موزه و نمایشگاه اتومبیل مرسدس بنز در اشتوتگارت آلمان ( مشخصات)
مرسدس بنز از ديرباز مالك يكي از بزرگترين مجموعه كلكسيوني خودروهاي نفيس و قديمي كه اكثرشان از محصولات اين شركت در طول فعاليت تقريبا 120 ساله اش هستند، بوده است. با گشايش موزه مرسدس بنز اكنون اين شركت صاحب يكي از بزرگترين نمايشگاه هاي خودرو جهاني به لحاظ تعدد نمونه هاي به نمايش درآمده و وسعت نمايشگاه شده است.
نمايشگاه مرسدس بنز در مجاورت هسته مركزي اين شركت در اشتوتگارت احداث شده است و در آن 40 نمونه نادر از خودروهاي سواري به علاوه 40 كاميون تجاري و 40 دستگاه خودرو مسابقه اي به نمايش درآمده است. فضاي داخلي اين نمايشگاه 54 هزار مترمربع در نه طبقه است.
برنامه ريزي اوليه براي پايه ريزي بناي نمايشگاه در سال 1999 آغاز شد، اما پروسه اجرايي بنا تا سال 2000 ميلادي به تعويق افتاد و هزينه احداث آن به چيزي در حدود 65 ميليون دلار بالغ شد . ديدار از اين اين موزه به سان سفري در زمان است. بازديدكنندگان اين ديدار را با سوار شدن بر آسانسوري آغاز مي كنند كه با صعود به سوي طبقه سوم امكان تماشاي تصاويري پيرامون روند تكامل مرسدس بنز بر روي سقف گنبد مانند مجموعه را مي يابند.
ساختمان موزه توسط بن ون بركل و كارولين باس، معماران هلندي طراحي شده است و فضاسازي داخلي آن از مدل DNA انسان الگو برداري شده است. هر دو مسير اصلي بازديد از اين نمايشگاه در نهايت به يك جا ختم مي شوند. ساختمان موزه در مجاورت مقر مركزي مرسدس بنز قرار گرفته و به همين دليل در هر مقطع زماني از تمام مدل هاي در دست ساخت اين شركت يك نمونه به لابي اصلي سالن ورودي منتقل شده و رديفي از محصولات شركت را در معرض ديد بازديدكننده ها قرار مي دهد.
این موزه كه مساحتی حدود 16500 متر مربع دارد، مدلی از نخستین خودرو ساخته شده در جهان را كه از سوی كارل بنز طراحی شده بود به همراه اتوبوس ها، بنزها و آخرین مدل خودرو ویژه ی مسابقه را به نمایش گذاشته است.اولين مسير به هفت محوطه دهليز مانند ختم مي شود كه در آنها خودروهاي به نمايش درآمده به علاوه 1500 تابلوي نصب شده بر روي ديوار تولد صنعت خودرو را در سال هاي پاياني قرن نوزدهم ميلادي به تصوير مي كشند. سال هاي 1900 ميلادي تا 1914 سال هاي شكل گيري برند مرسدس بنز بود. دهه 1950 سال هاي خلق ايده هاي نو و ظهور توربوشارژر ها بود و سال هاي 1960 تا 1982 ميلادي برند مرسدس بنز به برندي جهاني تبديل شد.
مسير دوم بازديدكنندگان را به محوطه اي مشتمل بر پنج سالن مي برد كه درآنها سير پيشرفت صنعت خودرو به طور كامل مشهود است. اين پنج سالن گالري سفر، گالري بارها، گالري ياوران، گالري نام ها و گالري قهرمانان نام دارد. دليل نامگذاري اين سالن ها آنچنان مشهود است كه لازم نيست كسي به بازديدكنندگان در مورد نامشان توضيحي بدهد. تاكسي ها و اتوبوس هاي توليد شده توسط بنز محوطه بخش سفر را پركرده اند، در حالي كه خودروي شخصي پاپ ژان پل دوم در مركز محوطه سالن قهرمانان قرار دارد.
هندسه فریبنده وانبرکل برای موزه، سازماندهی سازهای و طراحی را به گونهای ترکیب میکند که نتیجه آن یک بنای برجسته برای نگهداری تشریفاتی اتومبیلی افسانهای ایجاد کند...!
به کار گرفتن مدل هندسی بر اساس سازماندهی سه پره پایه ریزی شدهاست؛ طرح اجرای ساختمان به این ترتیب است که پوستههایی به صورت افزایشی از طبقه زیرزمین بالا میروند، در حالی که این پوسته ها حول آتریوم مرکزی به صورت مارپیچی حرکت میکنند.
تجربه موزه از نقطهای آغاز میشود که بازدیدکنندگان از میان آتریوم میانی به طبقات بالاتر یعنی جایی که از دو مسیر اصلی میتوان پیروی کرد حرکت میکنند و این حالت به همان ترتیب در حین پایین آمدن از میان ساختمان نیز آشکار میشود.
دیاگرام عمودی دارای دو مسیر اصلی است، یکی کلکسیونی شامل ماشین و تراکتور و دیگری شامل نمایشهای تاریخی که اتاقهای افسانهای نام گرفتهاند و این دو مسیر یکدیگر را در چندین نقطه قطع میکنند که این تقاطعها بازدیدکننده را به تغییر مسیر وا میدارد.موزه ی مرسدس بنز با نمایش بیش از 160 خودرو و 1500 نمایشگاهدر اشتوتگارد آلمان بنا گردیده است.گویا هزینه ی ساخت بنای این موزه كه با سبكی فوق مدرن، جایگزین ساختمان قدیمی شده، حدود 192 میلیون دلار بوده است.افرادی كه از این موزه بازدید می كنند، با یك آسانسور، 42 متر از سطح زمین بالا می روند تا این نمایشگاه را از بالا ببینند.یك صد و10 هزار تن فلز و بتن در ساخت این موزه به كار رفته است تا جایی كه مقایسه ی این موزه با سایر موزه های خودرو آن ها را هم چون انبارهای ساده نشان می دهد
موزه جدید مرسدس بنز كه در مجاورت بزرگراه B14 در ورودی شهر اشتوتگارت قرار دارد، شامل فضای نمایشگاهی برای كلكسیون تاریخی مرسدس بنز (در بر گیرنده 160 ماشین) یك رستوران، بخش اداری و لابی میباشد. بازدیدكنندگان از موزه، از طبقات بالا تا پایین حركت میكنند. در جریان حركت در اتریوم، در یكی از سه آسانسور ملاقات كنندگان یك نمایش كلی از موزه را از طریق صفحات كامپیوتری مشاهده میكنند.آسانسورها مانند كپسولی هستند با یك شكاف بزرگ در سطح چشم ناظر كه بازدید كنندگان تصاویری از تاریخ مرسدس بنزراكه روی دیوارهای اتریوم نقاشی شده است را میبینند.از نقطه شروع در بالا، طبقه هشتم، افراد میتوانند از طریق یكی از دو رمپ مارپیچی پایین بیایند،اولین زنجیره اتصال دهنده غرفههای راهنما مربوط به تاریخ مرسدس بنز و دومین زنجیره مربوط به كلسیون ماشین و كامیون است كه این دو مانند مارپیچ DNA درهم پیچیده شدهاند و مستمراً همدیگر را قطع میكنند و این امكان را برای بازدید كننده به وجود میآورند كه مسیر خودش را تغییر دهد. اتاقهای كلكسیون (غرفهها) كه به صورت سن طراحی شدهاند، نمایان هستند و با پنجرههای طولی وسیعی احاطه شدهاند.این غرفهها به ترتیب زمانی چیده شدهاند ولی این روند تاریخی انعطافپذیر است و افراد آزاد هستند كه از محدودههای تاریخی عبور كنند و به طور كاملاً فردی و بصری جهتیابی نمایند. سازماندهی موزه یك چارچوب منطقی را پیشنهاد میكنند ولی افراد میتوانند همین روند را دنبال كنند و یا بوسیله یك تصویر جذاب از این روند تاریخی منحرف شوند.استراكچر موزه مرسدس بنز براساس trefoil یا سه پره است، استراكچر (سه پره) در قانون ریاضی شامل سه دایره هم پوشاننده است كه فصل اشتراك آنها یك اتریوم سه گوش را تشكیل میدهد.طبقات مدور حول اتریوم مركزی چرخیده اند كه به طور متناوب بصورت زوج و فرد تكرار میشوند.افراد ملاقات كننده خط لبه ساختمان را مانند یك ماشین زمان تعقیب می نمایند كه این مسیر از یك دیوار شروع شده و سپس در سقف ادامه یافته و بعد تبدیل به فضا میشود.
پلان موزه
مرسدس بنز
علاقه مندی ها (Bookmarks)