دوست عزیز، به سایت علمی نخبگان جوان خوش آمدید

مشاهده این پیام به این معنی است که شما در سایت عضو نیستید، لطفا در صورت تمایل جهت عضویت در سایت علمی نخبگان جوان اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که عضو سایت نباشید نمی توانید از تمامی امکانات و خدمات سایت استفاده کنید.
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: چند روش املا گفتن که به شيوه بازي

  1. #1
    دوست آشنا
    رشته تحصیلی
    علوم تربیتی
    نوشته ها
    711
    ارسال تشکر
    1,541
    دریافت تشکر: 4,378
    قدرت امتیاز دهی
    8225
    Array
    دبستان's: تعجب

    پیش فرض چند روش املا گفتن که به شيوه بازي

    استفاده از برگه مچاله شده
    در اين روش کلمات کليدي را روي کاغذ نوشته و پس از مچاله کردن آن را در اختيار دانش آموزان قرار مي دهيم. دانش اموزان پس از خواندن کلمه مورد نظر به گروه هاي ديگر سرکشي مي کنند، تا کلماتي را که شبيه نوشته خودشان هست پيدا کنند و با گروه جديد يک جمله بسازند.


    املاي آبي
    اين روش با استفاده از بطري هاي خالي سس، نوشابه يا قطره چکان و آب قابل اجراست. در اين روش دانش آموزان به حياط مدرسه برده مي شوند. کلماتي را معلم مي گويد و دانش آموزان با آب و فشار بطري کلمه مورد نظر را روي زمين مي نويسد.


    املاي توپي
    کلمات کليدي يا مهم را روي کاغذي نوشته و روي توپي مي چسبانيم. هر بار توپ را به طرف يک دانش آموز پرت مي کنيم، او پس از ديدن کلمه با آن جمله اي مي سازد و آن جمله را به کل کلاس مي گوي.


    کلمه گم شده
    چند کلمه را به صورت صحيح روي تابلو مي نويسيم، به دانش آموزان مي گوييم که به کلمات توجه کنند. يکي از دانش آموزان را از کلاس بيرون مي فرستيم و يکي از کلمات را پاک مي کنيم تا وقتي دانش آموز وارد کلاس شد، حدس بزند کدام کلمه پاک شده است و آن را مجددا بنويسد.


    نوبت کيه؟
    در اين روش بخش هاي هر کلمه و يا ترکيب ها را در کارت هايي نوشته و به دانش آموزان داده مي شود. آموزگار کلمه اي را نام مي برد. هر دانش آموزي که با کارتهايي که در دست دارد و مي تواند کلمه را بسازد بيرون مي آيد. يکي ديگر از دانش آموزان به صورت انتخابي يا داوطلب آن کلمه را روي تخته کلاس مي نويسد.


    اسم - فاميل
    اين همان بازي قديمي است، با اين تفاوت که ستون ها کمتر است. در ضمن صداي اول کلمه مورد نظر چاپ شده است.


    املاي مشارکتي
    در اين روش املاگويي بايد هر گروه يک جمله را آماده مي کند و به ترتيب براي کليه دانش آموزان کلاس ديکته مي کند. بايد به اين نکته توجه داشت که، در هر گروه يکي از اعضا جمله را مي گويدو ديگر اعضا مي نويسند. يکي از اعضا نيز مي تواند به عنوان ناظر درست نويسي جمله گروه را کنترل کند.


    روش مسابقه اي
    املا به روش مسابقه اي روش ديگري از نحوه املا گفتن به شمار مي رود. در اين روش چند دانش آموز تقريبا هم سطح انتخاب مي شود. ابتدا تخته کلاس را به دو يا سه قسمت تقسيم مي کنيم و سپس کلمه يا جمله اي توسط معلم گفته مي شود.


    املاي جاي خالي
    اين روش به دو صورت حذف کامل کلمه يا حذف بخشي از کلمه به صورت حروف قابل اجراست، بدين صرت که در يک متن از پيش تهيه شده بعضي از کلمات يا حروف را جا مي اندازيم، سپس از روي متن براي کلاس مي خوانيم و حتي کلمه اي هم که جا افتاده است توسط معلم قرائت مي شود. دانش آموزان پس از شنيدن کلمه جاي خالي را پر مي کنند.


    املاي تصويري
    الف) تصاوير نيمه مجسم: دانش آموزان بايد واژه ها متناسب با هر تصوير را زير آن بنويسند.

    ب) اجسام مجسم: تعدادي از وسايلي که دانش آموزان نوشتن کامل ان را آموخته اند روي ميز مي چينيم، تا دانش آموزان به صورت فردي يا با مشورت هم و به صورت گروهي املاي آن وسايل را بنويسند.


    املاي مشورتي
    در اين روش اعضاي گروه در ساخت جمله و يا متن کامل املا شرکت فعال دارند. مي توانيم کلماتي را در اختيار گروه ها گذاشته تا با هم فکري جمله هاي معني دار و کامل بسازند.


    استفاده از خميرهاي بازي در ديکته
    هر گروه از دانش آموزان حروف يا کلمه اي را با خمير بازي درست مي کنند و در معرض ديد ديگر گروه ها قرار مي دهند.

    املاي صوتي
    در اين روش متن املا از شب قبل توسط معلم روي نوار کاست ضبط مي شود. موقع املاء اين نوار در کلاس پخش مي شود تا کودک متن را بنويسد. نکته اي که در اين جا قابل ذکر است، متن ضبط شده نبايد سريع و بدون تکرار باشد. همچنين براي تنوع بيشتر مي توان از صداي فرد ديگري براي انجام اين کار کمک گرفت.

    استفاده از هر کدام از روش هاي املا گويي در بالا بستگي به تعداد دانش آموزان، سن دانش آموزان و عوامل ديگري وابسته است

    یه رفــــــــیق دارم ; "اسمش خــــــــداس" بحثــــــــسش از همه جداس تــــــــا اون پشتــــــمه بیخیال مخاطب خــــــــاص ...!

  2. 4 کاربر از پست مفید دبستان سپاس کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. استفاده از نانوذرات نقره براي به‌دام اندازي جيوه
    توسط شه پری در انجمن خواص نانو مواد
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 3rd April 2012, 10:59 AM
  2. خبر: شبيه‌سازي رايانه‌يي جهان در 240 ميليون سال
    توسط Easy Bug در انجمن مقالات نجوم
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 2nd January 2012, 01:06 PM
  3. ساختار نيروگاه هاي اتمي جهان و غني سازي اورانيوم
    توسط *مینا* در انجمن شیمی کاربردی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 6th November 2009, 12:30 PM
  4. خبر: تراكتورسازي 20 ميليون جريمه شد
    توسط m.g.s.t.r در انجمن اخبار دنیای فوتبال
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: 22nd September 2009, 11:17 AM
  5. آموزشی: ميوه ها و سبزي ها در رژيم غذايي
    توسط ریپورتر در انجمن تغذیه
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 30th March 2009, 05:55 PM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •