حجت الاسلام حجت الله قلی پور در گفت و گو با خبرنگار شفقنا زندگی؛ به دیدگاه قرآن نسبت به حقوق شهروندی و تکریم انسان ها اشاره کرد و افزود: پیرامون بحث تکریم انسان از منظر قرآن، وقتی دین مبین اسلام در آموزه های خود حقوق حیوانات را مورد توجه قرار داده پس واضح است که دین اسلام در رابطه با حقوق انسان ها و حقوق شهروندی مطالب فراوانی را بیان کرده در واقع بحث اسلام به وضوح به تکریم و رعایت حقوق انسان ها، بحث تکریم زنان، تکریم والدین و برخوردهای محترمانه و کریمانه درباره آنها مطالب فراوانی را آورده است.
وی در ادامه تصریح کرد: حتی در رابطه با معاشرت با انسان ها قرآن می فرماید که" اگر کسی به شما سلام داد حداقل باید به اندازه خودش جواب داشته باشید" اما این ارشاد را داده است که افراد سعی کنند بهتر از آنها برخورد داشته باشد، حتی قرآن تاکید می کند که با انسان ها چگونه و با چه لحنی صحبت و پاسخ بدهیم، بطوریکه خداوند در قرآن در رابطه با برخورد و رفتار پیامبر با انسان ها و شاگران خود نیز تذکر می دهد و می فرماید "ای پیامبر با آنها به زبان نرم صحبت کن درغیر اینصورت از نزدت تو خواهند رفت."
هیچ دینی همانند اسلام، در خصوص عزت و آبروی افراد جامعه تاکید نکرده
به گفته این استاد دانشگاه تهران؛ قرآن دررابطه با حقوق انسان ها مومنان را "برادر" خطاب می کند و می فرماید "تجسس نکنید"، در رابطه با دیگران سوء ظن نداشته باشید، از همدیگر بدگویی نکنید. بر همین اساس می توانیم به جرات اذعان کنیم هیچ دینی همانند اسلام، در خصوص عزت و آبروی جامعه این اندازه تاکید نشده است.
امنیت اجتماعی انسان ها مهم ترین اصل در جامعه آرمانی قرآن است
حجت الاسلام قلی پور در ادامه تعریفی از جامعه آرمانی قرآنی ارائه داد و گفت: در واقع یک جامعه آرمانی قرآنی آن جامعه ای است که افراد در آن جامعه امنیت اجتماعی داشته باشند. وقتی اسلام رفتارهایی نظیرغیبت، تهمت، دروغ، ریاکاری، عدم تخریب شخصیت، وفای به عهد، و غیره را که حقوق و مصالح دیگران در میان است را به شدت نفی می کند، پس این یک جامعه آرمانی قرآنی خواهد بود که انسان ها می توانند در آن راحت و با آرامش خاطر زندگی کنند و دیگر نگران این نیست که پشت سر او برایش سوء ظن یا دیگران برای وی تخریب شخصیتی می کنند.
حقوق حیوانات نیز در اسلام نادیده گرفته نشده است
بنابراظهارات وی، آنچه که از آیات کریمه قرآن، انسان متوجه می شود این که قرآن کریم نسبت به کرامت انسان ها و به رعایت حقوق آنها بسیار فراوان توصیه دارد و حتی گاهی امرمی کند و گاهی ارشاد دارد و این مسئله در دین مبین اسلام خیلی اهمیت داده شده است .
در واقع اسلام علاوه بر حقوق انسان، به حقوق حیوان نیز توصیه می کند اینکه اگر سوار بر حیوانی می شوید باید حقوق آن را رعایت کنید. حق ندارید بیش از اندازه به آن بار اضافه تحمیل کنید یا گرسنه نگهداری کنید، پس وقتی که اسلام حتی در مورد حیوان به این اندازه اهمیت می دهد، مسلما انسان جایگاه بسیار خاص خود را دارد.
برخی افراد با کج فهمی از آیات قرآن، بین حقوق زن و مرد تبعیض قائل می شوند
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه نباید حقوق انسان ها در جامعه را با نگاه جنسیتی سنجید، افزود: قرآن در چند آیه شریفه اشاره دارد که زن و مرد بایکدیگر برابر و مساوی هستند و ملاک برتری تقوی است نه جنسیت، اگر برخی افراد از برخی آیات قرآن برداشت نابرابری حقوق زن ومرد را دارند این ناشی از کج فهمی این افراد از قرآن است.
اسلام در رابطه با حقوق و ارزش انسان ها، حقوق زنان و تکریم مقام زن آیات بی شماری دارد و در رابطه با همسران نیز همینطور باید رفتار بسیار خوبی با زنان داشته باشیم حتی در روایات معصومین نیز اهمیت فراوانی به زن داده شده است بطوریکه زن را ریحانه و باعث برکت زندگی معرفی می کنند و در مقام معنوی تاکید می کنند که اگر مردی به معراج برود قطعا باید از دامن یک زنی برخواسته باشد و بنابراین آنچه که می بینیم برتری و امتیاز انسان به میزان عبودیت و تقوای آنها است نه جنسیت آنها.
تربیت ناصحیح کودکان در خانواده ها مهم ترین دلایل عدم حقوق شهروندی در ایران
حجت الاسلام قلی پور همچنین تربیت خانوادگی را یکی از مهم ترین علل نادیده گرفته شدن حقوق شهروندی در جامعه ما عنوان کرد و گفت: علل رعایت نشدن حقوق شهروندی در جامعه ما نشات گرفته از تربیت خانوادگی افراد است. وقتی در جامعه ما تربیت فرزندان برای والدین اولویت و دغدغه نباشد و به تربیت فرزندان خود اهمیت ندهند بطوریکه بیشتر وقت خود را صرف کارهای بیرون از خانه کنند و تربیت بچه را به مهد کودک ها و رسانه ها بسپارند مسلم است که وقتی این کودک در چنین خانواده ای تربیت شود در بزرگسالی حقوق دیگران را نادیده می گیرد.
عامل اجتماعی نادیده انگاشتن حقوق شهروندی در جامعه ما
وی همچنین عامل اجتماعی را از دیگر دلایل نادیده گرفته شدن حقوق شهروند در کشور ارزیابی کرد و افزود: متاسفانه بسیاری از افراد هنوز رفتارهای اجتماعی صحیح را یاد نگرفته اند و نمی دانند در قالب یک گروه یا جامعه چه رفتار و برخوردی باید انجام دهند و چه وظایفی دارند حتی بی توجهی ما نسبت به حقوق یکدیگر می تواند از برخی عادات ناپسندی که ما داریم مثل کم حوصلگی در رانندگی ها که هیچ قانونی رعایت نمی شود نشات بگیرد.
نقص قوانین، سومین علت عدم حقوق شهروندی در ایران
این استاد دانشگاه تهران عدم یا نقص قوانین را از دیگر عوامل عدم رعایت حقوق شهروندی در ایران توصیف و یادآور شد: پس علاوه بر عوامل خانوادگی و اجتماعی، عواملی دیگر نظیر نداشتن قانون در برخی موارد است مثل حقوق عابر پیاده که گاهی عابر پیاده فکر می کند، باید همه جای خیابان تحت فرمان و مطیع آنها باشد می تواند در زیر پا گذاشتن حقوق دیگران نقش داشته باشد، البته در برخی مواقع ما قانون نداریم و منبع از آیات فراوان داریم که خانواده ها، آموزش پرورش و آموزش عالی به این امور بی توجه هستند.
نقش موثر دین داری در رعایت حقوق دیگران
حجت الاسلام قلی پور به نقش موثر دین داری و دین مداری در رعایت حقوق دیگران اشاره کرد و اظهار کرد: هر زمان ما متدین به دین مبین اسلام، آموزه های اسلام و اخلاق دینی شدیم حقوق دیگران را نیز رعایت می کنیم اگرانسان در این زمینه بدون توجه به دین، سلیقه ای رفتار کند مسلما حقوق دیگران نیز نادیده انگاشته می شود. اگر می خواهیم درست، در رفاه، آرامش و امنیت زندگی کنیم باید به فطرت و دین برگردیم ویک جامعه اخلاق مدار تشکیل دهیم.
رفتارهای متناقض بین عمل و گفتار مدعیان دین، یکی از عوامل سست شدن عقاید برخی از افراد در جامعه
وی در ادامه رفتارهای متناقض بین عمل و گفتار مدعیان دین را یکی از عوامل دلسرد شدن یا سست شدن عقاید برخی از افراد در جامعه عنوان کرد و گفت: شاید هم یکی از دلایل سست شدن باورهای دینی در جامعه ما، آن افراط و تفریط یا قصور برخی متدینین یا مدعیان دین باشد این در حالی است که حقیقت دین جدا از افراد است و اگر فرد متدینی خلاف می کند دینش او را به خلاف دعوت نکرده است آن هوا و هوس است که به خلاف دعوت کرده و دین همواره به حق، نوع دوستی و رعایت حقوق دیگران دعوت می کند.
حجت الاسلام قلی پور در پایان با بیان اینکه قرآن در مدینه فاضله خود حقوق هیچ یک از اجرای آن را نادیده نگرفته است تصریح کرد: قرآن آنچه که در آیات خود از حقوق شهروندی و انسان ها ترسیم می کند یک مدینه فاضله ای است که در آن حقوق تمام اجزای آن شهر اعم از حقوق انسان، محیط زیست و حیوان باید رعایت شود یعنی دین اسلام یک مجموعه کامل است و حقوق همه را رعایت می کند بنابراین اگر افراد به فطرت خود مراجعه کنند و این جمله حضرت علی(ع) که "آنچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند و آنچه برای خود نمی یپسندی برای دیگران هم نپسند" را سرلوحه رفتار و عمل خود قرار دهند مسلما حقوق دیگران را رعایت می کنند.
علاقه مندی ها (Bookmarks)