رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن گفت: در کشور ما عمر قطعات بتن از 5 تا 10 سال تجاوز نمیکند. در حالی که این قطعات در دنیا بیش از 500 تا هزار سال دوام دارند بتن از جمله مصالح ساختمانی است که در چند سال اخیر به دلیل میزان بالای اهمیت آن در فرآیند ساخت و ساز مشمول استاندارد اجباری شده است. اما اینکه این استاندارد تا چه حد اجرا میشود به اعتقاد بسیاری از دستاندرکاران این حوزه رضایتبخش نیست.
دکتر «قاسم حیدرینژاد» رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن در خصوص وضعیت بتن در کشور گفت: «بتن به عنوان پرمصرفترین مصالح ساختمانی در کشور به صورت گستردهای استفاده میشود و به همین دلیل حضور دستگاههای نظارتی باید در آن جدیتر باشد.»
وی افزود: «البته موسسه استاندارد برای اعمال این استاندارد تلاش میکند اما به دلیل گسترده بودن حوزه توزیع و استفاده از بتن این نظارت پررنگ و محسوس نیست.»
حیدرینژاد با بیان اینکه در کشور ما سالانه حدود 80 میلیون مترمکعب بتن مصرف میشود، گفت: «تولید سیمان در رابطه با تهیه بتن کافی است و در حوزه تولید سیمان تقریبا به مرز خودکفایی رسیده ایم. گر چه این موضوع در مواقعی که اندکی افزایش و کاهش این محصول به وجود میآید، منجر به شکل گرفتن بازار سیاه سیمان میشود.»
رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با بیان اینکه تولید سیمان به دلیل استفاده فراوان از انرژی و آلوده کردن محیطزیست، گران تمام میشود، گفت: «متاسفانه سیمان در کشور ما به شکل نامناسب مصرف میشود و مردم گاه برای کارهای بیارزش از سیمان استفاده می کنند.»
وی افزود: «با استفاده از پوزولان ها یا افزودنیهای پرحجم _ که تا میزان 70 درصد میتوان به بتن اضافه کرد _ باید مصرف سیمان را پایین آورد.»
حیدرینژاد گفت: «در کشور ما عرف است که با مصرف سیمان بیشتر در بتن سعی در مقاوم کردن محصول دارند. در حالی که در دنیا برای این منظور از نسبتهای استاندارد بهره میگیرند.»
وی با اشاره به اینکه امروز در دنیا علاوه بر مقاومت بر دوام بتن هم بسیار تاکید دارند، گفت: «به طور مثال جداول بتنی کنار خیابان را در نظر بگیرید. در کشور ما به دلیل عمر کوتاه این جدول ها، دایم در حال تعویض آن هستند. عمرقطعات بتنی در کشور ما حدود 5 تا 10 سال است، در حالی که عمر مفید یک سازه بتنی در دنیا بین 500 تا هزار سال است.»
حیدرینژاد، با بیان اینکه 2 تا 3 مشکل فرعی بتن در حال حاضر در کشور ما تبدیل به مشکل اصلی شده است، گفت: «تهیه بتن در کارخانهای باید صورت گیرد که امکانات و نیروی کار ماهر در اختیار داشته باشد. ضمن اینکه استفاده از سیمان تیپهای مختلف در آماده کردن بتن هم از جمله آن موارد فرعی است که به دلیل رعایت نشدن محصول غیراستاندارد میشود.»
حمل بتن آماده از مراکز تولید به پای کار هم از مشکلات عمده این صنعت محسوب میشود. از آنجایی که کارخانههای فراوری بتن دور از شهر قرار میگیرند سیستم حمل و نقل بتن و رعایت استاندارد در ماشینآلات حمل و نقل از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است.
حیدری نژاد در این خصوص می گوید: «اما متاسفانه به همین دلایل بتن بعد از رسیدن به مقصد از حالت استاندارد خارج می شود و کمی سفتتر میشود. در این مواقع کارگران ساختمانی به بتن آب اضافه می کنند که این کار از نظر ظاهری بتن را به شکل اولیهاش برمیگرداند، اما بتن از حالت استاندارد خارج می شود و کیفیت خود را از دست می دهد.»
رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با اشاره به تاثیر نیروی کار ماهر در صنعت بتن در توصیف وضعیت کشور به لحاظ رعایت موازین و استانداردهای علمی در تولید بتن آماده گفت: « در رابطه با صنعت بتن آماده در مرحله گذار قرار داریم. یعنی از خواب بیدار شدهایم اما کاملا هوشیار نیستیم.به همین دلیل هیچ آمار و ارقامی در مورد میزان تولید و استفاده استاندارد و غیراستاندارد هم در این صنعت در دست ما نیست.»
وی با بیان اینکه مسولان از وضع موجود صنعت بتن در کشور راضی و خشنود نیستند، گفت: « فکر میکنم ظرف یک دوره 3 تا 5 ساله وضعیت بتن بهتر از حال حاضر شود. چون حرکتهای مثبتی در این زمینه شکل گرفته است.»
وی برگزاری روز بتن را یکی از حرکتهای مثبت در این خصوص دانست و گفت: «این همایش در راستای آمادهسازی نیروهای جوان متخصص و تشویق شرکتهای موفق در تولید بتن میتواند در درازمدت تاثیرگذار باشد.»
منبع:پایگاه اطلاع رسانی شهرسازی و معمار
علاقه مندی ها (Bookmarks)