علوم تربیتی1
این مجموعه شامل(مدیریت آموزشی، برنامهریزی آموزشی، برنامهریزی درسی، تکنولوژی آموزشی، مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی، تحقیقات آموزشی، آموزش بزرگسالان، تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش)
انسان موجودی اجتماعی است و علاوه بر تعلق به خانواده خود، با انسانهای دیگر نیز معاشرت دارد، لازم است با ایجاد یک سیستم آموزش و پرورش مطابق با شرایط وی و جامعهای که در آن زندگی میکند، او را برای ورود به جامعه آماده کرد و مطالب مورد نیاز را به وی آموزش داد تا بتواند زندگی بهتری داشته باشد و بهتر بتواند از موقعیتها و امکاناتی که در اختیار دارد استفاده کند.
با توجه به پیشرفت علوم و فناوری، باید روشهای آموزش و تعلیم و تربیت نیز همراه با این تحولات توسعه یابد. نیاز انسان نیز به تعلیم و تربیت مختص زمان و مقطع خاصی از زندگی او نیست و او همواره نیازمند ارتقای دانش و معلومات خود است.
* مدیریت آموزشی
هدف این گرایش تربیت نیروی انسانی متعهد و کاردان در زمینه مدیریت آموزشی در سطوح مختلف آموزشی در کشور و برآوردن نیازهای آموزشی وزارتخانهها و مراکز و مؤسسات آموزشی و دانشگاهها بر اساس ارزشهای اسلامی و اصول مدیریت است. یک مدیر آموزشی باید از ویژگیهای مختلف همانند قدرت برنامهریزی، روابط انسانی خوب، درک و اجرای اصول صحیح مدیریت آموزشی برخوردار باشد تا بتواند در رابطه با مسائل و مشکلات آموزشی حوزه فعالیت خود قدرت تشخیص و تصمیمگیری داشته باشد.
* برنامهریزی آموزشی و برنامهریزی درسی
هدف از ایجاد دوره کارشناسی ارشد برنامهریزی آموزشی و برنامهریزی درسی عبارت است از:
1- تربیت مدرسان متعهد و متخصص که بتوانند در آینده عهدهدار تدریس، تحقیق و تربیت نیروی انسانی لازم در این رشته مهم علمی باشند.
2- تقویت قدرت تفکر منطقی و انتقادی دانشجویان جهت بررسی و تجزیه و تحلیل برنامههای آموزشی و درسی مدارس کشور.
3- تربیت افرادی که قادر باشند بررسی تطبیقی روی برنامهها، طرحها و الگوهای متداول و پیشرفتهای که در سایر کشورها با موفقیت طراحی و اجرا شده را انجام داده و پیشنهادات لازم را در جهت تطبیق این طرحها با برنامهها با توجه به خصوصیات آموزشی، عقیدتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی افراد جامعه امروز کشور باشند، ارائه دهند.
4- تربیت افراد متخصص در زمینههای برنامهریزی آموزشی و برنامهریزی درسی با توجه به ویژگیها و نیازهای فردی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه امروز
* تکنولوژی آموزشی
تکنولوژی آموزشی عبارتست از آگاهی و مهارتهای علمی که شامل روشهای سیستماتیک طراحی، اجرا و ارزشیابی فرآیند تدریس و یادگیری بر مبنای اهداف مشخص و بر اساس پژوهش در یادگیری و ارتباط انسانی و بهکارگیری ترکیبی از منابع انسانی و مادی برای ایجاد یادگیری عمیق و پایدار.
این تعریف بر این اصل دلالت میکند که برای امر آموزش و پرورش، طراحی سیستماتیک و استفاده ماهرانه و عقلانی از مواد و وسایل آموزشی، شرط اساسی و اولیه است. بنابراین بر خلاف تصور عامه، تکنولوژی آموزشی صرفاً در وسایل و تجهیزات خلاصه نمیشود، بلکه یک نگرش تازه و به نوعی فلسفه تعلیم و تربیت است که با استفاده از اصول روانشناسی و بهرهگیری از علم برنامهریزی آموزشی و طراحی دقیق مبتنی بر هدفهای مشخص و بالاخره با در نظر گرفتن توأم منابع و امکانات انسانی و مادی بهترین روش استفاده از وسایل آموزشی را در جهت تغییر رفتار فراگیران عرضه میکند.
* مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی
در طی چندین سال گذشته مدیریت دانش از طریق پیشرفتها و دیدگاههای جدید از نسلی به نسل دیگر تغییر یافته است. نظامهایی در جهت سنجش دانش، سرمایه ذهنی و دیگر داراییهای علمی یک کشور از اهداف اصلی این رشته تحصیلی است. در این راستا استفاده از فنآوریهای مدرن برای انتقال دانش عینی از ابزارهای این رشته تحصیلی است به این معنی که علاوه بر خلق دانش به اشاعه و استفاده اطلاعات اهمیت زیاد میدهد. آموزش از راه دور یا دانشگاه مجازی نمونهای از تولیدات این رشته تحصیلی است.
* تحقیقات آموزشی
هدف از تحصیل در این رشته تربیت کارشناسانی است که نتایج تحقیق در تاریخ آموزش و پرورش و الگوها و روشهای تدریس متفاوت در کشورهای گوناگون را نحوه تعلیم و تربیت کودکان در مدارس را وسیلهای در راستای تدوین و خلق الگوها و سبکهای نوین آموزشی در نظام علمی کشور قرار میدهد.
* تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش
فلسفه آموزش و پرورش یکی از دانشهای میان رشتهای است که با دو قلمرو فلسفه و آموزش و پرورش در ارتباط است و تحصیل در آن نیز مستلزم اطلاع قبلی از مبانی و مباحث فلسفه از یک سو و دانستن مبانی دانش آموزش و پرورش از سوی دیگر است در ایران تا آغاز دهه 1340، این رشته، دانش مستقلی تلقی نمیشد ولی از این دوره به بعد رفته رفته کتابهای هر چند متعدد ترجمه و تالیف شد.
از یک سوء فلسفه آموزش و پرورش عبارت است از آشنایی با نظریات تربیتی موجود در مکتبهای اصلی و بزرگ فلسفی و از سویی دیگر تربیت انسان را باید هدف و مقصدی باشد که جوامع را بر آن میدارد تا به طرح و سازمان بخشیدن سازمان آموزش و پرورش برآیند. به هر کدام از دو سوی امر بنگریم، فلسفه آموزش و پرورش را باید «حکمت تربیت» بنامیم و مقصود از آن راهگشایی خردمندانه در عمل تربیتی است.
* آموزش بزرگسالان
وضعیت آموزش در آغاز قرن بیستم دلیلی است برای اهمیت بیش از پیش این رشته دانشگاهی. 70% جمعیت بالای 15 سال جهان و 90% جمعیت همین گروه سنی در کشورهای جهان سوم به آموزش و پرورش دسترسی ندارند. بیشتر این جمعیت در کشورهای جهان سوم زندگی میکنند. از سوی دیگر به دلیل وابستگی روزافزون زندگی به علم و دانش و فنآوری و ضرورت همگانی انسان با آن یکی دیگر از ضرورتهای وجود این رشته دانشگاهی است. از دیگر دلایل علاقهمندی کشورها به این رشته تحصیلی میتوان موارد زیر را نام برد:
ضرورت ایجاد فرصت برابر آموزش و پرورش برای همه مردم و در تمام عمر، گسترش آموزش غیررسمی به موازات آموزش رسمی.
از اهداف اصلی این رشته تحصیلی میتوان به: تدارک یک نظام آموزشی فراگیر برای بازماندگان از تحصیل، علاقهمندان به بازگشت مجدد به تحصیل در کلیه سطوح، پایهگذاری جامعه در حال یادگیری، مبارزه با بیسوادی اشاره نمود.
علاقه مندی ها (Bookmarks)