(Tower Bridge (London, England
پل برج (لندن ، انگلستان)
این پل که توسط Horace
Jones & Wolfe Barry طراحی و در سال ۱۸۹۴ تکمیل شد، یکی از مشهور ترین نمادها در
لندن است. این پل ۸۰۰ فوت طول و ۲۸ فوت فضای زیرین دارد و وسط آن به ۱۴۰ فوت افزایش
می یابد که کشتی ها می توانند از پایین رودخانه Thames عبور کنند. در قدیم که
کالاها بجای هوایی از راه زمینی حمل می شدند این پل در روز ۵۰ بار بالا برده می شد،
ساخت این پل با ۴۳۲ کارگر ظرف ۸ سال به اتمام رسید، در آن زمان ۷۰۰۰۰ تن بتن در دو
پایه ی پل با فرو بردن ۲ باسکول متعادل کننده در جای خود، که هر یک ۱۰۰۰ تن وزن
داشتند ریخته شد و سپس برای پوشش ۱۱۰۰۰ تن فولاد در زیر، تمام پل ملبس به سنگ
پرتلند و گرانیت کورنیش شد.
(Golden Gate Bridge (San Francisco, US
پل گلدن گیت (سانفرانسیسکو ، ایالات متحده امریکا)
این پل طولانی ترین پل
جهان جمعا بطول ۸٫۹۲۱ فوت که در سال ۱۹۳۷ تکمیل شد شاید مشهورترین پل زمان باشد.
این پل که در سان فرانسیسکو واقع است، موفقیت عظیم در ساخت و ساز زمان خود بود. در
ساخت این پل رکورد ایمنی، بگونه ای بود که تنها ۱۱ کارگر در طول عملیات ساختمانی
کشته شدند و ۱۱ نفر دیگر به مدد شبکه ی نوین ایمنی که در زیر کار قرار داده شده بود
نجات یافتند شکسته شد، عکس هاییکه توسط هزاران توریست همه ساله از پل گرفته می شود،
شاخص رنگ قرمز بواقع پرتقالی بین المللی (International Orange) بوده و در اصل این
رنگ برای افزایش قدرت دید در شرایط مه آلود بودن هوا که مشابهت با منطقه ی خلیج
دارد انتخاب شده، این پل با ۱٫۳ میلیون دلار زیر بودجه پیش بینی شده، بمبلغ ۲۷
میلیون دلار ، ۱۰۰۰۰۰ خودرو روزانه بطور متوسط به نتیجه رسید و برای نگهداری به ۳۸
نقاش بطور فول تایم نیز نیاز دارد. تعداد ۲۶ نفر که از ارتفاع ۲۲۰ فوتی با سرعت ۷۵
مایل در ساعت و فاصله ی زمانی ۴ ثانیه به پایین پرت شده اند جان سالم بدر برده اند.
(Sydney Harbour Bridge (Sydney, Australia
پل بندرگاه سیدنی (سیدنی ، استرالیا)
در حالیکه جشن هفتادو
پنجمین سال تولدش در سال ۲۰۰۷ گرفته میشد، این پل همچنان در صدر پل های جهان از نظر
وسیعترین مقاطع طولانی پل در جهان ( هر مقطع ۳٫۷۷۰ فوت) باقی مانده است، این پل
ملقب به چوب رختی است بلحاظ قوسی شکل بودنش، معمولا از پل و خانه ی اپرا که در
مجاورتش واقع هست عکس برداری می شود، این زوج بعنوان یکی از بهترین تصاویر برای شهر
و خود استرالیا عمل می کنند، اندازه ی بزرگترین مقطع ۱٫۶۵۰ فوت که در بلندترین نقطه
ی قوس ۴۲۹ فوت بالای سطح دریاست، برای ساخت این پل می بایستی ۸۰۰ خانه خراب می شدند
و هزینه ی آن با ۱۴۰۰ کارگر ظرف مدت ۸ سال حدود ۱۲ میلیون دلار شد و عاقبت پل سیدنی
در سال ۱۹۹۸ تکمیل شد.
(Ponte Vecchio (Florence, Italy
پنته وکیو (فلورانس ، ایتالیا)
شهر پنته وکیو یکی از
مشهور ترین نقاط گردشگری ایتالیا است و عقیده بر آنست که از قدیمی ترین سازندگان پل
قوسی با سنگ های یک تکه و چند تکه در جهان باشد، گرچه تکه های قدیمی تر ناتمام هم
وجود دارد، این پل در اصل از چوب ساخته شده بود تا اینکه در سال ۱۳۳۳ توسط سیل
منهدم شد و ۱۲ سال بعد با استفاده از سنگ دوباره ساخته شد، شهرت آن بخاطر داشتن
مغازه هایش است و از هر گروهی اعم از غرفه های تجار و قصابها تا دکه های فروشندگان
لوازم هنری و یادگاری (سوغاتی) را در خود جای داده است.
(Gateshead Millenium Bridge (Gateshead, England
پل هزاره و آبنمای گیت شید (شمال شرق انگلستان)
جایزه ۴۴ میلیون دلاری
پل میلنیوم گیت شید، برای اولین بار و تنها پل “tilting” (کج ، شبدار ، در نوسان )
در جهان در نظر گرفته شده است، رم های هیدرولیکی در انتهای دو طرف پل این امکان را
فراهم می آورد که برای عبور کشتی های کوچک پل قدری کج شود و این تکنولوژی نوین باعث
گشت که طراحان آن برنده ی جایزه ی معتبر و آبرومند “Stirling Prize” برای آرشیتکت
در سال ۲۰۰۲ گردند ، ۱۹۰۰۰ تن بتن در فندانسیون های به عمق ۹۸ فوت (۳۳ متر) و فولاد
(میلگرد) کافی برای ساخت ۶۴ راهروی ۲ تیرکه، پل را به مقاومت در برابر برخورد یک
کشتی ۴۰۰۰ تنی که با سرعت ۴ نات در حرکت است قادر می سازد.
(Erasmusbrug (Rotterdam, Netherlands
پل اراسمبورگ یا سوان (رتردام ، هلند)
ملقب به Swan (قو) بلحاظ
شکل اسکلت فلزی مهار پل، ساخت این پل که به منظور ارتباط بین شمال و جنوب شهر
رتردام طراحی شده بود در سال ۱۹۹۶ خاتمه یافت، برای امکان عبور کشتی ها طاق جنوبی
از ارتفاع قابل توجه ۲۹۲ فوتی پل بلند باسکولی برخوردار است که در سال ۲۰۰۵ در
فیلمی به نام Who Am I (من کی هستم) بنمایش در آمد که در آن هواپیماهای مسابقه ای
از زیر آن پرواز کردند. ساخت این پل با بلندی ۲٫۶۵۰ فوت و وزن ۶٫۸۰۰ تن که در سال
۱۹۹۶ کامل شد، ۱۱۰ میلیون دلار خرج برداشت به محض آنکه پل بروی ترافیک گشوده شد
معلوم شد که پل بر اثر باد تاب می خورد که این مشکل با استفاده از ابزار های تعیین
کننده ی فشار هوا (دمپر) مرتفع گردید.
(Westminster Bridge (London, England
پل وستمینستر (لندن ، انگلستان)
یکی از آثار ماندگار و
زیبای شهر لندن، پل وستمینستر است که از رودخانه تیمز عبور می کند و در کنار آن کاخ
وستمینستر، کلیسای وستمینستر، ساعت محبوب بیگبن و همچنین چرخ فلک چشم لندن قابل
مشاهده است. این پل در سال ۱۷۶۹ افتتاح شد.
(Millau Bridge (Tarn Valley, France
پل میلو (دره ی ترن ، فرانسه)
این پل به ارتفاع ۱٫۱۲۵
فوت (۳۳۸ متری) روی دره ی ترن در جنوب فرانسه قرار دارد که بزرگترین پل کابلی جهان
محسوب می شود. بطوریکه می گویند رانندگی بر روی این پل مثل آنست که در آن احساس می
کنی در پروازی. ساخت این پل که قدری بلندتر از برج ایفل است سه سال به طول انجامید
و در سال ۲۰۰۴ به روی عموم باز شد، در حالیکه این پل مناظر بسیار زیبایی را از دره
ی زیر خود به تصویر می کشد، همینکه مه پایین می آید دیگر مسیر مناسبی برای آنانکه
قلبشان ضعیف است نخواهد بود، بطور کل طول این پل ۸٫۰۷۱ فوت ( ۲٫۴۲۰ متر) با طاق تکی
در ۱٫۱۲۲ فوتی (۳۳۶ متری) و حداکثر ارتفاع از زیر آن ۸۸۶ فوت (۲۶۶ متر) است، بطور
خلاصه این پل بسیار احساس برانگیز هم بر روی کاغذ و هم در حیات واقعی می باشد، دکل
پل با ۷ اسکلت فلزی به وزن ۳۶۰۰۰ تن مسقف شده است. یکسری از هفت تیرک، هر یک به
بلندی ۲۹۲ فوت (۸۸ متر) و به وزن ۷۰۰ تن به اسکلتهای فلزی مربوط پیوسته اند.
(Fehmarn Belt Bridge (Baltic Sea, Germany and Denmark
پل تسمه ای فهمارن (دریای بالتیک ، آلمان و دانمارک)
هنگامیکه در سال ۲۰۱۸ پل
فهمارن کامل شود امتدادی به طول ۱۱٫۸ مایلی دست خواهد یافت و جزیره ی آلمانی فهمارن
را به جزیره ی دانمارکی لولاند با هزینه ی تقریبی ۲٫۲ بیلیون دلار متصل می سازد.
نقشه های اولیه نشان می دهند که پل با ۳ اسکلت فلزی کابلی، هر کدام به طول تقریبی
۲٫۳۷۵ فوت (۷۱۲) متر که بوسیله ی ۴ ستون به بلندی ۹۱۸ فوت حمایت شده و دارای ۲۱۳
فوت (۶۴ متر) بلندی زیر آن می باشد خواهد بود، پل پیشنهادی جنجال هایی را توسط
کاسبها و طرفداران منابع طبیعی که از لطمه خوردن به حیات وحش محل واهمه دارند بوجود
آورده است.
(The Kintaikyo Bridge (Iwakuni, Japan
پل کیتایکیو (آیواکانی، ژاپن)
احتمالا یکی از پل های
بد شانس در دنیا پل باز سازی شده کیتایکیو در شهر ایواکانی است که در سال ۱۶۷۳ پس
از انجام هر اقدامی در جهت عبور از رودخانه ی نیشیکی Nishiki، بر اثر سیلاب های
فصلی فرو ریخت. شایان ذکر است که آرک های چوبی آن تا سال ۱۹۵۰ در جای خود محکم باقی
ماندند تا اینکه عاقبت طوفان آنها را هم ویران ساخت، با وجود با این نیت که دوباره
ضربه نخورد، سه سال بعد پل دوباره بازسازی شد و تا امروز قابل عبور می باشد.
(Oresund Bridge (Oresund Strait, Denmark and Sweden
پل ارساند (تنگه دانمارک و سوئد)
این پل بالغ بر ۲۵۰۰۰
فوت طول و ۶۶۹ فوت ارتفاع دارد. پل کابلی ارساند برای اتصال دانمارک به سوئد در سال
۲۰۰۰ افتتاح شد، کل پل که ۸۲۰۰۰ تن وزن دارد دارای طولانی ترین مقاطع پل کابلی ( هر
تکه ۱٫۶۰۸ فوت) در جهان است و روزانه ۶۰۰۰۰ مسافر را با اتومبیل، اتوبوس و قطار از
خود عبور می دهد. با رانندگی از دانمارک شما ابتدا از جزیره ی ساخته شده (مصنوعی)
Peberholm عبور کرده و در تونل ۱۳٫۲۸۷ فوتی زیر دریا ناپدید شده و سپس شما را از
پل ارساند، قبل از آنکه سفرتان به سوئد کامل شود عبور می دهد، عبور از پل ارساند
ارزان تمام نمی شود ( بیش از ۵۳ دلار هر ماشین) گرچه برای مسافرینی که مکرر رفت و
آمد می کنند تخفیف نزولی داده می شود که با توجه به هزینه ی ۳٫۸ میلیارد دلاری آن
تعجبی ندارد.
(T Sing Ma Bridge (Hong Kong, China
پل تسینگما (هنگ کنگ ، چین)
پل لنگری تسینگما در هنگ
کنگ ششمین پل معلق در جهان است و بیش از هر پلی در کره ی زمین به ترافیک ریلی می
پردازد هزینه ی ساخت این پل ۹۰۰ میلیون لار است و در سال ۱۹۷۷ پس از ۵ سال کار بی
وقفه افتتاح شد. این پل دارای یک مقطع اصلی به طول ۴٫۵۱۸ فوت و پس از آنکه دو جزیره
ی T Sing Yi & Ma Wan را بهم وصل کرد نامگذاری شد جالب انکه ۴۹۰۰۰ تن فولاد
ساختمانی در دکل پل مورد استفاده قرار گرفت، در حالیکه در هر یک از برج ها به بلندی
۶۷۵ فوت ۶۵۰۰۰ تن بتن مصرف شد. این پل جاذبه ی گردشگری ایجاد کرده و بلحاظ مناظر
زیبایش معروف است، بویژه در شب هنگامیکه چراغ ها روشن می شوند تماشایی است.
(Bosphorus Bridge (Istanbul, Turkey
پل بوسفورس (استانبول ، ترکیه)
این پل گرچه از بزرگترین
و طولانی ترین پل های دنیا نیست لیکن این پل بخاطر جدا سازی اروپا و آسیا مشهور
است، تکه ی اصلی این پل ۳٫۵۲۳ فوتی و فضای آزاد ۲۱۰ فوتی زیر آن در سال ۱۹۷۳ تکمیل
گردید ، در سال ۲۰۰۵ وئوس ویلیامز، ستاره ی تنیس امریکا برای یک مسابقه ی ۵ دقیقه
ای تنیس با بازیکن ترکیه ای، اپیک سنقلو، روی پل بازی کرد. اولین بازی تنیس که تا
آن موقع از اینطرف و آنطرف دو قاره انجام شد.
(San Diego – Coronado Bridge (San Diego, US
پل کرونادو سندیگو (سندیگو ، ایالات متحده امریکا)
ساخت این پل در سال ۱۹۶۹
با هزینه ی ۴۷٫۶ میلیون دلار با مشخصه ی ۹۰ درجه انحنا در طول ۱۱٫۲۲۸ فوتی به پایان
رسید. این پل در حداکثر ارتفاع ۲۰۰ فوتی برای سهولت کشتیرانی در زیر خود بنا شد، در
واقع ارتفاع پل آنقدر هست که یک کشتی خالی از بار بتواند از زیر آن عبور کند، این
پل نام شوم سومین پل خودکشی در آمریکا که بیش از ۲۰۰ خودکشی ثبت شده بین سالهای
۱۹۷۲ تا ۲۰۰۰ را بعد از پل گلدن گیت در سانفرانسیسکو و اورورا در سیاتل بهمراه
دارد. هزینه ای برای استفاده از پل عاید نمی شد ولی از زمانیکه کیوسک های دریافت
پول فعال شدند درآمد سالیانه تا ۸ میلیون دلار بالا رفت.
(Akashi Kaikyō Bridge (Kobe Naruto, Japan
پل آکاشی کایکیو (کوبه ناروتو ، ژاپن)
این پل در ژاپن پدر تمام
پل های معلق در جهان بوده و با بیش از ۱۲۰۰ فوت طولانی تر از پل رده ی دومی Great
Belt Bridge در دانمارک می باشد، این پل در اصل جهت جایگزینی اسکله خطرناک کوبه
ایوایا که با طوفان های بیشمار صدمه دیده بود در سال ۱۹۹۸ ساخته شد. پل از آکاشی
استریت عبور می کند. هزینه ی ساخت آن حدود ۴٫۵ میلیارد دلار شد، آمارها درباره ی
این پل گیج کننده است بطوریکه ساخت این پل با ۲۰۰۰۰۰۰ کارگر و ظرف مدت ۱۰ سال انجام
گرفته، در خلال این مدت آنها ۱٫۴ میلیون متر مکعب بتن ریختند، ۱۸۱۰۰۰ عدد اسکلت
فلزی را اسمبل کردند، ۳۵۰۰۰۰ تن بلوک های لنگری در دو طرف انتهایی پل ساختند و کابل
های فولادی کافی به درازای ۷ برابر دور دنیا را بهم وصل کردند.
(Hangzhou Bay Bridge (Zhejiang, China
پل خلیج هنگژو (ژجیانگ ، چین)
هنگامیکه در سال ۲۰۰۷
این پل افتتاح شد پل ۲۲٫۴ مایلی خلیج هنگژو که استانهای شانگهای و نینگبو را بهم
وصل کرد با هزینه ی ۱٫۴ میلیارد دلاری دومین پل طولانی جهان بشمار میرود، این پل تا
اواخر سال ۲۰۰۵ باز نشد و مرکز جنجال بزرگی بین محلی ها مبنی بر اینکه آیا نیازی به
ساخت چنین پلی بوده و اینکه آیا می شد که این پل در رقابت با پل لوپو، پلی سبقت جو
در شانگهای ساخته شود گردید. در این پل دو مقطع اصلی وجود دارد، یکی بطول ۱۴۷۰ فوت
در تکه شمال و کوتاهتر بطول ۱۰۴۰ فوت در تکه ی جنوبی وقتیکه صحبت از طول می شود پل
خلیج هنگژو دومین پل بعد از پل Pontchartrain Causeway در لوییزیانا است.
(Magdeburg Water Bridge (Magdeburg, Germany
پل مگدبرگ واتر (مگدبرگ ، آلمان)
یکی از برزگترین پل های
طراحی شده در این لیست، پل مگدبرگ واتر، دقیقا همانست که اسمش است، پلی که بروی آب
ساخته شد، این پل برای اتصال کانال Elbe Havel و کانال Mitteland ساخته شد که به
حمل و نقل بار بین برلین و بنادر در امتداد رودخانه ی راین بدون احساس خستگی ناشی
از ۷٫۵ مایل انحراف مسیر و هزینه ی ۷۳۳ میلیون دلار و ۶۸۰۰۰ متر مکعب بتن و ۲۴۰۰۰
تن اسکلت فولادی ساخت این پل طولانی ۳۰۱۰ فوتی به پایان رسید.
(Brooklyn Bridge (New York City, US
پل بروکلین (نیویورک ، ایالات متحده امریکا)
پل بروکلین از قدیمی
ترین پل های معلق در شهر نیویورک امریکا است که بروکلین و منهتن را به هم متصل
میکند. این پل با طول ۱۸۲۵ متر از قدیمیترین پل های مدرن دنیا به حساب میآید. پل
بروکلین طی سالهای ۱۸۷۰ تا ۱۸۸۳ میلادی توسط یک مهندس آلمانی تبار به نام “جان
آئوگوستس روئبلینگ” طراحی و ساخته شد. او در زمان ساخت پل بر اثر حادثه ای جان باخت
و فرزندش، واشنگتن مسئولیت ادامه کار را بر عهده گرفت اما وجود مشکل گفتاری مانع آن
شد که او بتواند کار را ادامه دهد. این وضعیت، “امیلی وارن روئبلینگ” همسر معمار
اصلی را واداشت تا برای چندین سال مسئولیت انتقال دستورات واشنگتن را به کارگران بر
عهده گیرد. پیچیدگی سازه پل که جزیره منهتن را با همسایه اش، محله بروکلین مرتبط می
سازد، موجب گشت بیش از ۲۰ نفر در طول ۱۳ سال زمان ساخت آن، جان خود را از دست
بدهند. هزینه ساخت پل بیش از ۱۵ میلیون دلار بود.
(Nanpu Bridge (Shanghai, China
پل نانپو (شانگهای ، چین)
این پل از فولاد، کابل و
بتون و تیرهای کامپوزیت ساخته شده است و در شانگهای چین قرار دارد. مجموع طول پل
۸۳۴۶ متر با دهانه ۴۲۳ متر از مرکز، رتبه سوم در میان پل های کابلی جهان را داراست
و با توجه به مارپیچی بودن روش ساخت، این پل در رده ی طولانی ترین پل های دنیا قرار
دارد. ارتفاع برج ۱۵۰ متر با دو خط از کابل های قوی به حالت تعلیق پل است.
(Richmond Bridge (London, England
پل ریچموند (لندن ، انگلستان)
ریچموند قدیمی ترین پل در رودخانه تیمز لندن است.
(Hong kong, Zhuhai, Macao Bridge (South East Asia
پل ارتباطی هنگ کنک ، ماکائو (جنوب شرق آسیا)
این پل هنوز در مرحله ی
پیشنهاد است، اما چنانچه چراغ سبز بگیرد و قابل اجرا شود پل ۱۸ مایلی دو طرفه ۳
باندی عبور اتومبیل، فاصله ی زمانی عبور از جاده ی بین هنگ کنگ و ماکائو را از ۴٫۵
ساعت فعلی به ۴۰ دقیقه کاهش خواهد داد، ساخت این پل همچنین اتصال بین دو جزیره ی مصنوعی بوسیله ی یک تونل در زیر دریا جهت کمک به ایجاد گذرگاه امن کشتیرانی را شامل می شود.
علاقه مندی ها (Bookmarks)