اولین پرنده 3 موتوره شرکت بوئینگ که در عصر خود با ظاهری عجیب طراحی و به بازار فرستاده شد بوئینگ 727 بود پرنده ای که شرکت بوئینگ را به سرعت از رقیبان خود پیش انداخت طراحی زیبا مصرف سوخت کمتر فلپهای خارقالعاده که امکان پرواز این پرنده را در ارتفاع پایین با بیشترین تعادل میداد همچنین قدرت تیک اف و لندینگ در باندهای کوچک محبوبیت این پرنده را به سرعت بالا برد طراحی فوق العاده 727 بعد از خلق dc-3 بی نظیرترین طراحی در عصر خود نام گرفت تولد این پرنده در دوران جنگ سرد اولین جرقه تولید توپولف ها را در ذهن طراحان روسی زد هرچند که طراحان روسی این مسئله را انکار کردند و در ساخت و طراحی این دو پرنده اختلافات بسیاری وجود داشت اما هیچ کس منکر شباهت پلت فورم این دو جت با یکدیگر نشد بعلاوه اینکه شرکت بوئینگ با طراحی یک درب خروجی در انتهای این هواپیما(که حتما همه شما با ان خاطراتی دارید) طراحی خود را به اوج رسانده بودند .اولین جتهای وارد شده به ایران در دهه 60 میلادی بوئینگهای 727 بودند و در موفقیت این پرنده ها در ایران همین بس که شاه ایران به جهت ایمنی بالای این پرنده دو فروند 727 vip را برای سفرهای خود و خانواده اش خریداری کرد هرجند که این پرنده ها دارای عمر 10 ساله بودند!!!
نکته جالب در مورد این پرنده ها ep-irb است که رکورد بیشترین ساعات پروازی در تاریخ هوانوردی ایران را در کارنامه خود دارد و از این حیث پر افتخار ترین پرنده ایران است.......
N68650 (727-100)این پرنده که جزو اولین ساخته های بوئینگ بود با سریال 18295 در تاریخ 22/5/1963 ساخته شد و یک سال بعد در سال 1965 به ایران ایر اجاره داده شد و مدت دوسال در اختیار ایران بود در مدت کوتاه حضورش در ایران پروازهای دولتی نیز انجام می داد این پرنده در سال 1967 به شرکت PIEDMONT اجاره داده شد و چند ماهه بعد هنگام تیک اف با یک فروند سسنا 310 برخورد کرد و در جنگلهای اطراف سقوط کرد در این سانحه 79 نفر کشته شدند.
EP-PLN (727-100)این پرنده نیز با سریال 18363 در تاریخ 18/3/1964 به سفارش شرکت LUFTHANSA ساخته شد و D-ABIF نام گرفت و 11 سال در اختیار این شرکت بود در سال 1975 شرکت بوئینگ این پرنده را خریداری کرد و به نام N16768 ثبت کرد مدت کوتاهی هم در اختیار OMNI INT JET بود در سال 1976 دولت ایران این پرنده را خریداری کرد و به EP-SHP ان را ثبت کرد و با معرفه پروازی میترا در اختیار خود قرار داد شایعاتی مبنی بر اختصاص این جت به خواهر شاه وجود دارد که کذب محض است و استفاده های این شخص از این پرنده بندرت و موردی بوده است این پرنده در سال 1982 به ایران ایر واگذار شد و نام ان در ان تاریخ به EP-PLN یا همان فلسطین تغییر کرد اما ناوگان تشریفاتی دولت در سال 1990 ان را باز پس گرفت این پرنده در سال 1990 در مالت دیده شد و بعد از مدتها غیبت در سال 1994 در ایتالیا مجددا دیده شد و طبق گزارشها 3 سال بعد برای همیشه زمینگیر شد و همینک در گورستان هوایی تهران در حال اوراق شدن است اطلاعات بیشتر در این مورد در تاپیکهای دیگر قید شده..
EP-AMU (727-100)در سال 1967 به سفارش لوفتانزا با سریال 19011ساخته شد و 11 سال بعد تحت اجاره شرکت ایرسرویس به ایران امد با وقوع انقلاب از ایران خارج شد و به المان بازگشت و همینک در کلمبیا در یک شرکت باربری فعال است.
رجیسترهای این پرندهD-ABIA OO-TJN 4X-AGJ OO-ATJ N727JEN701DH HK-4407
http://cdn-www.airliners.net/aviatio.../3/1399319.jpg
EP-IRA (727-100)اولین جت ملکی ایران به تاریخ 25/6/1966 با سریال 19171 ساخته شد و با مراسمی خاص به ایران وارد شد اما متاسفانه این جت در تاریخ 7/1/1983 در حالی که 17 سال سن داشت بر سر بی دقتی پرسنل در هنگام یک جابجایی دچار سانحه شد و به علت شکاف حاصله در بدنه از ناوگان هوایی خارج شد.
EP-IRB (727-100)دومین جت ملکی ایرانبه تاریخ 25/6/1966 و با سریال 19172 ساخته شد و به ایران ایر تحویل داده شد در تاریخ 27/7/1978 هنگام فرود دچار سانحه شد و صدمات بسیار جدی دید اما درهمان سال تعمییر شد و به خطوط هوایی بازگشت در سال 2000 برای مدت کوتاهی به اجاره OMAN AIR درامد و مدتی بعد برای همیشه بازنشسته شد این پرنده رکورددار ساعت پرواز در تاریخ هوانوردی ایران است و به مدت 36 سال برای ایران ایر پرواز کرد...
این پرنده بعد از مدتی زمینگیری در نمایشگاه پرواز به ساختمانهای اداری هما منتقل شد و بصورت کاملا دست نخورده درانجا ارام گرفت.
EP-AMV (727-100)در سال 1967 به سفارش لوفتانزا با سریال 19314ساخته شد و 11 سال بعد تحت اجاره شرکت ایرسرویس به ایران امد با وقوع انقلاب از ایران خارج شد و به المان بازگشت رجیسترهای این پرنده D-ABIJ D-AFGK CX-BNT N423EX N906UP
EP-GDS در(727-100) سال 1967 به سفارش ایر نیپون ایرویز با شماره سریال 19557 ساخته شد و به ثبت JA8321 رسید5 سال بعد به رجیستر N329K تغییر کرد و در اختیار شرکت FORD درامد در سال 1974 دولت ایران این پرنده را خریداری و به مناسبت نام شاه ایران این پرنده را EP-MRP نام گذاری کرد معرفه پروازی این جت شهباز بود و مجهز به دستگاه کوچک اختلال فرکانس .با وقوع انقلاب در سال 1979 نیروی هوایی این پرنده را در اختیار گرفت و به نام 1002 ثبت کرد اما به علت عدم توانایی تعمییرات ان در سال 1982 این پرنده را به ایران ایر سپرد در همان سال نام EP-GDS مخفف نام قدس بر روی ان نوشته شد در سال 1991 و با پایان جنگ دولت به جهت سفرهای خارجی خود این پرنده را بازپس گرفت و تا سال 1998 مداوم از ان استفاده کرد در همان سال زمینگیر و برای همیشه از دور خارج شد....
EP-IRCدر (727-100)سال 1967 به سفارش ایران ایر با سریال 19816ساخته شد تا سال 2002 به مدت 35 سال در خدمت ایران ایر بود و بعد از بازنشستگی بدنه ان در سماپران به عنوان کلاس اموزشی و از کاکپیت ان به عنوان سیمولاتور استفاده می شود.
http://aviation-safety.net/photos/ai...-P-d-1-750.jpg
EP-IRDدر (727-100)سال 1968 به سفارش ایران ایر با سریال 19817ساخته شد و در تاریخ 21/1/1980 هنگامی که قصد فرود در مهراباد را داشت در شرایط بسیار بد جوی و به دلیل نداشتن دید و عدم راهنمایی صحیح از کنترلرهای مهراباد در کوههای شمالی تهران سقوط کرد و با کشته شدن 128 سرنشین ان تنها سانحه مرگبار ایران ایر را پدید اورد.
EP-IRP از نوع 727-200 در سال 1974 به سفارش ایران ایر با سریال 20945 ساخته شد و اولین ADV 727 ایران است این پرنده بدلیل هایجک شدن به بغداد در طول جنگ بین سالهای 1984 تا 1990 مدتی را در بغداد گذراند و در سال 1991 درحالی که به رنگ امیزی عراقی ایرویز درامده بود به همراه دیگر هواپیماهای عراقی و 747 های کویتی به خاک میهن بازگشت در همان سال اورهال شد و مقتدرانه تا کنون در حال پرواز بوده است.....
EP-IRR از نوع 727-200 در سال 1974 به سفارش ایران ایر با سریال 20946 ساخته شد در طول دوران خدمت خود در سال 2005 به دلیل نقص فنی مدتی زمینگیر شد و در تاریخ 23/10/2009 در پرواز زاهدان چابهار دچار افت فشار کابین شد سانحه دیگری از این پرنده گزارش نشده است...
EP-IRS از نوع 727-200 در سال 1974 به سفارش ایران ایر با سریال 20947 ساخته شد چند نوبت اورهال اخرین بار در سال 2005 و تاکنون در خدمت این شرکت بوده است.
EP-IRT از نوع 727-200 در سال 1975 به سفارش ایران ایر با سریال 21078 ساخته شد چند نوبت اورهال اخرین بار در سال 2006 و تاکنون در خدمت این شرکت بوده است
http://www.planeboys.de/images/SXF%2...nair_epiru.jpg
EP-IRU از نوع 727-200 در سال 1975 به سفارش ایران ایر با سریال 21079 ساخته شد چند نوبت اورهال اخرین بار در سال 1995 و در تاریخ 9/6/1996 در یک پرواز تمرینی متشکل از تعدادی از خلبانان ایران ایر در شهر رشت سقوط کرد و تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشت
EP-ASA از نوع 727-200 در سال 1980 به سفارش ایر فرانس با سریال 22081 ساخته شد و با رجیستر F-GCDA به خدمت این شرکت درامد به چندین شرکت اجاره داده شد تا اینکه در سال 1993 به خدمت اورال ایر درامد و LX-IRA نامگذاری شد در سال 1994 شرکت اسمان این پرنده را خریداری کرد ,و از سال 1998 به رجیستر EP-ASA درامدو تا کنون در اختیار این شرکت بوده است.
http://cdn-www.airliners.net/aviatio.../9/0990966.jpg
EP-ASB از نوع 727-200 در سال 1980 به سفارش ایر فرانس با سریال 22082 ساخته شد و با رجیستر F-GCDB به خدمت این شرکت درامد به چندین شرکت اجاره داده شد تا اینکه در سال 1993 به خدمت اورال ایر درامد و LX-IRB نامگذاری شد در سال 1994 شرکت اسمان این پرنده را خریداری کرد ,و از سال 1998 به رجیستر EP-ASB درامدو تا کنون در اختیار این شرکت بوده است.
EP-ASC از نوع 727-200 در سال 1980 به سفارش ایر فرانس با سریال 22084 ساخته شد و با رجیستر F-GCDD به خدمت این شرکت درامد تا اینکه در سال 1993 به خدمت ایرچارتر درامد و LX-IRO نامگذاری شد در سال 1994 شرکت اسمان این پرنده را خریداری کرد ,و از سال 1998 به رجیستر EP-ASC درامدو تا کنون در اختیار این شرکت بوده است.
EP-ASD از نوع 727-200 در سال 1980 به سفارش ایر فرانس با سریال 22085 ساخته شد و با رجیستر F-GCDE به خدمت این شرکت درامد تا اینکه در سال 1992 به خدمت ایرچارتر درامد و LX-IRD نامگذاری شد در سال 1994 شرکت اسمان این پرنده را خریداری کرد ,و از سال 1998 به رجیستر EP-ASD درامدو تا کنون در اختیار این شرکت بوده است
EP-ATT در سال 1980 به سفارش یونایتد ایرلاین با سریال 21920 ساخته شد و N7466U نام گرفتدر سال 2004 به شرکت الرئیس کارگو فروخته شد و با رجیستر A6-RCA مشغول به خدمت شد در سال 2009 شرکت پیام برای امورات ترابری خود ان را به اجاره خود دراورد در همان سال شرکت اسمان خواهان بکارگیری انها شد و در حال حاضر مشغول اماده سازی انهاست.
EP-ATQ در سال 1980 به سفارش یونایتد ایرلاین با سریال 21917 ساخته شد و N7463U نام گرفتدر سال 2005 به شرکت الرئیس کارگو فروخته شد و با رجیستر A6-RCB مشغول به خدمت شد در سال 2009 شرکت پیام برای امورات ترابری خود ان را به اجاره خود دراورد در همان سال شرکت اسمان خواهان بکارگیری انها شد و در حال حاضر مشغول اماده سازی انهاست
علاقه مندی ها (Bookmarks)