لاستیک تیوبلس (Tubeless tire)
استفاده از تیوب در داخل تایر گاهی باعث بروز مشکلاتی نظیر قابل استفاده نبودن مجدد تیوب در هنگام پنچری و عدم امکان رانندگی در مسافتهای بسیار کوتاه میشود. این روزها، لاستیکهای تیوبی به دلیل کیفیت پایین تیوب و پنچری زود به زود، به کلی منسوخ شدهاند و به جای آنها، تایرهای بدون تیوب یا همان لاستیکهای تیوبلس پیشنهاد شده است. در این تایرها، کیفیت ساخت بالاتر است و دیگر نیازی با استفاده از تیوب نیست. بنابراین پنچری به ندرت اتفاق میافتد و با اطمینان بیشتری میتوان در سرعتهای بالا رانندگی کرد. در ادامه، به اختصار ساختار و ساختمان این لاستیکها را مورد بررسی قرار میدهیم.
1carدر سطح داخلی لاستیک تیوبلس، لایهای از جنس بوتیل (یک ماده شیمیایی) وجود دارد که از نشت هوای داخل تایر به خارج جلوگیری میکند. این لایه در واقع از جنس همان تیوب معمولی است. بنابراین هنگام استفاده از تایر تیوبلس، نیازی به استفاده از تیوب نیست.
همانطورکه میدانید، در لاستیکهای عادی با فرو رفتن اشیاء نوک تیز به داخل آنها، سوراخ و پنچر میشوند و هوای آنها به سرعت خارج میشود. درحالیکه در لاستیکهای تیوبلس، با ورود جسم برُنده، پیرامون محل سوراخ شده به سرعت آب بندی میشود و دیگر هوا از آن خارج نمیشود و خود جسم خارجی به عنوان درپوشی برای جلوگیری از خروج هوای داخل تایر عمل میکند. استفاده از تایرهای تیوبلس که در حقیقت نصب آنها در مقایسه با تایرهای متداول آسانتر است، موجب کاهش وزن خودرو، عمر بیشتر تایر، تعادل بیشتر در هنگام پیچ، ضریب ایمنی بالاتر، عدم ورود اشیاء ریز به داخل تایر، عدم وجود پنچری، و کاهش صدمات وارده به جلوبندی خودرو میگردد. در شکل زیر اجزای مختلف این لاستیک نشان داده شده است. تایرهای ران فلت (Run Flat Tyres) که در واقع همان تایرهای تیوبلس هستند، این امکان را برای راننده فراهم میآورند تا بتواند پس از پنچر شدن و خالی شدن باد تایر، تا یک مسافت مشخصی را بدون نیاز با تعویض چرخ در همان حالت طی کند. در داخل این تایرها لایهای وجود دارد که حجم هوا را درون چرخ کاهش میدهد و وظیفه اصلی آن این است که هنگام پنچر و خالی شدن باد چرخ، از چسبیدن کامل آن به زمین جلوگیری میکند. به همین دلیل راننده میتواند با سرعت محدود و با چرخ پنچر مسافتی را بدون مشکل طی کند و خود را به محلی مناسب برای تعویض یا تعمیر چرخ معیوب برساند.
علاقه مندی ها (Bookmarks)