تعویض روغن موتورروغن موتور پس از مدتی کارکردن، به تدریج کیفیت خود را از دست میدهد. این امر دلایل متعددی دارد. با وجود قرارگرفتن لایه روغن بین قطعات، در خیلی از مواقع، قطعات موتور با یکدیگر تماس پیدا کرده و به دلیل سایش، برادههای فلزی از سطوح کنده شده و در داخل روغن پراکنده شده و گروهی از آنها حتی توسط فیلتر روغن نیز جمعآوری نمیشوند. خود روغن نیز در اثر کارکرد به تدریج اکسید میشود. منظور از اکسید شدن، ترکیب و واکنش روغن با هوا میباشد که منجر به تولید لجن خواهد شد. ازطرفی مواد افزودنی موجود در روغن نیز پس از مدتی مصرف شده و یا کارآیی خود را از دست میدهند. بنابراین پس از مدتی ترکیبات مضر در داخل روغن موتور به حدی میرسد که با ریختن موادی که در بازار به عنوان مکمل روغن معروف است نیز، روغن خواص مطلوب و مناسب خود را پیدا نمیکند. با این حال عواملی هستند که باعث میگردند عمر روغن موتور زودتر کاهش یابد ؛ مهمترین این عوامل عبارتند از:
١- تعداد دفعات روشن و خاموش شدن موتور
در عمل احتراق سوخت در موتور، مقداری بخارآب نیز تولید میگردد. در صورتی که موتور سرد باشد، بخارآب میعان شده و قطرات آب از رینگهای پیستون عبور کرده و وارد روغن موجود در کارتر میگردد. وجود آب در داخل روغن موتور هم باعث زنگزدگی و خوردگی قطعات موتور شده و هم باعث فساد زودهنگام روغن موتور میگردد.
٢- کیفیت نامناسب سوخت
میزان گوگرد اثر به سزائی بر کیفیت روغن موتور دارد. هرچه میزان گوگرد بالاتر باشد. میزان اسیدی شدن روغن موتور نیز افزایش مییابد و در نتیجه عمر روغن موتور کاهش مییابد. این عامل بالاخص در مورد موتورهای دیزل که گازوئیل مصرف میکنند نمود بیشتری دارد.
٣- دمای محیط
هنگامی که هوا گرم بوده و دمای هوا بالاست، موتور و همچنین روغن موتور نیز گرم است. در نتیجه پس از روشن شدن موتور، مدت زمان مورد نیاز برای گرم شدن موتور بسیار کوتاه است، بنابراین میزان مایع شدن بخارآب و آلوده شدن روغن موتور به آب بسیار کمتر از حالتی است که دمای هوا سرد است.
٤- وضعیت موتور
هرچقدر موتور فرسودهتر باشد، به دلیل سایش، فاصله بین پیستون و سیلندر افزایش مییابد و در نتیجه گازهای حاصل از احتراق بیشتر به داخل کارتر نفوذ میکنند و روغن موتور در وضعیت حادتری قرار میگیرد.
٥- توقف طولانی مدت
اگر روغن برای مدت زمان نسبتاً طولانی درون کارتر بماند بدون این که موتور روشن شود، علیرغم عدم کارکرد موتور، کارآیی روغن کاهش مییابد که مهمترین دلایل این امر، ایجاد ترکیبات کمپلکس و حضور آب خواهند بود.
روغن موتور پس از مدتی کارکردن، به تدریج کیفیت خود را از دست میدهد. این امر دلایل متعددی دارد. با وجود قرارگرفتن لایه روغن بین قطعات، در خیلی از مواقع، قطعات موتور با یکدیگر تماس پیدا کرده و به دلیل سایش، برادههای فلزی از سطوح کنده شده و در داخل روغن پراکنده شده و گروهی از آنها حتی توسط فیلتر روغن نیز جمعآوری نمیشوند. خود روغن نیز در اثر کارکرد به تدریج اکسید میشود. منظور از اکسید شدن، ترکیب و واکنش روغن با هوا میباشد که منجر به تولید لجن خواهد شد. ازطرفی مواد افزودنی موجود در روغن نیز پس از مدتی مصرف شده و یا کارآیی خود را از دست میدهند. بنابراین پس از مدتی ترکیبات مضر در داخل روغن موتور به حدی میرسد که با ریختن موادی که در بازار به عنوان مکمل روغن معروف است نیز، روغن خواص مطلوب و مناسب خود را پیدا نمیکند. با این حال عواملی هستند که باعث میگردند عمر روغن موتور زودتر کاهش یابد ؛ مهمترین این عوامل عبارتند از:
١- تعداد دفعات روشن و خاموش شدن موتور
در عمل احتراق سوخت در موتور، مقداری بخارآب نیز تولید میگردد. در صورتی که موتور سرد باشد، بخارآب میعان شده و قطرات آب از رینگهای پیستون عبور کرده و وارد روغن موجود در کارتر میگردد. وجود آب در داخل روغن موتور هم باعث زنگزدگی و خوردگی قطعات موتور شده و هم باعث فساد زودهنگام روغن موتور میگردد.
٢- کیفیت نامناسب سوخت
میزان گوگرد اثر به سزائی بر کیفیت روغن موتور دارد. هرچه میزان گوگرد بالاتر باشد. میزان اسیدی شدن روغن موتور نیز افزایش مییابد و در نتیجه عمر روغن موتور کاهش مییابد. این عامل بالاخص در مورد موتورهای دیزل که گازوئیل مصرف میکنند نمود بیشتری دارد.
٣- دمای محیط
هنگامی که هوا گرم بوده و دمای هوا بالاست، موتور و همچنین روغن موتور نیز گرم است. در نتیجه پس از روشن شدن موتور، مدت زمان مورد نیاز برای گرم شدن موتور بسیار کوتاه است، بنابراین میزان مایع شدن بخارآب و آلوده شدن روغن موتور به آب بسیار کمتر از حالتی است که دمای هوا سرد است.
٤- وضعیت موتور
هرچقدر موتور فرسودهتر باشد، به دلیل سایش، فاصله بین پیستون و سیلندر افزایش مییابد و در نتیجه گازهای حاصل از احتراق بیشتر به داخل کارتر نفوذ میکنند و روغن موتور در وضعیت حادتری قرار میگیرد.
٥- توقف طولانی مدت
اگر روغن برای مدت زمان نسبتاً طولانی درون کارتر بماند بدون این که موتور روشن شود، علیرغم عدم کارکرد موتور، کارآیی روغن کاهش مییابد که مهمترین دلایل این امر، ایجاد ترکیبات کمپلکس و حضور آب خواهند بود.
+ نوشته شده در چ
علاقه مندی ها (Bookmarks)