هواپیما های عمود پرواز
غلبه بر وزن با استفاده از thrust :
هواپیما برای با استفاده از thrust برای خود یک مدار فرضی درست میکند که همین مدار اولین اصل پرواز عمودی است با تکیه بر این نیرو محوری مقدار مصرف سوخت و انرژی به مراتب بالا می رود در این حالت هواپیما با قطع کردن سوخت در لحظه در هوا شناور گشته و به آرامی پرواز خود را کند کرده و پایین می آید البته پرواز عمود یک هواپیما لازمه داشتن فضای عریض و بزرگ است .
ضمیمه متن :
جریان قدرتمند اگزور موتور جت جنگنده هاریر را خود می توان یک عامل برای پایین آمدن عمودی و البته به عقب راندن جت دانست و این جت قابلیت توقف در هوا و زمین ( به صورت عمودی ) را دارد . و می توانند موتور را خاموش کنند مانند یک جت معمولی فرود آید
جمع آوری: شرکت مکدانل داگلاس
چگونگی برخواست و فرود :
برخاست و فرود عمودی به عبارتی ( vtol ) هواپیما های بال ثابت به صورتی است که می توانند شناور را خاموش کنند و یک فرود راحت و سریع را تجربه کنند .
همچنین به عنوان هلیکوپتر و هواپیما دیگر با روتور کردن این کار را انجام می دهند مانند tiltrotors برخی دیگر از هواپیما های vtol می توانند در حالت های دیگر نیز مانند CTOL ( برخاست و فرود متعارف ) و STOL ( فرود و برخاست کوتاه ) و یا STOVL ( برخاست و فرود عمودی ) به کار گیرند اماهلیکوپتر تنها می توانند به شیوه VTOL عمل کنند .
در اواسط پرواز می توان کنترل قدرت مقدار خروجی جریان از یک موتور را و همچنین مقدار عقب رفتن ان را کنترل کرد اما در اواسط پرواز این کار ممکن نیست و یا سخت است اما هواپیما هایی مانند هایر و یا F-35B قابلیت پرواز رو به جلو و توقف در هوا را دارند . تیغه در حال چرخش هلیکوپتر با ساختن محوری فرضی این اجازه را به هلیکوپتر می دهد که با شناور شدن در هوا بتوان پروازی عمودی داشت .
در هواپیما های TILTROTOR با نصب یک rotating این اجازه را به هواپیما میدهد که محور خود را عمودی یا افقی تر کند این ترکیبی از قابلیت های عمودی یک هلیکوپتر بال ثابت بود اما چگونگی انجام این عمل را در زیر بخوانید :
برای پرواز عمودی rotating رو به جلو خم می شود و در نهایت هواپیما را وادار به پروازی عمودی کرده و هواپیما یک محور پروانه ای تشکیل می دهد
پایان
منبع : howthingsfly
ترجمه : SA.N
علاقه مندی ها (Bookmarks)