غول پیکرترین هواپیمای جهان
آيا غول پیکرترین هواپیمای دنیا را مي شناسيد؟
آنتونف 225 بزرگترین هواپیمای حال حاضر جهان می باشد،زمانیکه این هواپیما ساخته شد ، 50 % از بزرگترین هواپیماهای آن زمان بزرگتر بود ؛ هنگامی که در مقابل آن ایستاده اید احساس ترس خواهید کرد ، در مورد بزرگی آن همین بس که بوئینگ 747 در مقابل آن کوچک به نظر میرسد این هواپیما برای حمل شاتل فضایی "بوران" توسط دفتر طراحی آنتونوف در اوکراین طراحی شد. دفتری که قبلا هم هواپیمای خوب و بزرگ ترابری آنتونوف 124 را ساخته بود.در هنگام فرود اصلا احساس نمیکنید که یک هواپیما میخواهد بنشیند بلکه بیشتر شبیه فرود یک کشتی غول پیکر ازآسمان به زمین است.در لحظه فرود صدای غرش ان واقعا ترسناک است. وجود 30 چرخ در ارابه فرود آن انسان را متحیر میکند.اگر نگاهی به سالن داخل آن بیاندازید متوجه میشوید که براحتی میتواند تانک واتوبوس حمل کند،براستی که روسها با ساخت این هواپیما قدرت صنعت هواپیماسازی خود را به رخ دنیا کشیدند.
پیکر بندی آنتونف 225 همانند آنتونوف 124 بوده ولی در آنتونوف 225 بدنه درازتر بوده و در تا شو قسمت عقب را ندارد.
بلکه این در در قسمت جلوی آن قرار دارد.برای این هواپیما 6 موتور توربو فن در نظر گرفته شده است. حداکثر وزن برخاست آن 600 تن می باشد. طول این هواپیما 84 متر ، طول بالهای آن 84.4 متر و ارتفاع آن 18.10 متر می باشد . آنتونف 225 قابلیت حمل 250 تن بار را دارد،حداکثر سرعت آن 850 کیلومتر بر ساعت می باشد و مداومت پروازی آن با حداکثر بار 4500 کیلومتر می باشد که البته بدون بار این مقدار به 15400 کیلومتر می رسد.آنتونوف 225 امریا (به معنی رویا) یک هواپیماینظامی نیست ولی به خاطر قابلیتهای کم نظیری که دارد می تواند در امور نظامی نیز بکار گرفته شود.
این هواپیما برای اولین بار در اوایل 1988 به پرواز درآمد و در سال 1989 وارد خدمت شد.اولین پرواز آن 75 دقیقه بطول انجامید. بعد از لغو برنامه فضایی بوران تنها آنتونف 225 ساخته شده در سال 1994 نگهداری شده و موتور های آن در آنتونف 124 استفاده شد. در سال 2001 این هواپیما برای انجام عملیات هوایی دوباره مهیا شد و اولین پرواز خود را در هفتم می همان سال انجام داد. شایعه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه آژانس فضایی اروپا نقشه هایی برای شروع ساخت هواپیمای بدون سرنشین)Hotolفرود و برخاست افقی) از روی آنتونف 225 دارد، با اینکه بنظر می رسد این شایعه ها بی اساس باشند.دومین آنتونف 225 نیز تا حدی ساخته شد ولی قبل از اتمام آن انبار شد. در اوایل 2002 آنتونوف بر روی دومین نمونه این هواپیما نیز کار می کرد تا آن را به وضعیت پروازی برساند که این کار اکنون نیز ادامه دارد. این امکان وجود دارد که در آینده شاهد گونه های بیشتری از این نوع هواپیماها با توجه بهنیاز بازار داد و ستد هواپیما باشیم.
منبع : http://www.airliners.net
علاقه مندی ها (Bookmarks)