چرا پانامرا و بنز Sکلاس بخریم؟!مقایسه میان دو خودروی گرانقیمت وارداتی
بین خوب و عالی کدام یک را انتخاب میکنید!؟
اجازه دهید از همین ابتدا شروع کنم. این آزمایش برای سنجش پیشرانه، شتاب و بخش فنی خودروها صورت نگرفته است. پس اگر به دنبال هیجان فراوان و بالارفتن آدرنالین خون خود هستید از مطالعه این مقاله صرفنظر کنید و به صفحات بعدی رجوع کنید!
در گزارش این شماره هفتهنامه دنیایخودرو، به سراغ دو خودروی لوکس و گرانقیمت وارداتی ایران رفتهایم. مرسدسبنز Sکلاس و پورشه پانامرا. این بار به سراغ مدلهای فول نرفتیم. خودروهای مورد آزمایش به عنوان مدلهای پایه عرضه شده در بازار انتخاب شدند. پانامراV6 و S350L.
مرسدسبنز Sکلاس به عنوان یک سدان لوکس و مجلل شناخته میشود. استفاده از آن در هر جایی پیشنهاد نمیشود. برای خریدهای روزمره لطفاً از آن استفاده نکنید! کادوی تولد مناسبی هم برای فرزندان جوان شما نخواهد بود، مطمئناً قدر چنین خودرویی را نمیدانند! بهتر است برای مسافرت آخر هفته و رفتن به میهمانیهای مختلف از Sکلاس خود استفاده کنید. پیشنهاد دیگر ما برای S سوارها، پوشیدن لباسهای شیک و مجلسی است. کت و شلوار بهترین انتخاب است. سواری با مرسدسبنز Sکلاس بیشتر برازنده افراد مسن و دارای سن بیش از 45 سال است.
پورشه پانامرا در کلاس خودروهای فستبک قرار دارد. یک خودروی لوکس و اسپرت. ظاهری جذابتر نسبت به Sکلاس دارد. مناسب برای تمام سنین، اما پیشنهاد ما به افراد زیر 35 سال است زیرا خودرویی که شما با آن رانندگی میکنید بسیار جلب توجه میکند، بعید میدانم افراد مسن در این سن خواهان چنین ویژگی از خودرویشان هستند. پانامرا را میتوان به عنوان خودروی دوم خود نیز استفاده کرد. میهمانی، گردش و مسافرتهای درون شهری با پانامرا بسیار لذتبخش است اما فقط برای چهار سرنشین و نه بیشتر! کلکلهای خیابانی نیز با این خودرو بسیار هیجانانگیز است، البته مدل توربو و 4S با قدرت بالای پیشرانه هیجان بیشتری در رانندگی به ارمغان میآورد.
برای هماهنگی آزمایش تنها یک تماس تلفنی کافی بود تا یکی از دوستان خودروهای لوکس خود را از پارکینگ منزل بیرون آورد و در محل مورد نظر حاضر شود.
پورشه پانامرا تاریخچه چندان قدیمی ندارد. نهایت تا چند ماه دیگر باید جشن تولد چهار سالگی خود را بگیرد.متولد2009 است!! اما در آن سوی میدان، مرسدسبنز Sکلاس مسن و با تجربهتر است. خودرویی که از سال 1954 بر روی خط تولید مرسدسبنز قرار گرفت. از همان ابتدا به عنوان سدان چهاردر لوکس شناخته شد. خرید آن برای هر قشری امکانپذیر نبوده، نیست و نخواهد بود! در این آزمایش سعی داریم مقایسهای مختصر میان دو خودروی گرانقیمت بازار ایران بیاندازیم. خودروهایی که نمونه صفر آنها در رنج قیمت 420 میلیون تومان هستند و بازار خوبی را به خود اختصاص دادهاند.
مرسدسبنز مورد آزمایش برای سال 2007 بود. به همین خاطر نباید توقعی از کیفیت بالای چرم کابین داشت. البته بعد از گذشت پنج سال از عمر خودرو و کارکرد حدود 90 هزار کیلومتر کیفیت کابین همچنان قابل قبول است. تنها چرم روی صندلی سرنشین جلو به خصوص راننده تا حدودی کدر و کهنه به نظر میرسید. همچنین با توجه به سال ساخت و مدل خودرو، آپشنها و امکانات درون آن به نسبت نمونههای 2010 به بالا کمتر بوده است.
رانندگی با اسب اشتوتگارتی
برای شروع ابتدا به سراغ پورشه پانامرا میرویم. رنگ قهوهای پانامرا بسیار جلب توجه میکند. به خصوص زمانی که در نور آفتاب قرار میگیرد جلوهای خاص پیدا میکند. همه چیز پانامرا خوب است اما قیمت آن کاملاً ناعادلانه است. شما سوار یک خودروی فستبک شدهاید، اما با قیمت یک سدان لوکس. همه چیز در پانامرا و حتی محصولات پورشه گرانقیمت است.
مالک خودرو از هزینههای اولیه خودروی خود گلهمند است. سرویس اولیه خودرو نظیر تعویض روغن، تنظیم باد تایرها و چکاپ رقمی در حدود یک میلیون و 500 هزار تومان برای وی هزینه داشت. قیمت یک دستگاه گوشی آیفون4S. در صورتی که سرویس اولیه دو خودروی بنز و بامو ایشان روی هم به یک میلیون تومان هم نرسید. پانامرا مجهز به پیشرانه شش سیلندر 3.6 لیتری است. این پیشرانه در دور 6200 قادر به تولید 300 اسببخار قدرت است. حداکثر گشتاور این پیشرانه 400 نیوتنمتر در دور 3750 است. شتاب صفر تا 100 این فستبک 1760 کیلوگرمی در مدت زمان 6.3 ثانیه صورت میگیرد البته شما میتوانید با سفارش دکمه شتابگیری در این مدل، این مدت زمان را به 6.1 ثانیه کاهش دهید.
پیشرانه با صدایی جذاب و اسپرت روشن میشود. وجود کیت اگزوز اسپرت بر روی این خودرو لذت رانندگی را دوچندان کرده است. رنگبندی داخل کابین روشن و با رنگ کرم تزیین شده است. صندلیها و بسیاری از قسمتهای داخل کابین با چرم مرغوب پوشانده شده. نوار پهن چوبی روی کنسول و تودریها ظاهری لوکس به خودرو بخشیده است. سقف فقط دارای یک سانروف است! اصلاً طراحان پانامرا هیچ اطلاعی از سقف پانوراما ندارند. فقط در مدل کاین شاهد استفاده از سقف یک تکه پانوراما هستیم. یکی از ویژگیهای محصولات پورشه بهرهمندی از جعبهدنده هفت سرعته دوبل کلاچ PDK است. این جعبهدنده در طول آزمایش به خوبی نشان داد که برای یک رانندگی اسپرت و پر شتاب شهری بسیاری انتخاب خوبی است. شما نمیتوانید بر روی شتابگیری Sکلاس حساب باز کنید. همه چیز در پانامرا مهیا است فقط باید دکمه موردنظر خود را از روی کنسول بسیار شلوغ پیدا کنید. این موضوع کمی زمانبر است!
بازی کردن با پدال گاز بسیار لذتبخش است، زیرا جعبهدنده بدونه هیچ تأخیری دنده بعدی را برایتان مهیا میکند و شتابگیری بسیار لذتبخشی را برایتان به ارمغان میآورد. به هیچ عنوان در تمام مدت شتابگیری و یا سبقتهای ناگهانی تأخیر و مکث احساس نمیشود. هندلینگ پانامرا قابل قبول است. صدای سیستم اگزوز تا حدودی راضیکننده است، نرمی سیستم تعلیق نیز آرامش خاصی برای سرنشینان به همراه دارد. اما تنها چیزی که به هیچ عنوان قابل گذشت نیست، وجود چهار صندلی باریک نه چندان جادار درون پانامرا است. صندلیهایی که برای افراد درشت هیکل اصلاً راحت نخواهد بود. با اینکه کمربندهای ایمنی قرمز رنگ پانامرا به خوبی بدنمان را محافظت میکرد، اما صندلیها آن طور که باید و شاید بدن را درون خود قرار نمیدهد.
رانندگی با نوه میباخ
نوبت به ستاره درخشان آلمان میرسد. سال ساخت 2007 است. نسبت با نمونههای 2012 بسیار فرق دارد. هم از نظر ظاهری و هم از نظر امکانات و آپشن. کیت کاملAMG باعث شده تا سالخورده بودن خودرو آنچنان نمایان نشود. سپر و جلو پنجره جدید، چراغهای عقب و آینههای 2010 و برخی دیگر از تغییرات صورت گرفته به حساب میآید. اما همچنان این خودرو چهره مدلهای جدید 2011 به بالا را ندارد. به عنوان سدان چهاردر لوکس شناخته میشود. قیمت تقریبی 430 میلیون تومان برای مدل جدید آن چندان دور از ذهن نیست. هزینههای سرویس و نگهداری خودرو نسبت به پانامرا چشمگیر نیست. تنها موضوعی که مالک از آن گلهمند است، مصرف سوخت بالای S است. با توجه به پیشرانه شش سیلندر 3.5 لیتری میانگین مصرف سوخت در بسیاری از مواقع به 22 لیتر در هر 100 کیلومتر میرسد. البته وزن 1955 کیلوگرمی خودرو نیز بیتأثیر نبوده است. S350L مورد آزمایش مجهز به پیشرانه شش سیلندر خورجینی به حجم 3.5 لیتر است. 268 اسببخار قدرت در 6000 دور دقیقه به همراه 350 نیوتنمتر گشتاور این سدان لوکس را در مدت زمان 7.3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت میرساند.
پیشرانه آرام روشن میشود، اما سیستم اگزوز AMG به خوبی آرامش را از شما صلب میکند. صدای طنینانداز و شنیدنی AMG به خوبی همه چیز را آشکار میسازد. جعبهدنده هفت سرعته Sکلاس مثل بقیه مدلهای مرسدسبنز دارای تأخیر قابل گذشتی است. اهرم دنده که در پشت فرمان تعبیه شده یادآور خودروهای قدیمی آمریکایی است. Sکلاس دارای کابین لوکس، با کیفیت و در عین حال خلوت است. یعنی مثل پورشه از دکمههای اضافی استفاده نشده است. همه چیز سر جای خود قرار دارد و کارکردن با تمام تجهیزات و ادوات راحت است. رانندگی با Sکلاس برای هر شخصی پیشنهاد نمیشود. شما سوار یک خودروی با پرستیژ بالا شدهاید. خودرویی که نگاه هر عابری را به سمت خود جلب میکند. تنها ایراد آن وزن زیاد و جعبهدنده نسبتاً کند است. صندلیها پهن و بزرگتر از پانامرا بود، فرمانپذیری خودرو با توجه به وزن سنگین نسب به پانامرا کمی خشک تر است. اما سیستم تعلیق هر دو خودرو در تمام طول مسیر آزمایش اطمینان خاطر را برای سرنشینان به همراه دارد. هیچ تکان اضافهای در کابین هردو خودرو احساس نمیشود. افزایش 13سانتی متری فاصله بین دو محور جلو وعقب در مدل LONG ، اجازه بهرمندی از سقف پانوراما را مهیا ساخته است.
اگر محدودیتی در خرید Sکلاس ندارید حتماً نسخه S65AMG را انتخاب کنید، البته در خارج از ایران! Sکلاس با لیست بلند پایهای از امکانات و تجهیزات وارد میدان شده است، سیستم مکش درها، سیستم دید در شب، یخچال، ماساژور صندلی و سقف پانوراما از جمله امکاناتی است که پانامراسوارها از آن محروم بوده و Sسوارها از آن لذت میبرند.
در مجموع
اگر خواهان آسایش، امنیت بالا، پرستیژ و بهرهمندی از جدیدترین امکانات و تکنولوژیها هستید حتماً به سراغ Sکلاس بروید خودرویی بسیار عالی. اما اگر رانندگی اسپرت، هیجان زیاد، جلب توجه بیشتر، برچسب قیمتی غیرمنطقی و فضای تنگ هستید، پانامرا برای شما کافی است انتخاب دیگر نکنید، این خودرو هم خوب است.
علاقه مندی ها (Bookmarks)