نویسندگان :
فاتحي زاده مريم السادات,خانجاني سحر,بهرامي فاطمههدف پژوهش حاضر تحليل محتواي مهارت هاي عام زندگي زناشويي و خانوادگي در «بوستان» سعدي است. روش پژوهش حاضر توصيفي از نوع تحليل محتوا و به صورت کيفي است.
«بوستان» سعدي، به وسيله چک ليست محقق ساخته مهارت هاي عام زندگي زناشويي و خانوادگي مورد تحليل محتوا قرار گرفت. سپس اطلاعات حاصل، به وسيله شاخص آماري فراواني، مورد تحليل قرار گرفت. نتايج پژوهش نشان داد که «بوستان» سعدي در مجموع 302 مرتبه به مهارت هاي عام زندگي زناشويي و خانوادگي توجه کرده است.
مهارت هايي از جمله: سنجيده سخن گفتن، پرحرفي نکردن، صحبت کردن در فرصت مناسب، فضيلت سکوت، اهميت ارتباط غيرکلامي نسبت به ارتباط کلامي، مهار خشم، مهر و محبت، صبر و شکيبايي، تکانشي عمل نکردن، بخشش و چشم پوشي، انتقادپذيري و خوش اخلاقي.
با بررسي مهارت هاي عام زندگي زناشويي و خانوادگي در «بوستان»، مشاهده شد که سعدي چگونه در تک تک اشعار خود مهارت هاي زندگي زناشويي و خانوادگي را ذکر کرده است.
اين مهارت ها با حلاوتي خاص به رشته نظم کشيده شده و اين نشان دهنده آن است که سعدي از ميان ديگر هم طرازان خود نسبت به مسائل خانوادگي، اجتماعي، نگرش ها و ارزش هاي مذهبي عنايتي ويژه داشته است.
بلاغت و رسايي سخن وي با عوامل متعددي پيوند دارد. او از هر فرصتي براي به اوج رساندن کلام خود و تسخير بيشتر مخاطب بهره جسته است.
اگرچه هدف اصلي سعدي حکايت پردازي نبوده است، بلکه از حکايت بيشتر به عنوان ابزاري براي تبيين دقيق تر اهداف تعليمي و تربيتي خويش و همراه کردن مخاطب با خود بهره مي گيرد، اما باريک بيني ها و ظرافت کاري هاي آگاهانه او در گزينش افراد يا اشخاص و عناصر حکايت ها نيز در بلاغت جويي او بي تاثير نيست.
كليد واژه: بوستان، سعدي، تحليل محتوا، مهارت هاي عام زندگي زناشويي و خانوادگي
علاقه مندی ها (Bookmarks)