اگر پارچه نوشته های تبریک و تسلیت که عموما مقابل شرکتهای دولتی و غیر دولتی نصب می شود را از فعالیتهای روابط عمومی یک شرکت فاکتور بگیریم، روابطعمومی مسئول ایجاد مناسبات مطلوب با جوامع مختلفی است که با شرکت سروکار دارند. روابط عمومی پاسدار تصویر ذهنی شرکت است.
قبلاً به بازاریابی از طریق روابطعمومی ایجاد اشتهار میگفتند. به معنای انجام فعالیتهایی با هدف معروف کردن نام شرکت یا محصولات آن از طریق درج اطلاعات خبری در رسانههای جمعی. اما روابطعمومی مفهومی به مراتب جامعتر از این دارد. یکی از وظایف روابطعمومی پیشبرد و تبلیغ کالاها، افراد، مکانها، عقاید، فعالیتها، سازمانها و مؤسسات و حتی ملل میباشد. برخی از صاحبنظران مدیریت روابطعمومی را فرزند خوانده بازاریابی مینامند. فعالیت روابط عمومی چندان مستقیم و ملموس نیست و همین فرق آن با تبلیغات است. مسؤولان روابطعمومی برای پیشبرد اهداف خود از ابزارهای مختلفی استفاده میکنند. یکی از مهمترین این ابزارها «خبر» است. این مسؤولان، اخبار مناسب درباره شرکت محصولات و یا کارکنان آن را جستوجو یا ایجاد میکنند. مدیران روابطعمومی در تبلیغ و اجرای برنامههای ارتباطی خود باید تصمیمات مهمی را اتخاذ کنند. این تصمیمات عبارتند از:
ــ تعیین اهداف روابطعمومی
ــ انتخاب پیام و وسیله ناقل آن
ــ اجرای برنامه روابطعمومی و ارزیابی نتایج حاصله
اولین وظیفه مدیریت تعیین اهداف روابطعمومی است. چند سال قبل تولیدکنندگان عصاره انگور در کالیفرنیا برای تأمین دو هدف مهم بازاریابی، از یک مؤسسه روابطعمومی کمک خواستند.
هدف اول: متقاعدکردن امریکاییان درباره اینکه نوشیدن عصاره انگور بسیار دلپذیر است.
هدف دوم: بهبود تصویر ذهنی و افزایش سهم بازار عصاره انگور تولید شده در کالیفرنیا نسبت به انواع دیگر.
برای رسیدن به این دو هدف روابطعمومی، اهداف دیگری را نیز تعیین کرد.
۱٫ تهیه مقالات چاپی درباره عصاره انگور و چاپ آن در مجلات معتبری همچون تایم و ستون موادغذایی و قسمتهای ویژه روزنامهها.
۲٫ تهیه مطالبی درباره فواید و مزایای سلامتی عصاره انگور و هدایت این مطلب و مقالات به سوی تخصصهای پزشکی.
۳٫ استفاده از یک برنامه تبلیغاتی برای بازار افراد میانسال و بازار مراکز آموزشی و مؤسسات دولتی و مراجع مختلف اخلاقی در جوامع مختلف این اهداف بعداً به اهداف دیگری تبدیل شدند تا امکان ارزیابی نتایج حاصله امکانپذیر باشد.
روابط عمومی برای بلندمدت برنامهریزی میکند اما تبلیغات در کوتاهترین زمان ممکن بهدنبال نتیجه است و البته این ریسک کار را بالا میبرد. روابط عمومی با صبر و حوصله و اختصاص زمان به مشتری برای فکر کردن و نیز همین زمان برای شرکت در جهت جلب رضایت هرچه بیشتر مشتری و ارائه خدمات بهتر سعی در دائمی کردن مشتریان و مخاطبان شرکت دارد.
منبع : کافه بازاریابی
علاقه مندی ها (Bookmarks)