همیشه حرف، کلمه و جمله است که گفتار و نوشتار را می سازند، اما نوشتار در هر رسانه ای که ارائه شود (اعم از روزنامه، کتاب، وبلاگ و …) بدون همراهی مدیا ناقص و خستهکننده است. گاهی اوقات حتی میتوان پیام نوشتار را بدون حضور مدیا، گنگ و ناقص دانست.
در وبلاگ به راحتی امکان استفاده از عکس، فیلم و حتی صدا را دارید. اثر گذاری مدیا در این رسانه به اندازهای است که حتی خود مدیا تبدیل به رسانه شده و باعث خلق فتوبلاگ، پادکست و ویدیوکست شده است.
عکس:
بیشترین مدیایی که در وبلاگ مورد استفاده قرار میگیرد و تقریباً پا به پای متن جلو می آید، تصویر است. اما همه وبلاگنویس ها به شیوه درست انتخاب و استفاده از عکس در مطالب توجه نمی کنند.
اولین گام: پیدا کردن و انتخاب عکس مهمترین مرحله استفاده از این مدیا است. برخی افراد که به لطف دوربین های دیجیتال کوچک و با کیفیت، دست شان باز است. مشخص است که تمامی حقوق این عکسها متعلق به عکاس است و هرگونه استفاده از آن در اختیار وی است.
اما راه حلی که بسیاری از افراد انتخاب می کنند، استفاده از اینترنت و بهخصوص سرویس جستجوی عکس گوگل است. آیا به این نکته فکر کردهاید که از لحاظ قانونی و اخلاقی، شما حق استفاده از همه عکس هایی که در گوگل و یا دیگر منابع پیدا می کنید، ندارید؟ حق کپی رایت هر عکس متعلق به عکاس اش است، که آن را طبق قوانین مختلف حقوق مؤلف در اختیار دیگر افراد هم قرار می دهد. پس شما برای استفاده از عکس در وبلاگ تان، ابتدا باید از حقوق مؤلف آن مطمئن شوید و سپس از آن استفاده کنید.
اما چگونه عکسهای مناسب با مطلب مان را بیابیم، که از لحاظ حقوق صاحب اثر دچار مشکل نشویم؟ اگر به جستجوی پیشرفته عکس گوگل سری بزنید، میبینید که این موتور جستجو، امکان گشتن در میان عکس هایی را که استفاده از آنها رایگان و آزاد است را هم دارد:
همانطور که می بینید، گوگل میتواند بر اساس اجازه استفاده، تغییر و بازنشر، چهار گروه عکس را در نتایج جستجو به شما نشان دهد.
Labeled for reuse عکس هایی را که با این برچسب مشاهده می کنید، میتوانید برای استفاده شخصی کپی و بازنشر نمایید. اما حق انجام تغییرات یا استفاده تجاری از آنها را ندارید.
labeled for commercial reuse عکس هایی را که با این اجازه نامه منتشر می شوند، میتوانید برای کارهای شخصی و تجاری استفاده کنید. اما باز هم حق تغییر و تصرف در آنها را ندارید.
labeled for reuse with modification عکسهای این گروه را میتوانید جهت مصارف فردی تغییر داده و در آنها دخل تصرف نمایید.
labeled for commercial reuse with modification این گروه هم شامل عکس هایی هستند که برای مقاصد تجاری و مالی هم اجازه تغییر آنها را دارید.
علاوه بر این با جستجو در سایت فلیکر هم میتوانید عکسهای فراوانی را بیابید که صاحبان شان آنها را در اندازه های مختلف به صورت رایگان و تحت شرایطی مشابه با آنچه که در بالا گفته شد در اختیارتان می گذارند.
گام دوم: عکس هایی که در اینترنت می یابید و یا اینکه از روی دوربین عکاسی یا گوشی موبایل تان بر می دارید، معمولاً طول و عرض های متفاوتی دارند و برخی هم حجم های نسبتاً زیاد و نامناسبی دارند. بیننده بینوای وبلاگ چه گناهی مرتکب شده که برای دیدن یک مطلب شما، با این اینترنت کند باید منتظر لود شدن عکسی شود که کیفیت و اندازه اش برای چاپ پوستر هم کفایت می کند.
همیشه در نظر داشته باشید که بیننده وبلاگ ممکن است از اینترنتی با سرعت مناسب برخوردار نباشد و یا اینکه از لحاظ مصرف پهنای باند محدودیت داشته باشد. با توجه به سرعت اینترنت و همچنین اصول طراحی صفحات وب، معمولاً حجم مناسب برای یک عکس جهت انتشار در وبلاگ بین ۴۰ تا ۶۰ کیلوبایت است. عکسهای با حجم بالای ۱۰۰ کیلوبایت هم برای این کار سنگین و نامناسب محسوب می شوند.
در خصوص سایز عکسها (طول و عرض) هم توجه داشته باشید که هرچه اندازه عکس تان بزرگتر باشد، به همان نسبت حجم آن هم افزایش می یابد. علاوه بر این استفاده از عکس هایی با اندازه بزرگتر از عرض وبلاگ تان معمولاً باعث به هم ریختن صفحه و بیرون زدن عکس از صفحه میشود که جلوه مناسبی ندارد.
البته بعضی از وبلاگنویسان با تعیین طول و عرض عکس با کدهای اچ تی ام ال و یا درون ادیتور وبلاگ، مشکل اندازه را حل می کنند. اما همچنان معضل حجم به جای خود باقی است. بنابراین از این روش استفاده نکنید.
راه حل این است که با استفاده از برنامههای ویرایش عکس، حجم و اندازه مناسب را برای استفاده در وبلاگ آماده کنید. البته برخی برنامههای کوچک هم هستند که این کار را به صورت دم دستی و سریع برای تان انجام می دهند. اما هیچ کدام مانند فتوشاپ دست تان را در تغییرات باز نمیگذارند و کیفیت آن را هم ندارند.
بهتر است که یک عرض استاندارد برای عکس مطالب وبلاگ انتخاب کرده و تا حد امکان همیشه از همان اندازه استفاده کنید. تا هم ظاهر وبلاگ یک دست و زیباتر شود و هم مشکل حجم و به هم ریختگی صفحه را حل کرده باشید.
برای اینکه اندازه مناسب صفحه وبلاگ تان را بدانید، راحت ترین راه این است که چند عکس با عرض های متفاوت آماده کرده و آنها را در چند مطلب تست قرار دهید. هر کدام را که مناسبتر یافتید انتخاب کنید.
علاقه مندی ها (Bookmarks)