یکی از بزرگترین برداشتها از تفکرات سلفی و وهابی، مخالفت و دشمنی آنها با بعضی مظاهر تمدن و فنآوریهای جدید است. کمتر کسی است که خبری از تلویزیون شکستن در سایه تفکرات طالبانی در افغانستان تا فتاوا و دستورهای عجیب شبه مذهبی در سایه تفکرات عجیبتر این فرق نشنیده باشد.
به گزارش «تابناک»، علی رغم همه این برداشتها، ظاهرا وهابیون فاصله تکفیر دیگران تا استفاده وسیع از توئیتر و دیگر رسانههای اجتماعی را بسیار سریع گذراندهاند. همین مثال باعث شده است که استفاده وهابیت از این ابزارهای جدید موضوع پژوهشهای گسترده دانشگاهی و سیاسی قرار گیرد.
نقش شبکههای اجتماعی و شبکههای تلویزیونی و ماهوارهای در تحولات سالهای اخیر کشورهای عربی غیر قابل انکار است. الجزیره مثالی جالب در این باره است که چنان در صحنه تحولات خاورمیانه مهم شده است که مقامات سعودی، رقیب خود در تحولات منطقه یعنی قطر را تا حد یک شبکه تلویزیونی (الجزیره) با یکی دو عامل دیگر خلاصه میکنند.
تحقیقات مبتنی بر اندازهگیریهای فنی و تخصصی نشاندهنده گستردگی استفاده از ابزارهایی چون توئیتر، فیسبوک و یوتیوب و علاوه بر آن، محصولات شرکت اپل توسط علمای وهابی برای کنترل فضای فکری داخلی به نفع آل سعود و گسترش تفکرات وهابی در خارج از این کشور است.
بررسیهاس شرکت آمریکایی ConStrat نشان میدهد که افرادی چون عبدالرحمن السدیس، صالح الفوزان، سلمان العوده و عبدالعزیر بن باز فعالترین این افراد به ویژه در توئیتر هستند که بیشتر محتوای تولید شده علمای وهابی در آن منتشر میشود.
تحقیق انجام شده بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط شرکت فوق، علمای وهابی را به چند دسته تقسیم کرده و فعالیت آنها در فضای مجازی را در حوزه مسائل اقتصادی، اجتماعی، مذهبی، فرقهای، مسائل نظامی و جهاد، سیاست داخلی و بینالمللی مورد بررسی قرار داده است.
این تحقیق نشان داده است که محتوای مرتبط با مذاهب اسلامی و از جمله تکفیر آنها و خشونت علیه سایر فرقهها و مذاهب حدود 13 درصد محتوای تولیدی به زبان انگلیسی و چهار درصد محتوای عربی را شامل میشود. بیشتر این محتوا به اختلافات بین شیعه و سنی مربوط میشود و تقریبا هر چه که به شیعیان مرتبط میشود توهین آمیز است. بخش بزرگی از این محتوا به دشمنی با ایران مربوط است. 16 درصد محتوای تولیدی به زبان انگلیسی و یک درصد محتوای عربی نیز به مسائل نظامی و خشونت مربوط میشود.
در هفتههای اخیر فعالیت تائید شده و نشده بعضی از مقامات ایرانی به موضوعی چالشبرانگیز در صحنه سیاست ایران تبدیل شده است که در این میان صفحه فیسبوک وزیر خارجه با کمتر از 350 هزار هوادار پرمخاطبترین صفحه است. برای مقایسه این صفحه را میتوان در کنار صفحات علمای سلفی و وهابی قرار داد تا میزان استفاده آنها از این ابزارهای جدید را درک کرد.
حسابهای کاربری مربوط به محمد العریفی، عائض القرنی و سلمان العوده از علمای سعودی در توئیتر به ترتیب حدود 6.7، 4.5 و 3.6 میلیون هوادار دارند. صفحه عائض القرنی در فیسبوک هم 1.1 میلیون هوادار دارد یعنی بیش از سه برابر تعداد هوادارانی که تاکنون محمد جواد ظریف در فیسبوک برای خود جمع کرده است و این در حالی است که این افراد، وبسایتهای پرمخاطب با محتوایی ضد شیعی و به زبانهای گوناگون و از جمله فارسی دارند و ویدئوهای سخنرانی خود را نیز به نحو گستردهای در شبکههایی مانند یوتیوب منتشر میسازند.
سوال اکنون این است که آیا با خالی کردن صحنه از اندیشمندان و متفکران ایرانی میتوان در برابر این افراد صدای مردم ایران و اسلام خالی از تعصبات و انحرافات را به گوش دیگران رساند؟
علاقه مندی ها (Bookmarks)