توسعه تلفن ثابت متوقف است؟ سونیتا سرابپور - یکی از افتخارات دو دولت گذشتهپیشرفت صنعت ارتباطات و زیرساختهای کشور در بخش تلفن ثابت بوده است.مدیران دولتی و مخصوصا وزیران ارتباطات دولت نهم و دهم پیوسته درگفتوگوهای خود با ارائه آماری از میزان واگذاری خطوط تلفنثابت و رسیدنضریبنفوذ کشور در این بخش به بالای 100 درصد اعلام میکردند که ایران دربخش تلفن ثابت در بهترین شرایط در خاورمیانه و حتی کشورهای برتر جهان قراردارد.
به نقل از آی تی آنالیز؛ بهعنوان مثال محمدحسن نامی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دهمتوسعه فیبر نوری، افزایش خدمات اینترنتی و ضریب نفوذ تلفن همراه و ثابت رااز مهم ترین اقدامات حوزه ارتباطات طی دولت نهم و دهم عنوان و اعلام کردهبود که میزان واگذاری خطوط تلفن ثابت و همراه در کشور نشاندهنده ضریب نفوذبالای ۱۰۵ درصد است و این در حالی است که در اکثر کشورها ضریب نفوذ زیر ۸۰است و در بعضی از ضریب نفوذها در حد چند کشور برتر جهان قرار گرفتهایم.همچنین از دیگر افتخارات مدیران مخابراتی کشور کاهش معطلی کاربران برایدریافت خط تلفن ثابت در کشور است.
در حالی مسوولان دولتی وضعیت حوزه ارتباطی کشور مخصوصا حوزه تلفنثابت رارضایت بخش میدانند که این روزها کاربران برای گرفتن یک خط تلفن ثابت ازبرخی مناطق مخابراتی کشور با مشکلات متعددی روبهرو هستند.
کمبود خطهای خالی در برخی مراکز مخابرات و معطل شدن 4 تا 5 ماه کاربرانبرای دریافت خط تلفن ثابت، استفاده از تکنولوژی منسوخ شده pcmدر برخیمراکز مخابراتی کشور، ازجمله مشکلاتی است که برخی کاربران کشور را از داشتنابتداییترین امکان ارتباطی محروم کرده است.
** توسعهای که متوقف شده است؟!
رضا، یکی از کاربرانی است که برای دریافت یک خط تلفن به یکی از مراکزمخابراتی تهران مراجعه و ثبتنام کرده است، اما با گذشت حدود یک ماه و نیمموفق به استفاده از خط تلفن ثابت نامی خود نشده است .
وی با ابزار ناراحتی از اینکه چرا هنوز باید کاربران برای دریافت یک خطتلفن ثابت معطل بمانند، میگوید: «یک ماه پیش به یک مرکز مخابراتی مراجعه وبرای دریافت یک خط تلفن، ثبت نام کردم مسوولان این مرکز به من این وعده رادادند که ظرف 24 ساعت یا نهایتا یک هفته این خط راهاندازی خواهد شد، اماتقریبا یک ماه ازاین وعده گذشته و خط تلفن ثابت من راهاندازی نشده است.»
به گفته وی مسوولان مخابراتی در جواب شکایت وی از طولانی شدن اینراهاندازی، شلوغ بودن مرکز مخابراتی را دلیل این امر اعلام کرده و خواستارتحمل بیشتری شدهاند.
شادی، یکی دیگر از کاربرانی است که تقریبا دوماه برای دریافت یک خط تلفنثابت صبر کرده است. شلوغ بودن مرکز مخابراتی نیز دلیل طولانی شدنراهاندازی خط تلفن وی اعلام شده است. وی در این خصوص میگوید: شرکتی راتازه تاسیس کرده و به خاطر همین برای انجام کارهای اولیه و ارتباط بامشتریان به خط تلفن ثابت نیاز داشتم برای همین برای ثبتنام به مرکزمخابراتی منطقهای که در آن کار میکنم مراجعه و دو خط تلفن، ثبتنام کردم،اما به دلیل شلوغی این منطقه حدود دوماه است که منتظر راهاندازی این دوخط هستم و هر بار که به این مرکز مراجعه میکنم گفته میشود که هنوز خطیخالی نشده و باید تا خالی شدن یک خط صبر کنم.
شادی ادعا کرد در حالی مسوولان این مرکز مخابراتی از کمبود جای خالی برایواگذاری تلفن ثابت خبر میدهند که یکی از ماموران این مرکز بعد از اینکهبارها مرا در رفت و آمد دید پیشنهاد کرد برای راحت شدن و رسیدن به خط تلفنثابت 100 هزار تومان به وی پول پرداخت کنم تا او هم خط تلفن مورد نیاز مراراهاندازی کند.
از این دست کاربران کم نیستند. حتما برای شما یا یکی از اطرافیان شما هم ازاین دست اتفاقات افتاده است. در حالی کاربران ایرانی آن هم در پایتخت برایدریافت یک خط تلفن ثابت با مشکلات متعددی روبهرو هستند که براساسگزارشهای منتشر شده مخابرات ایران تا مهر ماه سالجاری، با حدود 27 میلیونمشترک ثابت درآمدی بالغ بر ۸۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به صورت ماهانهدارد. درآمدی که میتواند به توسعه زیرساختهای مخابراتی کشور کمک شایانیکند.
اما به باور برخی از مسوولان وزارت ارتباطات چند سالی است که مخابرات توسعهزیرساختی خود را به دلایل مختلف متوقف کرده است. در همین زمینه سال گذشته ودر گفتوگویی حسن رضوانی، معاون سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد که مخابراتبعد از واگذاری، توسعه تلفن ثابت را به دلیل بازگشت سرمایه بیش از 2 سالمتوقف کرده که نتیجه آن بعد از 3 سال نمایان شده و عقببودن از تعهداتتلفن ثابت در پروانه این موضوع را ثابت میکند.
وی همچنین تاکید کرده بود که مخابرات از بهروز بودن، واگذاری تلفن ثابتخبر داده و میگوید که با توجه به این به روز بودن، اما متقاضی برای دریافتخط تلفن ثابت وجود ندارد و این در حالی است که هماکنون به علت توقفتوسعهها، در بسیاری مناطق از جمله تهران و مراکز استانها (برای مثالبوشهر)، عموما مسکن مهر و شهرکهای جدید، تلفن ثابت واگذار نمیکند.
** اختلاف مخابرات و رگولاتوری
هرچند که چند روز بعد مظفر پوررنجبر، رییس هیاتمدیره و مدیرعامل شرکتمخابرات نیز با ارائه آمار و ارقام مختلف، اظهار کرد که مخابرات ایران تمامتلاش خود را برای توسعه زیرساختهای ارتباطی کشور انجام داده است، اماشواهد امر و معطلشدن برخی کاربران در برخی مراکز مخابراتی کشور نشان میهدکه شرکت مخابرات ایران در توسعه زیرساخت خود تا چه حد موفق بوده است.براساس آمارهای ارایه شده تا آبان ماه سال جاری، 27 میلیون و 680 هزار و 57خط تلفن ثابت در کشور واگذار و دایر شده است.
همچنین ضریب نفوذ تلفن ثابت که زمانی در سال 86 حدود 46/33 درصد بود، تاپایان چهارماه اول امسال به 03/36 درصد رسیده است که این رقم در مقایسه باضریب نفوذ تلفن ثابت در سال گذشته که حدود 8/35 درصد بوده، 23/0 درصد رشدداشته است.
بنابر آمارهای موجود، علاوه بر شهرهای مختلف در حال حاضر 48 هزار و 957روستای کشور نیز به تلفن ثابت دسترسی دارند که اگرچه این تعداد در مقایسهبا سالهای قبل افزایش داشته، اما همچنان روستاهای متعددی فاقد امکاناتارتباطی هستند. همچنین برخی مراکز مخابراتی در تهران یا شهرکهای جدید تازهتاسیس شده از جمله مسکن مهر نیز به دلیل فراهم نبودن امکانات و تجهیزاتلازم از داشتن یک خط تلفن ثابت محروم هستند.
مسوولان مخابراتی عدم ترخیص تجهیزات لازم از سوی گمرک برای توسعه زیرساختتلفن ثابت را در کشور عامل اصلی به روز نبودن ارایه خط تلفن ثابت در برخیمناطق کشور اعلام میکنند.
مدیرکل روابط عمومی و امور بینالملل شرکت مخابرات ایران، در این خصوصمیگوید: «تا چند ماه پیش تمام مراکز مخابراتی با کمترین معطلی و به روز بهمشترکان خود خط تلفن ثابت ارائه میکرد، اما طی 6 ماه گذشته به دلیل برخیمسائل از جمله تحریمها همچنین عدم ترخیص تجهیزات مخابراتی از سوی گمرک،شرکت مخابرات امکان ارائه خدمات به روز به مشترکانش در این خصوص را ندارد.»
در همین زمینه مظفر پوررنجبر، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در یک نشست خبریکه آبانماه سالجاری برگزار شد اعلام کرده بود که مدتی است سازمان تنظیممقررات مجوز ترخیص دستگاهها و تجهیزات مخابرات را نمیدهد و بحث بدهیمخابرات را بهانه این کار خود قرار داده است.
وی تاکید کرده بود که حتی اگر در حسابهای مخابرات و وزارتخانه اختلافی هموجود داشته باشد یک منبع قانونگذار نمیتواند که در یک موضوع، موضوع دیگریرا دخالت دهد.
اما در واکنش به اظهارات مدیران شرکت مخابرات، سازمان تنظیم مقررات عملنکردن این شرکت به تعهداتش را دلیل اصلی توقف تجهیزاتش در گمرک اعلاممیکند.
حسین صادقیان، مدیرکل دفتر استاندارد و تایید نمونه سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی، در این خصوص میگوید: «در فرآیند تایید نمونه، ترخیصتجهیزات ارتباطی صرفا پس از بررسی و ارزیابی نمونه کالاهای ICT وارداتی بهکشور و صدور گواهی تایید نمونه امکانپذیر است و اگر ارایه نمونه برای طیفرآیند تایید نمونه، از سوی اپراتور انجام نشده باشد، تاخیر در ترخیص بهاپراتور مربوط میشود.»
وی با اشاره به اظهارات مدیران شرکت مخابرات ایران درخصوص عدم ترخیصتجهیزات ارتباطی مربوط به شرکت مخابرات در گمرک ایران میافزاید: «پیش ازاین، براساس سیاستهای رگولاتوری و بهمنظور کمک با شرکتهای بزرگ دولتی وخصوصی مانند شرکت مخابرات ایران، مجوز ترخیص کالاهای آنها، مشروط به اینکهنمونه تجهیزات، پس از طی زمان لازم برای بررسی و ارزیابی به رگولاتوریارسال شود، صادر شده است.»
وی تصریح میکند که بهرغم انتظار منطقی از پایبندی این شرکتها به انجامتعهدات، این روند پس از پیگیریهای مستمر رگولاتوری و عدم همکاری شرکتمخابرات ایران متوقف شده و صدور مجوز منوط به بررسی، ارزیابی و طی فرآیندتایید نمونه تجهیزات است.
با این حساب و تا زمانی که مخابرات به تعهدات خود و براساس آنچه رگولاتوریادعا میکند پایبند نباشد کاربران ایرانی باید برای ابتداییترین خدمتارتباطی ماهها در برخی مراکز مخابراتی در رفت و آمد باشند.کد خبر: 18579 گروه خبری: اخبار فناوری اطلاعات منبع خبر: itanalyze.com
علاقه مندی ها (Bookmarks)