مرسدسبنز نخستین گیربکس 9 سرعته اتوماتیک خود را معرفی کرد
مرسدسبنز نخستین گیربکس 9 سرعته اتوماتیک خود را به عنوان جانشینی برای مدلهای 7 سرعته فعلی معرفی کرد. هدف اصلی مرسدسبنز از معرفی این گیربکس جدید، کاهش مصرف سوخت عنوان شده است اما فراتر از آن مرسدسبنز قصد دارد در نبردی که بر سر تعداد دندهها در گیربکسهای اتوماتیک آغاز شده است از سایرین عقب نیفتد و به همین دلیل نخستین گیربکس 9 سرعته با مبدل گشتاور را به تولید انبوه رسانده است.
افزایش شمار دندهها در گیربکس اتوماتیک به معنی فاصله کمتر میان ضرایب دندهها است و به این ترتیب مصرف سوخت خودرو کاهش پیدا میکند ضمن آنکه خودرو در زمان کروز میتواند با کمترین دور موتور حرکت کند که این مسأله نیز به میزان قابل توجهی بر مصرف سوخت خودرو در محیطهای واقعی تاثیرگذار است.
به عنوان نمونه این مرسدسبنز در زمان حرکت با سرعت 120 کیلومتر در ساعت در دنده 9 دور موتوری برابر با 1350 خواهد داشت.
از سوی دیگر این گیربکس جدید بیصداتر از گیربکس قبلی است ضمن آنکه افزایش شمار دندهها باعث میشود در زمان تعویض دنده سرنشینان ضربه بسیار کمتری را احساس کند.
به علاوه با وجود افزایش دو دنده در گیربکس، وزن این گیربکس جدید کمتر شده است و ابعاد آن نسبت به نسل قبلی تغییری پیدا نکرده است. مهندسان دایملر، برای استفادههای آینده از این گیربکس آن را به گونهای طراحی کردهاند که میتواند تا 1000 نیوتنمتر گشتاور را تحمل کند که برای خودروهای سوپراسپرت این شرکت هم کافی است.
یکی از مهمترین خصوصیات این گیربکس، قابلیت تعویض چند تایی دندهها در حالت دنده مستقیم و معکوس است و این مسأله میتواند قابلیتهای اسپرت این گیربکس را افزایش دهد.
این گیربکس برای نصب بر روی خودروهای دیفرانسیل عقب، چهارچرخ متحرک و هیبرید مناسب است ضمن آنکه قابلیت Start/Stop هم بر روی آن به طور پیش فرض تعبیه شده است.
مرسدسبنز به مرور این گیربکس را بر روی کلیه کلاسهای رده بالای خود نصب خواهد کرد اما در حال حاضر E کلاس از آن بهرهمند خواهد شد.
دنیای خودرو
علاقه مندی ها (Bookmarks)