سلام منم با موضوع 2 موافقم.گروهی باید کار کنم؟
سلام منم با موضوع 2 موافقم.گروهی باید کار کنم؟
تا کنون :
موضوع اول : جناب دبستان و جناب عبد الله 91 و آقای ashegh - shohada
موضوع دوم : خانم پرنیان 80 و simin 69 و zoh-reh و جناب شوماخر
تا 18 مهرماه فرصت دارید آقایان و خانم های محترم .
ویرایش توسط "VICTOR" : 1st October 2013 در ساعت 10:03 AM
دوستان تنها 10 روز دیګر فرصت دارید !
بسم الله الرحمن الرحیم
شفاعت در اصطلاح: (آیا شفاعت به همه می رسد؟)
شخصی که به شفیع متوسل می شود، در حقیقت نیروی خودش را به تنهایی برای رسیدن به هدف کافی نمی بیند؛ لذا نیروی خود را که آمیزه ای از ایمان، تقوا و عمل صالح است به نیروی شفیع پیوند می دهدو در نتیجه، به آنچه می خواهد نایل می شود و از قهر خداوند، نجات می یابد.
آیات قرآنی دربارۀ شفاعت:
آیات قرآن، دربارۀ شفاعت به چهار دسته تقسیم می شود:
الف)- آیاتی که به طور مطلق شفاعت را نفی میکنند:
1. «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَنفِقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَ يَوْمٌ لاَّ بَيْعٌ فِيهِ وَلاَ خُلَّةٌ وَلاَ شَفَاعَةٌ وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ»{بقره، 254}
2. «وَاتَّقُواْ يَوْمًا لاَّ تَجْزِي نَفْسٌ عَن نَّفْسٍ شَيْئًا وَلاَ يُقْبَلُ مِنْهَا شَفَاعَةٌ وَلاَ يُؤْخَذُ مِنْهَا عَدْلٌ وَلاَ هُمْ يُنصَرُونَ» {بقره،48}
ب)- آیاتی که شفیع را فقط خدا می داند:
1. «اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ مَا لَكُم مِّن دُونِهِ مِن وَلِيٍّ وَلَا شَفِيعٍ أَفَلَا تَتَذَكَّرُونَ»{سجده آیۀ4}
2. «قُل لِّلَّهِ الشَّفَاعَةُ جَمِيعًا لَّهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ»{زمر،آیۀ44}
ج)- آیاتی که شفاعت را به اذن و فرمانِ خدا مشروط می کند:
1. «مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ»{بقره، آیۀ255}
2. «وَلَا تَنفَعُ الشَّفَاعَةُ عِندَهُ إِلَّا لِمَنْ أَذِنَ لَهُ»{سبأ، آیۀ 23}
د)- آیاتی که برای شفاعت شونده شرایطی را بیان می کند:
1.رضایت و خشنودی خداوند:
«يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَى وَهُم مِّنْ خَشْيَتِهِ مُشْفِقُونَ»{انبیاء آیۀ 28}
2. داشتن عهد و پیمان(منظور از این عهد و پیمان ایمان به خدا و پیامبران است):
«لَا يَمْلِكُونَ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَنِ اتَّخَذَ عِندَ الرَّحْمَنِ عَهْدًا»{مریم،آیۀ 87}
جمع بندی آیات شفاعت:
آیاتی که شفاعت را انکار می کند، شفاعت استقلالی را نفی می نماید؛ یعنی، هیچ کس بدون اجازۀ خداوند و برنامۀ او، قادر به شفاعت از کسی نیست.
اما آیاتی که شفاعت را اثبات می کند، نخست آن را اصالتا برای خدا می داند و به صورت تبعی برای غیر خدا؛ البته به شرط اذن او، یعنی کسانی در قیامت با اذن پروردگار و تحت برنامۀ او، از افرادی شفاعت کرده و موجب نجات آنان از عذاب می شوند.
الهی؛ تشنگی ام را در کسب علم و عملم را در آنچه رضایت توست قرار بده.
آمین
سلام
موضوع همون اول داده شد آقا عبد الله ، کامل نخوندید مثل اینکه !
دوباره توضیحات رو کپی می کنم :
ببینید در زبان عربی هر حرف نشان از یه چیزیه ، من قبلاً اینو یه جا شنیدم ولی یادم رفته البته مطلبی که شنیدم بسیار در قبال تحقیقی که قراره صورت بګیره ناچیز بود .
مثلاً حرف ر اګه درست بګم در زبان عربی نشان از استحکام و استواری بود .
حالا وقتی این حروف در کنار هم یه لغت رو شکل میدهند ، نشان از خیلی چیزها داره که به تفسیر احتیاج داره .
موضوع اینه و اګه سؤالی باشه درخدمتم .
بررسی لغات عربی در قرآن .
الهی؛ تشنگی ام را در کسب علم و عملم را در آنچه رضایت توست قرار بده.
آمین
بَیَّتَ :
از مادۀ باتَ، یَبیتُ، بیتوته و از باب تفعیل بوده و به معنی شب فرا رسید و بر انسان احاطه کرد می باشد اغم از اینکه فرد بخوابد یا بیدار بماند. مهم فراگیر شدن شب بر انسان است سورۀ فرقان آیۀ 64« وَ الَّذِينَ يَبِيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداً وَ قِياماً»، بندگان خدا کسانی هستند که شب آنها را فرا می گیرد در حالی که آنها ایستاده و نشسته و سجده کنان با پروردگارشان مناجات می کنند.
نساء آیۀ 81 ، 108 – یونس آیۀ 50 – نمل آیۀ 49 شب را برای مخاطبان این آیات، زمان اعمال صالح، یا بد آنها، بیان می کند.
حَرَجْ :
به معنی گناه، خطا، تنگی و گرفتگی، و هرگونه ناراحتی شدید می باشد و از آن به اجتماع درختان در هم فرو رفته نام برده می شود که به تناسب معنی لغوی آن در معنای انبوه و متراکم و تنگ به کار رفته است و در قرآن نیز در همین معنای لغوی بکار رفته است (مائده آیۀ 6: خداوند برای شما تنگی و زحمت نمی خواهد) حَرِجْ در معنی نهی از گناه و خطا می باشد (اعراف آیۀ 2: یعنی قرآن کتابی است که بر تو نازل شد و نباید در سینه ات ای پیامبر از آن تنگی یا نهی باشد) نهی، نگرانی از سنگینی رسالت الهی که بر دوش پیامبر نهاده شده است، می باشد.
در سورۀ توبه آیۀ 91 از حرج به گناه تعبیر شده است: بر کسانی مثل مریضان و ضعیفان گناهی نیست که چیزی برای انفاق از جان و مال در راه خدا ندارند.
کلمۀ حَرَجَ در معنی تکلیف و مسئولیت نیز بکار رفته است (سورۀ حج آیۀ 78 : خداوند شما را بر دین خود انتخاب کرد و مسئولیت سنگین و مشقت باری در دین برای شما قرار نداد) و هرگونه تکلیف سخت و مشقت بار و غیرقابل تحمل در دین اسلام در آیۀ 185 بقره نفی شده است (خدا برای شما آسانی می خواهد برای شما سختی نمی خواهد) و این آیه مستند قاعدۀ «لاحَرَج» در فقه اسلام است که بر اساس آن قاعده، تکلیفی که موضوع این قاعده باشد از گردن مکلف ساقط است. مثلا وضو با آب در صورت ضرر به تیمم بدل می شود یا روزه از مطیقین (پیرمردان و پیرزنان) ساقط می شود .... یعنی همۀ قوانین الهی در جائی که با مشقت شدید همراه شود به نوعی ساقط یا تسهیل شده است مگر حکم جهاد در راه خدا به جهت نتایج عالی آن (تأمین عزّت و امنیت جامعۀ اسلامی یا نیل به مقام عظمای شهادت) از این قاعده خارج است.
حِذر:
به معنی بیداری و آماده باش و مراقبت در برابر خطر می باشد و به معنی اسلحه یا وسیلۀ دفاع می باشد.
نمونه:
«یَآأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا خُذُوا حِذرَکُم فَانفِرُوا ثُبَاتٍ أَوِ انفِرُوا جَمِیعًا»{نساء:71}
«ای کسانی که ایمان آورده اید، سلاح خود را برگیرید و گروه گروه یا دسته جمعی(به سوی دشمن) خارج شوید»
یعنی آمادگی خود را حفظ نموده و در میدان جنگ فقط هنگام نماز سلاح را بر زمین بگذارید.
«حِذر» معنی وسیعی دارد و در مقایسه با اسلحه که وسیلۀ جهاد و دفاع است شامل همۀ وسایل دفاعی اعم از مادی و معنوی وسیاسی می شود و مسلمانان باید جهت حفظ جامعۀ اسلامی در حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی ، نظامی، فرهنگی، اجتماعی آن را به کار ببندند و خود را خلع سلاح نکنند و دشمن را به نفوذ در کیان اسلامی ترغیب نکنند.{آیۀ 102 نساء}
پس «حِذر»، در معانی مراقبت و هوشیاری و احتیاط در برابر دشمنان است و در معنی اسلحه نیز به کار می رود.
«حَذَر» به معنی احتراز و دوری از یک امر ترسناک می باشد{منافقون آیۀ 4 ، توبه آیۀ 64} منافقین می ترسند و هر فریادی را علیه خود می پندارند و ترس دارند که مبادا اسرارشان آشکار شود.
و مشتقات این کلمه در قرآن زیاد آمده است «محذور» حذر کردنی (در سورۀ اسراء آیۀ 57)، «حاذِرون» مراقبت کنندگان (در شعراء آیۀ 56)
بازم هست. بسیار زیادن.
الهی؛ تشنگی ام را در کسب علم و عملم را در آنچه رضایت توست قرار بده.
آمین
سلام ، دوستان تا آخر این هفته فرصت دارید مطالب رو ارائه بدید وګرنه دوستانی که قدرت امتیاز بالایی دارند ، جمع می کنم با تمام قدرت بهتون منفی بدند ، این است موظف کردن شماالبته کار درستی نیست ، می دونم خودتون به وقتش مطالب رو ارائه خواهید داد .
در پناه حق![]()
در حال حاضر 2 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 2 مهمان ها)
علاقه مندی ها (Bookmarks)