ایکسباکس وان یا پلیاستیشن 4 ؛ کدام کنسول بهتر است؟
به گزارش سافتگذر ؛ بسیاری معتقدند ایکسباکس وان از همین الآن رقابت را به پلیاستیشن 4 واگذار کرده است؛ آیا واقعیت همین است؟
برخی مردم تصور میکنند گرافیک تنها عامل مهم در انتخاب کنسول است؛ این افراد اشتباه میکنند
دو هفته بیشتر تا عرضه هر دو کنسول پلیاستیشن 4 سونی در 15 نوامبر (24 آبان) و ایکسباکس وان مایکروسافت در 22 نوامبر (1 آذر) باقی نمانده است. در این چند روز اخیر سراسر اینترنت مملو از مطالبی است که حاکی از شکست ایکسباکس وان حتی پیش از آغاز رقابت بین دو کنسول است؛ این روند حتی شعاری هم برای خود دارد: «دروازه رزولوشن».
اما دلیل این اظهارنظرها چیست؟ دو عدد از بازیهایی که همزمان با عرضه کنسولها منتشر میشوند، «ندای وظیفه: اشباح» کمپانیهای «اینفینیتی وارد» و «اکتیویژن» و همچنین «میدان نبرد 4» کمپانیهای «دایس» و «الکترونیک آرتز» هستند. این دو بازی روی ایکسباکس وان با تنظیمات وضوح صفحه 720p اجرا میشوند در حالی که پلیاستیشن 4 ندای وظیفه را با وضوح 1080p و میدان نبرد را با وضوح 900p نمایش میدهد. تقریباً همه اهالی اینترنت متفقالقول هستند که این به معنای شکست ایکسباکس وان در مقابل پلیاستیشن 4 است.
البته عالی میشد اگر همه چیز در دنیا بینقص بود و دو بازی بزرگ سال 2013 هم با وضوح 1080p روی ایکسباکس وان اجرا میشدند؛ اما هر کس هم که مایکروسافت را به خاطر این نقص در نسل جدید کنسول ایکسباکس وان سرزنش میکند، در واقع چشم خود را روی بسیاری از واقعیتهای دیگر بسته است؛ از جمله اینکه اکثر گیمرها وقتی این بازیها را روی دو کنسول ایکسباکس وان و پلیاستیشن 4 در کنار هم ببینند، اصلاً نمیتوانند تفاوت وضوح دو بازی را تشخیص دهند.
به گزارش سافتگذر ؛ مارک روبین مدیر عامل کمپانی «اینفینیتی وارد» به وبسایت یوروگیمر گفته که تفاوت گرافیکی بین دو نسخه ایکسباکس وان و پلیاستیشن 4 ندای وظیفه: اشباح به سختی قابل تشخیص است: «به نظر من هر دو نسخه از نظر گرافیکی عالی هستند. برخی افراد ممکن است اگر دو نسخه را کنار هم بگذارند تفاوت آنها را تشخیص دهند. برخی هم ممکن است تشخیص ندهند. نسخه ایکسباکس وان هم خروجی 1080p دارد؛ فقط از نظر سختافزاری تبدیل مقیاس شده است.»
نکته اینجا است که این تفاوتهای بسیار جزئی حداقل با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نیستند. ضمناً این تفاوت در گرافیک به معنای شکست نسخه ایکسباکس وان ندای وظیفه هم نیست؛ به عکس. مایکروسافت قول داده که نسخه ایکسباکس وان این بازی به گیمرها قابلیتهایی را میدهد که نسخه پلیاستیشن 4 هرگز این امکانات را ندارد؛ از جمله امکان چت تصویری با دیگر گیمرها و یا کمک گرفتن از آموزشهای ویدیویی در هنگام اجرای بازی.
پلیاستیشن 2 با آنکه از نظر گرافیکی از ایکسباکس و گیمکیوب ضعیفتر بود؛ آمار فروش بهتری از دو کنسول دیگر داشت
همچنین نگاهی به گذشته نشان میدهد که در دو نسل قبلی کنسولهای بازی، کنسولی که گرافیک قویتر داشته، لزوماً در آمار فروش موفقتر نبوده است. پلیاستیشن 2 سونی با آنکه از نظر گرافیکی از نسل اول ایکسباکس و گیمکیوب نینتندو خیلی ضعیفتر بود، باز هم با بیش از 150 میلیون عدد فروش تا اوایل امسال، پرفروشترین کنسول بازی تاریخ بوده است. کنسول Wii نینتندو هم با بیش از 100 میلیون عدد، آمار فروشی بهتر از ایکسباکس 360 و پلیاستیشن 3 داشته است؛ این در حالی است که Wii حتی قابلیت سازگاری با صفحههای نمایش HD را هم ندارد.
بازی Minecraft یکی از موفقترین بازیهای تاریخ برای کنسول ایکسباکس 360 است؛ اما از نظر گرافیکی... خودتان ببینید
به گزارش سافتگذر ؛ برخی منتقدین گرافیکی ایکسباکس وان به این نکته هم توجهی نمیکنند که بسیاری از بازیهای محبوب کنسولی از نظر گرافیکی بازیهای فوقالعادهای نبودهاند. بهترین مثال این ماجرا در نسل کنونی، بازی Minecraft است. این بازی در آمار فروش بسیار موفق بود؛ هم آمار دانلود و هم آمار فروش فروشگاهی؛ اما گرافیک این بازی هیچ شباهتی به واقعیت ندارد. در واقع گرافیک قدیمی و ساده این بازی یکی از جذابیتهای آن محسوب میشود.
بازی Beyond: Two Souls در نظر گرافیکی فوقالعاده است؛ اما خود بازی روند بسیار ضعیفی دارد
عکس این ماجرا نیز صحت دارد. یک بازی بد، حتی اگر هم گرافیک واقعی داشته باشد و در وضوح 1080p با سرعت 60 فریم در ثانیه هم اجرا شود، باز هم بازی بدی است. برای مثال بازی Beyond: Two Souls را در نظر بگیرید. این بازی مخصوص پلیاستیشن 3 ساخته کمپانی «کوانتیک دریمز» از نظر گرافیکی مثل یک فیلم واقعی میماند؛ این بازی از فناوری ضبط حرکت و از بازی بازیگرانی مثل «الن پیج» استفاده میکند. با این حال، منتقدان به علت ضعف در گیمپلی بازی، امتیاز خوبی به آن ندادهاند.
نکته آخری که طرفداران «دروازه رزولوشن» باید به آن توجه کنند اینکه بازیهایی که همزمان به عرضه کنسولها منتشر میشوند در مقایسه با بازیهای بعدی از نظر گرافیکی و گیمپلی قابل مقایسه نیستند. در سال 2005 که ایکسباکس 360 عرضه شد، بازیهای اولیهاش کاملاً عادی بودند و حتی برخی از این بازیها مثل «صفر مطلق سیاهی» که مایکروسافت بسیار برایش تبلیغ کرده بود، پس از انتشار کاملاً ناموفق بودند. اما بسیاری از بازیهای موفق برای هر دو کنسول، سالها بعد از عرضه خود کنسول منتشر میشوند.
مارک روبین در ادامه مصاحبه با یوروگیمر حتی اظهار کرده که نسخههای بعدی ندای وظیفه مطمئناً روی ایکسباکس وان گرافیک بهتری خواهند داشت: «ندای وظیفه 2 را با ندای وظیفه 4 مقایسه کنید. گرافیک در نسخه 4 این بازی پیشرفت بسیار زیادی داشته است؛ این خود نشان میدهد که پیشرفت در این زمینهها زمان زیادی لازم دارد.»
به گزارش سافتگذر ؛ بنابراین هنوز خیلی زود است که بخواهیم برنده رقابت بین پلیاستیشن 4 و ایکسباکس وان را حدس بزنیم. این کار در شرایط کنونی به هیچ نتیجهای نمیرسد. تنها نکتهای که با توجه به تاریخچه کنسولها و بازیهای آنها میتوان از همین الآن پیشبینی کرد این است که برنده رقابت بین دو کنسول پلیاستیشن 4 و ایکسباکس وان را بازیهای عرضه شده برای دو کنسول مشخص خواهد کرد نه قدرت گرافیکی دو کنسول. این واقعیت اتفاقاً شاید دشوارترین سدی باشد که تا کنون جلوی راه بازیسازان دو کنسول ایجاد شده است.
علاقه مندی ها (Bookmarks)