ایولا![]()
ایولا![]()
واقعا تحسين داره آفرين به همشون![]()
بال هایم را کجا جاگذاشته ام ؟که اکنون باید دست گدایی برای موشکی کاغذی دراز کنم
کاشکی من هم بتونم یک روزی علم رو چون اونها به مرحله ظهور برسونم اخه بکی نگی کسانی که اون هواپیما رو ساختن هم رشته ای های خودم بودند که امیدانکه هر جوان ایرانی بتواند اولا کار خوب بعدش در رابطه پیشرفت کشور بگوشد اما به شرطی که اما فارق التحیصل ها استفاده کنندوبی کاری رخت از جامعه ی ایران بربندد
![]()
ضمن عرض تبریک به فرماندهی کل قوا و همچنین سپاس از زحمتکشان صنایع دفاعی با توجه به شکل ظاهری پهپاد به چند نکته در ذیل اشاره می کنم :
پیکر بندی :
فطرس مانند بسیاری از پهپادهای دیگر ایرانی از پیکربندی مرسوم دم «Twin-boom» استفاده کرده که برای نمونه هایی در این رده در ترکیب با محل نصب موتور در انتهای بدنه مزیت هایی به همراه داره. بال های این پهپاد در بالای بدنه نصب شده تا فضای کافی زیر بال تا سطح زمین امکان نصب تسلیحات را به وجود بیاره.
بال ها :
این بال ها که از لحاظ نسبت منظری(Aspect Ratio) بسیار بالا و نزدیک به گلایدرها قابل طبقه بندی هستند نیرویی برآی زیاد در عین کاهش نیروی پسای ناشی از آن(پسای القایی) را به ارمغان می آورند که یکی از اصول مهم برای دستیابی به هواپیمایی با مداومت پروازی بالاست. طول بال(دهانه بال) پهپاد فطرس را می توان بین 8.5 تا 10.5 متر تخمین زد.
تجهیزات
به طور معمول در پهپادهای خارجی با برد و مداومت پرواز بالا نظیر «پریدیتور» و «گلوبال هاوک» در فضای برجسته تعبیه شده در قسمت نزدیک به دماغه هواپیما آنتن ارتباط با ماهواره(SATCOM) یا آنتن ارتباط در خط دید مستقیم با یک وسیله هوایی دیگر(که نقش رله ارتباطی را دارد) قرار می گیرد. در واقع علت این برجستگی ایجاد قابلیت چرخش 360 درجه برای آنتن و فراهم کردن دید در تمام سمت ها است.
با توجه به عدم برخورداری کشورمان از ماهواره های مخابراتی در حال حاضر این برجستگی برای افزایش برد کنترل پهپاد و امکان ارسال بی درنگ اطلاعات از مسافت های دور، آنتن ارتباط در دید مستقیم(با هواگرد رله و از طریق آن به ایستگاه زمینی) در این هواپیمای بی سرنشین قرار داده شده است.
رادار گریزی
با توجه به اینکه اصول مطرح شده در منابع طراحی برای ایجاد قابلیت رادارگریزی در فطرس دیده نمی شود(مثلاً قرارگیری دم عمودی با زاویه 90 درجه در این پهپاد) بنابراین قاعدتاً تنها با اتکا به جنس مواد تشکیل دهنده سازه و بدنه و پوشش های جاذب رادار اقدام به کاهش بازتاب راداری(RCS) در این هواپیمای بدون سرنشین شده است.
خط قرمز ما دوچیز است !
وطن (خاک میهن) .................................................. .............................. رهبری
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
علاقه مندی ها (Bookmarks)