بهرام عظیمی می‌گوید وزارت ارشاد به فیلمنامه «تهران 1500» ایرادی وارد نکرد، اما از جاهایی به این انیمیشن سینمایی ایراد گرفته شد که سازندگان پروژه فکرش را هم نمی‌کردند.


به گزارش ایسنا، به نقل از خبرآنلاین، بهرام عظیمی کارگردان، حبیب رضایی بازیگر و محمد ابوالحسنی تهیه‌کننده به همراه احمد عربانی کاریکاتوریست و انیماتور مهمان خبرآنلاین شدند تا به نقد و بررسی انیمیشن سینمایی «تهران 1500» بپردازند که این روزها روی پرده سینماهاست.


در ابتدای این نشست احمد عربانی با اشاره به بزرگی کار بهرام عظیمی و تیمش در ساخت این انیمیشن گفت: «ما اگر بخواهیم 10 دقیقه انیمیشن بسازیم، واقعا انرژی و زمان می‌برد. آقای عظیمی واقعا کار بزرگی انجام داد که توانست اولین انیمیشن سینمایی را به صورت جدی بسازد و روی پرده سینماها ببرد. ما قبلا هم یکی، دو انیمیشن سینمایی داشتیم اما آن‌ها برای تلویزیون ساخته شده بود. «تهران 1500» از ابتدا به نیت اکران در سینماها ساخته شده است. باعث خوشبختی است که مردم ایران بابت یک انیمیشن یک میلیارد تومان پول داده‌اند.»


در ادامه بهرام عظیمی با تاکید بر یکسانی طرح و ایده اولیه با ماحصل کار توضیح داد: «اولین چیزی که به ذهن من رسید یک انیمیشن سینمایی با استفاده از بازیگران مطرح سینما بود. واقعا می‌خواستم این فیلم اکران شود. من خیلی از کارگردان‌های انیمیشن را واقعا نمی‌شناسم. ادعا می‌کنند کار سینمایی هم ساخته‌اند. خیلی‌ها فکر می‌کنند وقتی فیلمی به 35 تبدیل شود سینمایی است. ما تمام مراحل ساخت فیلم زنده در ایران را طی کردیم و خارج از صف برای اکران این انیمیشن اقدام نکردیم.»


او ادامه داد: «وزارت ارشاد برای ساخت این فیلم به فیلمنامه آن ایرادی وارد نکرد، اما از جاهایی به ما ایراد گرفتند که فکرش را هم نمی‌کردیم. ما حتی نتوانستیم با علی دایی به عنوان یک ورزشکار شوخی کنیم.»


در بخشی از این نشست حبیب رضایی گفت: «من از ابتدا می‌دیدم شخصیت‌های فیلم چه مسیری را طی می‌کردند و این مساله برایم خیلی جذاب بود. متاسفانه بعد از ساخت این انیمیشن از زحمت آقای عظیمی تقدیر نشده و همه فقط از فیلم ایراد می‌گیرند. در دنیا هم انیمیشن‌های بد وجود دارد، اما فقط خوب‌هایش دست ما می‌رسید. مساله اینجاست که در دنیا ترس از تجربه کردن وجود ندارد.»


او همچنین افزود: «اگر به عقب برمی‌گشتم باز هم کنار آقای عظیمی می‌ماندم، چون آدم بزرگی است و تجربه کردن کنار ایشان لذت دارد. اما مساله اینجاست که فیلمنامه اولیه تغییر زیادی نسبت به فیلم آماده نمایش داشت. به لحاظ فنی کار خیلی بالاتر از تصور ما بود، اما فیلمنامه تغییرات زیادی کرد و آن هم علت داشت.»


محمد ابوالحسنی نیز در این نشست خاطرنشان کرد: «خیلی ها به ما می‌گفتند چرا با شخصیت‌های سیاسی شوخی نکردید؟ مگر ما دوست نداشتیم؟ اتفاقا در فیلمنامه هم بود، اما در نهایت به ما اجاره ندادند. در یک جشنواره‌ 10 دقیقه از فیلم را نمایش دادیم و آن‌قدر مورد استقبال قرار گرفت که وقتی برگشتیم همه به ما گفتند که چه چیزی نشان دادید که وصف آن در دنیا پیچیده است. خیلی سخت است شما فیلمی را بسازید که در آن آینده کشوری پیشرفت کند، اما هنوز سنت‌های خودش را حفظ کند. ما این کار را کردیم و خارجی‌ها این مساله را فهیمیدند. این انیمیشن نشان دهنده ایران پیشرفته است از دید بهرام عظیمی. این فقط یک فیلم انیمیشن است، اما متاسفانه خیلی‌ها این فیلم را جدی گرفته‌اند.»