خطاهای نابخشودنی در نگهداری و تعمیر خودرو

در نگهداری و مراقبت از خودروها، نکات مشترکی وجود دارند که سوای نوع و مدل خودرو باید رعایت شوند. اما رفتارهای اشتباهی که بعضاً در طی فرایند انجام می دهیم و کوتاهی هایی که در بر طرف کردن مشکلات خودرو مرتکب می شویم می تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد.
در زیر لیستی از10 مورد مهم که می تواند خسارتهای بزرگی به خودروی شما وارد کند، مشکلاتی در حین رانندگی به وجود بیاورد و یا عمر مفید خودرو را کاهش دهد به تفصیل بیان می کنیم.
کابل های باتری


در اکثر خودروهای امروزی بستی فولادی در کنار قسمت سربی در باتری استفاده می شود. این دو فلز نامتجانس به مرور زمان خوردگی پیدا می کنند اما با سرویس خوب، می توانید از این اتفاق جلوگیری کنید. اکثر اوقات هنگام تعمیر سر کابل های باتری از یک ترمینال برای رفع این مشکل استفاده می شود. اما این ترمینال را تنها باید به صورت موقت و در شرایط ضروری استفاده کنید زیرا این نوع ارتباط کابل با باتری، بازده کابل را تا 50 درصد کاهش می دهد. بنابراین باتری هیچگاه به طور کامل شارژ نمی شود و استارت درست کار نخواهد کرد، حتی مشکلات اساسی در برق خودروهایی که از این ترمینال ها استفاده می کنند نیز مشاهده شده است. بنابراین کابل های معیوب باتری را هر چه سریع تر تعویض کنید تا به مشکلات بعدی گرفتار نشوید.
واسکازین یا روغن جعبه دنده


این روغن نقشی اساسی در عملکرد خودرو دارد. برخی از شرکت های خودروساز زمانی را بطور پیشنهادی برای سرویس جعبه دنده در نظر می گیرند. اما بنا بر آمار 85 درصد مشکلات مرتبط با جعبه دنده به واسکازین برمی گردد. این مجموعه که در کنار موتور خودرو قرار گرفته است یکی از گرانبهاترین اجزای خودرو برای جایگزینی است. گرما و حرارت قاتل واسکازین است. این روغن در دمای 200 درجه فارنهایت عملکردی مناسب دارد و در دمای 225 درجه فارنهایت می سوزد. اگر مشاهده کردید که این روغن سیاه و سوخته است مطمئن باشید که آسیب هایی به خودروی شما وارد شده است. هر 50000 کیلومتر یا هنگامی که این روغن شروع به تیره شدن می کند باید آن را تعویض کنید.
شمع خودرو


پیشرفت هایی که در قسمت الکترونیکی و رایانه خودروها شده باعث شده توجه کمتری به شمع ها معطوف شود. مشکلی که در اینجا وجود دارد استفاده از شمع های فولادی با سر آلومینیومی است. بار دیگر مجاورت این دو فلز می تواند مشکلاتی را به وجود بیاورد. اما با سرویس منظم می توانید از این مشکل جلوگیری کنید.
کنترل چراغ های هشدار مرتبط با عملکرد موتور خودرو

وقتی که این چراغ روشن شود بدان معنی است که کامپیوتر خودرو مشکلی را در سیستم سوخت رسانی یا دفع گازهای آلاینده شناسایی کرده است. البته روشن شدن یک چراغ می تواند به 200 کد خطای متفاوت مرتبط باشد. حتی اگر موتور خودرو به خوبی کار کند، مشکل به وجود آمده می تواند در دراز مدت خطرساز شود. به عنوان مثال بعضی از روشن بودن این چراغ در خودرویشان به مدت 2سال می گویند! مدنظر قرار دهید که وقتی که این چراغ روشن باشد ممکن است کامپیوتر خودروی شما تست های بعدی بر روی خودرو را تا زمان تعمیر این مشکل به تعویق بیندازد. وقتی این چراغ روشن می شود، کد مربوطه ذخیره می شود. یک کد ذخیره شده تنها به قسمتی خاص که کامپیوتر با آن مشکل دارد اشاره می کند. به عنوان مثال وقتی که کد PO471 توسط سیستم ذخیره می شود بدان معناست که سنسور O2 (اکسیژن) با مشکلی مواجه شده است و سوخت کافی به موتور نمی رسد. این مشکل بدان معنا نیست که سنسور O2 معیوب است، بلکه بدان معناست که این سنسور به اندازه کافی جابجایی را در مقابل خود مشاهده نکرده است. این کد به متخصص می تواند نتایج زیادی را بدهد. به عنوان مثال بیان کند که این مشکل در صبحی سرد و هنگامی که موتور سرد بوده به وقوع پیوسته یا بیان کند که این مشکل وقتی موتور با حداکثر توان کار می کرده و بیش از حد گرم شده به وقوع پیوسته است. بنابراین تعمیرکار خودروی شما نگاهی به پمپ مخصوص بنزین می اندازد و در صورت وجود مشکل، آن را برطرف می کند.
سنسور اکسیژن (O2)


این سنسور، مهمترین سنسور در خودروهای امروزی است. اما این سنسور هم مانند شمع های خودرو به مرور زمان فرسایش پیدا می کند. هر زمان که موتور خودرو شروع به کار می کند این سنسور شروع به فعالیت می کند تا از کامل بودن احتراق سوخت مطمئن شود و اگر عمل احتراق به خوبی انجام نگیرد، به کامپیوتر خودرو تغییرات مورد نیاز برای عمل احتراق بعدی را یادآور می شود. پس از مدتی، این سنسور تنبل شده و از کالیبره خارج می شود. اکثر سنسورهای خودروهای امروزی پس از طی 150000 کیلومتر با مشکل مواجه می شوند. این سنسور بر روی مصرف سوخت و کارایی خودرو تأثیر مستقیم داشته و کاتالیزور خودرو را محافظت می کند. تمیز نگه داشتن و اطمینان از عملکرد صحیح این سنسور بسیار مهم است تا کارایی و میزان مصرف سوخت به طور بهینه تنظیم شود. محافظت از مبدل های کاتالیزوری با توجه به قیمت بالای آن ها نیز بسیار مهم است. بهترین راه برای کنترل کارایی موتور، زیر نظر داشتن میزان مصرف سوخت است.
تعویض روغن به طور زمان بندی شده

داشتن مشغله های فراوان بعضاً باعث می شود فراموش کنیم روغن موتور را به موقع تعویض کنیم. برخی معتقدند پس از طی 6000 کیلومتر باید روغن را تعویض کنند اما برخی بالای 8500 کیلومتر را با هر بار تعویض روغن طی می کنند. برخی از شرکت های خودروسازی هم از مانیتوری برای نشان دادن وضعیت روغن موتور خودرو استفاده می کنند. این مانیتورها از الگوریتمی برای اندازه گیری عمر روغن استفاده می کنند. هرچند که این سیستم ها نمی توانند شرایط محیطی و کثیف بودن روغن را نیز مدنظر قرار دهند. اما مسئله اساسی تنها خود روغن موتور نیست بلکه فیلتر روغن را نیز باید تعویض کنید. اکثر فیلترهای روغن را با طی 6000 کیلومتر باید تعویض کنید. اگر به موقع روغن و یا فیلتر روغن را تعویض نکنید می تواند بطور مستقیم پیامدهای ناخوشایندی بر روی موتور خودروی شما داشته باشد.
روغن ترمز

روغن ترمز جذب کننده رطوبت است و بعضاً بعد از دو سال به وسیله آب اشباع می شود. این مشکل می تواند اثراتی مخرب بر روی سیستم ترمز داشته باشد و باعث خوردگی و زنگ زدن اجزای ترمز شود. روغن ترمز تمیز نه تنها عملکرد ترمز را بهبود می بخشد بلکه از سیستم های ترمز ضد قفل (ABS) نیز برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی محافظت می کند. قسمت ABS، گرانترین مؤلفه سیستم ترمز است و برای عملکرد ایمن ترمزها ضروری است.
فشار باد لاستیک ها

مهمترین نکته در این قسمت آن است که تنها یک مقدار مشخص برای میزان فشار باد لاستیک خودروی شما وجود دارد که معمولاً توسط شرکت سازنده خودروی شما اعلام می شود. البته این فشار به ازای هر 10 درجه تغییر در دمای محیط، به میزان 1 پوند تغییر می یابد. تنظیم فشار باد لاستیک ها برای داشتن رانندگی امن و مصرف بهینه سوخت ضروری است. نیتروژن به تغییرات دمایی محیط آنچنان حساس نیست و استفاده از آن توصیه می شود. تنظیم صحیح فشار لاستیک ها می تواند تا 35 درصد تأثیر مثبت بر عمر لاستیک خودروی شما داشته باشد.
تمیز کردن سیستم سوخت رسانی

کربن محصول احتراق در اکثر موتورهاست. به مرور زمان کربن تولیدی توسط موتور خودرو افزایش می یابد (دقیقاً مانند جرمی که بر روی دندان وجود دارد) و بر روی کارایی موتور، میزان مصرف سوخت و شرایط ایده آل خودرو تأثیر منفی می گذارد. برای افزایش عمر موتور خودرو، مصرف بهینه و نهایتاً تجربه رانندگی بهتر توصیه می کنیم موتور و سیستم سوخت رسانی خودرو را کربن زدایی کنید.
سیستم تهویه مطبوع

مطمئناً همه ما از این سیستم برای یک بار هم که شده استفاده کرده ایم. برای حدود 3 دهه تولیدکنندگان خودرو به اندازه گیری دقیق میزان فرئون مورد نیاز برای سیستم تهویه خودرو پرداخته اند. اما به محض اینکه این سیستم عملکرد مطلوبی ندارد همه می خواهند میزان این گاز را افزایش دهند. قبل از این کار مدنظر قرار دهید که مطمئناً نشتی در قسمتی از سیستم وجود دارد که باید به شناسایی و رفع آن بپردازید و بعد از آن سؤال اساسی این است که این میزان چقدر از حد مطلوب کمتر است؟ اما جواب دادن به این سؤال سخت است. بنابراین باید میزان فرئون موجود را تخلیه کنید و از نو، با میزان دقیق که برچسب گذاری شده مجدداً این سیستم را راه اندازی کنید. این تنها راه برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم و عدم آسیب به آن است. البته اگر میزان فرئون سیستم خیلی کم شده است ممکن است رابطه ای مستقیم بین این کاهش شدید و کم بودن روغن برقرار باشد.

منبع : خودروسازی