دوست عزیز، به سایت علمی نخبگان جوان خوش آمدید

مشاهده این پیام به این معنی است که شما در سایت عضو نیستید، لطفا در صورت تمایل جهت عضویت در سایت علمی نخبگان جوان اینجا کلیک کنید.

توجه داشته باشید، در صورتی که عضو سایت نباشید نمی توانید از تمامی امکانات و خدمات سایت استفاده کنید.
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1

موضوع: فروختن نام استادیوم ها چه درآمدی دارد؟

  1. #1
    کـــــــاربر فــــعال
    رشته تحصیلی
    اقتصاد
    نوشته ها
    8,281
    ارسال تشکر
    21,844
    دریافت تشکر: 45,916
    قدرت امتیاز دهی
    82823
    Array
    Almas Parsi's: جدید94

    smilee1 فروختن نام استادیوم ها چه درآمدی دارد؟





    این اتفاق البته جدید نیست و نزدیک به یک دهه است که فوتبال آلمان مسیرش را جدا کرده. از همان یک دهه پیش هم نام همه استادیوم های آلمانی تغییر کردند اما به نظر می رسد الگوی آلمانی در حال گسترش در سراسر اروپاست.





    همشهری جوان: دیدار رفت نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه آلیانز و سیگنال ایدونا پارک برگزار شد. ورزشگاه هایی که نامشان کمی غریبه به نظر می رسند. نوستالژی بازها دورتموند را به ورزشگاه وست فالنش می شناسند و بایرن را به ورزشگاه المپیک مونیخ اما چه اتفاقی برای تیم های مطرح اروپایی افتاده که ورزشگاه هایشان نام قبلی را ندارند.

    این اتفاق البته جدید نیست و نزدیک به یک دهه است که فوتبال آلمان مسیرش را جدا کرده. از همان یک دهه پیش هم نام همه استادیوم های آلمانی تغییر کردند اما به نظر می رسد الگوی آلمانی در حال گسترش در سراسر اروپاست.

    آرسنال و منچسترسیتی نام ورزشگاه هایشان را تغییر داده اند. آرسنال که چند ماه است دوباره قرارداد نام جدید استادیومش را امضا کرده و تا پنج سال دیگر به اسم قبلی بازنمی گردد. پیشنهادهایی هم برای باشگاه پاری سن ژرمن وجود دارد که نام استادیومش را بفروشد.

    احتمال حضور اسپانسرها در سری A هم زیاد است؛ مخصوصا برای ورزشگاه های جدیدی مثل نیودل آلپی. حالا با نزدیک شدن به فینال آلمان ها، به نظر می رسد مدل باشگاهداری آلمانی بیشتر مورد تقلید قرار بگیرد. این یک اینفوگرافیک است از ورزشگاه های مهمی که تا امروز تغییر نام داده اند و برای باشگاه ها درآمدزایی کرده اند.



    آرسنال

    نام استادیوم: امارات (اشبرتونگراو)
    مبلغ قرارداد: 250 میلیون پوند
    مدت قرارداد: 24 سال


    آرسنال اگر تا 10 سال دیگر موفق شود یک قرارداد چندصدمیلیونی دیگر با امارات ببندد، کل پول ساخت استادیوم را از این شرکت هواپیمایی گرفته است. آنها البته با برنامه های اقتصادیشان درآمد خوبی از محل این استادیوم داشته اند. ساخت اشبرتون گراو در سال 2002 آغاز و در سال 2006 به پایان رسید. آرسنالی ها برای ساخت این ورزشگاه 470 میلیون پوند هزینه کردند که 260 میلیونش از طریق وام بود و مقداری دیگر از هزینه هایش به وسیله ساخت و ساز در محله قدیمی هایبوری به دست آمد.

    البته آنها دست به دامان کمپانی نایکی و هواپیمایی امارات شدند تا هزینه های استادیوم را کامل کنند. هواپیمایی امارات در سال 2005 مبلغ 100 میلیون پوند برای 15سال به آرسنال پرداخت کرد و نام ورزشگاه را در اختیار گرفت.

    اما در سال 2012 قرارداد دوباره امضا شد و تا سال 2024 یک قرارداد 150 میلیون پوندی دیگر بین امارات و آرسنال امضا شد. این درحالی بود که آرسنال پول قرارداد قبلی را گرفته بود و این امضا درآمد ویژه ای برایشان داشت.



    دورتموند

    نام استادیوم: سیگنال ایدوناپارک (وست فالن)
    مبلغ قراردادی: 30 میلیون یورو
    مدت قرارداد: 17


    در سال 2002 باشگاه بوروسیا با مشکل شدید مالی مواجه و مجبور شد این ورزشگاه را بفروشد و آن را به صورت قسطی بخرد. اول قرار بود باشگاه با یک قرارداد 15 ساله آن را از شرکت فلورین هام پس بگیرد. بورسیا توانایی پرداخت پول را نداشت و از بهار 2005 مجبور شد نام ورزشگاه را بفروشد.

    گروه ایدونا که یک شرکت بیمه است، وستفالن را خرید و نام استادیوم به سیگنال ایدونا پارک تغییر کرد.البته اینطور که شنیده می شود، اصل مبلغ قرارداد بابت بدهی های باشگاه به شرکت فلورین پرداخت شده.





    شالکه

    نام استادیوم: ولتینز آره نا (الدپارک اشتادیون)
    مبلغ قرارداد: 30 میلیون یورو
    مدت قرارداد: 10 سال


    اولین ورزشگاه آلمان که بدون کمک و یارانه دولت و کاملا خصوصی ساخته شده. ورزشگاهی که با هزینه ای حدود 191 میلیون یورو ساخته شد. این ورزشگاه یکی از مدرن ترین ورزشگاه های اروپاست با ترکیبی از سقف قابل جمع شدن، زمین کوشییو پایه متحرک جنوبی. نام این ورزشگاه از سال 2005 به شرکت ولتینزو واگذار شد و به مدت 10 سال به همین شکل باقی خواهد ماند.



    منچسترسیتی

    نام استادیوم: اتحاد (سیتی پارک – سیتی اف منچستر استادیوم)
    مبلغ قرارداد: 150 میلیون پوند
    مدت قرارداد: 15 سال


    شیخ منصور بن زاید آل نهیان دلیل اصلی همه اتفاقات برای سیتی، حتی تغییر نام است. هواداران منچسترسیتی اما زیر بار نام استادیوم نمی روند. هر چند که هر چیزی دارند از این مالک قطری است اما در صفحه ویکی پدیای منچسترسیتی، همچنان نام این باشگاه به سیتی آف منچستر تغییر می کند و انگار هواداران اولترای سیتی حاضر نیستند نام جدید را بپذیرند.

    قرارداد نام استادیوم در سال 2011 امضا شده و البته در کنار تغییر نام، 10 سال هم حق تبلیغات روی پیراهن منچسترسیتی به هواپیمایی اتحاد واگذار شده. این شرکت هواپیمایی در مقابل همه مسافرت های منچسترسیتی و تیم های پایه را به عهده دارد و مبلغ 150 میلیون پوند به این باشگاه پرداخت کرده است. به نظر می رسد نفوذ مالکان عرب به لیگ برتر انگلستان در باشگاه سیتی خیلی جدی تر از بقیه باشگاه های این کشور است.



    هامبورگ

    نام استادیوم: ایمتچ آره نا (هااس هانوردبانک، ای او ال آره نا)
    مبلغ قرارداد: 40 میلیون یورو
    مدت قرارداد: 10 سال


    آنها در تغییر نام پیشرو هستند. در می 1998 هامبورگ تصمیم گرفت ورزشگاه قدیمی خود را با استادیوم جدیدی عوض کند. استادیوم جدید هم زمین فوتبال است و هم سالن کنسرت. اینجا استادیوم رسمی تیم فوتبال هامبورگ اس وی و تیم فوتبال آمریکایی شیاطین دریای هامبورگ است.

    این ورزشگاه تا سال 2001 ولک اسپارک اشتادیون نام داشت تا اینکه شرکت آ او ال حقوق نام گذاری آن را خرید. اولین قرارداد 15 میلیون یورو برای هامبورگ درآمد داشت. از سال 2007 این باشگاه به مدت شش سال حقوق نامگذاری را به ها اس هانورد بانک فروخت. هامبورگ این بار برای شش سال 25 میلیون یورو از بانک آلمانی دریافت کرد. سال 2010 اما پیشنهاد اغوا کننده ایمتچ سبب شد که قرارداد قبلی فسخ و به مبلغ حدود 40 میلیون یورو نام ورزشگاه هامبورگ ایمتچ آره نا شود.





    بایرن مونیخ

    نام استادیوم: آلیانتزآره نا
    مبلغ قرارداد: شایعات از رقم 90 میلیون یورویی خبر می دهند
    مدت قرارداد: 30 سال


    در 21 اکتبر 2002 رای گیری انجام شد که آیا باید در این مکان و با امکانات شهر مونیخ، استادیوم جدیدی ساخته شود یا نه. حدود دو سوم رای دهندگان رای موافق دادند. آلترناتیو دیگر به جای ساختن این استادیوم، بازسازی عظیم استادیوم المپیک بوداما معمار آن استادیوم، گوتهربهنیش، با این طرح مخالفت کرده بود. ساخت استادیوم باعث شد تغییراتی اساسی در منطقه داده شود.

    نورهای بیرونی ورزشگاه طوری طراحی شده که وقتی بایرن مونیخ بازی دارد، ورزشگاه قرمز است، وقتی مونیخ 1860 بازی دارد، آبی است و به هنگام بازی های تیم ملی آلمان، سفید است. پارکینگ مجموعه بزرگترین در اروپاست با جای پارک 9800 ماشین. ساخت این استادیوم 340 میلیون یورو خرج برداشت. گروه آلیانز، که خدمات مالی ارائه می دهد، حقوق نام این ورزشگاه را تا 30 سال خریداری کرده.




    هواداران زیر بار نام های جدید و مالکان جدید نمی روند

    انگلیسی های ناسازگار

    در لیگ برتر انگلیس مقاومت بسیار زیادی در مقابل تغییرات وجود دارد. هر چند مالان غیرانگلیسی در چند وقت اخیر موفق شده اند باشگاه های لیگ برتری را بخرند اما هواداران این تیم ها به هر کاری برای اعتراض به مالکان جدید دست زده اند. این اعتراض ها انگار کمک کرده که بعد از آرسنال فقط منچسترسیتی موفق شود نام ورزشگاهش را بفروشد؛ آن هم به خاطر اینکه مالک این باشگاه از روابطش برای این دلیل اقتصادی استفاده کرده.

    بی بی سی در این مورد گزارش داده که مقاومت هواداران در برابر مالکان جدید دلیل اصلی دور ماندن سایر سرمایه گذارها از لیگ برتر است. شرکت های تبلیغاتی از نامگذاری برای استادیوم ها انتظار تبلیغات دارند و هواداران تیم ها به هیچ وجه نام های جدید را نمی پذیرند و این مساله ریسک سرمایه گذاری را افزایش می دهد.

    در بین تیم های انگلیسی فقط ویگان نام ورزشگاهش را تغییر داده که آن هم به خاطر سرمایه گذاری رئیس سابق این باشگاه در یک شرکت جدید است. به غیر از این سه باشگاه، هواداران به نام استادیوم های خوددلبستگی دارند و اجازه فروش آنها را نمی دهند. به طور مثال پیشنهادی برای فروش نیوکاسل به یک بانک قطری وجود داشت که تهدید هولیگان ها سبب شد کل پرونده مختومه شود.



    چرا بوندس لیگا بیشترین تغییر نام را دارد؟

    همیشه پای یارانه در میان است

    آمار باشگاه های بوندس لیگایی در درآمدزایی از نام باشگاهشان بی نظیر است. در حال حاضر در بوندس لیگا فقط دو تیم هستند که نام های استادیومشان را حفظ کرده اندو سایر تیم ها با قراردادهایی به ارزش ده ها میلیون یورو، نام استادیوم را فروخته اند. این مسیر برای همه تیم های بوندس لیگا از سال 2005 فراهم شده؛ از زمانی که باشگاه های آلمانی برای اتمام استادیوم هایشان به بودجه اضافه نیاز داشتند. در آن دوره هر چند دولت آلمان یارانه هایی را برای ساخت استادیوم در اختیار باشگاه ها قرار داده بود اما چند باشگاه برای اتمام پروژه به مشکل خوردند.

    آنها الگوی سال 2001 را که توسط چند تیم مثل هامبورگ استفاده شد، پیش گرفتند. شرکت های تجاری و بیمه و بانک ها یکی بعد از دیگری به سمت باشگاه ها آمدند و قراردادهای بلندمدت امضا کردند. نکته مهم در مورد شرکت ها، توانایی شان برای درآمدزایی از نامگذاری در استادیوم هاست. مسیری که آلمان برای نامگذاری و فروش نام استادیوم ها رفته، احتمالا مسیری است که کل اروپا باید بروند. البته به شرطی که بنگاه های تجاریشان قدرت اقتصادی آلمان ها را داشته باشد.




    برترینها

  2. 10 کاربر از پست مفید Almas Parsi سپاس کرده اند .


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. مسابقه استادیوم ملی ژاپن
    توسط وحید 0319 در انجمن معماری جهان
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 25th January 2013, 02:29 PM
  2. گواردیولا سرمربی منچستر یونایتد می‌شود؟
    توسط داداشی در انجمن اخبار دنیای فوتبال
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 28th November 2012, 08:10 AM
  3. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 6th August 2012, 01:59 AM
  4. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 12th July 2011, 11:44 AM
  5. پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: 31st March 2010, 04:37 PM

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •