مباحث مربوط به تمرین معماری 1و2 دانشگاه بررسی میشود
مباحث مربوط به تمرین معماری 1و2 دانشگاه بررسی میشود
معماری یک ورزش در مسافت طولانی است.
شما فکرتان را بر روی آن میگذارید و ۳۰ سال با آن همراه میشوید، تا اینکه کمکم در این رشته راه میافتید.تام مین
سلام اول از همه تشکر میکنم. دوم از همه میخواستم بدونم در اینجا باید مثل یک دانشگاه واقعی اگر سوال یا طرحی ودرسی وبرنامه ای بود در اینجا قرار داده بشه؟؟؟
لطفا یکمی درباره این تایپک بیشتر توضیح بدید
تشکر
- - - به روز رسانی شده - - -
سلام اول از همه تشکر میکنم. دوم از همه میخواستم بدونم در اینجا باید مثل یک دانشگاه واقعی اگر سوال یا طرحی ودرسی وبرنامه ای بود در اینجا قرار داده بشه؟؟؟
لطفا یکمی درباره این تایپک بیشتر توضیح بدید
تشکر
من ترسیم کردن را به حرف زدن ترجیح میدهم،
زیراترسیم کردنسریعتر است و مجال کمتری برای دروغ گفتن باقی میگذارد.
(لوکوربوزیه)
سلام به شما ...خواهش میکنم ممنون
بله حناخانم روال کاربه این صورته ...درسته مثل یک دانشگاه به صورت مجازی البته ....مواردی که گفته شد از سوی خودتون ...مثل درس ...سوال ...طرح....برنامه....اینجا و تاپیک های مشابه قرار داده میشه
تحقیق های دانشگاهی...و...
خواهش میکنم اگه سوالی بود بازم درخدمت هستم
تحلیل سایتبه طور کلی تحلیل سایت شامل مجموعه اطلاعاتی است که به عنوان نخستین
گام در طراحی مطرح می گردد و دارای سه مرحله و به شرح زیر می باشد:
* تحقیق
* تجزیه
* تحلیل
به طور کلی به هنگام آغاز کار تحلیل سایت می بایست ابتدا نکات مورد بررسی را تعیین و سپس اقدام به جمع آوری اطلاعات و داده ها مطابق با موارد مشخص شده، نمود. این موارد به ترتیب زیر می باشند:
دسترسی ها : در این مرحله ارتباط میان سایت و معابر اصلی و فرعی مورد مطالعه قرار می گیرد که می تواند از طریق عکس های هوایی و نقشه های موقعیت زمین انجام پذیرد. تعیین فاصله زمانی و فیزیکی زمین از نقاط اصلی موردی بسیار مهم است که از طریق رانندگی یا پیاده روی در اطراف سایت مقدور می گردد.
مجاورت ها: منظور از این بخش مطالعه همسایگی های سایت می باشد. عموما این مرحله با مشاهده مستقیم و پیمایش زمین همراه می گردد. مواردی که در این بخش مورد بررسی قرار می گیرند شامل الگوها و بافت های معماری، نورپردازی معابر، شرایط و وضعیت ابنیه موجود و کاربری های مجاور زمین می باشند. به طور کلی هدف از انجام این بخش دستیابی به داده هایی در زمینه میزان و نحوه تأثیر ابنیه مجاور بر سایت و ساکنین منطقه است.
پتانسیل ها: اطلاعات این بخش شامل مطالعه بر روی ویژگی های خاص سایت همچون: عناصر حساس، صدا، رایحه های خوشایند و ناخوشایند،آلودگی صوتی و هوایی، دیدهای مطلوب و نامطلوب و … می باشد که داده های این بخش نیز لزوما می بایست با پیمایش زمین و اطراف آن و با مصاحبه با اهالی منطقه جمع آوری گردد.
اقلیم: بررسی نکاتی همچون میزان بارندگی برف و باران، رطوبت و دمای محلی در زمان های مختلف ماهانه و سالانه، مسیر خورشید و زاویه عمودی آن در مواقع متعدد سال، بادهای مطلوب و نامطلوب در این دسته جای می گیرند.
امکان دارد که در یک سایت عناصر طبیعی و مصنوعی بسیاری وجود داشته باشند که باید در طراحی مورد توجه و بررسی قرار بگیرند . بعضی از این عناصر به صورت مستقیم و بعضی به صورت غیر مستقیم در طراحی پلان تاثیر می گذارند . مانند… نور ،باد ، دید و منظر ،آلودگی صوتی و…
در یک تحلیل سایت خوب باید تنها عناصر مصنوعی و طبیعی که در طراحی پلان موضوع مورد نظر تاثیر می گذارند ، تحلیل شوند و از شلوغ کردن سایت با دیاگرام های فرعی و زیادی پرهیز شود
تحلیل سایت توسط علائم متفاوتی قابل انجام است که میتوان این علائم را زبان مشترک بین معماران دانست. مهمتر از این علائم مشترک بینش و دانش معمار است که میتواند در به کار بردن این علائم درست عمل کرده ،ویژگی های سایت را معرفی کند .
بنابراين جهت انتخاب و تحليل سايت
بررسي اين موارد لازمه:
1. دسترسي (دسترسي آسان، فاصله مناسب از نقاط شهري، ترافيك و …)
2- مجاورت (نزديكي به مراكز علمي و فرهنگي و رعايت فاصله مناسب از كاربري هاي مسكوني)
3- ديد و منظر (ديد از سايت به بيرون و ديد از بيرون به سايت)
4- اقليم (باد مناسب، باد غالب، نور مناسب و…)
ویرایش توسط معمار حانیه : 19th November 2013 در ساعت 01:25 PM دلیل: افزودن فایل
من ترسیم کردن را به حرف زدن ترجیح میدهم،
زیراترسیم کردنسریعتر است و مجال کمتری برای دروغ گفتن باقی میگذارد.
(لوکوربوزیه)
سلام در ادامه بحث پیشین در باب تحلیل سایت و معرفی مؤلفه های مهم و
مواردی که می باید در آن مورد توجه قرار می گرفت، تعدادی از پروژه های درس
تمرینهای معماری که توسط دوستان دانشجو انجام گرفته است ارائه می گردد.
پیش از اتمام متن حاضر از دوستانی که نقشه های خود را در اختیار بنده گذاشتند
تشکر می کنم. دوستان عزیز! امیدوارم همیشه موفق باشید.
شیت تحلیل سایت خانم طناز مآبیشیت تحلیل سایت خانم الناز وفائی پورشیت تحلیل سایت آقای رضا عبدالهاشمی لامع
منبع: http://yarat.persiangig.com
ویرایش توسط معمار حانیه : 19th November 2013 در ساعت 01:33 PM
من ترسیم کردن را به حرف زدن ترجیح میدهم،
زیراترسیم کردنسریعتر است و مجال کمتری برای دروغ گفتن باقی میگذارد.
(لوکوربوزیه)
نقشه های کامل یک مدرسه - 18 کلاسدرس های تمرین معماری 2 و طرح 1 و 2 بیشتر به فضاهای آموزشی اختصاص داره و بیشتر اساتید از دانشجویانی که این دروس رو دارن فضاهایی مثل مدرسه و دانشکده معماری رو می خوان ( خیلی تکراریه )
اما متاسفانه در آینده اصلا بدرد این دانشجویان فلک زده معماری نمی خوره چون الان نقشه همه مدارس رو سازمان نوسازی مدارس تهیه میکنه که اونهایی که با سازمان نوسازی مدارس کارشون افتاده باشه می فهمن که به جز چند نفر تو ایران دیگه کسی نقشه مدرسه نمی کشه ( نتیجش اینه که وقتی وارد بازار کار شدید مطمئن باشید که هیچ ارگان دولتی بهتون نقشه مدرسه و دانشکده نمی ده که طراجی کنید )
ولی با همه این حرفا این بار تصمیم گرفتم مجموعه نقشه های یک مدرسه 18 کلاسه رو واسه دانلود بزارم تو سایت تا حداقل اونهایی که کار طراحی و مطالعات مدرسه رو دارن یه کم کارشون واسه پیدا کردن نقشه مدرسه راحت بشه و راحت بتونن از همین جا نقشه رو دانلود کنن و تجزه و تحلیل خودشون رو روش انجام بدن.
مشخصات نقشه های مدرسه 18 کلاسه:
پلان ها : سایت پلان ، پلان طبفه همکف ، پلان طبقه اول – ( بهمراه پلان مبلمان هر دو طبقه )
برش ها :برش A-A - برش B-B
نماها : نمای شمالی ، نمی جنوبی ، نمای غربی ، نمای شرقی
فضاهای موجود در پلان : سرایداری ، پارکینک ، ساختمان آموزش ، بوفه ، سرویس بهداشتی ، فضای سبز ، زمین ورزش ، حیاط ، کلاس ها ، کارگاه ها ، انبار ، اتاق سمعی و بصری ، اتاق معاون ، اتاق رئیس ، انتشارات ، سالن چندمنظوره ، اتاق مدیران و …این نقشه های برای طرح های هنرستان ، مدرسه راهنمائی و مدرسه دبیرستان بیشتر کاربرد دارد.
برای دانلود کلیه پکیج ها به صورت یکجا بر روی گزینه دانلود کلیک کرده و در صفحه باز شده گزینه Download Now رو بزنید.
دانلود ( لینک مستقیم )
لینک کمکی :
دانلود ( لینک مستقیم 2 )
دانلود (لینک غیر مستقیم 4Shared)
دانلود (لینک غیر مستقیم MediaFre)
دانلود (لینک غیر مستقیم 2Shared)
برای دانلود لینک غیر مستقیم 4Shared توصیه می شود ، در صورت مشکل داشتن در دانلود از لینک های کمکی استفاده کنید.
اموزش پلان نما وبرش. پلان معماری : همانطور که خود نیز می دانید واژه Plan به معنای : طرح , نقشه و برنامه ریزی است . اما پلان معماری شامل مجموعه ای از اطلاعات و مستندات بصورت گرافیکی و گاه نوشتاری ست که به نمایش و ارائه عناصر معماری موجود می پردازد . به زبان ساده تر , اگر یک ساختمان را با صفحه ای برشی فرضی برش دهید و یا سقف را بردارید , و از بالا به قسمت زیرین که بریده شده نگاه کنید , انچه که می بینید پلان نامیده می شود به طبع جز سقف تمام عناصر شامل دیوار , درب و پنجره را می توانید ببینید .پلان خود شامل انواع متفاوت است . (اگر مایل بودید که بیشتر بدانید همینجا مطرح کنید ) برای طبقات مشابه از یک پلان استفاده می شود که به اصطلاح پلان تیپ هم نامیده می شود . پلان ها بسته یه نوع و مورد استفاده با مقیاس متفاوت ترسیم می شوند . معمولا یک پنجاهم (بصورت کسری ) و یک صدم . این تصویر پلان معماری یک خانه مسکونی ست که شامل بخش های مختلف است :
من ترسیم کردن را به حرف زدن ترجیح میدهم،
زیراترسیم کردنسریعتر است و مجال کمتری برای دروغ گفتن باقی میگذارد.
(لوکوربوزیه)
مدرسه کوپر واقع در میدان 41 کوپردارای ساختمان کالج های تدریس هنر و معماری و مهندسی است.
ساختمان در پوسته فولاد ضد زنگ پیچیده شده است و راهروی گسترده 6 متری مارپیچ دراطراف دهلیز مرکزی برای دسترسی بین مکان جلسه و گفتگو ها میان رشته هادر نظر گرفته شده است.
توقف آسانسور های اصلی ساختمان فقط در طبقه اول و پنجم و هشتم به افزایش فعالیت های فیزیکی دانش آموزان کمک می کند.
موسسه کوپر مشتاق به ایجاد ساختمانی بود که بتواند منعکس کننده هدف موسسه ، ارزش ها و آرمان های خود را به عنوان یک مرکز امورش پیشرفته وخلاقانه در هنر و معماری و مهندسی نشان دهد که به یک مرکزفرهنگی و فکری مشهور در نیویورک تبدیل شود.
داخل ساختمان به گونه ای است که روابط بین 3 کالج به خوبی بر قرار شود.
هسته عمودی در قلب ساختمان به عنوان فضایی مرکزی برای مبادله رسمی اجتماعی و فکری و نمونه خلاق در ساختمان جدید نمود پیدا کرده است.
از لابی ای با دو ورودی بلند , با پله های قابل توجه ای در طبقه چهارم به سالن دانش اموزان خواهیم رسید و از آنجا به شهر مشرف خواهیم بود و در طبقه پنجم ونهم لابی مشرف به اسمان خواهیم داشت که سالن داشجویی و اتاق سمینار و سالنی مشرف به شهر با فضایی سامان یافته در انجا خواهیم داشت
فیزیک و بصری ساختمان کمک می کند کالج با محله خود ادغام شود. نمای شفاف در سطح خیابان، دعوت محیط برای مشاهده و شرکت در از فعالیت های موجود تشویق می کند. بسیاری از توابع عمومی (از جمله فضای خرده فروشی و یک نمایشگاه لابی) در سطح زمین واقع شده است، و گالری دوم و یک سالن 200 صندلی از خیابان می توان به راحتی در دسترس است.
مدرسه کوپر با رعایت اصول معماری پایدار و انرژی کارامد و با مصالح فولاد و شیشه پوسته ای مطلوب در ساختمان طراحی شده است.
عملکرد ساختمان از طریق کنترل نور روز ,مصرف انرژی و تویه طبیعی گزینشی است (به مقتضای زمان از انها استفاده خواهد شد)
سیستم دو پوسته اجازه می دهد تا برای افزایش عملکرد و ترکیب پویا در سطوح مختلف از پانل های قابل تغییر و نمای های متفاوت و متنوع استفاده کرد ونیزباعث کاهش هجوم تابش گرما در تابستان وکنترل دمای محیط داخلی خواهد شد.
برنامه آموزشی
آموزش معماری در ایالات متحده آمریکا تا پایان جنگ جهانی دوم، بیش تر دنباله رو و پیرو سرسخت نئوکلاسیک و شیوه های آموزشی قرن نوزدهم مدرسه بوزار پاریس بود. اما با حضور والتر گروپیوس در هاروارد در سال 1938، سلطه بوزار به سرعت در هم شکست و جای خود را به فن آوری آموزشی ضد کلاسیک داد که مدت ها پیش، گروپیوس آن را در مدرسه معماری باووهاوس به وجود آورده بود.
«جان هیداک که در ابتدا، یک مدرنیت و پیرو اندیشه های لو کوربوزیه به شمار می رفت از نخستین معمارانی بود که تشخیص داد، شیوه های آموزشی و سنت معمول در باوهاوس علی رغم کنار زدن شیوه های بوزاری، هنوز به همان اندازه دارای محدودیت است. هیداک معتقد بود که الگوی مدرنیستی، عمیقاً ضد روشنفکری است و مدرنیسم سطح معماری را تا حد راه حل های تکتونیک و کاربردی پایین می آورد»
در حال حاضر آموزش معماری در مقطع لیسانس در مدرسه معماری «اروین س. چنین» در مجتمع مذکور، در دوره ای پنج ساله انجام می شود. شالوده فلسفی این مدرسه را روابط پیچیده مبتنی بر هم زیستی آموزش، پژوهش، مباحث نظری و عملی و هم چنین طیف گسترده کوشش های خلاقانه مربوط به توسعه معماری هدفمند تشکیل می دهد.
سال اول: فن معماری، مقدمات دروس فنی، طراحی با دست آزاد، تاریخ معماری یک، برنامه نویسی کامپیوتر، هندسه توصیفی، ادبیات اشکال و بیان.سال دوم: طراحی (2)، سازه (1)، تاریخ معماری (2)، حساب و تحلیل هندسی، مفاهیم فیزیک.سال سوم: طراحی (3)، سازه (2)، فناوری محیطی (1)، فناوری ساختمان، ساخت جوامع مدرن، دروس انتخابی.سال چهارم: طراحی (4)، سازه (3)، مدیریت ساختمان، فناوری محیطی (2)، دروس انتخابی.سال پنجم: تز (پایان نامه)، سازه (4)، طراحی شهری، تمرین های حرفه ای، مفاهیم پیشرفته، دروس انتخابی.نتیجه گیری
هدف اصلی سیستم آموزش در این مدرسه آن است که بتواند معمارانی را تربیت کند که دانش و مهارتشان بر اساس فهم ژرف و درستی از مسائل اجتماعی، زییبایی شناسی و تکنولوژی محیطی شکل گیرد. در طول دوره پنج ساله آموزش معماری بر ارتباط میان معماری و دیگر رشته های خلاقانه تأکید می شود. دانشجویان تشویق می شوند که به قدرت و مهارت بیان خودشان (افکار و عقایدشان) دست یابند و آن را با ابزار گفتاری و بصری ابراز کنند.
http://s5.picofile.com/file/8106117000/cooper_union.rar.html
منبع: گروه معماران آرل
او دور ازین کرانه ، من دور از آن کرانه ..
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
علاقه مندی ها (Bookmarks)