![]()
داگلاس بورگام (Douglas Burgum) يكى از معاونان ارشد شركت مايكروسافت و مدير بخش ارايهى راهكار براى كسبو كار اين شركت است كه اين هفته در كنفرانس گردهمايى 2004 كاربران در Kissimmee شركت كرده بود، با Computer World دربارهى آيندهى چهار خط ERP كه همچون نرم افزارهاى CRM توسط مايكروسافت آغاز شده است، گفت و گو داشت. : Marc L. Songiniاو همچنين دربارهى «طرح Green» كه همان تلاش مايكروسافت براى يكپارچه سازى گسترهاى از نرم افزارهاى فرايند كسب و كار (Business Process Applications) است، سخن گفت. آنچه در اين نوشتار مىآيد، خلاصهاى از اين گفت و گوست:
آيا مىتوانيد ايدهاى دربارهى قياس مايكروسافت با رقبايش همچون SAP AG و PeopleSoft ارايه دهيد؟
بهطور مشخص، ما در راه پيشرفت هستيم و وضعيت خود را با رقبايمان مقايسهنمىكنيم. ما امروز عمدهى تمركز فعاليت خود را در بازارهاى كوچك و متوسطمىبينيم و آن شركتها بر بنگاهها متمركز شده اند. ما عمدهى رقابت را دربخشهاى بسيار پراكندهى بازارهاى كوچك و متوسط مىبينيم، يعنى همان جايىكه به طور خاص، قدرت زيادى داريم و جايگاه ما در بازار رو به رشد است. شركتهايى همچون Siebel System Inc. و SAP نيز در حال حركت به اين بخشها هستند. اينبازارىست كه بيست سال است نرم افزارهاى مشهور در آن وجود داشته اند. آنانتازه واردهاى اين بازار هستند كه مىخواهند جايگاه خود را در بازار تغييردهند و به جايى بيايند كه ما كانالهاى شراكت و تعداد قابل توجهى ازمحصولاتبه سازى شده براى بازار و فروشندگان نرم افزار مستقل داريم.
آيا همچون Siebel ، Hosted CRM ( CRM با برون سپارى برخى يا كل فعاليتها) ارايه مىدهيد؟
ما براى مدتى با كمك Surebridge Inc. چنين CRM را ارايه مىكرديم، اما آنان كه چنين چيزى را مىخواهند، صد در صد بازار نيستند و آن دسته از مشتريان كه On-premise CRM مىخواهند، بخش بزرگ ترى از بازار را تشكيل مىدهند.
آيا تاخير Longhorn طرح توسعهى محصولات شما را تحت تاثير قرار خواهد داد؟
آرى، تحت تاثير قرار خواهد داد. تلاش بر اين است كه از نوآورىهاى Longhorn استفاده شود، اما نكتهى مهم جدا ساختن آن از ورود Green (نسل بعدى نرم افزار) است. ما به Longhorn تكيه خواهيم كرد كه سيستم عامل جديد، رابط (interface) جديد، فايلهاى سيستم و همهى مزاياى سيستم عامل جديد را دارد. در حقيقت، ما بر روى Longhorn ساخت و ساز را ادامه مىدهيم و همهى ابزارهاى Visual Studio و ابزارهاى سيستم .NET را در اختيار خواهيم داشت. يكىاز نقاط بهبود محصول ما، توانايى متناسب سازى با نياز مشتريان، آن هم بهگونهاى كه امكان استفاده از نگارشهاى جديد محصولات همچنان باقى بماند،خواهد بود. افزون بر اين، Dr. Watson (ابزار گزارش گيرى از خطاها) در محصول Green وجود خواهد داشت و البته در نگارشهاى حاضر Solomon و Axapta نيز وجود دارد.
منتصور مىكنم بازخور آنى مشتريان و بهبود در قابليتهاى متناسب سازى،هزينهها را كاهش خواهد داد. امروز، اگر شما سيستمى داريد كه چاپ و صدورفاكتور را انجام مىدهد، مشتريان 80 درصد زمان خود را صرف 20 درصدمعاملات غير معمول و استثنايى مىكنند. هدف ما، كمك به شركتهاى كوچك ومتوسط براى به دست آوردن جريان كار (Workflow) هوشمندانه در دنياى واقعى فرايندهاست كه هزينههاى آن در كمترين ميزان ممكن است.
به طور كلى، يك برداشت عمومى ناصحيح دربارهى Green وجود دارد و آن اين كه آيندهى اقتصادى ما در اين است كه Green را جايگزين خط كنونى محصولات خود سازيم. در حقيقت، محصول ERP كه به بلوغ رسيده، در بيشترين نقطهى سودآورى خود قرار دارد. ما پاىبندىزيادى به خط فعلى محصولات خود داريم و از مشتريان خود نمىخواهيم كه بهاستفاده از Green روى آورند. نمىخواهيم اين محصولات جاى خود را به Green بدهند، اما به مشتريان خود انتخابى مطمئن در آينده پيشنهاد مىدهيم و اگر مشتريان جديد ما در پايان يك دهه، محصول Green را بخواهند، مىتوانند آن را داشته باشند. به بيان ديگر، مشتريان 10 سالفرصت براى روى آوردن به محصول جديد را دارند و هر آينه كه چنين تصميم رااتخاذ كنند، مسير هموارى براى آنان آماده است. به هر روى، اجبارى در اينباره وجود ندارد.
آيا پيشنهاد Oracle به PeopleSoft شما را تحت تاثير قرار داده است؟
به هيچ وجه تاثيرى بر كار ما نداشته است.
شما نزديك به يك سال به CRM پرداخته ايد. چه احساسى در اين باره داريد؟
از جانب مشتريان، احساس مثبتى داريم. به 1400 مشترى سيستم داده ايم و اين نيازمند آن بوده كه آنان Active Directory و Exchange داشته باشند و اين يك فروش به نسبت پيچيده است. ما احساس خوبى دربارهىشروع كار داريم. نگارش 1.00 بر اساس كدهاى جديد بود. نگارش 1.2 تنها يكروزآمد سازى كوچك نبود، بلكه ارزش يك سال تلاش براى توسعهى سيستم را درخود داشت كه ثبات و كاركرد مناسب ترى را نسبت به گذشته داشت. اكنون نيز بهسختى بر نگارش 2.00 كه طى دوازده ماه ارايه خواهد شد، كار مىكنيم وسرخوشيم از آن كه در اين كار پيشرو هستيم.
اجازه دهيد از نظرات شما دربارهى يكپارچگى استفاده كنيم.
كارصنايع به گونه اىست كه اگر محصولات با يك ديگر بهتر كاركنند و به سادگىيكپارچه شوند، امور خود را بهتر پيش مىبرند. به طور مشخص، وقتى نرمافزارهاى كاربردى كسب و كار (Business App) با هزينههاى پس از خريد آنان، بيش از ارزش منافع ناشى از به كار گيرىآنها هزينه براى مشتريان در بر دارد، بايد جهت تحقيق و توسعهى خود رابدين سوى بگردانيم كه چگونه محصولات، بهتر كاركنند و امكان يكپارچه سازىداشته باشند. مابازخورهاى اساسى از مشتريان خود دريافت مىكنيم. آنان مىخواهند ازمحصولات ما كه تمايلى به افزودن كاركردهاى بيشتر بدانها نداريم، مزيتافزون ترى ببرند. اين همان چيزىست كه مىخواهيم به آن بپردازيم.
نويسنده : Marc L. Songini
علاقه مندی ها (Bookmarks)