معماري روم در دوره امپراتوري
دوره جمهوري با قتل ژوليوس سزار به دست سناتورها به پايان رسيد ،و پس از او اوكتاويانوس با شكست سردار معروف روم مارك آنتوني و متحدش كلئوپاترا به آشوبهاي داخلي كه در حدود يك قرن طول كشيد خاتمه داد، به عنوان نخستين امپراتور روم با لقب اگستوس فرمانرواي قلمرو عظيم روم گرديد. دوره 150 ساله امپراتوري توام با صلح و آرامش بود ، و همين امر موجب گرديد كه روم به اوج اعتلاي خود برسد. در اين دوره طرحهاي بزرگ و بلند پروازانه بيش از هر دوره ديگري رايج گرديد. روميها با استفاده از دوران صلح و ثبات اجتماعي توانستند مناطق تحت سيطره و قلمرو خود را بيش از هر زمان تحت تاثير قرار دهند و برنامه ريزي و شهر سازي بسيار موفق تري نسبت به گذشته در شهرهاي روم پديد آورند. شهر ها گسترش و رشد يافتند و همين امر موجب گرديد خانه هاي ويلايي در اطراف شهر ها ساخته شوند و در عوض در شهر ها ساختن بناهاي چند طبقه بصورت بلوكهاي آپارتماني متداول گرديد كه اكثر جمعيت شهر رم در اين آپارتمانها زندگي مي كردند. خانه هايي كه در شهر هاي رومي ساخته شد عبارت بودند از :
1- دوموس:
يا سراي رومي خانه اي اعياني براي سكونت يك خانواده كه بر اساس سنت ايتاليا ساخته مي شد. علامت مشخصه آن دهليز سرگشاده يا نوعي حوضخانه است كه داخل و ورودي مستطيل شكلي در مركز بنا بدون سقف بود و در اطراف آن اتاقهاي ديگر خانه قرار داشت كه اين خانه روستايي آتروريايي ها بود كه روميها آنرا شهري ساز كردند.
2- دستگاه عمارت:
اين نوع كه محقر تر و بي تجمل تر از سراي رومي است ، ساختمان عمومي براي اقامت مردم بوده كه مسلماً از همان آغاز پيدايش نياز مسكوني عمومي پيشقدم واقعي آپارتمان هاي امروزي است. اين ساختمانها در اطراف حياطي مركزي به صورت چند طبقه كه داراي مغازه و ميخانه هايي رو به خيابان بوده احداث مي گرديده و در چنين خانه هايي اجازه نشيني مرسوم بوده است.
سفر با بالن بر فراز رم

منظره*ای از رم هنگام شب
3- ويلا:
نوعي از خانه بوده كه افراد متشخص در آنها زندگي مي كردند . همانطوريكه قبلا اشاره شد ساختن بناهايي عظيم نمايانگر روحيه رومي بود و در تمام بناهاي تحت قلمرو امپراتوري داراي چنين مشخصه اي بودند.
در اين دوره با استفاده از ثبات سياسي و اجتماعي و همچنين استفاده از نيرو و ثروت و تجربه غني ملل تابعه امپراطوري بناهاي عمومي و بزرگي ساخته شدند كه در نوع خود كم نظيرند و از جمله آنها مي توان به آمفي تئاترها اشاره نمود ،كه در حقيقت شكل تكامل يافته تر نيم دايره يوناني است.
كولوسئوم (آمفي تئاتر فلاويوس): اين ساختمان از نظر شيوه هاي معماري ويژگيهاي ساختمانهاي رومي را دارد و يكي از باشكوه ترين و بزرگترين آمفي تئاتر هاي رومي است كه هنوز هم در ميان شهر رم پابرجاست . اين ساختمان در سال 80 ميلادي ساخته شده است. نمايش خانه بناي سرگشاده اي كه براي انواع ورزشها و مسابقات بوده است. در اين مجموعه بزرگ امپراطوري رم شاهد فجيع ترين جنايات به شكل نمايش كشتار بردگان و مسيحيان بوده است. نبردهاي خونين گلادياتورها بر سر مرگ و زندگي يكي از سرگرمي هاي روزمره امپراتوران و اشراف رومي بوده است. اين نمايش خانه گنجايش بيش از 50 هزار نفر را داشته است.
اين بناي بزرگ داراي پلاني بيضي شكل است كه قطر بزرگ آن 190 متر و قطر كوچك 165 متر و ارتفاع 48 متر است. در بنا هم تاق گهواره اي عادي و هم تاقي مختلط به نام متقاطع كه از تداخل دو تاق گهواره اي با زاويه قائمه تشكيل مي يابد به كار رفته است. در ميان عناصر عمودي و افقي يعني چوب بستي از ستونهاي ديوار كه رديفهاي بيشماري از قوسها (درگاههاي قوس دار) را درميان گرفته اند، تعادل دلپذيري سوار شده اند(دوريك ،ايونيك و كورنتي). توجه و دقت به ستونها تقليل تدريجي تناسب ستونها به زحمت قابل تشخيص است، زيرا سه نوع ستون ياد شده در اقتباسي كه روميان از آنها به عمل آورده اند ، تقريباً شبيه يكديگرند. نماي آن از سنگ ساخته شده و بلوكهاي سنگ تراشيده را بدون استفاده از ملاط برهم قرار داده و براي اتصال سنگها از بستهاي فلزي استفاده كرده اند. قوسها ،تاقهاي آن و نيز استعمال ساروج مخلوط با خرده سنگ به روميان اجازه داد كه فضاهايي بزرگ پديد آورند.
در زير ميدان فضاهايي جهت نگهداري قفسهاي حيوانات درنده و گلادياتورها وجود داشته و شبكه راهرو هاي پيچيده اي نيز به شكل شعاعي و با تاقهاي قوسي بتوني در زير تريبونها واقع بوده است كه در حقيقت استراكچر اين تريبونها بوده است.
معبد پانتئون:
يكي از ساختمانهاي بزرگ شناخته شده در تاريخ معماري ،معبد پانتئون است كه در سال 118 م .و در زمان امپراطورآدريانوس ساخته شد.
اين بنا با پلان دايره اي و بدنه اي استوانه اي شكل نمونه اي بارز از تحول معماري رومي در استفاده از گنبد و قوس است. گنبدي به شكل نيمكره بر روي بدنه استوانه اي شكل قرار گرفته است كه ارتفاع آن 43 متر و ضخامت گنبد 6 متر در قسمت پايين و در راس اين ضخامت به 40/1 متر مي رسد. در راس گنبد منفذي تعبيه گرديده كه 9 متر قطر دارد و از طريق نور به داخل معبد مي رسد. ديوارهاضخيم هستند و براي سبك كردن حجم آنها ، در بدنه ديوارها پستوهايي به فرم نيم دايره و مستطيل شكل يك در ميان ايجاد شده است. ضخامت اين ديواردر پي 7 متر است كه در حدود 50/4 متر هم از زمين پي دارد.
در بخش جلوي اين معبد يك رواق مستطيل به شكل رواقهاي معابد يوناني قرار دارد كه با سبك هشت تايي و با ستونهاي عظيم بسيار بلند كورنتي به بدنه استوانه اي معبد متصل است. ظاهراً بخش پشت معبد نخست به ساختمان يك باسيليكا ارتباط داشته است. كه در قسمت جلوي رواق هم يك حياط ستون بندي شده قرار داشته است.
پس از ورود به داخل معبد با يك فضاي بزرگ روبرو مي شويم كه يكپارچگي و انسجام اين فضا بيننده را محصور مي كند. در معماري مصر و بين النهرين هر آنچه كه مي بينيم ديوار است كه جرم فضا را اشغال كرده اند و به عبارتي فضاها به عنوان عناصر كم ارزش در رده دوم هستند. در حاليكه در پانتئون ديوارهاي ضخيم مانعي در پيوستگي فضاي دروني معبد به وجود نياورده است و اين نشانه خلاقيت هنري روميان در ايجاد فضاهاي وسيع با استفاده از تكنيك گنبد و قوس در ساختمانها بوده است.

تاق نصرت کنستانتین: این تاق نصرت در میان تمام تاق*نصرت*های روم باستان از همه بزرگ*تر است. در سال ۳۱۵ میلادی به یادبود پیروزی در نبرد Ponte milvio بنا شد.
بازمانده معبد «ساتورن» در کنار جاده*ی مقدس Foro romano (شهر باستانی رم)

هنر مدرن در میان بقایای شهر باستانی رم
علاقه مندی ها (Bookmarks)