اطلاعاتی درباره روز پژوهش
با سلام خدمت اعضای محترم انجمن
امروز 25 آذر ماه 1392 برابر با 16 دسامبر 2013 میلادیست
به منظور تجلیل از امور پژوهشی و تحقیقاتی هفته آخر آذرماه به عنوان هفته پژوهش انتخاب گردیده است . این هفته که شروع آن از ۲۵ آذرماه می باشد فرصتی را مهیا می سازد که با قدردانی از مخترعین و مبتکرین و صاحب مقالات پژوهشی جهت گسترش این امر مهم راهکارهای جدیدی ارائه گردد . لذا ما این روز را به همه پژوهشگران و مخترعین و مبتکرین کشورمون تبریک عرض نموده و به همه مخترعین و دوستان استعداد برتر سایت و کلیه اعضای محترم انجمن تبریک میگیم و امیدواریم در همه امور تحقیقاتی و پژوهشی موفق و پیروز باشند و به دستاورد های چشمگیری دست پیدا کنند...
به امید آن روز
۲۵ آذر در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان روز پژوهش نامگذاری شده است.
هفته پژوهش از ۲۵ آذر ماه با شعار «بدون پژوهش و مطالعه تصمیم گیری نکنیم» آغاز میشود و تا ۲۹ آذر ادامه دارد.
موفقیت روزافزون علم در شناخت جهان هدفدار و قانونمند که با تکیه بر ابتکارات خلاقیتهای به ودیعه نهاده شده از سوی خدای متعال در وجود بشر و بهره برداری از قدرت شگرف اندیشه آدمی صورت گرفته، فضای زندگی جدیدی را برای انسانها به ارمغان آورده است.
این فضای جدید و این تمدن نوظهور که خود برخاسته از تعاملات عمیق میان تمدنی و میان فرهنگی است، موجد خواستها، نیازها، اندیشهها مسائل و مشکلاتی است که به نوبه خود توسعه علم و اندیشه را میطلبند.
در این مسیر اندیشههای ژرف در قالب پژوهشهای بنیادین صورت بحث پذیر به خود میگیرند و دستمایه انجام پژوهشهای کاربردی میشوند تا خواستها و نیازها را پاسخ گویند و راهحلهای بهتر و بیشتری برای مسائل و مشکلات جوامع بشری پیشنهاد کنند و همین جاست که نقش موثر و سهم بسزای بخش تحقیقات در روند تحولات جوامع آشکار میشود.
تحولات زندگی بشر در قرن بیستم نشان از گسترش روز افزون اهمیت علم و تحقیق داشت، به ویژه در نیمه دوم این قرن کشورهای صنعتی و در حال توسعه با آگاهی از نقش پژوهش در خلق فنآوری و شتابدهی برای توسعه، عمده توجه خود را مصروف تقویت و ارتقای بخش تحقیق نموده اند.
از این روست که میتوان گفت بین پیشرفت بخش تحقیق و شتاب توسعه فراگیر و پایدار در هر کشور ارتباط مستقیم برقرار است.
نقش پژوهش در توسعه همهجانبه پایدار چنان برجسته و انکارناپذیر است که میتوان آن را بدون تردید نیروی محرک توسعه در همه حوزهها اعم از فرهنگ، اقتصاد، سیاست و جامعه دانست. اما علی رغم اعتراف و اذعان نسبت به اهمیت مقوله پژوهش، این حوزه با دشواریهای ساختاری و عملکردی فراوانی مواجه است.
پیامبرصلی الله علیه وآله :
إنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ یَقولُ : تَذاکُرُ العِلمِ بَینَ عِبادِی مِمّا تَحیی عَلَیهِ القُلُوبُ المَیِّتَةُ ، إذا هُمُ انتَهَوا فیهِ إلی أمری
خداوند میفرماید : بحث علمی میان بندگانم ، چون به من بینجامد ، دلهای مرده با آن زنده میشود
عوالی اللآلی ، ج ۴ ، ص ۷۸ .
امام علیعلیه السلام :
اُنظُر إلی ما قالَ و لاتَنظُر إلی مَن قالَ
به گفته بنگر نه به گوینده آن
غررالحکم و دررالکلم ، ح۵۰۴۸ .
امام علیعلیه السلام :
مَن أکثَرَ مُدارَسَةَ العِلمِ لَم یَنسَ ما عَلِمَ و استَفادَ ما لَم یَعلَم
هر که بحث علمی بسیار کند ، آموخته هایش را از یاد نمیبرد و آنچه را که نمیداند ، فرا میگیرد
غررالحکم و دررالکلم ، ح ۸۹۱۶ .
امام علیعلیه السلام :
لافِقهَ لِمَن لایُدیمُ الدَّرسَ
آن که آموختن را استمرار نمیبخشد ، از درک دانش بینصیب است
غررالحکم و دررالکلم ، ح ۱۰۵۵۲ .
امام علیعلیه السلام :
لاعَمَلَ کَالتَّحقیقِ
هیچ کرداری مانند پژوهش نیست
غررالحکم و دررالکلم ، ح ۱۰۴۸۳ .
امام علیعلیه السلام :
فَضلُ فِکرٍ و تَفَهُّمٍ أنجَعُ مِن فَضلِ تَکرارٍ و دِراسَةٍ
بسیار اندیشیدن و فهمیدن ، سودمندتر است از تکرار بسیار و درس گرفتن
غررالحکم و دررالکلم ، ح ۶۵۶۴ .
امام علیعلیه السلام :
عَلَیکُم بِالدِّرایاتِ لابِالرِّوایاتِ
بر شما باد به فهمیدن ، نه نقل کردن
میزان الحکمه ، ح ۳۳۵۵ .
امام علیعلیه السلام :
کُلُّ وِعاءٍ یَضیقُ بِما جُعِلَ فیهِ إلاّ وِعاءَ العِلمِ فَإنَّهُ یَتَّسِعُ
گنجایش هر ظرفی با آنچه در آن نهند ، تنگ میشود ، جز ظرف دانش که [هر چه در آن نهند] گسترش مییابد
نهج البلاغه ، حکمت ۲۰۵ .
امام باقرعلیه السلام :
تَذاکُرُ العِلمِ دِراسَةٌ و الدِّراسَةُ صَلاةٌ حَسَنَةٌ
گفتوگوی علمی درس است ، و درس نمازی نیکو است
الکافی ، ج ۱ ، ص ۴۱ .
علاقه مندی ها (Bookmarks)