مجموعه علوم تربیتی 2
این مجموعه شامل(مشاوره و راهنمایی، روانشناسی کودکان استثنایی، روانشناسی تربیتی، مشاوره مدرسهای، شغلی، خانوادهای، توانبخشی)
*رشته مشاوره و راهنمایی
یکی از رشتههای گروه علوم انسانی است که جنبه کاربردی دارد و دروس آن بیشتر در زمینه رشد، ابعاد مختلف شخصیت آدمی و پیشگیری از مشکلات و اختلالات بخصوص مشکلات دانشآموزان و نوجوانان میباشد.
کارشناس مشاوره عمدتاً به یاری خود فرد، مشکل او را حل میکند. به عبارت دیگر به مراجعه کننده کمک میکند تا تفکر، احساسات، اندیشه و یا تصمیمگیری خود را تغییر داده تا در نهایت بتواند نوع رابطه خود را با دنیای اطرافش تغییر دهد، اما یک مددکار با تأثیر بر روی دنیای بیرون فرد، مشکل مراجعه کننده را حل میکند. برای مثال به یاری خانواده، محیط کار و یا نهادهای مختلف موجود در کشور، مشکلات خانوادگی، اقتصادی و یا کاری مراجعه کننده را حل میکند.
دانشجو این رشته نیازمند کسب توانمندیهای آشنایی با روانشناسی تعلیم و تربیت، آگاه بودن از مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی است تا بتواند مراجعهکنندگان خود را که از اقشار مختلف جامعه و دارای مشکلات متنوعی هستند بهخوبی راهنمایی کند و باید در درسهای ریاضی خصوصاً آمار و زبان انگلیسی قوی باشد.
خوب گوشدادن و خوب سخن گفتن دو ویژگی مهم و ضروری برای دانشجوی رشته مشاوره است چون یک مشاور باید بتواند با صبر و بردباری و آرامش درونی خود فضای مناسبی برای مراجعه کننده ایجاد کند و به او اجازه دهد که خود را تخلیه کرده و دغدغههای ذهنی خویش را بیان کند و سپس با کلامی گویا و فصیح او را راهنمایی نماید.
دانشجو مشاوره از یک سو باید شخصیتی متعادل داشته باشد تا بتواند بر دیگران تأثیر گذاشته و به درستی آنها را راهنمایی کند و از سوی دیگر اهل تحقیق و پژوهش باشد تا علل مشکلات و بحرانهای موجود در جامعه را ریشهیابی کند.
مشاوره در اصل یعنی پیشگیری و پیشگیری یعنی اینکه به افراد آموزش داده شود که چه کنند تا دچار بحرانهای روحی نگردند و راه پیشرفت و تکامل را راحت تر و سریع تر طی نمایند.
روانشناسی یک علم تحقیقاتی است اما مشاوره بیشتر جنبه کاربردی دارد که از تحقیقات و دادههای روانشناسی برای حل مشکلات مردم یاری میگیرد. همچنین موضوع روانشناسی (روانشناسی بالینی) افرادی است که دچار اختلالات روحی و روانی شدهاند، یعنی در این علم بیماران روحی و روانی مورد مطالعه قرار میگیرند اما در مشاوره سخن از مردم عادی است که با بحرانهای روحی روبرو هستند.
* مشاوره مدرسه( تحصیلی):
مشاوره مدرسهای به دانش آموز در انتخاب رشتهی تحصیلی، مواد درسی، یا حل مشکلات تحصیلی کمک میکند. و برخی از اهداف این رشته راهنمایی دانش آموزان در امر آموزش و کسب عادتهای صحیح در مطالعه، کمک به دانش آموزان در ارزیابی صحیح علایق، استعدادها و تواناییهای خود به منظور طرحریزیهای تحصیلی، کشف علل مشکلات تحصیلی دانش آموزان و کمک به آنان در رفع آنها، کمک به معلمان در انطباقدادن روشهای تدریس خود با نیازمندیها و استعدادهای فردی دانش آموزان و .... میباشد.
مشاوره شغلی:
مشاوره و راهنمایی شغلی جریانی پیوسته و مداوم است که نگاهی آیندهگرا داشته و با طرحریزی، آمادگی و سازش فرد با شغل انتخابی، سروکار دارد. در واقع فراگردی دو سویه است که از یک سو بر تمام جنبههای شخصیت و شناسایی کامل فرد تأکید دارد، و از سوی دیگر بر اطلاعات حداکثری از مشاغل، فرصتهای شغلی موجود و سایر امکانات شغلی و استخدامی نظر دارد.
نهایتاً به فرد این امکان را میدهد که پس از آگاهی از رغبتها و استعدادهای فردی و بررسی فرصتهای شغلی موجود آگاهانه انتخاب شغل نماید. در واقع «راهنمایی شغلی» مصاحبهی اولیهای است که با توانسنجی و شخصیتشناسی از مراجع و انطباق با شرایط حاکم بر فرصتهای شغلی موجود، فرد را در انتخاب شغل صحیح و متناسب راهنمایی میکند. «مشاورهی شغلی» فراگیر و پیوسته است و نقش اساسی آن پس از راهنمایی اولیه و انتخاب شغل توسط فرد آغاز میشود.
مشاوره خانواده:
هدف این رشته بینش و بصیرت دادن به مراجع یا مراجعان است تا مشکل خود را با آگاهی بررسی کنند و دربارهی آن به تصمیمگیری بپردازند. و به مسائلی مانند: عدم هماهنگی خصوصیات اخلاق، دخالت خویشاوندان در زندگی داخلی، نداشتن مسکن مستقل، مشکلات زناشویی و عدم هماهنگی در پرورش فرزندان میپردازد.
مشاوره توانبخشی:
مشاوره توان بخشی ویژه معلولین جسمی مانند نابینایان، ناشنوایان، افراد فلج و غیره است. مشاوره در جهت درمان، تربیت، ایجاد اعتماد به نفس در معلولین، بهرهگیری هر چه بیشتر آنها از نیروها و استعدادهای بالقوه خودشان است. در برخی از مؤسسات تا حدودی مشاوره با معلولین ذهنی و بیماران روانی سر وکار دارد.
* رشته روانشناسی کودکان استثنایی :
شاخهای از دانش روانشناسی است که به تعریف کلیه مسایل مربوط به کودکان استثنایی از گستره کودکان تیزهوش تا کودکان عقبمانده ذهنی، کودکان نابینا و کم بینا، کودکان ناشنوا و کم شنوا، کودکان دارای ناتوانیهای تکلمی و کودکان دارای ناتوانیهای حرکتی و ذهنی و تمامی امور و تعاریف مربوط به پیشگیری و شناخت و آموزش این کودکان میپردازد.
* رشته روانشناسی تربیتی:
یکی از مهمترین رشتههایی است که به بحث و بررسی پیشرفتهای درسی و نارساییهای تحصیلی یاد گیرندگان میپردازد و هدف آن کمک به دست اندرکاران تربیت در برخورد درست با مسائل آموزشی و تربیتی است.
روانشناسی تربیتی نقش کارسازی در شناخت شاگردان، تربیت معلمان و طرح و اجرای برنامههای آموزشی و پرورشی به عهده دارد. تدوین و طرحریزی محتوای درسی سالهای مختلف تحصیلی بر پایه اصول و کشفیات روانشناسی تربیتی، آشناسازی معلمان با شیوههای تدریس نوین که حاصل پژوهشهای روانشناسی تربیتی است و کاربست دیگر یافتههای تربیتی در شرایط آموزشگاهی به بهبود عملکرد یادگیرندگان و در نتیجه رسیدن به اهداف جزئی و کلی تربیتی در سطح فردی و جامعه خواهد شد.
علاقه مندی ها (Bookmarks)