DCT: Dual clutch transmission - گیربکس دو کلاچ
این نوع گیربکس اتوماتیک در واقع ترکیبی از دو مجموعه دنده مجزای خودکار و دستی است که توسط دو کلاچ کامپیوتری می توان بین آنها جابجا شد. DCT بهترین خواص گیربکس دستی (مانند قدرت موثرتر و درگیری مستقیم) را با امکانات گیربکس های اتوماتیک به گونه ای ترکیب کرده و با سرعت جالب توجهی هم می توان میان این دو جابجا شد. سازندگان اتومبیل مختلف نامهای متفاوت و منحصر به فردی را برای این تکنولوژی انتخاب کرده اند. برای مثال فولکس واگن آن را سیستم DSG نامیده و پورشه اسم PDK را انتخاب کرده. میتسوییشی هم آن را کلاچ دوقلوی SST صدا می زند.
SOHC/DOHC: Single/dual overhead camshaft - میل بادامک های تک و جفتی
میل بادامک وظیفه چرخاندن شفت را در سر سیلندرهای موتور بر عهده دارد و در نتیجهء بالا رفتن برآمدگی های آن ،سوپاپ های بالای هر اتاقک احتراق باز و بسته می شوند. این کار اجازه می دهند که هوای تازه وارد و گازهای حاصل از سوختن بنزین خارج شوند. اسامی SOHC و DOHC به تعداد میل بادامک های بالای سیلندر ها اشاره دارند. البته تعداد بادامک ها به طور معمول به شکل چینش سیلندرها بستگی دارد. پس، در یک موتور خطی DOHC شاهد دو میل بادامک خواهیم بود، در حالی که در یک موتورDOHC وی شکل یا آپوز بوکسر افقی، چهار میل بادامک خواهیم دید. موتورهای SOHC برای کارخانه ها ارزان تر تمام می شوند، اما پیکربندی DOHC می تواند بسیار موثرتر و قدرتمندتر باشد و قابلیت زمانبندی جداگانه و مستقل برای گازهای ورودی و خروجی را به موتور بدهد.
ECM: Electronic control module - ماژول کنترل الکترونیک
PCM: Powertrain control module - ماژول کنترل پاورترین
ECU: Emissions control unit - واحد کنترل خروجی ها
اگر ماشین شما یک ارگانیسم زنده بود، ECM می توانست همان مغز یا حداقل مخچه باشد. این کامپیوتر ویژه و اختصاصی تمامی پارامتر های موتور و سیستم های ورود و خروج (شاید در این استعاره، قلب و شش) را کنترل می کند. وقتی شما پدال گاز را فشار می دهید، ECM تصمیم می گیرد که چه مقدار سوخت به اتاقک احتراق تزریق شود. سوپاپ های ورودی و خروجی کی و چه مدت باز بمانند، چه زمانی جرقه زده شود و در ماشین های مجهز به ETC (موارد پایین تر را ببینید) چه مقدار هوا از طریق مجراهای ورودی به داخل مکیده شود. یک دوجین سنسور اطلاعات لازم را با سرعت صدها مورد در ثانیه برای این کامپیوتر ارسال می کنند و این دستگاه با پردازش اطلاعات دریافتی تمامی این کارها را انجام می دهد.
CEL: Check engine light - لامپ چک موتور
تمامی پارامترهایی را که ECM برای کنترل موتور و سیستم های ورود و خروج ماشین تان کنترل می کرد به یاد دارید؟ وقتی پاسخ دریافتی یکی از این پارامترها خارج از بازه قابل قبول باشد (یا کلا پاسخی دریافت نشود) اتومبیل به شما با روشن کردن لامپ چک موتور اخطار می دهد. در این وضعیت شما باید سریعا به یک مکانیک خبره مراجعه کنید تا ببینید ماشین تان چه مشکلی دارد. مکانیک هم معمولا از در عبارتی که در ادامه می آید برای عیب یابی ماشین کمک می گیرد.
OBD-II: On-board diagnostics (generation II) port - پورت عیب یابی آن-بورد نسل دو
تمامی ماشین هایی که بعد از سال ۱۹۹۴ در ایالات متحده تولید شده اند به یک پورت آن بورد ویژه عیب یابی ماشین مجهز هستند. البته در بسیاری از ماشین های معمولی این سالها، در سراسر دنیا هم می توانید این پورت ها را ببینید. با اتصال ابزارهای مناسب به این پورت، یک تکنسین یا فرد ماهر می تواند تمامی پارامترهای مانیتور شده توسط ECM را مشاهده و ثبت کند. در مواقعی که CEL چشمک می زند، این پورت می تواند یک یا چند DTC را هم گزارش کند.
DTC: Diagnostic trouble code - کد تشخیص ایراد
کد تشخیص ایراد یا DTC یک کد انحصاری متشکل از اعداد و حروف و نشان دهنده یک مشکل ویژه است که ECM به آن اشاره دارد. ECM برای تمامی مشکلات و ایرادهای موتور، کدهای جداگانه و اختصاصی دارد، از جایگیری بد یا اشتباه دریچه های مسدود کننده سوخت تا مشکلات عمده در سیستم سوخت رسانی یا خروج گازها و دیگر ایرادات موتور شامل این کدهای عیب یابی می شوند. سیستم های کدگذاری بسته به کارخانه سازنده اتومبیل با یکدیگر تفاوت دارند، اما معمولا لیست این کدها به راحتی به صورت آنلاین یا از طریق نمایندگی کارخانجات مهم اتومبیل سازی قابل دسترس است.
ETC: Electronic throttle control - کنترل الکترونیک دریچه بنزین
در اتومبیل های قدیمی، پدال گاز به صورت مستقیم توسط یک کابل به دریچه کنترل بنزین موتور متصل بود. اگر شما پدال را تا ته فشار می دادید دریچه کامل باز شده و بیشترین میزان ممکن بنزین و هوا وارد موتور می شد. اگر پدال را تا نیمه فشار می دادید، جریان بنزین و هوا به نصف می رسید. اما امروزه سنسور متصل به پدال یک جریان الکتریکی را به ECM می فرستد و ECM تصمیم می گیرد که چه مقدار هوا به همراه سوخت وارد موتور شود تا شتاب مطلوب و بهینه را داشته باشیم.
EPS: Electronic power steering - هدایت قدرت الکترونیک
سیستم های هدایت قدرت الکترونیک انرژی مصرفی توسط راننده (هنگام چرخاندن فرمان) برای به حرکت در آوردن چرخ های ماشین را چند برابر می کنند. زیرا در این سیستم از موتور الکتریکی متصل به سیستم هدایت و راندن اتومبیل استفاده می شود. تمامی سیستم های هدایت قدرت الکترونیک، رانندگی با ماشین در سرعت پایین را ساده تر می کنند، در حالی که بدون استفاده از سیستم هدایت الکترونیک، نیاز به تلاش و کوشش فراوانی برای چرخاندن فرمان و دور زدن ماشین است. EPS نسبت به سیستم های هدایت قدرت هیدرولیک قدیمی این برتری را دارد که نرمتر و بسیار موثرتر است. سیستم های EPS همچنین برای آسودگی و امنیت بیشتر راننده می توانند توسط کامپیوتر اتومبیل کنترل شده و قابلیت هایی همچون پارک اتوماتیک یا دستیار کنترل خط سیر را به ماشین اضافه کنند.
به گمانم تا اینجا به بخش مهمی از عبارات و اصطلاحات در خصوص تکنولوژی و ابزارهای اتومبیل پرداختیم. حال بگذارید یک بار دیگر به سراغ اتومبیل زیبای ابتدای مقاله اول برویم تا ببینیم چه امکاناتی دارد، شاید شما هم از آن خوش تان آمد و به آن علاقه مند شدید:
ماشینی که در عکس بالا می بینید یک FWD PHEV با DOHC ICE است که در رده 98BHP و 87MPGe دسته بندی می شود.
حالا می دانیم که این اتومبیل یک ماشین الکتریکی هیبریدی قابل شارژ (PHEV) با موتور درون سوز (ICE) و میل بادامک دوبل (DOHC) است که سیستم انتقال قدرت آن هم از نوع دیفرانسیل جلو یا گرداننده چرخ جلو (FWD) است. یعنی اینکه قدرت موتور که در جلو اتومبیل قرار گرفته به محور چرخ های جلو منتقل می گردد. ضمنا این اتومبیل در هر ۸۷ مایل (۱۴۰ کیلومتر) یک گالن (واحد سنجش حجم معادل ۳.۸ لیتر) بنزین می سوزد و موتور آن ۹۸ اسب بخار قدرت کششی (98BHP) دارد.
علاقه مندی ها (Bookmarks)