برایآنکه در کار بازاریابی توفیق حاصل نمائید بایستی از روانشناسی و نیز رفتارشناسی انسانی، اطلاعاتی داشته باشید. مردم یا برای رفع نیاز ویا برایتامین خواسته ها و آرزوهایشان خرید می کنند. شما به عنوان یک بازاریابنبایستی تلاش خود را فقط صرف اطلاع رسانی و تبلیغویژگیهایمحصول یا خدماتی که ارائه میدهید کنید، بلکه در عوض بایستی بر عوامل تحریککننده مشتریان هدف خود جهت اقدام به خرید ، متمرکز گردید.
بهعنوان مثال مردم عطر و ادوکلن را بخاطر مشخصات و یا ویژگیهای آن تهیه نمیکنند بلکه بخاطر احساسی که از بوی آن برایشان حاصل می شود، اقدام به خریدمی کنند. یا مثلا انگیزه خرید اتوموبیل در جوامعی که با مسئله ترافیکروبرو هستند، اصولا به خاطر احساس ناشی از سوار شدن در آن اتوموبیل خاص باآن مدل و رنگ مشخص... میباشد و البته انگیزه های فرعی دیگر نیز می تواندداشته باشد.در برخی جوامع شناخت انگیزه های اصلی مشتریان به علل گوناگون ومنجمله فرهنگی ، کار چندان ساده و واضحی نیست و نیازمند تحقیقات بازاریابیتوسط کارشناسان متخصص می باشد.
بنابراین نتیجه نهائی حاصل از خرید یک محصول، همان احساسی است کهخریدار آن را دوست داشتهو می خواهد آنگونه به نظر برسد ویارفتارنماید. حتی کودکان نیز به دنبال همان اسباب بازی هائی هستند که بهتریندوستانشان ( الگو ها ) دارا بوده و با آن بازی می کنند، البته نه بخاطربازی بلکه به این علت که با داشتن آن اسباب بازی در بین دوستانشان گل کنندو مورد توجه قرار بگیرند ضمن آنکه به نوعی شخصیت محبوب و الگویشان را درخود احیا نمایند. با این اوصاف در نظر داشته باشید که به هنگام طراحیاقدامات بازاریابی خویش، بر شناسائی انگیزه های اصلی و مهم مشتریان هدف وارضاء این انگیزه هاتاکید نمائید.
ازدیگر نکات روانشناسی بازاریابی ، برقراری و حفظ ارتباطی اعتماد آمیز بینفروشنده و خریدار می باشد. بسیاری از مشتریان حتی برای یکدفعه هم که اتفاقافتاده باشد، مورد کم اعتنائی، بدقولی ویا ..... قرار گرفته اند. اینبدانمعنی است که تا محو این سوابق مکدر در ذهن مشتری و ایجاد رابطه ایبراساس اعتماد ، وی اقدام به خرید از این فروشنده ، نخواهد کرد.
دردورانی که مردم از هر سو به شیوه های گوناگون زیر بمباران تبلیغاتی قراردارند و مصرف کنندگان و مشتریان نیز حرفه ای و تا اندازه ای نسبت به اینتبلیغات بدبین شده اند، تنها شرکت های بزرگ که در دراز مدت قادر به اثباتحسن نیت و کسب وجهه بوده اند، موفق به جلب اعتماد مخاطبین خود می شوند.شمانیز به نوبه خود بایستی در طی اقدامات بازاریابی بتوانید با کیفیت و خدماتعالی به ایجاد و حفظ چنین رابطه اعتماد زائی نائل گردید.
بهمهمترین شاخص عملی موثر در بازاریابی دقت نمائید. اگر با خریداری مواجهشدید که به هر علت خواستار خرید از شما نمی باشد ویا اینکه شما با کالاویا خدماتی که عرضه می کنید قادر به تامین نیاز ویا خواسته وی نیستید، سعینکنید با هر بهانه ای کالا و یا خدمات خود را در نظر وی موجه جلوه دهیدتاآن را از شما خریداری نماید. بسیاری از فروش ها بر اثر چنین رویه فروشندهنه تنها عقیم می ماند بلکه حسن اعتماد مشتری نیز جهت خرید های آتی، زایلمی گردد.
درپایانبدیهی است که شما می خواهید ارتباط با مشتریانتان بر اساس اعتماد پایهگذاری شده و به خاطر صداقت و تامین نیاز وی، برقرار باقی بماند.
پس تلاش نکنید تا برای همه کس همه چیز باشید.
منبع: salary.persianblog.ir
علاقه مندی ها (Bookmarks)