رده بندی کیفی خودروهای داخلی
ارزیابی کیفی خودروها در خرداد ماه بین 18 خودروی تولید داخل، نشان می دهد که صدر جدول همچنان در اختیار نیسان تیانا می باشد. در این رده بندی خودروها تحت ارزیابی در 9 معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، سیستم موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی بدنه، نفوذ آب و رنگ، مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و بر حسب میزان نمره منفی، در دو دسته “خیلی خوب” و “خوب” دسته بندی شده اند.
رتبه بندی خودروها توسط موسسه استاندارد ایران دچار تغییراتی بنیادین شده و چیزی به اسم خودرو با کیفیت متوسط و پایین در آن به چشم نمی خورد. همه خودروها رتبه خوب و یا خیلی خوب را بدست آورده اند. اگر استاندارد ایران به پراید رتبه خیلی خوب اعطا کرده چنین رتبه ای را به نیسان تیانا هم داده که متاسفانه باعث بی اعتباری بیش از پیش نتایج برای خریداران خودرو می گردد. بنظر می رسد که استاندارد ایران زیر فشار کارخانه ها مجبور شده به همه خودروها امتیاز بالا بدهد حتی اگر به بی اعتباری این موسسه و لوث شدن این بررسی ها بیانجامد.
نکته دوم در این بررسی ها تفاوت بین مرغوبیت و کیفیت است. ساز و کار مبتنی بر اعطای امتیاز بر اساس نمرات منفی ساده ترین شیوه برای امتیاز دهی است اما نشان دهنده ارزش کیفی واقعی یک محصول نیست و گاهی خودرویی با داشتن مرغوبیت پایینتر مواد مصرفی، از رقبای خود با مرغوبیت بالاتر امتیاز منفی کمتر و رتبه بالاتری دریافت می کند! البته این مسئله بیانگر این موضوع است که حتی مواد مرغوب نیز در مونتاژ نادرست و سهل انگارانه، ممکن است تبدیل به نمره های منفی شوند. اما در سوی مقابل مثلا یک قطعه پلاستیکی بسیار بی کیفیت نمره منفی نمی گیرد چون خریدار انتظاری از آن ندارد.
نیسان تیانا همچنان ماههاست که در صدر جدول کیفی ترین خودروی کشور جای گرفته و قصد ترک کردن موضع را هم ندارد. در این ماه مشکلات تزئینات تیانا برطرف شده و در مجموع تنها 3.1 نمره منفی کسب کرده است. در غیاب نیسان ماکسیما که دیگر تولید آن متوقف شده، مزدا 3 جدید رتبه دوم را در اختیار گرفته است.
سوزوکی گراند ویتارا هم همچنان مدال برنز را در اختیار دارد تا تمامی مدالهای کیفی بین ژاپنی ها تقسیم شود.
مگان فرانسوی با 19.7 نمره منفی جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است.
تندرهای ایران خودرو و پارس خودرو هر دو افزایش کیفیت را نشان می دهند. کیفیت رنگ، سیستم پیشرانه و تزئینات نمونه ایران خودرویی تندر بهتر از رقیب آن است اما کیفیت بدنه، صداهای غیر عادی و تجهیزات الکتریکی تندر پارس خودرو بهتر از آب درآمده است.
جک توجوی اولین خودروی چینی است که تا اینجای جدول بالا آمده و البته امتیازات منفی آن با رتبه های قبلی قابل قیاس نیست و حدود 35 نمره منفی بیشتر از تندر دارد.
مکان بعدی در اختیار لیفان 620 با موتور جدید 1800 است که سایه به سایه توجوی آمده است. پژو پارس خراسان هم کیفیتی در حد همین چینی ها داردو البته دیگر پایینتر از آنها قرار می گیرد!
سمند خودروی ملی هم با افت در کیفیت جای خود را به پژو 405 خراسان داده است. سمند اکنون 63 نمره منفی دارد. ام وی ام 530 نیز با کاهش کیفیت به جایگاه 14 جدول سقوط کرده است. بین این خودرو و ام وی ام X33 هم تیبا یا آهوی ایرانی قرار گرفته است که در تمام معیارها نمره منفی به دست آورده و بیشترین آن به تزئینات داخلی و خارجی مربوط میشود. پرایدها هم که طبق معمول آن انتهای جدول خوش و سرگرم اند.
به امید ارائه خودروهایی که لیاقت ایرانی ها را داشته باشند.
ارزیابی کیفی خودروهای داخلی – خرداد ماه 1392
توجه: این صفحه هر ماه بروزرسانی می شود.
منبع: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
علاقه مندی ها (Bookmarks)