عمل بایستی از حرف زدن زیاد و رفت وآمد بی مورد اجتناب شود.
2- کلیه سوزنها و وسایل تیز و برنده داخل رسیور حمل شده و با استفاده از پنس داخل safety box انداخته می شود.
3- رعایت احتیاطات همه جانبه ( زدن ماسک ، عینک محافظ ، گان) جهت کلیه کسانی که در محیط عمل مشغول به کار هستند اعم از جراحان و پرسنل اسکراب الزامی است .
5-4- اقدامات پس از عمل
5-1- کلیه نیاز های جراح را جهت جلوگیری از اتلاف وقت پیش بینی شده و آماده می گردد.
5-2-- بیمار مرتباً از نظر ایمنی و حمایت فیزیکی توسط پرسنل سیار و اسکراب کنترل می شود.
5-3- گازهای مصرف شده لنگازها------،... به نحوه مناسب جهت شمارش قرار می گیرد. شمارش همزمان توسط فرد اسکراب و سیار و جراح انجام می شود.
5-4- با کمک پرستار سیار نمونه پاتولوژی کاملاً از نظر مشخصات و برچسب کنترل گشته و داخل ظرف مخصوص قرار داده می شود.
5-5- در صورت نیاز به جابه جایی کاملاً تکنیک صحیح رعایت شود.
5-6- از تماس با قسمت های غیر استریل پایین تر از کمر گان و قسمتهای غیر از سطح ترالی پرهیز می شود.
5-7- سوزنها وسایل تیز پس از مصرف در رسیور از جراح تحویل گرفته می شود.
5-8- کلیه سوزنها و وسایل بسیار بسیار ظریف پس از تحویل از نظر سالم بودن چک می شود.
5-9- کلیه سوزنها و وسایل تیز مصرف شده در رسیور دارای گاز گذاشته می شود.
5-10- سیم کوتر و بای پولار، لوله ساکشن حین عمل در جای مناسب به نحوی که تاخوردگی پیدا نکند ثابت می شود.
5-11- در اعمال عفونی مقررات عفونی رعایت می گردد(استفاده از روکفشی ، شان یکبار مصرف در تبصره و ...).
5-12- کلیه وسایل مصرفی حین عمل توسط فرد سیار به روش استریل برای اسکراب باز می شود.
5-13- میزان خونریزی برآورده شده و گاز های آغشته به خون بر اساس ضوابط جمع آوری می شود.
5-14- وسایل جراحی ، گازها ، لنگازها و سوزنهای جراحی در سه مرحله شمارش می شود( حین عمل ، قبل از بستن لاله زیر جلد ، قبل از دوختن جلد).
5-15- مقدار مایعات مصرف شده توسط تکنسین بیهوشی محاسبه و به اطلاع بیهوشی و جراح رسانده می شود.
5-16- کنترل جذب و دفع بیمار ( out put , Intake) توسط بیهوشی و فرد انجام شده و در فرم مخصوص جذب و دفع ثبت می شود.
5-17- پانسمان با کمک جراح انجام می گیرد.
5-18- کلیه وسایل و پارچه های آلوده از بیمار دور شده و با پوشش کافی آماده اعزام به اتاق ریکاوری می شود.
5-19 – کلیه اقدامات انجام شده ، مشاهدات پرستار ، میزان تقریبی خونریزی بیمار، تاریخ شروع و خاتمه عمل ، نتیجه شمارش گازها و وسایل ، محل قراردادن صفحه کوتر ، وضعیت بیمار حین خروج از اتاق عمل توسط فرد اسکراب در پرونده در فرم گزارش پرستاری حین عمل ثبت می شود.
تبصره:
1- جهت جلوگیری از انتقال عفونت و حفظ آرامش در اتاق عمل بایستی از حرف زدن زیاد و رفت وآمد بی مورد اجتناب شود.
2- کلیه سوزنها و وسایل تیز و برنده داخل رسیور حمل شده و با استفاده از پنس داخل safety box انداخته می شود.
3- رعایت احتیاطات همه جانبه ( زدن ماسک ، عینک محافظ ، گان) جهت کلیه کسانی که در محیط عمل مشغول به کار هستند اعم از جراحان و پرسنل اسکراب الزامی است .
4-5-پذيرش و آماده سازي بيمار قبل از عمل
-1- .بيمار توسط مسئول اسكراب يا سيركولاراز پرسنل بخش تحويل گرفته مي شود.تحويل شامل:
كنترل مشخصات بيمار، نوع بيماري،نوع عمل جراحي و محل عمل و مطابقت با پرونده و ليست عمل مي باشد و تاريخ و امضاء مي شود.
5-2- برگه مراقبتهاي قبل از عمل و داروهاي مصرف شده كنترل و امضاء مي شود.
5-3- بيمار را از نظر بهداشت و حمام ،نداشتن عضو مصنوعي، ناخن يا دندان مصنوعي، نداشتن زيورآلات،نداشتن آرايش و لاك و ناخن
5-4- تعيين محل يا عضو مورد عمل ،شيو ناحيه عمل، داشتن رضايت عمل با امضاء و اثر انگشت بيمار يا ولي قانوني وي و كنترل رزرو خون مشاوره ها و وسايل يا پروتزهاي مورد نياز ( در صورت لزوم) چك مي شود و در صورت نداشتن مشكل با حفظ حريم از برانكارد بخش به برانكارد اتاق عمل منتقل مي شود.
5-5- آموزشهاي پس از عمل(مانند تمرينات تنفس عميق،حركت،و.......)در صورت لزوم به بيمار آموزش داده مي شود.
5-6- كليه وسايل بر حسب نوع عمل از نظر مقدار كنترل مي شود.
5-7- بيمار پس از اطمينان از آماده بودن اتاق از نظر نظافت،وسايل با تيم با كمك افراد تيم جراحي به تخت عمل منتقل مي شود.
5-8- كليه وسايل بيهوشي آماده شده و براي بيمار 2 تا 3 وريد مطمئن گرفته مي شود (بر حسب نوع عمل)
5-9- كليه وسايل مورد نياز بيهوشي ، دارو هاي بيهوشي، ساكشن و.......توسط پزشك و تكنسين بيهوشي آماده مي شود.
5-10- كليه وسايل مورد نياز جراحي (چراغ سياليتيك،ساكشن،كوتر، ميكروسكوپ و........)كنترل وتنظيم مي شود.
5-11- توسط اسكراب و سيركولار انجام شده با دستور پزشك بيهوشي داروهاي مورد نياز تزريق مي شود.
5-12- بيمار بر حسب دستور بيهوشي و جراح در وضعيت مناسب قرار مي گيرد.
5-13- پس از حضور جراح و آمادگي اتاق بيمار براي پرپ آماده مي شود.
5-14- پگ ها را از نظر مشخصات ثبت شده روي آن كنترل مي شود(مشخصات كامل، تاريخ استريل ، تاريخ انقضاء،نوع پك، نام پك كننده و استريل كننده)
5-15- كنترل سلامت بسته بندي از نظر خشك،عدم فرسودگي،سوراخ شدگي،و نحوه صحيح بسته بندي انجام مي شود.
5-16- قبل از قرار دادن بسته روي ميز آن را از نظر تميزي و خشكي كنترل مي شود.
5-17- لايه اول پرستار سيار دور از خود باز كردهنوار چسب اتوكلاو نشانگر (انديكاتور داخل پك كنترل مي گردد. پگ،ست، نوار چسب و انديكاتور تا پايان عمل در اتاق نگهداري مي شود.
5-18- پگ مخصوص پرب باز مي شود بتادين اسكراپ يا محلول ضدعفوني استاندارد برداشته با حفظ فاصله محل به آرامي داخل ظرف مخصوص پرپ تهيه
مي شود .
5-19- جهت جلوگيري از خيس شدن بيمار و تخت در اطراف محيط پرپ نشان قرار داده مي شود.
5-20- پس از اتمام پرپ توسط جراح يا كمك جراح وسايل بدوتماس با دست جراح از وي گرفته و از اتاق خارج مي گردد.
5-21- قبل از شروع كارهايي كه در تماس با خون و ترشحات بيمار هستنداز وسايل محافظي استفاده مي شود (مثل عينك محافظ، چكمه يا كفش جلو بسته)
5-22- وسايل مورد نياز اسكراب مجدد كنترل و كمبود ها توسط فرد سيار تامين مي گردد.
5-23- اسكراب دستها به روش صحيح و با رعايت زمان استانداردتوسط فرد اسكراب و جراحان مربوطه انجام مي شود.
5-24- پس از اسكراب دستها به روش صحيح خشك مي شود.
5-25- گان دو دستكش به روش بسته و با رعايت كامل نكات استريل پوشيده مي شود.
4-6- دستورالعمل كنترل اقلام مصرفي انبار و اتاق پكينگ در اتاق عمل
1- كليه وسايل با آمار موجود مطابقت داده شده و كنترل مي شود.
2- ست ها از لحاظ تاريخ انقضاء و وضعيت ظاهري كنترل شده و اگر نزديك به تاريخ انقضاست جهت استريل شدن به اتاق استريل يا CSR فرستاده مي شود.
3- كليه كمبودها در صورت امكان جاي گزين شده و جهت تعميير وسائل خراب درخواست نوشته مي شود.
4- وسائل نيازمند به تعمير ليست شده و درخواست شده جهت بازديد مهندسيب تجهيزات به وي اطلاع داده مي شود.
5- ساير اقدامات بر اساس دستورالعمل تعمير و خريد انجام مي شود.
تبصره :
1- وسائل استريل در بسته بندي كاغذي دو لايه يك هفته و بسته بندي پارچه اي دو هفته قابليت استريل ماندن دارند به شرطي كه مرطوب و كثيف نشود.
2- وسائل و ست هاي موجود در اتاق عمل به نحوي باشد كه توانايي پاسخ به سه بربر ظرفيت جاري پذيرش اتاق عمل در يك روزرا داشته باشد .
4-7- دستورالعمل اماده سازي وسائل جراحي جهت ارسال به
CSR
1- پس از خاتمه جراحي و خروج بيمار از اتاق ، كليه لوازم توسط پرسنل اسكراپ مجددا" كنترل و شمارش مي شود.
2- ست ها و لوازم جراحي از خون ترشحات پاك مي شود.
3- سوزن هابيستوري ها كه حينعمل داخل گاليپات گذاشته مي شود با كمك پنس در جعبه ايمني saftyانداخته مي شود.هرگز اين وسايل نبايد با دست جابجا شود.
4- كليه ست ها با شناسنامه آن تطبيق داده و تحويل مسئول اتاق و اشينگ مي شود.
در صورتي كه وسايل داخل اتاق عمل شسته و پاك مي شوند بايستي :
1- وسايل ابتدا در محلول ضد عفوني كننده ي استاندارد به مدتي كه توسط كارخانه سازنده اعلام مي كند قرار دهد.
2- سپس وسايل هر ست را به طور جداگانه با استفاده از آب سرد ابتدا شسته و از بقاياي خون و ترشحات پاك كنيد.
3- پنس هاي دنداه دار و وسايل داراي حفره و خميدگي دندانه را بايستي با برس كاملا" پاك كنيد.
4- داخل لوله ها و ماندرن ها را با استفاده از سرنگ و آب سرد كاملا" تخليه كنيد.
5- با استفاده از مواد شوينده و برس و آب گرم كاملا" وسائل را شستشو و سپس آب كشي كنيد.
6- پس از آب كشي وسائل را در محلول ضد عفوني كننده ي استاندارد به مدت دستور داده شده توسط سازنده بياندازيد.
7- پس از خروج از محلول ، مجدد وسائل آب كشي شده و پس از خشك كردن پك مي شود.
8- روي پك بايستي با چسب اتوكلاو بسته شده و نوع ست ، نام يا كد پك كننده ،تاريخ استريل و تاريخ انقضاي استريل زده شود.
تبصره :
1- داخل هر ست بايستي شناسنامه آن موجود باشد تا با وسائل موجود هميشه تطبيق و مقايسه شود.
2- جهت اطمينان يافتن از استريل شدن كامل وسائل تست هاي مخصوص وجود دارد كه نام هاي مختلفي دارد مثل : اسپورتست و ...كه بايستي داخل ست قرار داده شود.
3- وسائل ظريف بايستي با احتياط كامل شسته و خشك شده وطبق دستور كارخانه سازنده استريل شوند.
4-8-دستوالعمل باز كردن پك و وسائل استريل
1- پك ها از نظر مشخصات ثبت شده روي آن كنترل مي شود اين مشخصات شامل :
تاريخ استريل ، تاريخ انقضاء ، نوع پك ، نام يا كد شخص استريل كننده مي باشد.
2- سلامت بسته بندي از نظر خشك بودن ، عدم فرسودگي و سوراخ شدگي و نحوه صحيح بسته بندي كنترل مي شود.
3- قبل از گذاشتن بسته روي ميز محل از نظر تميزي و خشكي كنترل مي شود
4- لايه اول دور از خود فرد توسط پرسنل سير كولار باز مي شود
5- نوار دور چسب اتوكلاو با طور كامل از بسته جدا مي شود.
6- وسائل پك با شناسنامه داخل پك كنترل مي شود.
7- تست انديكاتور داخل پك كنترل مي شود .
8- لايه هاي باز شده طوري در دست نگه داشته مي شود كه با سطوح غير استريل برخورد نكند.
9- در تمام مراحل ، جهت جلوگيري از تماس با سطوح داخلي پك روش اسپتيك رعايت مي شود.
10- وجود هر گونه نقص در پك بلافاصله به مسئول اتاق عمل اطلاع داده مي شود.
تبصره :
1- نوار چسب اتوكلاو را تا پايان عمل بايستي در اتاق نگهداري شود.
2- در صورت عدم تغيير رنگ انديكاتور داخلي ، پك نبايد استفاده شود.
4-9-دستورالعمل ثبت و گزارش نويسي در اتاق عمل
شرح عمليات :
- موارد قابل ثبت قبل از عمل :
1- نحوه تحويل بيمار با اتاق عمل / وضعيت بيمار هنگام پذيرش / نوع عمل / وسايل همراه با ذكر ساعت ورود درگزارش ثبت مي شود.
2- كليه فاكتورهاي موثر در عمل ( آزمايشات ، رزرو خون و گروه خوني علائم حياتي ، داروهاي قبل از عمل ، بيماري هاي زمينه اي ...) ثبت مي شود.
3- وضعيت رواني بيمار آموزش هاي لازم قبل از عمل
- حين عمل :
1- ساعت شروع عمل / نوع بيهوشي / محل برش جراحي / محل قرار دادن كوتر
2- هر گونه اتفاق حين عمل ( خونريزي زياد، شوك ، ايست قلبي،...) با ذكر اقدامات انجام شده و نتايج آن
3- در صورت برداشتن نمونه/ محل نمونه / اندازه تقريبي در گزارش ثبت مي شود.
4- تعداد گازهاي مصرفي در پايان عمل شمارش و ثبت مي شود.
5- هر نوع داروي مصرفي و داروهاي بيهوشي در حين عمل ثبت مي شود
6- ساعت پايان عمل ذكر مي شود.7- وضعيت بيمار ( الف : سطح هوشياري ب: داشتن در نها و كاتترها ج: وضعيت علائم حياتي د: جذب و دفع ) در هنگام تحويل به ريكاوري به طور كامل در برگه ريكاوري ثبت مي شود.
پس از عمل
1- وضعيت بيمار هنگام ورود به ريكاوري با ذكر ساعت ورود ثبت مي شود
2- وضعيت بيمار از ورود تا خروج از ريكاوري به طور كامل در برگه ريكاوري ثبت مي شود
3- هر نوع تغيير وضعيت در هوشياري و هموديناميك بيمار با ذكر اقدامات و نتايج در پرونده ثبت مي گردد.
4- وضعيت بيمار در هنگام انتقال به بخش به طور كامل با ذكر اقداماتي كه انجام شده و اقداماتي كه نياز به پيگيري دارد
5- ساعت خروج از ريكاوري و اعزام به بخش نيز در پرونده ثبت مي شود
6- كليه گزارشات خوانا و سازماندهي شده ، ذكر شده است
7- نام و سمت نويسندگان گزارش ، خوانا و واضح ثبت شده است
8- كليه گزارشات داراي تاريخ و ساعت مي باشد
9- بين سطور گزارش فاصله بي مورد وجود ندارد
10-در صورت بروز اشتباه فقط روي آن فقط خط كشيده شده وكلمه خطا در بالاي آن ذكر شده/ كلمه به صورت صحيح در كنار آن نوشته مي شود
تبصره :
1- كليه ثبت هايمربوط به اتاق عمل توسط پرستار اسكراب و سيروكولار انجام مي شود.
4-10-دستورالعمل آماده كردن پك پرپ و پك درپ + كمك به جراح در پرپ و درپ بيمار
شرح عمليات:
1- محل مورد نياز جهت پرپ مشخص شده و با جراح يا بيهوشي در وضعيت دادن بيمار كمك مي شود.
2- پك ها از نظر سلامت بسته بندي و تاريخ انقضاي استريل كنترل مي شود.
3- پك هاي مخصوص پرپ و درپ روي يك ميز در دسترس جراح قرار داده مي شود.
4- اطراف محيط پرپ روي تخت با شان پوشانده مي شود تا تخت خيس نشود.
5- ست پرپ به نحوي كه لايه اول دور از فرد باز شود ، با رعايت نكات استريل باز مي شود.
6- بتادين اسكراب يا محلول ضد عفوني استاندارد برداشته شده و با حفظ فاصله فرد با ست ، در حالي كه با زاويه 45 در جه نگهداري شده به آرامي مقداري از آن در خارج از ست خالي شده و سپس داخل كاسه مخصوص ريخته مي شود.
7- پس از اتمام پرپ توسط جراح ، پنس توسط جراح در لبه گاليپات زده شده و روي سطح ميز قرار داده مي شودو سپس توسط فرد سيركولار از محيط خارج مي شود.
8- پس از پايان پرپ پك درپ براي جراي جراح و اسكراب باز مي شود.
9- جراح و اسكراب ملافه ها و شانهاي استريل را به نحوي در اطراف محل عمل قرار مي دهند كه استريل باقي مانده و در ضمن فقط موضع عمل باز بماند.
10- كليه گوشه ها و لايه هايي كه روي هم قرار مي گيرد با پنس شان ثابت مي گردد.
11- براي حفاظت بيشتر محل عمل روي شانها پرفوره پهن مي شود.
تبصره :
1- شان اول از محل برش جراحي به پايين و شان دوم از محل برش به بالا پهن مي شود سپس شانهاي طرفي پهن مي گردد.
2- لبه هاي تا حوزه شان بايستي به طرف محل عمل بوده و لبه هاي رويهم افتاده به سمت خارج محل عمل باشد.
4-11- دستورالعمل احتياط قطرات Droplet
شرح عمليات :
5-1- بيمار در اتاق خصوصي بستري مي شود ولي اقدام خاصي براي كنترل هواي اتاق يا كنترل باز و بسته بودن در اتاق ضرورت
ندارد.
5-2- هنگام كار با بيمار در فاصله يك متري بيمار از ماسك جراحي استاندارد استفاده مي گردد.
5-3-گان و دستكش براساس اصول احتياطات استاندارد استفاده مي شود.
5-4-در صورت انتقال يا جابجايي بيمار به خارج از اتاق ايزوله ، بيمار از ماسك استاندارد جراحي استفاده مي كند.
تبصره : موارد استفاده از احتياط قطرات
1- براي عفونت هايي مانند باكتري هموفيلوس آنفلوانزاي نوع B مهاجم ، مننگوك ، بيماري پنوموكوك مقاوم به چند دارو ، مايكو پلاسما پنومونيه ، سياه سرفه ، ويروس آنفلوانزا ، اوريون ، سرخچه و پارا ويروس B16 رعايت ايزوله قطرات ضروري است.
2- براي جلوگيري از انتقال بيماريهايي كه از طريق هسته قطرات بالاتر از 5 ميكرون استفاده مي شود بدليل اندازه بزرگ اين قطرات در هوا معلق نمي مانند و تا فاصله زياد حركت نمي كنند . اين ذرات حين صحبت ، عطسه يا سرفه كردن يا زمان انجام اعمالي مانند ساكشن يا برونكوسكوپي ايجاد مي شوند.
4-12- دستورالعمل استريل كردن وسائل در اتوكلاو
شرح عمليات:
1- قبل از گذاشتن وسائل اتوكلاو از نظر سلامت كنترل مي شود.
بسته به نوع اتو كلاو استفاده شده ( اتوكلاو با فشار بخار يا داراي خلاء ) كنترل كاركرد را انجام مي دهند.
2- بسته هاي آماده شده به ترتيب وزن از زير تا بالا داخل بسكتها چيده مي شود.
3- در اتوكلاو بسته شده و با تنظيم درجه هاي فشار و حرارت و زمان ، استريليزاسيونشروع مي شود.
4- پس از اتمام زمان و سيكل استريليزاسيون با اطمينان از خروج بخار در اتوكلاو باز مي شود.
5- وسايل بدون اينكه با دست تماس پيدا كند يا همان بسكت روي يك سطح تميز توري جهت خشك شدن كامل قرار داده مي شود.
6- پس از اطمينان از خشك شدن وسائل آنها در انبار وسائل چيده شده يا تحويل اتاق عمل مي شود.
تبصره:
1- وسائل را نبايستي با پنكه خشك كرد چون احتمال آلودگي وجود دارد.
2- براي استريل كردن محلولها بايستي دو سوم ظرف پر شده و شيشه محلول با در باز داخل اتوكلاو قرار بگيرد.
3- وسائل نبايستي روي هم قرار بگيرد ، بلكه بايستي كنار هم به نحوي باشد كه بخار كاملا" از تمام جهات در آن نفوذ كند وسائل بايستي به تناسب حجم در بسكتها چيده شود .
4-13- دستورالعمل اقدامات پرستاري حين عمل
شرح عمليات :
1- کلیه نیاز های جراح را جهت جلوگیری از اتلاف وقت پیش بینی شده و آماده می گردد.
2- بیمار مرتباً از نظر ایمنی و حمایت فیزیکی توسط پرسنل سیار و اسکراب کنترل می شود.
3- گازهای مصرف شده لنگازها------،... به نحوه مناسب جهت شمارش قرار می گیرد. شمارش همزمان توسط فرد اسکراب و سیار و جراح انجام می شود.
4- با کمک پرستار سیار نمونه پاتولوژی کاملاً از نظر مشخصات و برچسب کنترل گشته و داخل ظرف مخصوص قرار داده می شود.
5- در صورت نیاز به جابه جایی کاملاً تکنیک صحیح رعایت شود.
6- از تماس با قسمت های غیر استریل پایین تر از کمر گان و قسمتهای غیر از سطح ترالی پرهیز می شود.
7- سوزنها وسایل تیز پس از مصرف در رسیور از جراح تحویل گرفته می شود.
8- کلیه سوزنها و وسایل بسیار بسیار ظریف پس از تحویل از نظر سالم بودن چک می شود.
9- کلیه سوزنها و وسایل تیز مصرف شده در رسیور دارای گاز گذاشته می شود.
10- سیم کوتر و بای پولار، لوله ساکشن حین عمل در جای مناسب به نحوی که تاخوردگی پیدا نکند ثابت می شود.
11- در اعمال عفونی مقررات عفونی رعایت می گردد(استفاده از روکفشی ، شان یکبار مصرف در تبصره و ...).
12- کلیه وسایل مصرفی حین عمل توسط فرد سیار به روش استریل برای اسکراب باز می شود.
13- میزان خونریزی برآورده شده و گاز های آغشته به خون بر اساس ضوابط جمع آوری می شود.
14- وسایل جراحی ، گازها ، لنگازها و سوزنهای جراحی در سه مرحله شمارش می شود( حین عمل ، قبل از بستن لاله زیر جلد ، قبل از دوختن جلد).
15- مقدار مایعات مصرف شده توسط تکنسین بیهوشی محاسبه و به اطلاع بیهوشی و جراح رسانده می شود.
16- کنترل جذب و دفع بیمار ( out put , Intake) توسط بیهوشی و فرد انجام شده و در فرم مخصوص جذب و دفع ثبت می شود.
17- پانسمان با کمک جراح انجام می گیرد.
18- کلیه وسایل و پارچه های آلوده از بیمار دور شده و با پوشش کافی آماده اعزام به اتاق ریکاوری می شود.
19 – کلیه اقدامات انجام شده ، مشاهدات پرستار ، میزان تقریبی خونریزی بیمار، تاریخ شروع و خاتمه عمل ، نتیجه شمارش گازها و وسایل ، محل قراردادن صفحه کوتر ، وضعیت بیمار حین خروج از اتاق عمل توسط فرد اسکراب در پرونده در فرم گزارش پرستاری حین عمل ثبت می شود.
تبصره:
1- جهت جلوگیری از انتقال عفونت و حفظ آرامش در اتاق عمل بایستی از حرف زدن زیاد و رفت وآمد بی مورد اجتناب شود.
2- کلیه سوزنها و وسایل تیز و برنده داخل رسیور حمل شده و با استفاده از پنس داخل safety box انداخته می شود.
3- رعایت احتیاطات همه جانبه ( زدن ماسک ، عینک محافظ ، گان) جهت کلیه کسانی که در محیط عمل مشغول به کار هستند اعم از جراحان و پرسنل اسکراب الزامی است .
4-14-دستورالعمل اقدامات پرستاري پس از عمل
شرح عمليات :
1- کلیه نیاز های جراح را جهت جلوگیری از اتلاف وقت پیش بینی شده و آماده می گردد.
2- بیمار مرتباً از نظر ایمنی و حمایت فیزیکی توسط پرسنل سیار و اسکراب کنترل می شود.
3- گازهای مصرف شده لنگازها------،... به نحوه مناسب جهت شمارش قرار می گیرد. شمارش همزمان توسط فرد اسکراب و سیار و جراح انجام می شود.
4- با کمک پرستار سیار نمونه پاتولوژی کاملاً از نظر مشخصات و برچسب کنترل گشته و داخل ظرف مخصوص قرار داده می شود.
5- در صورت نیاز به جابه جایی کاملاً تکنیک صحیح رعایت شود.
6- از تماس با قسمت های غیر استریل پایین تر از کمر گان و قسمتهای غیر از سطح ترالی پرهیز می شود.
7- سوزنها وسایل تیز پس از مصرف در رسیور از جراح تحویل گرفته می شود.
8- کلیه سوزنها و وسایل بسیار بسیار ظریف پس از تحویل از نظر سالم بودن چک می شود.
9- کلیه سوزنها و وسایل تیز مصرف شده در رسیور دارای گاز گذاشته می شود.
10- سیم کوتر و بای پولار، لوله ساکشن حین عمل در جای مناسب به نحوی که تاخوردگی پیدا نکند ثابت می شود.
11- در اعمال عفونی مقررات عفونی رعایت می گردد(استفاده از روکفشی ، شان یکبار مصرف در تبصره و ...).
12- کلیه وسایل مصرفی حین عمل توسط فرد سیار به روش استریل برای اسکراب باز می شود.
13- میزان خونریزی برآورده شده و گاز های آغشته به خون بر اساس ضوابط جمع آوری می شود.
14- وسایل جراحی ، گازها ، لنگازها و سوزنهای جراحی در سه مرحله شمارش می شود( حین عمل ، قبل از بستن لاله زیر جلد ، قبل از دوختن جلد).
15- مقدار مایعات مصرف شده توسط تکنسین بیهوشی محاسبه و به اطلاع بیهوشی و جراح رسانده می شود.
16- کنترل جذب و دفع بیمار ( out put , Intake) توسط بیهوشی و فرد انجام شده و در فرم مخصوص جذب و دفع ثبت می شود.
17- پانسمان با کمک جراح انجام می گیرد.
18- کلیه وسایل و پارچه های آلوده از بیمار دور شده و با پوشش کافی آماده اعزام به اتاق ریکاوری می شود.
19 – کلیه اقدامات انجام شده ، مشاهدات پرستار ، میزان تقریبی خونریزی بیمار، تاریخ شروع و خاتمه عمل ، نتیجه شمارش گازها و وسایل ، محل قراردادن صفحه کوتر ، وضعیت بیمار حین خروج از اتاق عمل توسط فرد اسکراب در پرونده در فرم گزارش پرستاری حین عمل ثبت می شود.
تبصره:
1- جهت جلوگیری از انتقال عفونت و حفظ آرامش در اتاق عمل بایستی از حرف زدن زیاد و رفت وآمد بی مورد اجتناب شود.
2- کلیه سوزنها و وسایل تیز و برنده داخل رسیور حمل شده و با استفاده از پنس داخل safety box انداخته می شود.
3- رعایت احتیاطات همه جانبه ( زدن ماسک ، عینک محافظ ، گان) جهت کلیه کسانی که در محیط عمل مشغول به کار هستند اعم از جراحان و پرسنل اسکراب الزامی است .
4-15- دستورالعمل پذيرش بيمار در اتاق عمل
عامل انجام كار : پرسنل اسكراب /سيركوالار
شرح عمليات:
1- پرسنل خود را به بيمار معرفي كرده و با او ارتباط برقرار مي نمايد.
2- برگه مراقبت هاي قبل از عمل و داروهاي مصرف شده با پرونده بيمار وليست عمل مطابقت داده شده و موارد غير طبيعي به جراح اطلاع داده مي شود.
3- بيمار از نظر سوابق اعمال جراحي ، بيماري هاي زمينه اي ، حساسيت هاي دارويي ، سوابق بيماري هاي خانوادگي ، محدوديت هاي حركتي بررسي شده و نكات غير طبيعي در پرونده ثبت شده و به جراح اطلاع داده مي شود.
4- بيماربا حفظ حريم از برانكار بخش به برانكار اتاق عمل منتقل مي شود.
5- در مورد نحوه عمل ، وضعيت بيمار پس از جراحي ( درنها ، كاتترها و...) و مراقبتهاي اتاق ريكاوري به بيمار توضيح داده مي شود.
6- آموزشهاي پس از عمل مانند تمرينات تنفس عميق و حركت در تخت با بيمار مرور شده و در صورت لزوم به وي آموزش داده مي شود.
7- كليه اقدامات انجام شده و نتايج در گزارش پرستاري قبل از عمل ثبت مي شود.
تبصره
1- بيمار از نظر موارد زير كنترل مي شود:
2- بهداشت و حمام –نداشتن عضو مصنوعي ،ناخن يا دندان مصنوعي – نداشتن زيور الات –نداشتن آرايش- لاك ناخن ( جهت خانمها ) – تعيين محل يا عضو مورد عمل –شيو ناحيه عمل –داشتن رضايت عمل با امضاء و اثر انگشت بيمار يا ولي قانوني وي –درخواست خون – آزمايشات ، مشاوره ها – وسائل يا پروتز هاي مورد نياز( در صورت لزوم )
4-16- دستورالعمل اقدامات پرستاری حین عمل
4-شرح عمليات :
1- کلیه نیاز های جراح را جهت جلوگیری از اتلاف وقت پیش بینی شده و آماده می گردد.
2- بیمار مرتباً از نظر ایمنی و حمایت فیزیکی توسط پرسنل سیار و اسکراب کنترل می شود.
3- گازهای مصرف شده لنگازها------،... به نحوه مناسب جهت شمارش قرار می گیرد. شمارش همزمان توسط فرد اسکراب و سیار و جراح انجام می شود.
4- با کمک پرستار سیار نمونه پاتولوژی کاملاً از نظر مشخصات و برچسب کنترل گشته و داخل ظرف مخصوص قرار داده می شود.
5- در صورت نیاز به جابه جایی کاملاً تکنیک صحیح رعایت شود.
6- از تماس با قسمت های غیر استریل پایین تر از کمر گان و قسمتهای غیر از سطح ترالی پرهیز می شود.
7- سوزنها وسایل تیز پس از مصرف در رسیور از جراح تحویل گرفته می شود.
8- کلیه سوزنها و وسایل بسیار بسیار ظریف پس از تحویل از نظر سالم بودن چک می شود.
9- کلیه سوزنها و وسایل تیز مصرف شده در رسیور دارای گاز گذاشته می شود.
10- سیم کوتر و بای پولار، لوله ساکشن حین عمل در جای مناسب به نحوی که تاخوردگی پیدا نکند ثابت می شود.
11- در اعمال عفونی مقررات عفونی رعایت می گردد(استفاده از روکفشی ، شان یکبار مصرف در تبصره و ...).
12- کلیه وسایل مصرفی حین عمل توسط فرد سیار به روش استریل برای اسکراب باز می شود.
13- میزان خونریزی برآورده شده و گاز های آغشته به خون بر اساس ضوابط جمع آوری می شود.
14- وسایل جراحی ، گازها ، لنگازها و سوزنهای جراحی در سه مرحله شمارش می شود( حین عمل ، قبل از بستن لاله زیر جلد ، قبل از دوختن جلد).
15- مقدار مایعات مصرف شده توسط تکنسین بیهوشی محاسبه و به اطلاع بیهوشی و جراح رسانده می شود.
16- کنترل جذب و دفع بیمار ( out put , Intake) توسط بیهوشی و فرد انجام شده و در فرم مخصوص جذب و دفع ثبت می شود.
17- پانسمان با کمک جراح انجام می گیرد.
18- کلیه وسایل و پارچه های آلوده از بیمار دور شده و با پوشش کافی آماده اعزام به اتاق ریکاوری می شود.
19 – کلیه اقدامات انجام شده ، مشاهدات پرستار ، میزان تقریبی خونریزی بیمار، تاریخ شروع و خاتمه عمل ، نتیجه شمارش گازها و وسایل ، محل قراردادن صفحه کوتر ، وضعیت بیمار حین خروج از اتاق عمل توسط فرد اسکراب در پرونده در فرم گزارش پرستاری حین عمل ثبت می شود.
تبصره:
1- جهت جلوگیری از انتقال عفونت و حفظ آرامش در اتاق عمل بایستی از حرف زدن زیاد و رفت وآمد بی مورد اجتناب شود.
2- کلیه سوزنها و وسایل تیز و برنده داخل رسیور حمل شده و با استفاده از پنس داخل safety box انداخته می شود.
3- رعایت احتیاطات همه جانبه ( زدن ماسک ، عینک محافظ ، گان) جهت کلیه کسانی که در محیط عمل مشغول به کار هستند اعم از جراحان و پرسنل اسکراب الزامی است .
4-18- دستورالعمل پك كردن ( پيچيدن ) كليه وسائل جهت جهت استريل شدن
1- كليه وسايل آماده شده و پوششهاي كاغذي و پارچه اي از نظر سلامت و پاره نبودن كنترل مي شود.
2- كاغذ يا شان به صورت لوزي در مقابل فرد پهن شده و وسيله در مراكز آن قرار داده مي شود.
3- ابتدا گوشه پايين نزديك به خود به سمت مركز تا مي شود.
4- بعد از مرحله سوم ، گوشه هاي طرفي به سمت مركز تا مي شود به نحوي كه گوشه ها كاملا" صاف شوند و زياد شل يا سفت و چروك نباشند.
5- در انتها لبه مقابل به سمت مقابل آورده و در تايي كه بوجودآمده به نحوي قرار داده مي شود كه نوك انتهايي آن بيرون بماند . اين حالت باعث مي شود كه موقع باز كردن ست استفاده از لبه آزاد مانع از غير استريل شدن لايه هاي داخلي شود.
6- در انتها روي ست يا بسته اتوكلاو در محل تا خوردگي ثابت مي شود.
7- روي چسب مشخصات ست يا بسته ، تاريخ انقضاي استريل و نام يا كد فرد پك كننده نوشته مي شود.
تبصره :
داخل تمام ستها ، تست انديكاتور جهت كنترل عملكرد اتوكلاو قرار داده مي شود
4- 19-دستورالعمل پوشاندن گان و دستكش به فرد ديگر در اتاق عمل
عامل انجام كار : پرسنل اسكراب
شرح عمليات :
الف : پوشاندن گان
1- پك توسط سيركولار باز شده حوله دستي توسط اسكراب باز شده و با دقت روي دست جراح قرار داده مي شود طوري كه دست پرستار با دست جراح تماس نيابد .
2- گان در حالي كه تا حدود گردن بالا گرفته شده با احتياط باز مي شود.
3- دست به نحوي كه لبه داخلي گان را لمس نكند ( با ايجاد يك تا در ناحيه گردن و شانه و گردن ) به طرف شانه ها بالا برده و با گرفتن انها ، سمت داخل گان به سمت جراح يا فرد دوم گرفته مي شودآن فرد دستهاي خود را داخل آستينها مي برد.
4- گان رها شده وقتي جراح بازوها را به سمت داخل مي كشد ، فرد سيركولار مي تواند از پشت با گرفتن لبه داخلي گان در جا انداختن بالاي بازو و شانه بدون تماس به قسمت خارجي گان به جراح يا فرد دوم كمك كند.
تبصره :
1- چون قسمت پشت گان و از ناحيه كمر به پايين آن معمولا" استريل حساب نمي شود ، بايستي از لمس اين قسمتها خودداري نموده وپس از پوشيدن لباس استريل دستها را نبايستي از حد كمر پايين تر بياوريد.
2- از نزديك كردن زياد دستها به بدن كه باعث ايجاد عرق و خيس شدن گان مي شود ، پرهيز نمائيد.
3- فرد استريل نبايستي به ميزهاي غير استريل زياد نزديك شده يا به انها تكيه دهيد.
شرح عمليات:
ب: پوشاندن دستكش
1- لنگه راست دستكش برداشته شده و در حالي كه با انگشتان لبه تا خورده از سمت خارج گرفته شده با كشش آرام به سمت جراح ( يا فرد دوم ) گرفته مي شود.
2- با ايجاد كشش لازم حفره اي جهت ورود دست فرد درست شود در حين كار شست ها به سمت خارج گرفته شده و طوري حفره باز شود كه دست اسكراب با دست فرد دوم تماس نيابد .
3- با فشار و كشش به سمت بالا فرد دوم در درست قرار گرفتن دستكش كمك مي شود
4- لبه تا خورده دستكش روي آستين گان كشيده مي شود.
4-20-دستورالعمل تنظيم و كنترل ليست اعمال جراحي روزانه
شرح عمليات :
عامل انجام كار: سرپرستار / سوپروايزر اتاق عمل
1- كليه ليست ها از تروههاي مختلف جراحي توسط سرپرستار گرفته مي شود( ليست اوليه توسط جراح تنظيم مي شود.
2- بر اساس نوع اعمال جراحي ، زمان لازم و تجهيزات موجود در اتاق مورد نظر مشخص مي شود.
3- با توجه با تركيب تيم اتاق عمل ، افراد مورد نياز جهت دستياري جراح تعيين و ثبت مي شود
4- كليه مشخصات مورد نياز بيماران در ليست ثبت مي شود.اين مشخصات شامل نام و نام خانوادگي ، سن ، جنس ، شماره پرونده ، بخش بستري ، نوع عمل جراحي ف نام پزشك و رزيدنت مربوطه در( بيمارستان آموزشي ) ، ساعت تقريبي شروع عمل ، اسامي دستياران ( سيركولاروسكواب) مي باشد.
5- با توجه به شيفت كاري و نيروهاي موجود صبح و عصر و متوسط زمان اعمال جراحي ، تعداد اعمال مجدد كنترل مي شود.
6- ليست پس از تائيد رياست اتاق عمل ،نهايي شده و توسط منشي تايپ مي شود
7- ليست تايپي كپي شده و به تمام قسمتها ي مربوطه ارسال مي شود.
8- در صورتي كه دو بيمار داراي دو عمل مشابه بوده و جراحان بخواهند از تجهيزات مشترك در يك زمان استفاده كنند ، روز قبل جهت هماهنگي از نظر زمان بندي با پزشكان مربوطه توافق شده و با توجه به اولويت بيماران ليست تنظيم مي شود.
تبصره :
1- معمولا" اعمال جراحي طولاني تر زودتر از اعمال جراحي كوتاه تر و در اول صبح شروع مي شوند كه بايستي در تنظيم زمان بندي ليست دقت شود.
2- در مراجع استاندارد توصيه مي شود وسايل مورد نياز در عمل جراح در ليست گنجانده شده و به مسئول اتاق عمل برسد.
3- قسمتهايي كه بايد ليست عمل را در اختيار داشته باشند شامل خود اتاق عمل ، CSR، بخشهاي جراحي ، رياست ، دفتر پرستاري، آزمايشگاه ، پاتولوژي و بانك خون ) مي باشد.
4-21- دستورالعمل شستشوي اتاق عمل
شرح عمليات :
1- كليه وسايل آماده و محلول ضد عفوني به اندازه دستور داده شده رقيق مي شود ( محلول ضد عفوني بايستي تازه تهيه شود)
2- شستشو از بالاترين قسمت مثل : چراغ سيالتيك شروع مي شود.
3- كليه قسمتها حتي پايه وسائل با حركت دوراني پارچه تميز مي شود.
4- پس از نظافت محيط جراحي قفسه ها و ديواره ها تميز مي شود.
5- كليه تجهيزات اتاق عمل اعم از ثابت و متحرك مانند : نگاتوسكوپ، فلو اسكوپ ، چراغ هاي سيالتيك و ... به دقت تميز و ضد عفوني مي شود.
6- پس از اتمام سطوح ، كف كاملا" تميز مي شود.
تبصره :
1- اين شستشو در آغاز و پايان هر روز بايد انجام شود.
2- تميز كردن تخت ، ميز و سطوح و كف در بين اعمال جراحي نيز بايستي انجام شود.
3- شستشوي كامل تمام محوطه اتاق عمل ، انبار پكينگ ، ديوارها و سقف و چراغ هاي سقفي مي تواند هفتگي انجام شود.
4- وسائل تا پايان عمل نبايستي جمع آوري و خارج شده و نظافت
5- پس از شستشوي هفتگي در صورتي كه سيستم تهويه هوا وجود نداشته باشد مي توان از اشعه گذاري جهت استريل كردن فضا و قسمتهايي كه قابل دسترسي نيست استفاده نمود.
6- كليه موارد توسط پرسنل دوره ديده انجام شده و توسط سرپرستار ، اسكراب ، سيركولار يا جانشين وي نظارت مي شود.
7- براي هر اتاق بايستي وسائل شستشوي جداگانه استفاده شده و مابها در صورت امكان استريل و در صورت امكان استريل و در صورت عدم امكان كاملا" با محلول استاندارد ضد عفوني و خشك گردند.
8- براي قسمتهاي مختلف و وسائل هر اتاق نيز باتيستي از پارچه جداگانه استفاده كرد . مثلا" چراغ جدا ، تخت جدا،..
4-22-روش اجرائي اتاق عمل و CSR
شرح عمليات:
- پذيرش بيماربه همراه پرونده از بخشها، اورژانس، درمانگاه
- نتايج گرافيهااز راديولوژي
- خون و فرآورده هاي خوني از بانك خون و آزمايشگاه
- پگها و شان ها و ستهاي مصرفي از csrو داروخانه
-داروهاي مصرفي از داروخانه
5-2- اقدامات درماني طي فلوچارت ذيل ميباشد
4-23- دستورلاعمل مقررات حضور در اتاق عمل بعنوان ناظر
شرح عمليات :
علاوه بر رعایت مقررات ورود بایستی به نکات زیر توجه شود :
1- در صورتی که در منطقه استریل اتاق عمل وارد شده و به عنوان ناظر حضور می یابید بایستی طوری بایستید که در تماس با افراد استریل ( افرادی که دارای گان و دستکش استریل هستند ) نباشد . حرکت و جابجایی بایستی ازپشت افراد تیم جراحی صورت گیرد.
2- ورود و خروج خود به هر اتاق را بایستی به مسئول اتاق عمل اطلاع دهید.
3- در صورتی که کسی به شما پیغامی جهت پرسنل داخل اتاق عمل دارد ، حتما" اسم فرد پیغام دهنده را بپرسید .
• مقررات حضور در اتاق عمل ( بعنوان عضوی از تیم جراحی : رزیدنت ، تکنسین ، دانشجو ، ... )
علاوه بر رعایت مقررات ورود به اتاق عمل به نکات زیر توجه فرمایید :
1- دستهای خود را طبق استاندارد موجود در اتاق عمل به روش طبی و جراحی بشویید.
2- پس از شست وشوی کامل بایستی با رعایت احتیاط کامل همانطور که دستها را به سمت بالا و دور از هم نگه داشته اید به اتاق خود وارد شده و با کمک پرسنل سیر کولار، با استفاده از شان یا حوله استریل دستها را خشک کنید .
3- با کمک پرسنل سیر کولار و بر اساس دستور العمل پوشیدن گان و دستکش ، آنها را بپوشید.
4- پس از پوشیدن گان و دستکش فقط مجاز به تماس با قسمتهای استریل می باشید و در صورت هر نوع تماس با سطوح خارجی ستها و پکها ، پایین ترالی ها ، ...بایستی لباس و دستکش خود را تعویض نمایید.
5- در صورت نیاز به جابجایی پرسنل استریل ، جابجایی بایستی پشت به پشت و در حالیکه دستها رو به بالا و دور از هم می باشد ، صورت گیرد.
6- کلیه وسایلی که تحویل می گیرید با رعایت نکات استریل استفاده کرده و تحویل دهید.
7- وسیله های نوک تیز فقط با پنس جابجا کنید و بطور مستقیم با دست برندارید.
8- در طی عمل از تماس با قسمتهای پایین تر از کر گان و سطوح کناری و خارجی ترالی ها خودداری نمایید.در صورت تماس بایستی دستکش و گان تعویض شود.
9- پس از اتمام عمل و انجام شمارشها ، گان را با دستکش خارج کرده از سطل مخصوص انداخته ، سپس ماسک و گان را خارج نمایید و دستها را بشویید.
مقررات ورود به اتاق عمل
1- پوشیدن لباس مخصوص اتاق عمل که بایستی برنگ سبز بوده ، گشاد یا تنگ نباشد مرتب و تمیز بودهو در صورت آلوده شدن بلافاصله تعویض گردد.
2- ورود تلفن همراه به داخل محوطه استریل اتاق عمل ممنوع است.
3- ورودافراد غیر شاغل در اتاق عمل بایستی با کسب اجازه از مسئول این بخش باشد.
4- خارج کردن تمام زیور آلات ( حلقه ، انگشتر و ساعت ) باید قبل از ورود به نطقه نیمه محدود خارج گردد.
5- کلاه و مقنعه باید کاملا"موها را بپوشاند بطوریکه از بیرون آمدن موها جلوگیری کند.
6- لباس اتاق عمل باید سبز رنگ از نوع بدون الکتریسیته و گشاد یا تنگ نباشد و باید با پوششی مناسب و مرتب و تمیز – و نصب اتیکت شناسایی حضور یابند در صورت آلوده شدن لباس بلافاصله تعویض گردد.
7- کفش آنتی استاتیک ، راحت و تمیز – بدون صدا قابل شستشو در صورت استفاده از دمپایی جلو بسته و چکمه دهان گشاد استفاده گردد.
8- ماسک باید در قسمت نیمه محدود اتاق عمل پوشیده استفاده شود و طوری باشد که بتواند دهان و بینیرا بپوشاند گره ماسک نباید زیاد سفت یا شل باشد . ماسک را باید بعد از هر دو یا سه عمل جراحی تعویض شود.
تبصره :
1- ماسکهای فیلتر دار حداکثر 3 ساعت و پارچه ای هر 2 ساعت تعویض می گردد.
2- گرفتن لباس و تجهیزات ( کلاه ، ماسک ) از طریق منشی و با موافقت مسئول اتاق عمل می باشد.
علاقه مندی ها (Bookmarks)